Er det noen som har tenkt seg til Costa Rica i november?
For de som ikke vet hva La Ruta er, så er det et 4-dagers etapperitt fra en stillehavsstrand til den karibiske kysten, og det hevdes å være verdens hardeste av sitt slag. Ca. 11.000 høydemeter skal forseres over 400 km, og det høyeste punktet er litt over 3000 moh.
I løpet av de fire dagene skal man innom regnskog med dyp klistergjørme, bakker med rundt 30% stigning, et par vulkaner, et lengre strekke over jernbanesviller i godt over 30 varmegrader, og mye annet moro.
I 2011 er det planlagt noen endringer i løypa som innebærer at 1. etappe blir noe kortere, og at man slipper å manøvrere seg gjennom trafikken i hovedstaden. Til gjengjeld legger de, etter hva jeg forstår, inn en variant som gjør de resterende kilometerne hakket drøyere enn vanlig.
Dag 2 blir også endret, denne har tidligere gått mye på asfalt, nå blir det 85% grus og traktorvei, fryktelig bratt, og en mye finere tur enn før.
Dag 3 og 4 er foreløpig, så vidt jeg vet, uendret, selv om det har vært snakk om å bytte ut en asfaltstrekning på dag 3 med et noe lenger parti til skogs.
Jeg skal sykle La Ruta for 3. gang i år, og håper altså å få med en gjeng landsmenn nedover. Kona blir med, og planen er å plassere henne langs løypa med en kjøleboks. En del costaricanske kamerater skal også delta, og forhåpentligvis har også disse koner med kjølebag, slik at deltagende nordmenn vil ha gode muligheter for personlig assistanse i tillegg til den offisielle.
I tillegg blir det muligheter for et par sykkelturer helga før rittet for den som måtte ha ønske om det. I fjor kjørte vi en tur i hovedstadsområdet på
lørdag og syklet ned til stillehavskysten på
søndag, satser på noe lignende i år, men med en ikke fullt så brutal søndagstur.
Hvis det er noen som har lyst til å delta i år så send meg en melding, blir vi mange nok så kan vi få en liten rabatt.
Mine bilder fra 2010 Mine bilder fra 2009 La Rutas hjemmeside