Bør ses!!
|
Re: Sykling i vernede områder
[Re: OveR]
20/04/2011 10:56
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Det sentrale er at det ikke er rettferdig at vi ikke får lov til å sykle i Rondane når sammenlignbare grupper får lov til å drive med sin aktivitet.
mvh OveR Det var spesielt dette jeg reagerte på ved fylkesmannen i Hedmark (?) sine uttalelser. Han var opptatt av å begrense trafikken i området, og da er det jo helt naturlig å forby 25 terrengsyklister i løpet av en sesong. Skulle det vært troverdighet i utsagnet hans måtte turisthytter o.l. i området blitt nektet annonsering. Fotoforbud hadde også vært naturlig så ingen som har vært der kan vise andre hvor fint det er. Kan ikke trekke folk til området, vettu. Uten sammenligning forøvrig, finner man igjen samme argumentene hos Bergen Kommune. Terrengsykling er styggedom (vi forurenser blant annet sterkt med kjedeoljen vår - faktisk argument), men å sende 10 000 personer ut på årlig gruppevoldtekt av byfjellene er uproblematisk.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
20/04/2011 17:01
|
chalshus
More than words
|
More than words
Meget godt program. Synes kontorrottene ikke hadde så mye å stille opp mot de som faktisk var ute og brukte naturen
En annen lignende sak var oppe til debatt for omtrent ti år siden angående F1 båtløp i indre Oslofjord. Naturvernerne/kommunen sa nei, fordi det var for mye bråk for hekkende fugl.
Hadde de da allerede glemt at Fornebu hadde vært hovedflyplass i over 40 år i samme område?
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
20/04/2011 18:37
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Meget bra program. Jeg ble imidlertid sittende litt overrasket tilbake; Er det virkelig SÅ dårlig stelt med norsk kunnskap/erfaringsgrunnlag når det kommer til slitasje og påvirkning fra både sykling, kiting og surfing?
Forøvrig stor tommel opp til OveRs argumentasjon!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
20/04/2011 19:56
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slitasje er etter hva jeg skjønner ikke noen viktig problemstilling hos byråkratene, da hadde man tillatt sykling over større områder for å spre trafikken. Det sentrale for de er bevaring av villreinstammen.
Jeg har stor sympati for at man skal forvalte og verne reinen, problemet er at det gjøres på en irrasjonell måte, som gjør at hele forvaltningen kommer i vanry. Det finnes ingen vitenskapelige forskningsbaserte resultater som tilsier at reinen skulle lar seg spesielt skremme av syklister.
Den eneste grunnen er at terrengsyklister er en ny gruppe som står svakt og som byråkratene rent praktisk klarer å regulere. Samtidig kan de vise til politisk ledelse at de gjør masse viktig arbeid og også hører på syklister ved å gi rett til å sykle i randsonen av Rondane ved Formokampen. Det hele er bare et spill som ikke på noen måte tar tak i de viktigste truslene mot villreinen (f. eks hytteutbygging).
Som Ove er inne på er den beste måten å nå fram på sannsynligvis å argumentere for at vi uten saklig grunn blir forskjellsbehandlet og diskriminert.
|
|
|
[Re: OveR]
21/04/2011 09:18
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Forby jakten så vil terrengsykling ikke lenger være overskuddsfenomen.
|
|
|
[Re: runermm]
21/04/2011 12:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes ingen vitenskapelige forskningsbaserte resultater som tilsier at reinen skulle lar seg spesielt skremme av syklister.
Jag har för mig att argumentet de använde var att syklister tar sig fram snabbare och därför kan påverka renen över ett större område. Det ligger väl något i detta trots att det oftast nog inte går så väldigt snabbt att sykla i fjällterräng. För kite har jag för att argumentet både är att man tar sig fram snabbt och att kiten syns från långt håll och skrämmer bort renen. Den eneste grunnen er at terrengsyklister er en ny gruppe som står svakt og som byråkratene rent praktisk klarer å regulere.
Detta är nog det viktigaste men helt fel tror jag endå inte argumenten mot sykkel och kite är. Då framförallt att turåkning med kite nog skulle kunna vara ett problem för att man kan komma långa sträckor väldigt snabbt med kite. Det jag tycker är mest synd är att de kommer med förbud av aktiviteter som kan gi ett problem i framtiden utan att det har visat sig vara ett problem.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/04/2011 14:07
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
snu på argumentet ditt da; de kommer raskere, forsvinner raskere - ihvertfall i mtb'ens tilfellet. Jeg har hørt om forskning som dro frem dette som noe positivt, uten at jeg kan linke til det. interessant program og klar Solheim. Skal bli spennende å se hve enden på visen blir. Ellers, meget bra høringsuttalelse fra NOTS. Jeg får starte en rekruteringskampanje som starter med meg selv 
|
|
|
[Re: heinrich]
21/04/2011 14:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
snu på argumentet ditt da; de kommer raskere, forsvinner raskere - ihvertfall i mtb'ens tilfellet. Jeg har hørt om forskning som dro frem dette som noe positivt, uten at jeg kan linke til det.
Möjligt att det är så men om problemet är att renen blir rädda och springet i väg när det kommer folk så är väl skadan redan skedd när syklisten kom förbi. En syklist har möjlighet att sykla över ett större område på en dag och därför påverka ett större område. Det är också möjligt att en syklist syklar till områden där gående oftast inte kommer på grund av tidsbrist.
|
|
|
21/04/2011 19:26
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Slitasje er etter hva jeg skjønner ikke noen viktig problemstilling hos byråkratene
Det varierer nok en del fra område til område. Så vidt jeg har skjønt er dette et minst like vektlagt argument som villreinstammen når det gjelder Hardangervidda Nasjonalpark.
|
|
|
[Re: Cerberus]
22/04/2011 07:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har lyst til å ta en pause i debatten og tipse meg om hvor dette er  Er det rundt Mysuseter el??
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
22/04/2011 08:29
|
TurboTom
Medlem
|
Medlem
Det er like ved Rondvassbu. Ta sti som går opp til høyre ca 300 meter før du kommer til selve Rondvassbu. Det er en foss som går ned der... så er det bare å tråkke innover, hvis du er villig til å bryte forbudet da!
|
|
|
[Re: fredriks]
22/04/2011 08:50
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har för mig att argumentet de använde var att syklister tar sig fram snabbare och därför kan påverka renen över ett större område. Det ligger väl något i detta trots att det oftast nog inte går så väldigt snabbt att sykla i fjällterräng. I snitt er farten mellom 8-10 km/h på fjellsykling, altså ca det dobbelte av en fotturist. Terrenget er i tillegg varierende og tidvis krevende, så distanser over 5 mil er lite sannsynlig. Verken farten eller distansen er nok til å komme overraskende på reinen vil jeg mene. Den eneste grunnen er at terrengsyklister er en ny gruppe som står svakt og som byråkratene rent praktisk klarer å regulere. Detta är nog det viktigaste men helt fel tror jag endå inte argumenten mot sykkel och kite är. Då framförallt att turåkning med kite nog skulle kunna vara ett problem för att man kan komma långa sträckor väldigt snabbt med kite. Kiting kjenner jeg ikke særlig til, men etter hva jeg forstår er det ingen distanseidrett. Poenget er å leke seg innenfor ganske avgrenset område og finne små hopp og annet gøy.
|
|
|
[Re: TurboTom]
22/04/2011 08:51
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er like ved Rondvassbu. Ta sti som går opp til høyre ca 300 meter før du kommer til selve Rondvassbu. Det er en foss som går ned der... så er det bare å tråkke innover, hvis du er villig til å bryte forbudet da! Altså på stien mot Bjørnhollia? Jeg har alltid tenkt at den stien er for steinete, men den er altså fin? Kan man sykle helt til Bjørnhollia?
|
|
|
22/04/2011 09:29
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Sitter på hytten og blar i et PR tidsskrift utgitt av Hol Kommune kalt "Nasjonalparkmagasinet". S 7 har en ganske så interessant artikkel om kiting. Artikkelen fremhever her allerede i ingressen det positive ved at du (på Haugastøl) i praksis "flyr i området mellom 2 nasjonalparker." Videre er det bla følgende å lese (Intervju m Bjørn Kaupang v Haugastøl Turistsenter): - Har det vært utfordrende at Halingskarvet Nasjonalpark ble etablert? Det ligger jo klin inntil det vi forstår er noen av verdens beste områder for snøkiting? Verneinteresser vs brukerinteresser?
- Til å begynne med var det kanskje en utfordring. Men, det tror jeg var først og fremst fordi at det var mange misforståelser ute og gikk....... Og så kommer vi ikke utenom at SNO Geilo her betydd en forskjell. Vi og Petter Braaten har snakket sammen. Han har vært her på kurs og vi har kontinuerlig dialog om hvor villreinen står. Dette er nå aldeles problemfritt....
For ordens skyld, nevner vi at SNO Geilo v/Petter Braaten har deltatt på kitekurs for å sette seg inn i hva kiting egentlig er. Han bestod kurset og har altså da formidlet at dette med kiting absolutt ikke alltid er til hinder for at villreinen får leve uforstyrret på Hardangervidda og i Hallingskarvet Nasjonalpark.Mao ser vi at forvaltningsvirkeligheten slettes ikke er så s/hv som det fremkommer i programmet, og denne Petter Braaten nok er en mann Ut i naturen redaksjonen fint kunne funnet fram til. Men det hadde jo blitt et kjedligere og mindre polarisert program, så da var det sikkert ikke så interessant for dem. 
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
22/04/2011 15:29
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sitter på hytten og blar i et PR tidsskrift utgitt av Hol Kommune kalt "Nasjonalparkmagasinet". S 7 har en ganske så interessant artikkel om kiting. Artikkelen fremhever her allerede i ingressen det positive ved at du (på Haugastøl) i praksis "flyr i området mellom 2 nasjonalparker." Videre er det bla følgende å lese (Intervju m Bjørn Kaupang v Haugastøl Turistsenter): - Har det vært utfordrende at Halingskarvet Nasjonalpark ble etablert? Det ligger jo klin inntil det vi forstår er noen av verdens beste områder for snøkiting? Verneinteresser vs brukerinteresser?
- Til å begynne med var det kanskje en utfordring. Men, det tror jeg var først og fremst fordi at det var mange misforståelser ute og gikk....... Og så kommer vi ikke utenom at SNO Geilo her betydd en forskjell. Vi og Petter Braaten har snakket sammen. Han har vært her på kurs og vi har kontinuerlig dialog om hvor villreinen står. Dette er nå aldeles problemfritt....
For ordens skyld, nevner vi at SNO Geilo v/Petter Braaten har deltatt på kitekurs for å sette seg inn i hva kiting egentlig er. Han bestod kurset og har altså da formidlet at dette med kiting absolutt ikke alltid er til hinder for at villreinen får leve uforstyrret på Hardangervidda og i Hallingskarvet Nasjonalpark.Mao ser vi at forvaltningsvirkeligheten slettes ikke er så s/hv som det fremkommer i programmet, og denne Petter Braaten nok er en mann Ut i naturen redaksjonen fint kunne funnet fram til. Men det hadde jo blitt et kjedligere og mindre polarisert program, så da var det sikkert ikke så interessant for dem.  Det hører med til historien at kitefolket slettes ikke føler seg helt trygge på at ikke det kommer et totalforbud på H vidda også.
|
|
|
[Re: TurboTom]
22/04/2011 15:30
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er like ved Rondvassbu. Ta sti som går opp til høyre ca 300 meter før du kommer til selve Rondvassbu. Det er en foss som går ned der... så er det bare å tråkke innover, hvis du er villig til å bryte forbudet da! Takker 
|
|
|
23/04/2011 16:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kiting kjenner jeg ikke særlig til, men etter hva jeg forstår er det ingen distanseidrett. Poenget er å leke seg innenfor ganske avgrenset område og finne små hopp og annet gøy. Det är en del folk som åker på långa turer med kite. Tror de fortfarande är i ett klart mindretal men de finns (jag har inte varit aktiv på ganska många år så vet inte helt status). Det har i alla fall tidligare tex varit en fellestur varje år med kite över hardangervida men jag vet inte om diverse regler och tillstånd satte stop för det. Är enig med dig angående farten på syklingen men det blir ju i alla fall så att syklisten kanske kommer dubbelt så långt på en dag jämfört med folk som vandrar (kanske ännu mer.)
|
|
|
|
|