Vestmarkrittet
|
Re: Vestmarkrittet
[Re: erling]
04/06/2011 19:24
|
MortenO
Fersking
|
Fersking
Noen som vet hvem fotografen var som sto ved start, akkurat ved utkjøringen fra Føyka over på asfalten? Andre bilder fra underveis? Budstikka har en liten bildeserie her: http://www.budstikka.no/bildeserier/vestmarkrittet-1.6283064
Morten ---------- Santa Cruz Tallboy LTc, Scott Scale Ltd
|
|
|
[Re: MortenO]
04/06/2011 20:07
|
Sommer
Fersking
|
Fersking
Vestmarkrittet er jo et kjempemorsomt ritt:-) Mitt tredje ritt ever er gjennomført etter at jeg startet med terrengsykling i fjor. Dette rittet skal jeg være med på neste år og!
Litt mye kø i terrenget, startet i pulje 10 - følte jeg kom i mål midt i pulje 8. Motiverende å ta igjen folk, men taper nok litt tid og.
Syklet på 2.28 og er veldig fornøyd med det:-)
Elise:-)
|
|
|
[Re: ]
04/06/2011 20:08
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Støtter den anonymous13. Det var veldig varmt i dag og sola var veldig plagsom både før, under og etter rittet. Ikke det at man skal klage over fint vær men...
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
04/06/2011 20:21
|
Østers1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Forresten, angående camelback'en under trøya, hva er fordelen med å ha den under i stedet for over?
Jeg synes det gir en "tightere" følelse, nesten som om du ikke har på sekk i hele tatt.(må være av de minste sekkene da selvfølgelig) I tillegg har jeg også lettere tilgang til mat og gel i baklommene. Og så ser det kanskje litt bedre ut også da 
|
|
|
[Re: Østers1]
04/06/2011 20:26
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Mange gode grunner til å ha sekken under trøya.
|
|
|
[Re: ]
04/06/2011 20:27
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Super med "UCI"-skilting, men jeg savner fareskilting også ved de skumleste høyfartssvingene. De er ikke noe mindre skumle enn nedkjøringene i skauen. Her kan jeg foreslå en av de lange grusnedoverbakkene der det plutselig går over til å bli en overraskende steinete sving i høy fart. Her kan det settes opp et par fareskilt som hjelper debutanter i rittet. Jeg var forberedt og bremset ned i god tid, men det var en stakkar som suste i full fart forbi meg, fikk panikk over steinene og gikk skikkelig på trynet...håper det gikk bra med ham, han rakk å bremse farten en del før han falt. Men merking her hadde vært fint.
|
|
|
04/06/2011 20:29
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Forresten, angående camelback'en under trøya, hva er fordelen med å ha den under i stedet for over?
Jeg synes det gir en "tightere" følelse, nesten som om du ikke har på sekk i hele tatt.(må være av de minste sekkene da selvfølgelig) I tillegg har jeg også lettere tilgang til mat og gel i baklommene. Og så ser det kanskje litt bedre ut også da Takker for info, jeg skal prøve det et par ganger på trening  Sekken rett på bar hud på ryggen altså?
|
|
|
04/06/2011 20:35
|
bcbc
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvor har du kjøpt den sekken?
|
|
|
[Re: PerEivind]
04/06/2011 21:08
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Sitter nå med følelsen at det hadde vært best å bare selge alt av sykler og utstyr Samme følelsen som jeg hadde 20min ut i rittet... Det betyr i følge sikre kilder at man har tatt ut alt, og dermed faktisk kjørt ganske bra 
|
|
|
[Re: Tgabriel]
04/06/2011 21:20
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Her er vi dessverre svært skuffet. De som har avmerket løypa melder om uvanlig mye søppel. Sjokoladepapir, geltuber og slanger. Arrangøren kommer nok til å måtte håndheve forsøplingsforbudet. Merkelig. Syklet i pulje 6 og jeg la også merke til at det var lite søppel, med unntak av flasker som tydeligvis er mistet. I kastesonen ved matstasjonen var det tydelig at mange har benyttet sjansen til å kaste slanger, gel osv. men det er jo litt av poenget med en kastesone også da. Kanskje det er de "hyggelige" enda lengre bak i rekkene som er de store søppelsvina;-)
|
|
|
04/06/2011 21:21
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det gir en "tightere" følelse, nesten som om du ikke har på sekk i hele tatt.(må være av de minste sekkene da selvfølgelig) I tillegg har jeg også lettere tilgang til mat og gel i baklommene. Og så ser det kanskje litt bedre ut også da Det ser definitivt ikke bedre ut. Ellers enig.
Thomas
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
04/06/2011 21:22
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg har også gel-tystet på en åpenbar søplefant. Har du syklet i nærheten av meg i dag og kastet søppel i skauen så kan det være deg som er rapportert inn. Deilig. Jeg hadde ikke nølt med å rapportere inn søplefanter!
|
|
|
[Re: Victory]
04/06/2011 21:29
|
bcbc
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
|
|
|
[Re: Rønnern]
04/06/2011 21:48
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Her er vi dessverre svært skuffet. De som har avmerket løypa melder om uvanlig mye søppel. Sjokoladepapir, geltuber og slanger. Arrangøren kommer nok til å måtte håndheve forsøplingsforbudet. Merkelig. Syklet i pulje 6 og jeg la også merke til at det var lite søppel, med unntak av flasker som tydeligvis er mistet. I kastesonen ved matstasjonen var det tydelig at mange har benyttet sjansen til å kaste slanger, gel osv. men det er jo litt av poenget med en kastesone også da. Kanskje det er de "hyggelige" enda lengre bak i rekkene som er de store søppelsvina;-) Jeg syklet i pulje 9, og jeg syntes mengden med søppel bleknet i forhold til antall flasker og skjermer som lå strødd  Noter gjerne ned startnummer og diskvalifiser eller gi 20 min tidsstraff til de som forsøpler, men jeg vil fortsatt tro at hoveddelen av ryddejobben består i å sope opp flasker...
|
|
|
04/06/2011 21:59
|
alka
Fersking
|
Fersking
Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. Med den positive innstillingen dere viser både i løypa og på forumet, er det bare en fryd å arrangere ritt.
Vi setter også stor pris på alle konstruktive tilbakemeldinger som kan gjøre oss enda bedre. Fortsett med det!
_____________________ Anne-Lise Rittleder Vestmarkrittet
|
|
|
04/06/2011 22:09
|
alka
Fersking
|
Fersking
Her er vi dessverre svært skuffet. De som har avmerket løypa melder om uvanlig mye søppel. Sjokoladepapir, geltuber og slanger. Arrangøren kommer nok til å måtte håndheve forsøplingsforbudet. Kanskje det er de "hyggelige" enda lengre bak i rekkene som er de store søppelsvina;-) Jeg syklet i pulje 9, og jeg syntes mengden med søppel bleknet i forhold til antall flasker og skjermer som lå strødd  Jeg vil benytte anledningen til å nevne at "siste-syklist" etter 13-16 års klassen fant ett sjokoladepapir. Den ulykkelige eier av sin tapte sjokolade hadde da allerede rapport til ledelsen om sitt sørgelige tap. Honnør til ungdommen!
|
|
|
[Re: alka]
04/06/2011 22:21
|
Stormo
Medlem
|
Medlem
Fantastisk ritt Ble en litt uheldig start, da dekket eksploderte 30 sekunder før starten gikk. For alle dere i pulje 5, beklager jeg bråket  Det viste seg at hjulet hadde ligget inntil eksospotta bak på bilen på vei til Asker og blitt en smule varm. Tydeligvis nok til å smelle. Fikk lov å starte i siste pulje. Løp bort og kjøpte nytt dekk og slange og rakk starten i pulje 12. Supre forhold i dag og en nydelig trase. Ble endel køsykling, men i mål på 2:06 som førstereis. Storfornøyd 
|
|
|
[Re: Stormo]
04/06/2011 22:31
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Bra tid etter å ha startet i pulje 12. Jeg sto rett foran deg da dekket smalt og fikk litt øresus. Tenkte mitt.. Hvem i alle dager fyller så mye luft i dekket før dette rittet? Bra med en oppklaring.. Bra at du rakk ny start og kom deg inn på en hederlig tid 
|
|
|
[Re: jon-a j.]
04/06/2011 22:35
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Er det en fra Milslukern her som passerte meg 6 ganger i terrenparrtiene i dag? Det ble litt komisk etterhvert men du trakk i alle fall det lengste strået, for etter det siste partiet så jeg deg ikke igjen..
Edit: eller Oslo Sportslager.
Redigert av jon-a j.; 04/06/2011 22:47.
|
|
|
[Re: jon-a j.]
04/06/2011 22:49
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg syntes det var morsomt å sykle "sammen med" eliten helt på slutten. Mulig de ikke syntes det var like morsomt. De hadde en tendens til å komme fort opp bakfra å presse seg forbi uten å gi lyd på forhånd. Litt dumt, men jeg prøvde å hjelpe dem ved å gi beskjed forover om å gi plass. Det var overaskende at enkelte personer med startnummer fra pulje 7,8 og 9 mente at det var uhørt å gi plass til raskere syklister. Vil tro elitefolka (til tross for at det nok er snakk om de seineste av dem i dette tilfellet) synes det er ganske irriterende å måtte sykle med oss mosjonister i terrengpartiene.
Jeg prøvde å holde følge med eliterytterne bare for å kjenne på nivået. Nedover gikk det forsåvidt greit, men med en gang det flata ut eller gikk oppover så var de vekk.
Jeg er storfornøyd med rittet. Som andre har sagt før meg, takk til arrangørene for en kjempejobb. Litt bedre skilting i et par av høyfarts-bakkene hadde gjort seg. Når det gjelder søppelproblemet så kan det jo løses ved å opprette flere kastesoner langs løypa. Dere må jo uansettett igjennom løypa og rydde opp etterpå. Jeg har ikke tro på at selvjustis og trusler om diskvalifikasjon/tidsstraff er den eneste løsninga. p.Det er mange steder hvor det kunne vært en 30 m lang kastesone.Jeg så faktisk et sjokoladepapir fly fra en fra arrangørklubben, men er ikke sikker på om det ble kastet med vilje.
- Stefan
|
|
|
[Re: alka]
05/06/2011 06:46
|
PetersM
Fersking
|
Fersking
Syklet på 2.14 fra pulje 8 og er strålende fornøyd debutant. Fin løype som jeg nok syklet litt over evne i de tekniske partiene. God stemning !
Jeg som startet sent reagerte på at det var usedvandlig lite søppel i løypa. Honnør til forsøplingsforbudet, og diskvalifikasjon ved overtredelse. Tror dette er det som skal til for å få til en endring. Tidstillegg kan være et alternativ. Det vil bli mindre ressurskrevende å arrangere ritt når man slipper å bruke store ressurser på rydde etter folk som kaster gel-poser for å spare 4 tiendeler.
Det lå mange flasker i løypa, men mener at det ikke bør føre til diskvalifikasjon. Stoppper man i en nedkjøring for å plukke opp flasker vil nok det skape farlige situasjoner. Men bruker folk skikkelige flaskeholdere/flasker eller drikkesekker så kan problemet reduseres.
Birkebeinerrennet var rett og slett flaut i vinter. Synes det tar bort mye av skigleden i naturen når man tråker gjennom store mengder søppel utenfor kastesonene.
Men altså ros til Vestmarkrittet som tar tak i dette ! Skriv en mail til rittleder i det neste rittet du deltar i og oppfordre til tiltak overfor de som har det for travelt til å ta med søpla hjem !
|
|
|
[Re: PetersM]
05/06/2011 07:22
|
magic
Besatt
|
Besatt
Takk til ACK for nok et flott ritt! Og for egen del nærmer jeg meg sakte målet om å komme meg under 2 timer, men måtte se et par miutter mer passere for jeg suste over mål. Øvrige mål for dagen var å kome seg gjennom Borgenskogen før det blei trafikkork (starta i pulje 4), og lå nesten helt først i pulja før terrenget starta. Men et litt klønete sporvalg ned kneika fra grusveien sendte meg ut i yttersving, måtte bremse, og mista for mye fart og folk raste forbi. Gåing i første kneika, og sannelig gåing på slutten av singletrack'en også, i den lille oppoverbakken. Og jeg må si at jeg er litt forundret over hvor fort folk hiver seg av sykkelen og tar beina fatt, når det var forholdsvis klar bane og det ikke burde by på altfor mye problemer å forsere dette partiet på sykkelen. Klarte ellers å bite meg fast på halen av diverse småfelt der det kunne være nyttig, men det var en ganske blytung dag på sykkelen. Geleén jeg prøvde å få i meg kjentes mest ut som den skulle kvele meg i perioder, ikke lett å spise noe som helst når pulsen er helt i taket og det er ganske varmt  Møtte også en ambulanse motstrøms ved Semsvann, får håpe det går bra med de forulykkede.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: Stefan77]
05/06/2011 07:36
|
ohenr
Medlem
|
Medlem
Jeg ble også passert av flere fra eliteklassen på slutten,men di fleste ropte "hold høyre" .En ropte takk til alle som flytta seg(nr 55 tror jeg)."Hold høyr-takk,hold høyre-takk....."
|
|
|
[Re: Stormo]
05/06/2011 07:45
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Ble en litt uheldig start, da dekket eksploderte 30 sekunder før starten gikk. For alle dere i pulje 5, beklager jeg bråket  Stå rett ved siden av deg. Hører fortsatt dårlig. ;-) Bra tid med mye køsykling og trolig lite hjelp.
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
[Re: Stefan77]
05/06/2011 07:54
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Som andre har sagt før meg, takk til arrangørene for en kjempejobb. Litt bedre skilting i et par av høyfarts-bakkene hadde gjort seg. Kjemperitt som alltid Vestmarka, men må nok melde meg på lista over de som savnet skilting i de raske gruskjøringen ned mot Vestmarksetra. To steder burde absolutt vært varslet/merket (bedre?) - partiet hvor vann hadde vasket bort store deler av dekket og det var kun grov løs, grus, og senere, litt over midveis i nedkjøringen: Der det går desidert raskest, og en høyresving viste seg å være bråere enn de andre (i forhold til de flestes fart). Selv var jeg en havmeter ute i grøfta her, flaks at det ikke var bratt ned eller steinete. Og, typisk nok stod det også en hvit bil parkert midt i yttersvingen her. Sneiet den mer eller mindre, kan ikke ha vært mindre enn 20 cm fra den. Ble vel reddet av at jeg fikk ut høyrebeinet helt og på den måten fikk mer vekt innover i svingen. Han som lå på hjul bak meg gispet i hvert fall og deretter kommenterte dette nesten-crashet. Det så kanske ganske hårete ut? Kjørte i pulje 1 og kom inn rett under 1.54, som holdt til 4 plassen i en av gubbeklassene ;-). Veldig fornøyd med det!
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
[Re: MoHo]
05/06/2011 08:54
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Og, typisk nok stod det også en hvit bil parkert midt i yttersvingen her. Sneiet den mer eller mindre, kan ikke ha vært mindre enn 20 cm fra den. Ble vel reddet av at jeg fikk ut høyrebeinet helt og på den måten fikk mer vekt innover i svingen.
Han som lå på hjul bak meg gispet i hvert fall og deretter kommenterte dette nesten-crashet. Det så kanske ganske hårete ut?
Hadde glemt den hvit Ford Sierra parkert litt på skrå skummelt nært. Jeg hadde grei klaring, men tenkte at der kunne bære trangt om man kom ned flere samtidig. Ser for meg at det er en gubbe med hatt som kjører den der.
- Stefan
|
|
|
[Re: Tgabriel]
05/06/2011 09:11
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Her er vi dessverre svært skuffet. De som har avmerket løypa melder om uvanlig mye søppel. Sjokoladepapir, geltuber og slanger. Arrangøren kommer nok til å måtte håndheve forsøplingsforbudet. Det var også en av de tingene som overrasket meg. Av alle ritt jeg har startet i, så er dette der det har vært mest søppel i løypa. Jeg var i pulje 6. Forsøplingsforbudet... trodde det var innført i alle ritt...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
05/06/2011 09:25
|
arh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
startet over evne og sluttet godt under:) den nye lettvekt bremseskiva bak ble god og vindskeiv etter et godt forsøk på å dele en stein ca halveis. Siste del ble litt subbete. Fin trase, god blanding mellom kondis bakker ogfine stier. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det ennå er populært med slange i dekket, kjører med maxis 2.25 og har glemt hva punktering er
|
|
|
[Re: arh]
05/06/2011 09:43
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det ennå er populært med slange i dekket, Helt enig - kjører med ordinære Racing Ralph med Stans guffe og har ikke parkert i ritt. Men hjulene må settes opp skikkelig, ikke noe hastverksarbeid: Tips: Når du har satt opp hjulet med guffe på vanlig måte, inkl. risting som anvist, legg hjulet flatt på toppen av en bøtte så det ligger helt vannrett. Idéen er at guffa da fordeler seg rundt hele dekket, og ligger nedi dekkveggen. La det ligge f.eks. natta over på én side, før du snur det og lar det ligge gjennom arbeidsdagen på andre siden. Da har guffa "satt seg" i porene, og som oftest er helt tett deretter. Da er det god tur ett døgn etter at du satte opp hjulene! Poenget er - la hjulene ligge flatt, da helt i vater i begge plan, LENGE. Og en annen ting jeg aldri har skjønt: Hvorfor har ikke flertallet drikkesekk? Intet hassel med å hente opp/sett tilbake flaskene, ikke mister du drikken underveis etc. Ubegripelig!
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
|
|