Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Holmsbu - gode stier?

Holmsbu - gode stier? #1154242 19/04/2011 07:15
Abraxane Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei.

Jobbtur til Holmsbu på Hurum med en god slump innlagt fritid. Spa er kjipt, mens stisykling er kult.

Noen som har forslag på gode stier i nærheten av Holmsbu? Gjerne med GPS-spor.

www.mtbfoto.no
Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1154259 19/04/2011 07:28
ivarRRR Offline
Entusiast
Entusiast
Denne tråden fra noen år tilbake har noen forslag: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=520498

Ivar
Re: Holmsbu - gode stier? [Re: ivarRRR] #1154305 19/04/2011 08:11
Abraxane Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Flott! Da har jeg noen stikkord å søke på: Knivsfjellet, Himmelvannet og Trevardeåsen.

Husker jeg det så legger jeg ut en sporlogg når jeg har vært der.

www.mtbfoto.no
Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1187496 02/06/2011 07:13
Abraxane Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da var den turen gjennomført. Vi kjørte fra Klokkarstua, over Knivsfjellet, forbi Himmelvannet og langs kyststien til Holmsbu. En veldig bra tur med utrolig fine svaberg og blåbærstier. Noen knallharde nedkjøringer her også. Måtte faktisk fire oss ned med tau et par steder!!! Det var litt vått da vi kjørte, og svabergene her ute tror jeg må være av den superglatte typen :-). Her er noen flere bilder, litt tekst og GPS-logg: GPS-logg Knivsfjellet

www.mtbfoto.no
Re: Holmsbu - gode stier? ( med bilder/VIDEO) [Re: Abraxane] #1438677 05/07/2012 07:46
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Fant denne tråden når jeg lette etter stisykling på Hurumlandet, og har med stor lyst og lykke fulgt Abraxane's flotte GUIDE for turen fra Klokkarstua via Knivsfjell/Himmelvannet til Holmsbu.

Jeg er i overkant dårlig på å finne fram, så jeg surret en del her og der (se vinglete sporlogg )

Når jeg kom meg forbi idrettsplassen og fant riktig avstikker fra løysløypa gikk det jevnt oppover et stykke. Relativt fuktig og gjørmehøl her og der, men ikke noe stress. Det var når jeg kom opp på platået at moroa virkelig begynte.

En blanding av myke og fine singletracks med lite røtter og herlige svaberg du kan leke masse på om du har tid og lyst.

Deretter kommer de nevnte nedoverkjøringene og de var FETE! Jeg var før turen usikker på om det ville være mulig å sykle hele utforkjøringene uten å gå av, men det går IKKE. Jeg måtte gå av og klatre to steder, ballene var ikke store nok til å prøve hucking til flatt med stisykkel..

Rotet en del for å finne videre når jeg kom på grusen, ga opp og tok asfalten istedet ned til parkeringen og fant kyststien som tok meg tilbake til hytta. Kyststien var en del knot men greit nok for å avslutte.

Alt i alt en fantastisk fin tur som greit bør kunne tas på 1,5 - 2 timer om man kan veien.

"Skulle" ikke filme idag, men plutselig løp jeg rundt i skauen og satte kompaktkameraet både her og der...

To små stipartier fikk lov til å foreviges idag og har lagt ut en liten snutt på VIMEO

Allèen helt i starten.

Et tjern før man kommer til Himmelvann

Utsikt mot Svelviksida

Herlige slickrock

Og mer av det!

Singletrackheaven!

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Holmsbu - gode stier? ( med bilder/VIDEO) [Re: Tallak] #1439262 06/07/2012 00:50
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
*Laik! Er veldig morsom sykling oppå åsen der. Skal forske litt lenger sørover også.

Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1443925 15/07/2012 10:07
Kolsrud Offline
Fersking
Fersking
Denne så veldig bra ut! Tror jeg skal teste ut denne idag siden det enedelig har kommet en dag med sol! ICON_SMILE

Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Kolsrud] #1453562 31/07/2012 21:43
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Ny runde på Knivsfjell i ettermiddag. Ganske vått på starten (skyggesida av fjellet), men nydelig over ryggen og ut bratta.
Her er noen bilder (som vanlig) og sporlogg:

Sports-Tracker.com
-
Strava - logg

Trær er gøy!

Bratt nok, slapp å bruke tauet.

Alle bilder er tatt med GoPro HD2 med timelaps / bilde hvert halve sekund fra stativ.

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1641682 11/07/2013 22:06
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Da er jeg tilbake på Holmsbu for en uke eller to med henging i sola. Har sykkel og vil gjerne ha selskap og / eller guiding av hyggelige medsyklister på nye STIER.

Kan også guide turen over som bilder og video er fra, den anbefales!

Fikk en kjapp tur på Knivsfjell før grillings i kveld, KNUSK tørt og superfete stier :

(fikk luftet nye Sweet Bushwhacker stihjelmen som kommer neste år. Jauda!)

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1642081 12/07/2013 20:26
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Blir å se på Abel konsert du da?
Er endel stier inne i holtnesdalen og over til kølåsen fra rødtangen og ned til skjøttelvik.
Fra holmsbu tar du opp berglibakken over til jahren gård her kan du sikkert få vann;) over kølåsen mot rødtangen,når det går over til grusvei ser du en veldig stor eik på venstre side som du knekker inn ved.her har du mange muligheter.
Når du har kommet til skjøttelvik tar du opp over haraldsfjellet.kan sykle opp på kammen av denne og ned til knattvold camping for en bedre is...

Skulle gjerne blitt med en tur men.........

Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1642292 13/07/2013 14:32
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Abel var på onsdag, betaler ikke 500 spenn for å stå utenfor en låve og høre på en avdanket siddis..

Fått to flotte turer over knivsfjell nå, igår med to stolte medlemmer fra NBNL ; Stig og Rune.

Helt utrolig herlig tur, godt selskap gjør halve turen og forholdene var nydelige.
28 grader og solnedgang...

Filmet masse, skal prøve å klippe sammen noe fra det.

Det er ALLTID god stemning på tur med NBNL!

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Holmsbu - gode stier? [Re: Abraxane] #1642959 15/07/2013 09:51
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Da ble det film i år også, mye tull og tøysing i skauen, men også superfine singletracks og teknisk nerroversykling.

VIMEO : NBNL tester Knivsvik/Holmsbu

Liten artikkel på forsiden også :
Nedre Buskerud Nerroverlags sommer

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Moderator  support