Prøvde å ta bilder av biler i fart for første gang på lørdag. Det ble lærerikt, selv om de fleste bildene var så som så.
Det er imidlertid et par bilder som jeg synes har "noe" i seg. Har lagt ved disse i ubehandlete versjoner. Så er spørsmålet, er de brukbare, selv om det bare er deler av bilene som er skarpe? og hva kan jeg eventuelt gjøre av etterbehandling for å løfte dem et hakk eller to til?
Tips mottas med takk!
Ble forresten imponert over autofokusen på D7000. Kontinuerlig knipsing av biler som kom i mot med stor fart var ikke noe problem.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Noen som har tips til bilfotografering?
[Re: oivindg]
#115341317/04/201120:41
Om du vil ha "bevegelsesuskarphet" og samtidig ha knallskarpt bilde av bilen må du jukse i PS. (Så vidt jeg vet...)
Har ikke drevet noe særlig med dette, men har forstått det slik at hjulspinn kan gjøres lettvint med en radial blur i PS, samt wind-effekten for å få bakgrunnen uskarp mens bilen holdes skarp.
Krever nok mye øvelse for å perfeksjonere dette.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Vil tro det er enklere/stiligere med panorering hvis bilen beveger seg fra den ene siden av synsfeltet til den andre – i stedet for halvveis mot fotografen, slik som bildene dine. «bil bilder panorering» gir forresten mange gode treff på google
#115356318/04/201106:55
Siden du ber om kritikk, er min første tanke at begge bildene er litt gråaktige i fargespekteret. Kanskje du kunne prøvd å booste fargen i gresset litt, selv om det er begrenset å jobbe med så tidlig på sesongen. Svartnivået i veien og skyggene kunne kanskje også vært forsøkt justert litt på, selv om jeg ikke har forutsetning til å si hvor bra det ville blitt utfra råfilene dine.
Ellers liker jeg å tenke litt over ting i etterkant når jeg ser på bildene mine. Å stille seg spørsmål som "Var dette det beste stedet å ta bildene fra?" eller "Hva ønsket jeg å oppnå da jeg tok dette bildet?" kan være veldig lærerikt (og av og til frustrerende).
Hvor rask lukkertid tok du bildene med? Jeg synes bluren fungerer ganske brukbart på bildene, men det er alltid et kompromiss med hvor skarpt du vil få hovedmotivet.
Redigert av perbl; 18/04/201108:31.
Per B.
[Re: perbl]
#115364018/04/201108:38
Siden du ber om kritikk, er min første tanke at begge bildene er litt gråaktige i fargespekteret. Kanskje du kunne prøvd å booste fargen i gresset litt, selv om det er begrenset å jobbe med så tidlig på sesongen. Svartnivået i veien og skyggene kunne kanskje også vært forsøkt justert litt på, selv om jeg ikke har forutsetning til å si hvor bra det ville blitt utfra råfilene dine.
Ellers liker jeg å tenke litt over ting i etterkant når jeg ser på bildene mine. Å stille seg spørsmål som "Var dette det beste stedet å ta bildene fra?" eller "Hva ønsket jeg å oppnå da jeg tok dette bildet?" kan være veldig lærerikt (og av og til frustrerende).
Hvor rask lukkertid tok du bildene med? Jeg synes bluren fungerer ganske brukbart på bildene, men det er alltid et kompromiss med hvor skarpt du vil få hovedmotivet.
Etter hva jeg kan se i exif er det øverste bilde 1/80s på F18, og det nederste 1/160 på F10. Begge på ISO100.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Hva, hadde du tenkt å oppsøke bileier for å a. selge reklame, b. herpe bilen, eller c. hive den i en trailer og kjøre den til østeuropa?
Hva er det egentlig du ikke forstår? Er det ikke nok utlevering i samfunnet ellers?
Det jeg ikke forstår er at mens det er helt greit å vise nummerskiltet til gud og hvermann i tusentall når man kjører langs veien eller gjennom et bysentrum, så er det ugreit å vise det til noen få forummedlemmer her inne. Skrur disse Porsche-eierne av skiltene når de parkerer bilen for å unngå at noen skal vite hvem som eier dem?
Jeg ønsker meg et svar på følgende spørsmål: Hvor er det mest sannsynlig at man finner mennesker med uærlige hensikter: a) Ute i offentligheten b) På terrengsykkel.no
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Om du vil ha "bevegelsesuskarphet" og samtidig ha knallskarpt bilde av bilen må du jukse i PS. (Så vidt jeg vet...)
Dette er riktignok en båt, ingen bil. Men den har derimot mye bevegelser i alle retninger (vel, ikke bakover) og farten står ikke noe mye tilbake for en bil. Det er kun fargen som er korrigert i photoshop.
Cluet er egentlig ganske enkelt, dess mer mot siden du fotograferer motivet, dess større sjanse er det for skarpt resultat med mindre du er en djevel på å zoome. Det er heller ikke rare lukkertiden i slik fart du trenger for å få ønsket effekt.
Så, monopod (veeeldig greit å bruke det til panoering), skal du ha blur så er tatt fra siden det enkleste, og du trenger ikke så lang lukketid for å få ønsket effekt)
Redigert av GeirEivind; 18/04/201108:48.
[Re: Ulyd]
#115365718/04/201108:58
Etter hva jeg kan se i exif er det øverste bilde 1/80s på F18, og det nederste 1/160 på F10. Begge på ISO100.
Da er det nok lett å få litt uklarheter med mindre du treffer bra med panoreringen som i bildet av båten over her, spesielt når du har en bil som kommer mot deg i tillegg til sideveis bevegelse.
Per B.
[Re: GeirK]
#115365818/04/201108:58
Det med sladding av skilt er oppfattet som høflig på en del fora. Noen velger å gjøre det, andre ikke. Jeg gjør det.
Det var veldig sterk sol på lørdag, så alle bildene ble "døde" i fargene. Er det noe jeg kan gjøre med dette i ettertid?
Jeg er enig i at det kan være finere med bilder tatt litt mer fra siden. Men det er vanskeligere, så derfor tror jeg ikke jeg har et eneste skarpt panoreringsbilde fra siden. De er enten i svingen, som vist, eller litt på skrå bakfra. Dette er noe av det jeg "lærte", så neste gang skal jeg jobbe mer med å ta bilder fra siden. Ble også litt begrenset av gjerdene rundt banen. Der jeg helst ville stå var det et høyt nettinggjerde.
Jobbet med lukker mellom 1/80 og 1/160 på panoreringsbildene. Synes selv at 1/80 gir mest trøkk i bildene, men "treffprosenten" gikk vel ned med en faktor fire.
Noen som har noen tips til utsnitt?
Likte forresten det båtbildet veldig godt!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
#115366018/04/201109:00
Hva, hadde du tenkt å oppsøke bileier for å a. selge reklame, b. herpe bilen, eller c. hive den i en trailer og kjøre den til østeuropa?
Hva er det egentlig du ikke forstår? Er det ikke nok utlevering i samfunnet ellers?
Det jeg ikke forstår er at mens det er helt greit å vise nummerskiltet til gud og hvermann i tusentall når man kjører langs veien eller gjennom et bysentrum, så er det ugreit å vise det til noen få forummedlemmer her inne. Skrur disse Porsche-eierne av skiltene når de parkerer bilen for å unngå at noen skal vite hvem som eier dem?
Jeg ønsker meg et svar på følgende spørsmål: Hvor er det mest sannsynlig at man finner mennesker med uærlige hensikter: a) Ute i offentligheten b) På terrengsykkel.no
c) på internett.
Her er det ingen vits å kverulere.
#115366118/04/201109:02
Jeg synes ikke det er sammenlignbart siden de færreste barn har en lett leselig navnelapp foran og bak når de ferdes ute i offentligheten.
Jeg sliter egentlig litt med å huske navn på særlig mange deltagere utenom de som virkelig interesserer meg når jeg deltar på konferanser der alle går rundt med navneskilt. Hadde jeg derimot knipsa et bilde av dem, hadde det vært lite problem å sette seg ned og samle systematisk informasjon om dem.
Tilsvarende er det ganske få bilskilt jeg biter meg merke i i løpet av en dag, selv på de mer spennende bilene. Ser jeg derimot en bil på et bilde, er det ikke særlig til hukommelsesutfordring som skal til for å slå opp eieren.
Per B.
#115366218/04/201109:05
Det var veldig sterk sol på lørdag, så alle bildene ble "døde" i fargene. Er det noe jeg kan gjøre med dette i ettertid?
Å justere eksponeringsverdien litt ned i Lightroom, for så å eventuel kompensere litt med fill light har funka kurant for meg et par ganger i tilsvarende situasjoner.
Bare sørg for å ikke overdrive, det tar seg dårlig ut med softwaregenererte artifakter på bilder
Per B.
#115366318/04/201109:06
Jeg er enig i at det kan være finere med bilder tatt litt mer fra siden. Men det er vanskeligere, så derfor tror jeg ikke jeg har et eneste skarpt panoreringsbilde fra siden. De er enten i svingen, som vist, eller litt på skrå bakfra. Dette er noe av det jeg "lærte", så neste gang skal jeg jobbe mer med å ta bilder fra siden. Ble også litt begrenset av gjerdene rundt banen. Der jeg helst ville stå var det et høyt nettinggjerde.
Jobbet med lukker mellom 1/80 og 1/160 på panoreringsbildene. Synes selv at 1/80 gir mest trøkk i bildene, men "treffprosenten" gikk vel ned med en faktor fire.
Noen som har noen tips til utsnitt?
Øivind
Mitt gamle Minolta 700si hadde et tilleggskort der du fikk en indikator som fortalte hvor godt du panoerte. Den kunne også stille lukker etter hvor stødig du var på hendene. Det skulle vært i nyere kameraer.
Best er vel rett etter svingen, for da har bilen minst fart. Husk som sagt støtte, monopod eller et tripod du har slått sammen og bruker det som monopod. Er veldig fort at vertikale bevegelser ødelegger.
Utsnitt.. Pass på at bilen kommer inn i bildet og ikke er på vei ut av det. dvs mer luft foran enn bak.
Det er uansett viktig å trykke ivei. Er temmelig hit'n'miss, så å ta et par hundre bilder for å stå igjen med to-tre gode er ikke et nederlag med mindre man gjør slikt til daglig.
Angående tid på dagen, og for mye sol, mener ekspertene at man rett og slett ikke tar de beste bildene på denne tiden. Det er jo selvsagt umulig å unngå ved slike arrangementer.
Pass på hvor du står i forhold til solen, og juster fargene litt. Ta bildet i RAW og gjør nødvendige justeringer i ettertid. Er selv nybegynner men dette er det jeg har fått med meg
Uvant å være helt uenig med GeirK, men det er ingen tvil om at det er ikke vil være ideelt å gjøre en stor samling bilder av flotte biler med registreringsnummer (og dermed langt på vei adresse) et googlesøk unna. Man kan selvsagt ikke unngå å være identifiserbar i trafikken, men det er ikke det samme som å bli utlevert i lett tilgjengelig form på nettet.
Redigert av JonAre; 18/04/201109:17.
[Re: JonAre]
#115366918/04/201109:18
Jeg tipper jeg relativt lett kunne funnet ut hvem eierne av disse bilene er. Datoen er nevnt, og det er ikke så fryktelig mange asfaltbaner her i Norge. Mange av disse stevnene har jo også diverse konkurranser med resultatliste som blir lagt ut på nett med navn og biltype. Hvis man virkelig ønsker å finne en av disse bilene, så tror jeg ikke sladding av skilt er avgjørende for om man går til verks eller ikke.
[Re: -Jan]
#115371018/04/201110:10
Grunnen er egentlig at alle som ferdes i bilklubber og miljøer hvor store felger og fast understell er kult, er kriminelle. Man unnlater derfor å gi bilene til kjenne for at folk ikke skal kunne identifisere råkjørerene.
Det var dette du ville frem til?
#115371318/04/201110:13
ja det tar akkurat 1 minutt i photoshop å fikse på dette ( jeg har dessuten tatt meg den frihet på dine vegne å forstørre selve bilen og håper du ikke ergrer deg over det.) Bildet ditt er fint i utgangspunktet og jeg personlig synnes ikke det gjør noe som helst med begrenset dybdeskarphet på selve bilen. Stå på - eller kjør i vei med flere opptak. EDIT : det er gjort litt mer enn bare fargekorrigering mao EDIT2: båtbildet til geireivind var supert
Det der så jo mer ut til å være henta fra GT5 ICON_SMILE
evt. Foto.no
Syns bildene var greie jeg, vanskelig å se ut i fra en lavoppløselig jpg på nett, men skarpheten er kanskje ikke helt der den skal være (smakssak, selvfølgelig), og med tanke på etterbehandling trenger de som nevnt av perbl ikke stort mer enn litt kontrast, så er mye gjort.
K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
[Re: progres]
#115372818/04/201110:35
Mange fine tips her. Skal bruke noen av fridagene til å leke meg litt med etterbehandling av bildene.
Jeg knipset 830 bilder på lørdag. Siden jeg var usikker på hvordan bildene ble (vanskelig å se på skjermen i solskinnet) tok jeg altfor mange "trygge" bilder, d.v.s. bilder med kort lukkertid. I ettertid ser jeg at omtrent alle disse har blitt skarpe, så neste gang vil jeg ta færre av disse, og heller fokusere mer på panoreringsbilder med litt lenger lukkertid.
En annen ting som imponerte meg med det nye kameraet, var at batteriet ikke gikk lenger ned enn til 80% av full kapasitet på 830 eksponeringer. Mange av dem tatt med kontinuerlig autofokus.
Øivind
[Re: perbl]
#115373118/04/201110:39
artig simulator forresten. har ila 2 u kommet meg opp i level 15 i a-spec. b-spec skjønner jeg ærlig talt ikke så mye av. men det er stas for gutta boys med storskjerm , hd , ratt & pedaler og og og og MASSE surroundlyd.
Bilene der er ogspå fine - men ikke så fine som OP's porsjæ..