Tidligere når jeg hadde setet høyere enn nå, strakk jeg ankelen litt i nedre pedalposisjon slik at tåa pekte litt nedover. Så ble jeg påminnet fra et par karer med fler år på setet enn meg, at jeg måtte sette ned setet mitt en del. Som sagt så gjort. Nå tror jeg skosålen min er omtrent vannrett i nederste posisjon. Høres dette korrekt ut?
Tåa skal ihvertfall ikke peke nedover i nederste posisjon. Med en skikkelig rundt tråkk, så presser man hælen litt ned i nederste posisjon, på vei opp, og da vil tåa få en antydning til å peke oppover. Men det hørtes mye bedre ut ihvertfall. Du satt vel gjerne og vugget litt med overkroppen også før, vis setet var så høyt? Det er bare fra hofta og ned som skal beveges når man trør på en sykkel.
Nei, mener jeg ikke "vugget" særlig tidligere. Kneet var ikke helt utstrekt om jeg satte hælen på pedalen i nederste posisjon. Men jeg ble anbefalt å sette ned setet tre-fire centimeter (!) Det er litt uvant med setet så lavt, men det gikk helt greit, også etter siste turen på over åtte mil. Blir vel til at jeg fortsetter med samme setehøyde tenker jeg.
Dette er individuelt. Det viktigste er at hoftene ikke skal vugge fram og tilbake, da sitter du for høyt. Men det er ikke slik at alle skal ha hælen like lavt som tærne i nedre del av tråkket. Noen tråkker i hvert fall tilnærmet slik, andre gjør det slett ikke. Bare å se på proffene, dette varierer mye. Men det går ei grense et sted. Når jeg tilpasser sittestilling for kunder, lar jeg grensa gå omtrent ved 25 grader hevet hæl, selv om kunden ikke vugger med hoftene.
Å sette ned setet med så mye som tre-fire cm når du ikke vugger med hoftene, høres ikke veldig fornuftig ut. Generelt er det en god idé å ta tilpasninger mer gradvis, uansett om de går i den ene eller den andre retningen.
Thomas
Re: Korrekt tråkk. Ankel i vinkel?
[Re: ThB]
#115654923/04/201121:14
Sier du at du ikke ser noen grunn til å sette ned setet om man ikke føler ubehag med høyden, at man ikke vugger med hoftene, at kneet ikke er utstrekt i nedre pedalposisjon og man ikke har mer enn ca 25 grader hevet hæl? Du holder ikke til i Trondheim tilfeldigvis? :-)
Bingo. Jeg kan jo spørre tilbake: hvorfor skal du sette ned setet hvis du har korrekt vinkel i kneleddet og ikke vugger med hoftene? Den eneste grunnen måtte være at du mister kraft i tråkket ved å ha en moderat løftet hæl. Slik er det ikke, opp til en viss grense.
For øvrig er det magiske rundtråkket en særdeles oppskrytt affære, men det er vel en annen diskusjon.
Det finnes vel egentlig ingen fasit på hva som er rett sittestilling, fordi vi alle har forskjellige mål på kroppsdelene våre. Korrekt sittestilling må prøves ut over tid. Ta gjerne en tur m umbrako i lomma,der du bare jobber med dette.
3-4 cm endring i en jafs er enormt mye. Bør ikke være mer enn 2-3 mm av gangen.
Ang vugging i hoftene. Se på Cancellara bakfra. Han vugger ekstremt mye, men bruker nok musklaturen på en annen måte (enn meg)
3-4 cm endring i en jafs er enormt mye. Bør ikke være mer enn 2-3 mm av gangen.
nja, det spørrs nå hvor feil det var i utgangspunktet. jeg vil tro at utgangspunktet til trådstarteren er blitt feiltolket, det handler ikke om hvordan en trør men om det er fysisk umulig å vinkle ankelen sånn at hælen blir lavere enn eller like lavt som tåballen på det laveste : bildene fra Cancellara og Sireau viser selvsagt en korrekt setehøyde men om du har samme ankelvinkel som dem med helt strake bein sitter du 3-4 cm for høyt.
Feiltolket? Han skrev jo at han hadde hatt en vinkel i kneet selv med hælen på pedalen, og at hoftene ikke hadde vugget. Med mindre vi skal anta at han bare skriver tull, er det rimelig å mene at det er lite fornuftig å justere ned setet med 3-4 cm.
Thomas
#115667524/04/201109:23
det punktet gikk jeg glipp av siden det ikke var nevnt før langt nede på siden ( jeg skulle ha lest alle innleggene like nøye). dere har selvfølgelig rett i at det er ingen grunn til så drastiske forandringer når ikke kneet er helt utstrakkt : rådgiverne må ha blitt lurt av en personlig stil ;-)
#115702324/04/201121:40
Bingo. Jeg kan jo spørre tilbake: hvorfor skal du sette ned setet hvis du har korrekt vinkel i kneleddet og ikke vugger med hoftene? Den eneste grunnen måtte være at du mister kraft i tråkket ved å ha en moderat løftet hæl. Slik er det ikke, opp til en viss grense.
For øvrig er det magiske rundtråkket en særdeles oppskrytt affære, men det er vel en annen diskusjon.
La merke til på turen i dag at hælen nå dukker en god del under tåballene når jeg legger på mye kraft i tråkket. Gjorde sikkert det ubevisst for å kompensere fordi jeg ikke kunne strekke kneet ut nok. Dette føltes ikke riktig. Etter å ha lest innleggene dine og tenkt litt selv, blir det nok til at jeg setter setet opp igjen. Så får jeg se om det blir fult like høyt som sist.
Når du nevner rundtråkk. Jeg har sett noen grafer fra Metrigear Vector (før de ble kjøpt av Garmin) som viser kraftpåvirkning i pedalen rundt tråkket. Det var ikke snakk om noe rundt tråkk akkurat nei, og det var nok ingen newbie som hadde syklet heller.