ho ho! Jeg har akkurat fått inn min sykkel for året. En Large Specialized S-Works Epic 29er. De gode gutta på Bikes & Boards har hørt på maset mitt i nesten fem måneder nå, og endelig er'n på plass. Jeg og Bjørn B skrudde opp sykkelen i bakgården, og vi var relativt ivrige begge to med å få den satt sammen. Vi rakk ingen bilder
Uansett, jeg oppretter denne tråden nå og holder den gående gjennom året og deler mine erfaringer med denne riggen. Den skal brukes til alt fra trening, ritt og sti. Tidligere har jeg hatt mange forskjellige sykler, og dette var den første komplette sykkelen jeg har hatt lyst på på mange år! Et dårlig kne+operasjon kommer til å hindre meg noe i løpet av sommeren men jeg skal sørge for å oppdatere tråden når jeg kan.
Selvsagt kommer denne sykkelen godt pakket ned. Alt er jo i plast . Den var superenkel å sette opp, og jeg syntes at 142 systemet med gjennomgående aksel var frekke saker. Det er ikke like raskt å ta av hjulet i en rittsituasjon, men hele sammensetningen gir et skikkelig kvalitetsinntrykk. Dette er ikke bare fashion!
Hjulsettet er et eget kapittel for seg, det meste er sagt på diverse fora allerede. Lett, stivt og utrolig pent - men med glorete dekaler som ikke lar seg fjerne uten videre. Koppene på forhjulet sitter ganske løst, og kan lett falle ut hvis QR ikke er på. Husk dette under transport! Hjula skal jeg kjøre litt på før jeg sier noe mer.
Kranken er helt sinnsyk. For et mesterverk!
tre-fire umiddelbare småskuffelser: - Setepinnen veier 254gram. Altfor mye. Jeg har allerede satt på en Crankbrotherspinne som veide inn til 187 gram. - Setet veier akkurat det samme. 254 gram der også. Det fikk jeg byttet hos BAB uten ekstra kost med et SDG Ti-fly på 187 gram. Lett og komfy. - Syntace f109 stem. Blank-lakkert finish ser billig ut, og hvordan kan de utelate titanskruer på dette styrefremspringet? Det er tross alt toppriggen til Specialized. - Diverse skruer kunne også vært titan. Her snakker vi sykkel med salgspris på høyde med et statsbudsjett. Jeg forventer ikke stålskruer til flaskeholdere og kabelføringer. Det kan høres fisefint ut, men alle monner drar i den klassen her.
Jeg kom meg hjem, satt på noen Ashima Airrotor skiver, flaskeholder og et par eggbeater 11 pedaler. Vekta ligger på ca 10.4kg - med slanger og originale dekk (som er ganske lette). Jeg skal sette opp Maxxis Ikon slangeløst, og da sparer jeg noen gram tenker jeg.
En rask rulletur utenfor huset i bekmørke bekrefter at det føles raskt, stivt og relativt stutt i første omgang. Jeg gleder meg til å få noen skikkelige turer på denne sykkelen
Smilet ved overlevering ser slik ut! Jeg lover å ta flere bilder til helgen.
@Loki: will do. Jeg er spent, jeg må innrømme det. Er definitivt en demperhore, og har brukt alt for mange uker av livet mitt på å perfeksjonere demping på syklene mine. Pluss en drøss med penger. Brain har andre fordeler og bakdeler. Gleder meg til å teste skikkelig. Jeg har lyst til å prøve med en helt vanlig RP23 på et tidspunkt også. Jeg rullet rundt uten Brain aktivert i sted, og det føltes aktivt og fint - og jeg kunne ikke kjenne noen av/på funksjon/klikk som har vært kjennetegnet tidligere.
@Cinematic: Takk! RIPen ble solgt i forrige uke. Jeg har kneproblemer og kommer til å få begrenset med sykkeltid i sommer, og da er det bare tøys å ha en av de råeste stisyklene på markedet i boden. Jeg har allerede startet sparinga til en ny stisykkel for 2012
Jeg har de samme hjula på TBen. Foreløpig bare et par turer på grus, men de kjennes raske og stive ut. Skal bli moro å få testet i terrenget. Vel mye dekaler etter min smak. Ole har fortsatt ikke klart å stoppe hikken etter at han oppdaget at de "bleida" røde eikene kun er er for det visuelle.
Denne er skikkelig grom. Og så har du gått for large. Det betyr at jeg har sykt lyst på en prøvetur ved en passende anledning. I alle fall om ikke Large er så liten at du må kjøre med 68 cm setepinne sånn som på bildet
Gleder meg til å høre mer om erfaringer og se noen av de høykvalitetsbildene du pleier å varte opp med.
Denne er skikkelig grom. Og så har du gått for large. Det betyr at jeg har sykt lyst på en prøvetur ved en passende anledning. I alle fall om ikke Large er så liten at du må kjøre med 68 cm setepinne sånn som på bildet
Gleder meg til å høre mer om erfaringer og se noen av de høykvalitetsbildene du pleier å varte opp med.
Litt misunnelig hilsen LarsB
Anytime Lars. Jeg vurderer en grustur i morra, være med?
Gratulerer, ser råbra ut selv om det er noe litt underlig med hjulene. Akkurat som om de er litt for store eller noe sånt? Håper kroppen kommer i vater og at du får brukt denne mye etterhevert.
Det er riktig. Ink pedaler på 184gr. Nye skiver også. Det er jo ingen problemer å komme langt under 10 på en large, men jeg tør ikke bruke letteste stem, dekk, pinne, sete osv.
Dette er vel noe av det råeste som er av lette stisykler. Tipper dette blir ritt-favoritt for mange fremover. Brodern kjøpte den første s-works 29'er (2011) som kom til landet for 2-3 uker siden. Jonas på Torshov Sport og importør-Remi var ganske entusiastiske de og.
Han er nå to uker på Teneriffe og sykler. Han har sikkert en del erfaringer han kan dele rett over påske. Høres spennende ut å kjøre den med vanlig RP23!
Jeg kan skrive under på at den sykkelen er vanvittig lekker. Og Trond Vidar er vanvittig blid når han titter på den. I tillegg ser den ut til å ha et vanvittig potensiale til å gå fort hvor som helst. Så nå får vi bare håpe at knærne til Trond Vidar kommer seg.
Og de dekkene går skikkelig raskt på grus og asfalt. Jeg ble regelrett trilla fra når det gikk nedover.
Ok brainiacs, En ting jeg har alltid lurt på hva gjelder Spesh og deres Brain opplegg: er eneste grunnen til at den sitter der bak så de ska få plass til flaskeholder eller gjør den faktisk som de sier; kjenner av posisjonen på bakhjulet og slår på/av deres motsvarighet til propedal (eller noe i den gata)?
... Og funker det egentligen noe videre i praksis?
Ok brainiacs, En ting jeg har alltid lurt på hva gjelder Spesh og deres Brain opplegg: er eneste grunnen til at den sitter der bak så de ska få plass til flaskeholder eller gjør den faktisk som de sier; kjenner av posisjonen på bakhjulet og slår på/av deres motsvarighet til propedal (eller noe i den gata)?
... Og funker det egentligen noe videre i praksis?
Hei, her har du en video som viser det meste. Laget av Specialized, så se bort fra åpenbare "the brain knows bla bla bla" reklameprat
ok, så jeg og Larsb på forumet kjørte ring fire i dag. Kun grus og asfalt. Det første som kan konstateres er at en dyr sykkel ikke trumfer dårlig form. Vi veit at larsb har seriøse funksjonelle issues. Da mener jeg ikke kroppen, det er behøring dokumentert i denne tråden. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1151864 skeive rammer, trange krankhus og oppnedmonterte deler - larsb hamret fra meg i bakkene hvis han ville det.
til sykkelen. Umiddelbar komfortfaktor. Jeg sitter skikkelig godt. Jeg har ingen foringer under styrefremspringet, og det sitter "vanlig" vei. Knallfint, men ikke veldig sportslig egentlig. Jeg fikk ikke følelsen av å ligge over forhjulet på noen som helst måte. Styrerøret er høyere enn på min forrige sykkel, så jeg skal snu styrefremspringet å se hvordan det blir. Effektivt sett har jeg 1,5cm lenger cockpit enn på Jet9 og det føles forbausende bra.
Hele sykkelen er supertight! Lydløs (jeg kommer tilbake til dette), stiv, responsiv og lettrullende. Dekkene er ordentlige grusdekk, disse skal jeg bruke på raumern og vestmarkrittet - men ikke på tøffere ritt. Fremdekket veide jeg inn til 490gr, og sideveggene er omtalt som papirtynne - selv om det ikke føles slik på grusveien. I terrenget er det nok verre. Men de rullet råbra, og satt svært godt i svinger med høy hastighet.
Bakdemperen fungerer veldig godt. Brainfadeknappen har 14 klikk. Helt åpen er den som enhver fourbar stisykkel. Aktiv, gynger litt under tråkk og veldig plush. Jeg kjørte med fem knepp, og den fikk et fantastisk tråkk - også stående. Den åpnet fint på hull i veien, og var generelt ekstremt forutsigbar. Jeg var mest imponert over hvor hardtailaktig det føltes stående med bare fem klikk inn.
Gaffelen, en hybrid av specialized brain og reba dual air ble kjørt inn på turen. Fantastisk plush gaffel da gitt! Det overrasket meg. Mye bedre på raske slag enn Reba XX med pushloc som jeg hadde i fjor. Det som forundret meg mest er at brainknappen (sitter nede under høyre gaffelben) hadde veldig mange mikroknepp. Jeg klarte ikke telle, de ga svak respons når man vred. Så jeg slo meg til ro med at den har fem hele "dragninger/håndleddsvridining", som om du skulle skrudd en skrue inn i veggen. Brainfunksjonen følte jeg svært lite til før jeg hadde dratt til fire ganger, det det var først helt inn at den virkelig slo til. Jeg ville antatt at den skulle vært mer markant i endringene underveis (som bakdemperen).
Hele frontpartiet med gaffel, konisk styrerør, 28mm caps på nav osv føles bunnsolid og vridningssterkt.
styret er en lekkerbisken. Syntace-kvalitet.
Håndtakene veier over 100gr, og jeg må få på ESI-grep eller skum. De er mer komfortable.
Jeg kjører foreløpig med slanger (veid inn til 340gr samlet).
Det var bare en rar sak på turen. Når jeg sto og tro nærmere Kikut så begynte sykkelen å pipe! Ikke knirke. Brainkabelen ligger innpå seterøret og gnukker. Skikkelig irriterende. Jeg klarer ikke flytte den heller - den er som en enorm goodridge-slange, tror jeg må demontere bakdemperen og se om jeg får vridd det til. Litt olje imellom og lyden ble borte.
Alt i alt er jeg superfornøyd. Dæven døtte! Jeg gleder meg til en skikkelig stitur for å se om den lever opp til forventningene der også.
Skjønner godt du er fornøyd, har prøvd denne selv, og var mektig imponert.
Vedrørende dekkene; gi de en sjangse på noe annet enn grus også. Jeg kjørte disse to hele dager i heisanlegget i Keystone, i utforløyper, og var imponert over solide de virket. Det skal sies at det selvfølgelig var sol, knusktørt og 30 varmegrader, så egenskapene på vårvåte norske stier skal jeg ikke spekulere i.
Grattis med fabelaktig sykkel...sykler nå på min 2. Epic S-Works 26" (2004 og 2010 modeller) siden 2004 og har aldri ment noe annet enn at bedre enn dette blir det neppe....annet enn at skulle jeg fornyet nå, så hadde det blitt 29" som din..
For øvrig, om du ikke alt har lest det: MountainBike Action tester den og skriver i sitt May 2011 nummer: "This is the best mountain bike we have ever ridden". Men, de skriver også - den dyreste.
De oppsummerer egentlig det hele i headingen, som lyder som følger: