|
|
Har pendelen svingt for langt?
|
Re: Har pendelen svingt for langt?
[Re: frodegutt]
24/04/2011 08:49
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Jeg er helt fersk på forumet og på sykkel. Sykkelinteressen startet med fredagsbirken i fjor, og pr. nå har jeg endt opp med å ribbe en paragon og sette den sammen med lettere deler samt bygge en grusracer fra bunnen og opp. Jammen endte jeg opp med en racer i vår også... Hadde det ikke vært for at jeg oppdaget Terrengsykkel.no hadde jeg aldri startet med bygging av sykkel, og interessen for sykling generellt hadde nok dalt i vinter. Men motivasjon og insirasjonen jeg får av å lese tråder om alt fra sti til ritt og racer har gjort sykling til min hobby. Jeg opplever forumet som inkluderende og mangfoldig. Muligens var det bedre før men jeg er strålende fornøyd med dagens utgave. Nå er det nydelig vær og gjennomkjøring av montebellotraseen venter 
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
[Re: Horgen]
24/04/2011 09:12
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror man blir lei av forum også..Det blir ikke så gøy å diskutere hva som er best av del A og B, eller hjelpe en nybegynner å finne sykkel lenger. Selv har jeg nok vært innom noen titalls og vært sånn passe aktiv på mange. Somregel holder jeg ut en stund, så begynner jeg å bli lei av å diskutere de nogenlunde samme tingene hele tiden. Akkurat nå har jeg gått fra VwAudi forumet, til å like dette forumet mest. Før VwAudi var det trial forum som gjaldt. Før trial forum var det Utfor osv osv.. Slik bytter jeg forum etter humøret omtrent! En ting som er felles med alle forum,uten unntak, det er at brukerne synes det var bedre før!
|
|
|
[Re: Skorp]
24/04/2011 12:57
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Uten dette forumet hadde jeg aldri hørt om tirsdagsklubben i Oslo, og dermed både møtt likesinnede terrengsyklister i det som da var en fremmed by, eller blitt introdusert for stisykling. Jeg hadde heller ikke vært medlem av NOTS. På en annen side hadde jeg nok vært mer flittig på jobb uten  Lot meg hisse litt opp i starten av at forumet blir "invadert" av landeveissyklister som trådstarters innlegg antyder, men etter å ha sovet på det noen dager tror jeg vi får ta det som et kompliment at det er oss terrengsyklister asfaltfolket vender seg til når de trenger hjelp 
Trønder osv
|
|
|
[Re: HaakonL]
24/04/2011 17:52
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg har mistet interessen for terrengsykkel.no, og Dan beskrev helt perfekt hvorfor i åpningsinnlegget. Føler du faktisk at verden her på Arena er slik: Er forumet i ferd med å bli tatt over av treningsnarkomane som bare tilfeldigvis har valgt sykkel som sitt redskap, men like gjerne kunne ha drevet med løping eller sleggekast? Personlig føler jeg at det sitter en del som har vært med her siden tidenes morgen, og for oss som kom litt lengre ut på dagen er det ikke så lett å forstå hva dette forumet egentlig startet som. I og med at gamle Arena er utilgjengelig (foruten gjennom M@rtins hukommelse) blir det også vanskelig for oss etternølere å forstå frustrasjonen. Jeg ser den at det nok var ferre brukere før i tiden, noe som førte til større nærhet, at man personlig kjente folket og at man hadde mer felles interesser. Stisykling er ikke for alle ensbetydene med det det var i 2003, troligvis. Og jeg tror det er DET som er problemet. Dere "gamlinger" har drevet så mye PR for forumet og syklingen at dere trakk til dere elementer som skapte en evolusjonær retning som man kan velge å sette seg tilbake og betrakte gjennom sine dinosaurbriller eller gripe begjærlig som om man var en måkefugl på Hamar. Det er sikkert ikke alt som er som i gamle dager, men det betyr ikke at det nødvendigvis er til det verre. Som StigB sier - det er plass til oss alle bare vi er respektfulle og høflige mot hverandre. Er det virkelig så ille om en på treningsunderforumet ikke bryr seg om terrengsykling? Eller 500 på treningsforumet/racerforumet aldri har satt sine bein i en dempegaffel? Hva med snikksnakk-delen? Der diskuteres det ikke mye "sti-relatert". Er det forringene for diskusjonen om en innleggsskriver der ikke vet opp og ned på en propedal? Jeg stemmer nei. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
24/04/2011 18:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Stisykling er ikke for alle ensbetydene med det det var i 2003, troligvis. Og jeg tror det er DET som er problemet. For meg er det ikke et spørsmål om sti vs. grus eller terreng vs. landevei. "Oppholdsstedet" mitt er bare ikke det samme som det engang var, og selv om jeg ikke kan gjøre stort med det og er klar over at alle ting utvikler og forandrer seg, synes jeg det var morsommere, koseligere og mer kameratslig i gamle dager. Sikkert jeg som har blitt for gammel, men det er altså ikke bare meg som tenker disse tankene. Sikkert en kombinasjon av frafall, økt brukermasse, redaksjonelle valg og kanskje ikke minst et snev av "september 1993"-fenomenet. 
|
|
|
[Re: Stein]
24/04/2011 18:46
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Litt av problemet for min del er at jeg ikke lenger klarer å skille sikkert mellom brukere som kun er opprettet for å trolle, og de som har kommet hit med tilsynelatende gode intensjoner.
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
24/04/2011 22:42
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hva skjedde i september 1993?
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
24/04/2011 22:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
25/04/2011 06:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hva skjedde i september 1993? Evig september brukes ofte om starttidspunktet på kommersialiseringen av internet. Frem til september 1993 var Internett stort sett forbeholdt universitetsmiljøene. I september kom nye studenter som måtte "oppdras" i hvordan de skulle oppføre seg. Etter kort tid hadde de tilpasset seg og oppførte seg i henhold til gjeldende normer. I september 1993 åpnet America Online og tilsiget av nye brukere stoppet aldri opp. I 1993 kom også verdens første nettleser Mosaic som tilgjengeliggjorde innhold for menigmann. Så de (vi) som kom oss på nett før september 1993 minnes tiden da internett bestod kun av høflige, intelligente mennesker som alle visste hvordan de skulle oppføre seg. Men igjen, slik tankegang er det bare gretne, gamle gubber som har så jeg tenker (nesten) ikke slike tanker.
|
|
|
[Re: Raskall]
25/04/2011 06:57
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Takker!
Nå har jeg inntrykk av at terrengsykkel.no har en god selvjustis med god "oppdragende" inngripen fra erfarne brukere, og at vi fortsatt er pre september 1993. La oss si at terrengsykkel.no fortsatt besto kun av deltakerne på gamle Arena, ville forumet da vært bedre enn i dag?
Big wheels keep on turning
|
|
|
25/04/2011 07:45
|
advance
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg husker godt hvordan jeg ble introdusert for bladet 'Terrengsykkel',jo det var i O2-snappernes høyborg, NOR-sykkelmessa i Håkonshall for noen år siden. Gjennom bladet fant jeg jo ut at det fantes et slikt forum som dette, og har siden brukt det og hatt bruk for det. Jeg synes det er flott at alle kategorier av sykkelsporten blir med her på forumet, ja jeg er såppass jovvial. Terrengsykkel er terrengsykkel om du sitter på en stisykkel eller om du sitter på en racersykkel. Jeg synes det er koselig jeg.
|
|
|
[Re: advance]
25/04/2011 08:27
|
advance
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min første ordentlige sykkel var en Vello 5-girs med rett styre fra 1979, Den syklet jeg både stier, grusveier og landevei med. Det er sikkert derfor jeg er såpass flerkulturell idag. Dere sti-ekstremister har bare godt av å menge dere med slike som oss andre. Og når vi faktisk har fått innpass her, så er det jo bedre at vi skriver om noe vi har greie på, enn at vi skriver noe feilaktig om stisykling/freeride eller hva det nå heter.(smilefjes)
|
|
|
25/04/2011 09:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det noen som mener at det ikke skal være lov å skrive om grus- eller landeveissykling her? Innpass? Har noen noengang ikke fått innpass på terrengsykkel.no, lurer jeg på?
Det er vel ingen som snakker om det? Dan stusset vel bare på en forumbruker som uttalte at han hadde "ingen interesse for terrengsykling", og det fikk han til å starte tråden om hvordan forumet vårt har utviklet seg.
|
|
|
25/04/2011 09:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det er vel ingen som snakker om det? Dan stusset vel bare på en forumbruker som uttalte at han hadde "ingen interesse for terrengsykling", og det fikk han til å starte tråden om hvordan forumet vårt har utviklet seg. Nei.. Slik jeg leste Dans innlegg så brukte han kun dette utsagnet som et eksempel på en stigende trend.
|
|
|
25/04/2011 10:09
|
advance
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har aldri sagt at ikke alle får innpass, men sånn er nå en gang verden, vi blir fler og fler. Tilslutt så er det ikke bare den samme gamle gjengen lenger. Ville bare delta i diskusjonen, og mente overhodet ikke å såre noen Stein
|
|
|
25/04/2011 11:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Neida, for all del. Jeg kan ikke se at du kunne såre noen. I alle fall ble ikke jeg det.
|
|
|
[Re: bullet]
25/04/2011 13:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Stål vs aluminium,hva er best,kjør debatt.
Hei, hei...Hva med CroMo? Haha, den diskusjonen ble alt avgjort for 12 år siden da jeg kjøpte ramma mi. Soleklart er det stål som er best. Hadde jeg havnet her på begynnelsen av 2000-tallet hadde jeg kanskje kjørt/syntes noe annet. Men heldigvis har jeg syklet mange nok år uvitende og i total isolasjon fra den store stiverden til at jeg gidder å gjøre opp en ny mening om dette temaet. Apropos, mener å huske at jeg ved flere anledinger googlet med frem til noen av de første diskusjonene (2003-2004) i en slags usenetformat. Drømmer jeg eller er de fortsatt et sted der ute?
|
|
|
25/04/2011 16:12
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Så de (vi) som kom oss på nett før september 1993 minnes tiden da internett bestod kun av høflige, intelligente mennesker som alle visste hvordan de skulle oppføre seg. Men igjen, slik tankegang er det bare gretne, gamle gubber som har så jeg tenker (nesten) ikke slike tanker.
Bittelitt selektiv hukommelse her? Jeg mener å huske noen skikkelig utrivelige individier fra Usenet fra før 1993 også. Dette var da folk med lang fartstid, som til og med argumenterte for at slik var det på Internet, så dette fikk man bare finne seg i ;-)
|
|
|
[Re: Radival]
25/04/2011 18:33
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Er det slikt som kalles å være forut for sin tid?
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
25/04/2011 19:09
|
ulveroar
Ringrev
|
Ringrev
It-nostalgien blomstrer, ingen tvil om det. Når det gjelder forumet, er det jo kjekt at det vokser, selv om prisen kanskje er uoversiktelighet, evig repetisjon av ganske like spørsmål og svar, og større grad av upersonlighet.
Det var fint at det ble flesket til med en egen racer-avdeling, spesielt tatt i betraktning av at forumet på et annet ikke navngitt nettsted dedikert til landeveissykling er helt på trynet.
Om jeg skulle ønske meg mer eller mindre av noe, måtte det være egne 29er, ss og cx-avdelinger, siden alle de grenene av syklopatologi er i vekst ute i det virkelige liv.
All bloggingen og dokumenteringen av personlig lapskaustrening er heller ikke alltid like interessant, men det er bare min halve riksdaler.
|
|
|
[Re: Radival]
25/04/2011 19:11
|
Raskall
More than words
|
More than words
Så de (vi) som kom oss på nett før september 1993 minnes tiden da internett bestod kun av høflige, intelligente mennesker som alle visste hvordan de skulle oppføre seg. Men igjen, slik tankegang er det bare gretne, gamle gubber som har så jeg tenker (nesten) ikke slike tanker.
Bittelitt selektiv hukommelse her? Jeg mener å huske noen skikkelig utrivelige individier fra Usenet fra før 1993 også. Dette var da folk med lang fartstid, som til og med argumenterte for at slik var det på Internet, så dette fikk man bare finne seg i ;-) Var vel en bit sarkasme/ironi i avsnittet jeg skrev der. Jeg prøvde å skildre hvordan dinosaurene husker internett før september 1993. Det at andre oppfattet dem som noen "utrivelige individer" og at de sannsynligvis var det (på Usenet) betyr ikke at man husker seg selv og sine likemenn som utrivelige individer.
|
|
|
01/05/2011 16:58
|
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Har ikke stort å legge til, men med litt mimring minnes jeg også pizzakvelder, torsdagsturer, de første Utfluktene og annen moro.
Og ikke minst, en haug hysterisk morsomme tråder som kanskje ikke alle her husker: Sjokoladetråden til Dan, nerdete diskusjoner om bakhjulsoppheng og spesialfreste bushings i messing eller hva det nå var, dasstråden til Espen W. (selv om den er ganske ny), HiFi-kabelkrangling etc. etc.
+1 til forslaget om å finne igjen gammel-Arena i arkivform!
/Kaizeren, konservativ 22-åring.
|
|
|
|
|