Uansett, denne er ikke noen god "bysykkel", men jeg ønsker meg ikke en offroadsykkel. Trives veldig med sittestillingen og "lettheten" til en racer.
Jeg vurderte å bygge en ny sykkel på en cyclocross ramme, slik at jeg kunne sette på brede hjul f.eks 32mm?!, bytte ut pedalene mot "skopedaler" eller "mountain bike". Jeg må ha sko som det er mulige å gå i når man kommer frem. I hovedtrekk blir dette en racer med brede dekk og enklere pedaler. Som gruppesett vurderer jeg noe i stil av SRAM-Rival.
Er jeg på bærtur her? Hva mer må jeg tenke på? Noen som har gjort noe liknende?
Det er mange som har gjort lignende ting, eller kjøpt seg ferdige Cyclocrosser som brukes som commutere.
Skulle jeg bygd en slik bysykkel fra bunnen ville jeg tittet lenge på Fisticuff fra Vassago og bygd den med bukkestyre, mekaniske skivebremser og en gruppe av noe slag. Skjermer måtte kommet på, og kanskje også bagasjebrett.
Surly Cross-Check går greit med 42-45mm dekk og skjermer. Jeg bruker min med 42mm pigg vinterstid og 32mm slicks sommerstid. Selvfølgeligvis med skjermer både sommer som vinterstid.
Jeg bruker min Moots Psychlo-X hele året. Har flere dekk alternativer, bl.a. Schwalbe Marathon Winter 40c. Tror jeg får plass til 42 bak, og kanskje enda litt bredere forran. Komfortabelt arbeidsjern som tåler røff bruk. I tillegg til comuting trekker jeg vogn med den, bruker den til kose-turer og trening. Hadde jeg bare skulle hatt én sykkel hadde det blitt denne. Som nevnt over ville jeg også sørget for muligheter til skjermer, og evt bagasjebrett. Og en skikkelig lås, for i byen er det så mange røvere.
Om du bor i en by med trikkeskinner, anbefaler jeg en MTB-ramme med brede nok dekk til at du ikke går nedi.
Du velger jo selv om du vil ha dropbars eller vanlig flatt styre, ikke la det påvirke valget av ramme og dekk. Skal selv begynne med kombipedaler (SPD/plattform), har bestilt de nye PD-A530 fra shimano, og har trua på det, for å kunne bruke vanlige sko til pendling, og SPD i skauen
Vet ikke om det fins 2.1"-2.2" slicks, men slike ville vært perf for bykjøring! Jeg foretrekker den stive MTB-en med race king 2.2" som jeg bruker til markaturer fremfor raceren i byen, det eneste som kunne vært bedre for bykjøring hadde vært slicks istedenfor de små knastene, og kanskje drop bars
Kjøpte en Focus mares disc, jeg. Funker til alt. Skivebremser. Men slicks brukes den som treningsracer, òg. Problemet er at den er litt for "fin" til å stå ute. Er redd for tyveri..
Jeg er veldig fornøyd med min Ridley Crossbow som jeg bruker til vintersykling, stisykling, tursykling og pendling. Det eneste jeg ikke synes den er særlig god til, er langturer på mer enn to timer (mer enn seks mil). skjønt jeg har brukt den til det også.
Med 35 mm dekk er den ikke like rask som en racer, men den er svært enkel å hoppe over asfalthull og fortauskanter med, den er robust, og den har en glitrende vektfordeling som gjør at den takler brå svinger på løst underlag på glitrende vis.
For 26" synes jeg Michelin Country Rock fungerte bra, til by-sykling, hvis trykket er brukbart høyt i dekket. Det har tett mønster, ligner på et bildekk nesten. Det krever bra med trykk for å ha lav rullemotstand, men sitter bra på sand/veistøv, og har bra sidegrep. Tåler grusveier, og har 1.75" bredde.
Om du bor i en by med trikkeskinner, anbefaler jeg en MTB-ramme med brede nok dekk til at du ikke går nedi.
Har som sagt en racer med SRAM utstyr. Da er det veldig praktisk å bygge en bysykkel på samme racing-lesten, med SRAM road. Er vel bare bremsene som må byttes ut i et vanlig Rival gruppesett. Kjekt å kunne ha en del reservedeler om det måtte trenges.
Salza LaCruz True Temper stålramme, bygd med MTB-deler, Midge bar, Ultegra landevegsskifter for bakgear og bar-end skifer til forgir. 355 felger satt opp tubeless. Komfortable og behagelige kjøreegenskaper.
Cyclocross er svært godt egnet som bysykkel, jeg sykler med en gammel Zullo SS og den ruller lett og er ganske leken og responsiv sammenlignet med en typisk hybridsykkel.
Om du skal være offisiell Jobbsyklist(!!) er det gul jakke med refleksvest utenpå kombinert med hjelmen du fikk til konfen og de gode tightsene onkel Olav ga deg etter å ha brutt Oslo Marathon 1993.