Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Anmelde vindusspyler-terrorister?

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Raskall] #1165737 06/05/2011 06:28
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
+1
Jeg syntes det var på sin plass! Når folk oppfører seg som drittsekker, enten i trafikken eller andre steder synes jeg det er helt greit å la de få vite det.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: jon-a j.] #1165800 06/05/2011 07:40
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: jon-a j.
+1
Jeg syntes det var på sin plass! Når folk oppfører seg som drittsekker, enten i trafikken eller andre steder synes jeg det er helt greit å la de få vite det.

-1

Jeg ser ut til å bli oppfattet av mange bilister i trafikken som en drittsekk ene og alene på grunn av at jeg befinner meg på en sykkel. Jeg ønsker ikke at bilistene skal la meg få vite dette.

Martin

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Raskall] #1165822 06/05/2011 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raskall
Dette minner meg om en hendelse for snart 3 år siden. Jeg øvelseskjørte i min egen bil (gjør det fremdeles, har ikke råd til å ta lappen) med min fine røde L bakpå. Dette var helt i begynnelsen av min øvelseskjøringskarriere.

I en rundkjøring klarte jeg å kvele motoren og porscha som lå bak meg la seg på hornet, vrei seg ut og forbi meg, fremdeles med hornet i gang. Jeg klarte å notere meg bilnummeret. Vel hjemme slo jeg det opp på brreg.no og det var heftelser på bilen så jeg fikk opp navnet på fyren. Det var et unikt navn og jeg fant dermed adressen.

Jeg kjøpte meg så en ny, fin rød L og skrev følgende på den med sprit-tusj: "Jeg vet hvor du bor". Denne plasserte jeg på bilen hans når den stod parkert i gården hjemme hos han.

Jeg har jo selvsagt ikke sett noen reaksjoner på dette men det hadde vært gøy å være flue på postkassa hans når han kom ut og oppdaget den fine røde L-en.

Jeg skrev et innlegg i Adresseavisen der jeg fortalte om alle de hasardiøse forbikjøringene den røde L-en avstedkom når han øvelseskjørte. Rabiate bilister som kjørerforbi i retardasjonsfelt, på sperrefelt og over heltrukken gul linje er IKKE noe jeg vil ha rundt en uerfaren sjåfør og at jeg derfor vurderte å ta av L-en. Jeg oppfordret politiet til å komme med gode argumenter for å ha den på når den tilsynelatende utgjør en sikkerhetsrisiko. Ingen svarte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: paalbn] #1165936 06/05/2011 09:45
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking
Sitat: paalbn
+1 @ Dan

Jeg også har lurt på hvorfor alle skal starte et personlig ventetta, så fort noen er dust.

Hvorfor ikke heller bruke tiden sin til å påvirke positivt.
Dette var ment som en generell betrakning, ikke direkte til noen bestemte personer.

Hvordan påvirker man spylevæske-press-ut-av-veien-fingeren-i-været mennesker positivt?

Overrasket over at det ikke er flere av disse REGNR-retaliasjonene, men husk: det er ikke alle som provoserer dere i trafikken som er hardkokte drittsekker som vil dere vondt - noen er bare provoserende tanketomme, late, eller tenker at "det går sikkert bra." Som personen som sneia meg her forleden dag, ved at han bøyde av umiddelbart etter forbikjøring, inn på gårdsplassen sin med henger, fra en hovedvei!

Vi har kanskje alle vært der, litt blåst i et øyeblikk. Og det er lett å tolke inn intensjon i menneskers dårlige handlinger. En telefon til vedkommede er kanskje en god ide?

Syns ikke det at noen har klekket ut unger, skal gi mennesker blankofullmakt til å oppføre seg hvordan de vil, hva slags moralistisk holdning er det?

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: GeirK] #1165937 06/05/2011 09:46
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking
Sitat: GeirK

Jeg skrev et innlegg i Adresseavisen der jeg fortalte om alle de hasardiøse forbikjøringene den røde L-en avstedkom når han øvelseskjørte. Rabiate bilister som kjørerforbi i retardasjonsfelt, på sperrefelt og over heltrukken gul linje er IKKE noe jeg vil ha rundt en uerfaren sjåfør og at jeg derfor vurderte å ta av L-en. Jeg oppfordret politiet til å komme med gode argumenter for å ha den på når den tilsynelatende utgjør en sikkerhetsrisiko. Ingen svarte.

Nice!

Som mange andre påbud i samfunnet, er det vel mye (gal) intuisjon ute og går, og lite med empiri.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Wheeeee!] #1165987 06/05/2011 10:36
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Wheeeee!

Hvordan påvirker man spylevæske-press-ut-av-veien-fingeren-i-været mennesker positivt?

Det må jeg nok innrømme at det har nok heller ikke jeg det riktige svaret på, men jeg tviler at "et øye for et øye" prinsippene fører så veldig mye lenger enn til mer irritasjon.

Er dette det man ønsker å oppnå så er det vel rette måten å gjøre det på, men veldig forebyggende tror jeg det neppe er.

Jeg tror dette spylevæske-press-ut-av-veien-fingeren-i-været mennesker ikke blir endret med "å ta igjen" Tror nok mer konstruktive tiltak er vieen å gå, uten at jeg helt hva og hvordan.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: M@rtin] #1165996 06/05/2011 10:40
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
Det er annerledes når du urettmessig blir sett på som en drittsekk.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: jon-a j.] #1167741 08/05/2011 23:30
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ottar praktiserte dette på 90-tallet med å tusje "horekunde" på biler. Trafikken sank betraktelig i området, inntill politiet ba Ottar ta seg sammen 8-) Selvfølgelig var dette et grovt overtramp.
Å teipe en lapp på frontruten hvor det feks står "hensynsløs trafikant. Sign: Forulempet syklist", er derimot innenfor rimelighetens grenser.

Kall meg gjerne usympatisk og korttenkt, men dersom jeg er en hårsbredd fra å bli drept i trafikken og det hele er med fullt overlegg, da har jeg i teorien ingen problemer med å henge ut vedkommede.

Hvilke sankskjonsmuligheter har vi som sivilister? Tomprat og "holdningsskapende arbeid"?
Skjer ikke forandringer i trafikkbildet før sykkelveier er bygd ut og vi utvikler en sykkelkultur ala Kjøbenhavn.

Det som gjør meg flau er mennesker som sitter på gjerdet og repeterer gammel svada.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Raskall] #1167746 09/05/2011 02:07
chalshus Offline
More than words
More than words
Måten han oppførte seg på i trafikken gjorde meg så vettskremt at jeg faktisk ikke klarte å kjøre videre og måtte bytte plass med konemor.

Da er jeg redd du ikke har noe å gjøre bak et ratt.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: chalshus] #1167747 09/05/2011 04:01
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: chalshus
Måten han oppførte seg på i trafikken gjorde meg så vettskremt at jeg faktisk ikke klarte å kjøre videre og måtte bytte plass med konemor.

Da er jeg redd du ikke har noe å gjøre bak et ratt.

Jepp.. du var der og så hele opptrinnet, skjønner jeg. I tillegg biter jeg meg merke i at du tar med i betraktningen at dette var en av mine første turer bak rattet i en bil.

Jepp.. Veldig innsiktsfullt innlegg du kom med her. Tusen takk.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Raskall] #1167756 09/05/2011 05:27
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke bedre om vi lager klistremerker med 1,5 meter ved forbikjøring av sykkel? Noe grafisk på linje med de skiltene i Frankrike. Så kan vi klistre de på rutene til bilen (for ikke å skade lakk). Hvis noen sponser så er det sikkert mulig å sende det ut med bladene en gang i året.

For det første så lager vi da vår egen billige holdningskampanje med mange tusen deltakere. For det andre så er det ikke agressivt og det bør absolutt være helt uproblematisk å be om å ikke bli sneiet i 80 km/t. For de tredje så vil det rulle ganske mange biler på veiene etterhvert og på lengre sikt vil sikkert mange begynne å tro at det faktisk er en regel.

Redigert av Ketle; 09/05/2011 05:33.
Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Ketle] #1167804 09/05/2011 07:14
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ketle
Er det ikke bedre om vi lager klistremerker med 1,5 meter ved forbikjøring av sykkel? Noe grafisk på linje med de skiltene i Frankrike. Så kan vi klistre de på rutene til bilen (for ikke å skade lakk).

Tror dessverre ikke at du får tak i vindusspylerterroristene på den måten. De blir nok bare enda mer forbannet og skal i hvert fall ta neste syklist med døren.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Dan] #1167820 09/05/2011 07:40
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Tror du misforstår. Vi setter det på våre egne biler, ikke på andres. Nederst til høyre på bakviduet er en fin plassering.

Redigert av Ketle; 09/05/2011 07:41.
Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Ketle] #1167830 09/05/2011 07:52
Dan Offline
More than words
More than words
Tror du misforstår. Vi setter det på våre egne biler, ikke på andres. Nederst til høyre på bakviduet er en fin plassering.

Ah, slik. Jeg så det i lys av sprittusjkommentaren over. ICON_SMILE Et slikt klistremerke kunne kanskje ha noe for seg når det gjelder bevisstgjøring ja. I tillegg en måte å kombinere det å signalisere at man er syklist selv når man sitter bak rattet med et bra budskap, isteden for bare å ha en klubblogo eller logoen til favorittsykkelmerket.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Dan] #1167854 09/05/2011 08:18
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Det er bare en fornuftig ting å gjøre..

Bestill et par kubikk med grus levert på gressplen. Med etterfakturering selvfølgelig i bilisten sitt navn.(Bestilling må også foregå fra en telefonautomat i bilisten sitt navn)

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Alexr80] #1167868 09/05/2011 08:28
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor mange eks selges av hver utgave av terrengsykkel og landevei? Noen som vet hva produsjonskostnaden på et slikt klistremerke vil være?

Det burde være et svært attraktivt sponsorobjekt for nettbutikker (i og med at de ønsker å markedsføre seg nasjonalt og ikke bare lokalt). I tillegg er det fin egenreklame for Landevei og/eller Terrengsykkel også.

Feks. to sponsorplasser øverst, i midten en fin grafisk tegning med bil og en pil til høyre mot en syklist med 1,5 m og teksten "Hold avstand ved forbikjøring" under den grafiske tegningen. Nederst logoen til Landevei og/eller Terrengsykkel.

Fritt fram å komme med forslag til den som er flinke til å lage slike ting. (Jeg er markedsføringsmann og ikke designer.)

Tror det kan være med å bygge bevissthet for problemet og er som Dan sier en fin måte å markere at man er både bilist og syklist, slik flertallet er, og ikke bare syklist.

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Ketle] #1167990 09/05/2011 10:58
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor er alle så sinte ? PEACE!

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: jan erik] #1168931 10/05/2011 13:00
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hehe,så jeg effektivt satte en stopper på denne diskusjonen med en enkel syttitalsfloskel. Kanskje den har noe for seg??

Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: Ketle] #1173891 16/05/2011 16:50
stibarst Offline
Fersking
Fersking
Er det ikke bedre om vi lager klistremerker med 1,5 meter ved forbikjøring av sykkel? Noe grafisk på linje med de skiltene i Frankrike. Så kan vi klistre de på rutene til bilen (for ikke å skade lakk). Hvis noen sponser så er det sikkert mulig å sende det ut med bladene en gang i året.

For det første så lager vi da vår egen billige holdningskampanje med mange tusen deltakere. For det andre så er det ikke agressivt og det bør absolutt være helt uproblematisk å be om å ikke bli sneiet i 80 km/t. For de tredje så vil det rulle ganske mange biler på veiene etterhvert og på lengre sikt vil sikkert mange begynne å tro at det faktisk er en regel.

jeg klistrer gjerne ett slikt ett i ruta....

Gjennomførte ritt:
2010:Birken
2011:Ormtjernrittet, Berg REMA-1000 rittet, Aremarkrittet og Grenserittet
Re: Anmelde vindusspyler-terrorister? [Re: stibarst] #1174594 17/05/2011 21:44
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
http://www.sharethedamnroad.com/ greie beskjeder på disse skjortene i allefall

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support