Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Frasyklet i starten på alle ritt

Frasyklet i starten på alle ritt #1151749 15/04/2011 07:35
professoren Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sikkert som amen i kirka: Jeg bli frasyklet i starten på ethvert ritt. Deretter havner jeg i en alt for svak gruppe og ender opp med å dra/tauen denne 70-80 % av tiden. Mao føler meg kjempesvak først 30 minuttene og kruttsterk etter 3-4 timer.

Hva er årsaken til dette og hva kan gjøres? Selv har jeg en mistanke om at jeg har god arbeidsøkonomi/utnyttingsgrad/kjørestyrke, men for dårlig oksygenopptak. Kan medisinen være mye intervalltrening? (Har trengt ganske mye mengde og lite intervall det siste året.

Noen som har teorier?

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: professoren] #1151758 15/04/2011 07:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Mer oppvarming?

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: KenR] #1151761 15/04/2011 07:44
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Kanskje du er i en egen liga?
litt for svak for gruppen foran, men litt for sterk for gruppen du er i.
Begynn å sykle solo på ritta ICON_LAUGH.

Men tenker som maxminus at du kanskje trenger enda mer oppvarming?
Og kanskje trene litt på starter alene.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: professoren] #1151771 15/04/2011 07:50
2
2XU Offline
Avhengig
Avhengig
2
Sitat: professoren
Sikkert som amen i kirka: Jeg bli frasyklet i starten på ethvert ritt. Deretter havner jeg i en alt for svak gruppe og ender opp med å dra/tauen denne 70-80 % av tiden. Mao føler meg kjempesvak først 30 minuttene og kruttsterk etter 3-4 timer.

Hva er årsaken til dette og hva kan gjøres? Selv har jeg en mistanke om at jeg har god arbeidsøkonomi/utnyttingsgrad/kjørestyrke, men for dårlig oksygenopptak. Kan medisinen være mye intervalltrening? (Har trengt ganske mye mengde og lite intervall det siste året.

Noen som har teorier?

Dette slet jeg voldsomt med i begynnelsen av min sykkelinteresse, det jeg slet med var at hode sa at det gikk for fort i starten og dårlig oppvarming. Kombinasjonen av dette var at jeg slapp meg ned til neste gruppe og gjorde slik du beskriver.

Går ofte fort i begynnelsen av rittene så roer deg seg ned ettehvert, så er bare å bite seg fast i begynnelsen da går det greit med god oppvarming:)

Steng ute de negative tankene, når de begynner og si eks at dette går for fort for meg. Tenk positivt og fokuser på det.

Redigert av 2XU; 15/04/2011 07:54.
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: 2XU] #1151775 15/04/2011 07:52
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Du er en slow starter, som meg. Jeg sliter med akkurat det samme. jeg må ha MINST 45 minutter oppvarming før rittene, og på slutten av oppvarming sørger jeg for å ha noen drag der pulsen kommer opp i over 90%. Da går det mye bedre.

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: torinb] #1151787 15/04/2011 08:01
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg sliter med det samme. I år kommer jeg til å trene mer kort og intensivt enn tidligere for å prøve å tilvenne kroppen en raskere start.

Oppvarming vil alltid være bra, men i enkelte ritt (birken, grenserittet osv.) vil det være vanskelig å oppnå god oppvarming. Jeg tror det kan være hensiktsmessig å trene noen økter med dårlig oppvarming for å lære at det det vonde i starten går over ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: torinb] #1151793 15/04/2011 08:08
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
jeg må også ha rundt 30-45 min før kroppen føler seg god. Du må nok kanskje varme opp mer en du tror, kanskje du føler du ikke vil bruke krefter like før rittet og derfor varmer opp for lite.

At du føler deg kruttsterk etter 3-4 timer tyder på at du ihvertfall ikke sykler særlig hardt. og da er det igjen naturlig at du ikke ligger der fremme med de andre. Intervalltrening vil gi deg mer utholdenhet, og du vil lettere kunne være med over kneiker og noe temposkifte. Tren intervall.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: Håkon SSL] #1151886 15/04/2011 10:37
The n00b Offline
Fersking
Fersking
Høres kjent ut dette ja, på fellesstart ritt. Jeg hadde dette problemet på maraton ritt selv, blir droppa av sterke ryttere, ikke nødvendigvis teten altså men av den andre eller tredje lille gruppa som danner seg. Så befinner jeg meg plutselig i en gruppe jeg kjenner meg sterkere enn, og er ivrig og blir liggende mye å dra, kanskje til å med bruker jeg for mye krefter og ender opp med å bli frasyklet av andre syklister som har ligget på bakhjulet mitt helt til slutten. Der kommer også litt det taktiske inn tror jeg, kjenner du deg selv og din egen kapasitet vet du etterhvert bedre hva du ikke bør gjøre, sånn kommer vel med erfaring. Uansett, jeg trenger mye oppvarming som beskrevet her, rolig først, så noen spurter, ikke lange og harde men som får blodomløpet virkelig i gang. Ta seg god tid, jeg er jo en slow starter. Så handler det deretter om å ha hodet med seg. Heller sprengsykle litt når det drar seg til i bynnelsen og gjør det man kan for å henge med en bra gruppe, så får man heller ligge litt på hjul og ta seg inn litt før man gjør sitt beste for å være med rundt. En ting som hverftfall er helt klart, det er forbausende hvor mye raskere framgang du kommer til å ha av å prøve å henge med sterkere ryttere enn de som er jevngode eller svakere. Som sagt det er der den mentale biten kommer inn. Du blir tvingt til å bli hardere til å dra og forhåpentligvis kommer kroppen din til å respondere på denne påkjenningen på en positiv måte. Mye grunntrening og en del intervall i oppkjøring er bra, men ingenting former deg som ritterfaring.

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: The n00b] #1151891 15/04/2011 10:45
The n00b Offline
Fersking
Fersking
Og en annen ting, er man sjenert og stiller seg for langt baki startfeltet ev. må pga dårlig seeding kan man bare glemme å havne i en god gruppe, da de beste har sykla et par hundre meter allerede før du kommer i gang.. Har forbannet meg på denne tabben flere ganger. Ligger man lengre framme kan man i det minste henge ganske greit med i bynnelsen og slippe seg ned til en jevn gruppe. Å sykle seg gjennom en lang klynge med tre hundre syklister er ikke spesielt kult og energiøkonomisk ICON_SMILE

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: The n00b] #1151922 15/04/2011 11:24
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
De første 15-20 minuttene er det beintøft, så roer det seg litt.
Klarer man å henge såpass lenge, så er oddsa med å holde og bidra på rulla stor.

Har selv på flere ritt følt meg "sikret" når man kommer over den kvartèrskneiken. Da er det bare å cruise og spare krefter mot de siste milene, da farten oftest blir litt høyere i slutten enn ved kun halvveis.

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: NeDD] #1151943 15/04/2011 11:44
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Tror det er mange som holder igjen i begynnelsen og er redd for å bruke for mye krefter. Selv om man ikke skal kjøre seg helt tom i starten er det nødvendig for de aller fleste å ta veldig hardt i. Finn deg et godt hjul og slipp det ikke før det roer ned.

Det viktigste er å forberede deg mentalt på at det skal være hardt. Om du har den tanken at du skal spare mye krefter til slutten av rittet kommer du til å slippe tidligere og du ender ofte i en dårligere gruppe.

Selv gruer jeg meg alltid mer til starten av rittene enn kjøret på slutten, men det har vel litt med at når man først er i gang så går det litt av seg selv ICON_SMILE

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: hnastrup] #1151954 15/04/2011 11:57
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Snakker vi Elite nå eller tenker dere sånn i vanlig seeda puljer også?

F.eks i Birken skjønner jeg ikke at det kan være så nøye å følge annet enn sitt eget tempo i starten. Ok, greit å finne noen å kjøre sammen med på flatene før bakkene starter særlig om det blåser litt, men om det så går litt for sakte så taper man fint lite på de første km versus å kjøre seg sur i beina fra starten vel?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: Rockefoten] #1151968 15/04/2011 12:28
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er også en slow starter og er sikker på at merket røyk på Birken ifjor pga dette.
Her vises plasseringene min i Birken i fjor, sier ikke så mye om tiden, men at jeg ikke er veldig rask i starten.

I år kommer startene til å gjøre mye mere vondt og så får vi se hvor lenge det holder. Enten til mål eller så ligger jeg halvdød langt løypa et sted.

Vedlegg Plassering.JPG
Redigert av paalbn; 15/04/2011 12:29.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: paalbn] #1151984 15/04/2011 12:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om du körde opp deg till en 9 plats i puljan kan du väl inte haft så väldigt lätt att dra fördel av andra gjenom att starta snabbare?

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: fredriks] #1152099 15/04/2011 15:40
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
Om du körde opp deg till en 9 plats i puljan kan du väl inte haft så väldigt lätt att dra fördel av andra gjenom att starta snabbare?

Nå er det ikke dra hjelpen som nødvendigvis er problemet mitt. Da jeg synes jeg alltid klarer å finne noen rygger i ligge bak til jeg drar meg opp til neste gruppe.
Var ihvertfall det som var situasjonen i Birken i fjor. Det som har vært mitt utfordring er at jeg føler jeg blir fort stiv i de raske startene på kald kropp.
Uansett, er planen å gi jernet i alle starter i år og så får jeg heller gå på noen smeller. Eller så blir planen gjennomført utifra hva jeg tror. Nemlig at overlever jeg de første 30 min, så vil jeg se store fremskritt fra 2010

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: paalbn] #1152111 15/04/2011 15:59
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Problemet ditt er som nevnt over, en slow starter. Slik har jeg det også. Jeg MÅ varme opp i mint 40 minutter, vis jeg ikke varmer opp, så føler jeg det i hele kroppen de første 40 minuttene på et ritt.

Jeg har ikke prøvd meg frem på hvordan man kan få bort dette, men foruten å varme opp den krevde tid før et ritt, så vil jeg tro at flere økter med rittfart når sesongen nærmer seg vil gjøre godt, slik at kroppen får tilvendt seg den høye belastningen, farten og ikke minst pulsen.

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: Dloh] #1152119 15/04/2011 16:10
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har selv filosofert over dette og funnet at for meg så starter jeg i det tempoet som er bra for meg. At andre starter alt for hardt og slukner etterhvert får bli dem sitt problem. Deilig å passere mange på slutten med masse sprut relativt sett.
Men jo bedre man er jo færre er det selvsagt som stikker ifra deg, uansett hvor slow starter du er, og da MÅ man jo trene O2 intervaller og så bør man jo ha godt med overskudd da.

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: paalbn] #1152129 15/04/2011 16:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: paalbn
Sitat: fredriks

Nå er det ikke dra hjelpen som nødvendigvis er problemet mitt. Da jeg synes jeg alltid klarer å finne noen rygger i ligge bak til jeg drar meg opp til neste gruppe.
Var ihvertfall det som var situasjonen i Birken i fjor. Det som har vært mitt utfordring er at jeg føler jeg blir fort stiv i de raske startene på kald kropp.
Uansett, er planen å gi jernet i alle starter i år og så får jeg heller gå på noen smeller. Eller så blir planen gjennomført utifra hva jeg tror. Nemlig at overlever jeg de første 30 min, så vil jeg se store fremskritt fra 2010

Det jag tänkte på var att det nog inte är så bra att starta alltför hårt i alla fall inte om man inte får en klar fördel av att ligga före folk.

Men jag tror det är väldigt individuelt hur hårt folk starter i en tävling en del tror jag startar alltför hårt och forlorar nog en del på det på slutet. Andra startar nog för sakta och förlorar på det.

Jag tror att jag personligen alltid har startat hårdare än vad som antagligen har varit bäst. Tror en del på det Hekta-MTB skriver att det nog är bäst att starta i sitt eget tempo men det beror ju på hur mycket man förlorar på att komma efter.

Problem med att komma igång tror jag i alla fall inte jag har någon erfarenhet av.

Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: fredriks] #1152244 15/04/2011 18:45
olechr Offline
More than words
More than words
Kjør flere ritt og bit deg fast. Så skal du se at du plutselig henger med. Du klarer ikke å trene slik en start er.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Frasyklet i starten på alle ritt [Re: olechr] #1152363 15/04/2011 20:38
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
På grunn av smerten?
Tenker ofte på denne smerten/følelsen på intervalldraga og det skal litt til å ha det så j... på trening.

Moderator  support