|
Om Bergans og reklamasjon
|
Om Bergans og reklamasjon
13/04/2011 16:20
|
ELO73
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Berganssekken til datteren vår har gått opp i limingen, dvs det tynne nylonstoffet på toppen som man snurper sammen har løsnet fra sekken. Synes dette var dårlig og etter at noen andre i barnehagen har samme problem med samme typen sekk, tenkte jeg å reklamere på dette. Forhørte meg med Bergans og beskrev sekketypen, problemet og tilbød meg å oversende bilder, men sekken måtte sendes til dem sammen med et utfylt skjema. I og med sekken fortsatt fungerer er den i daglig bruk så dette medfører at jeg uansett må kjøpe en ny sekk som erstatning. Er det feil av meg å synes dette er unødvendig tungvint og at en evt reklamasjonssak burde kunne avklares hos nærmeste forhandler? Enklere håndtering av slike saker er jo et av argumentene for å handle lokalt.
|
|
|
Re: Om Bergans og reklamasjon
[Re: ELO73]
13/04/2011 17:00
|
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Kom det riktige alternativet, nemlig at du tar den med dit du kjøpte den for eventuell reklamasjon opp? At de tilbyr deg å sende den direkte til Bergans høres jo et som en ekstraservice utover bransjestandard som er at forhandler tar seg av reklamasjon. Ut i fra hva du skriver virker det ikke som dette er et alternativ for deg, dermed synes jeg det er helt greit at du må sende inn sekken (for din egen regning) med utfylt skjema (som er det som skjer i tvilstilfeller hos forhandlere regner jeg med) for at Bergans skal vurdere saken.
Forhandlere tar på seg ansvaret for reklamasjoner i det de selger en vare, dermed medfører det ekstraarbeid for Bergans at du sender de en vare direkte. Forhandlere har erfaring i å vurdere reklamasjonssaker og fungerer dermed som en sil for leverandører, og en vare som er vurdert som reklamasjon av en forhandler blir oftest erstattet uten om og men fra leverandør. Husk at du har ingen erfaring i å vurdere reklamasjoner på Bergansprodukter, det har forhandler.
Pål
|
|
|
[Re: PålS]
13/04/2011 17:20
|
ELO73
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Forstår ikke helt svaret ditt. Har forståelse for at foto kan være knapt å vurdere ut fra, men jeg finner det enklere å stikke innom butikken for å få vurdert dette, eller 'silt' om du vil. Da kan jeg få en umiddelbar vurdering om dette er en reklamasjonssak uten forsinkelse gjennom postgang etc. Det alternativet har ikke kommet opp...
|
|
|
13/04/2011 17:37
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde snakket med butikken som solgte meg sekken...
|
|
|
13/04/2011 17:53
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forstår ikke helt svaret ditt. Har forståelse for at foto kan være knapt å vurdere ut fra, men jeg finner det enklere å stikke innom butikken for å få vurdert dette, eller 'silt' om du vil. Da kan jeg få en umiddelbar vurdering om dette er en reklamasjonssak uten forsinkelse gjennom postgang etc. Det alternativet har ikke kommet opp... Tror det PålS sier er at det er til butikken du må henvende deg for å reklamere, dette er formelt sett en sak mellom butikken som har solgt varen og deg som har kjøpt den. Når Bergans foreslår å håndtere dette direkte så er det en service utover det du har krav. Butikken burde kunne vurdere dette mens du venter og skaffe deg en ny sekk med en gang. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
13/04/2011 18:49
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Det er vel ingen krav i lovverket at reklamasjoner skal løses uten at du som forbruker er uten produktet i noen dager.. To punkter - uten at jeg husker de i farten som påvirker en slik sak vesentlig.. 1. Undersøkelsesplikten - denne sier seg selv, derfor du må sende inn 2. Krav om lån av tilsvarende vare Såvidt jeg husker ifra da jeg reklamerte på en bergansjakke gikk det sjokkerende raskt å få en ny i retur, så de holder seg iallefall godt innenfor de berømte 10 dagene som er før krav om låneprodukt. Personlig synes jeg servicen hos Bergans er TOPP, og hadde du bodd i trondheim skulle du fått lånt en liten sekk av meg.. 
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
13/04/2011 19:12
|
ELO73
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
OK. Skjønner at dette er vanlig prosedyre og ser at dette ikke skal være å anse som for mye pes. Takk for tilbakemeldinger G'kveld
PS Har bodd i Trondheim, så kvalifiserer vel egentlig til lån av sekk...meeen tror vi lar det være ;-)
|
|
|
13/04/2011 20:33
|
PålS
Entusiast
|
Entusiast
I bunn og grunn kan du lese mitt forrige svar som: Hvorfor har du ikke tatt kontakt med butikken der du har kjøpt varen og lar de ta seg av en eventuell reklamasjonssak? Det er forhandleren du har en handel med, ikke Bergans. Om du kontakter Bergans direkte forbigår du det leddet du faktisk skal kontakte og forbigår dermed Bergans prosedyrer for reklamasjoner. Langt fra alle leverandører tar reklamasjoner direkte fra forbruker uten videre, spesielt når det gjelder typiske billigprodukter som en barneryggsekk og dette kan håndteres enklere gjennom forhandlernettverket.
Pål
|
|
|
14/04/2011 06:01
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Langt fra alle leverandører tar reklamasjoner direkte fra forbruker uten videre, spesielt når det gjelder typiske billigprodukter som en barneryggsekk og dette kan håndteres enklere gjennom forhandlernettverket.
Pål Ingen norske forhandlere har det valget, så enkelt er det. Som forbruker i dette landet har du i følge forbrukerkjøpsloven rett til å gå direkte til produsent/importør om du mener det er mer hensiktsmessig. Du har også krav på låneprodukt om du er avskåret fra å bruke varen i mer enn 7 dager. Problemet til TS er at forhandler/produsent har krav på å få inn varen til vurdering. Det vil si at de ikke skal trenge å forholde seg til et bilde. Alternativene er altså å sende inn sekken til Bergans (du har da krav på å få dekket kostnaddene om reklamasjonen blir godtatt) eller du kan ta den med der du kjøpte den. I begge tilfeller vil du ha krav på låneprodukt om du blir avskåret fra å bruke varen i mer enn 7 dager.
|
|
|
[Re: tygster]
14/04/2011 08:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Til info har jeg akkurat samme problem på sekken til dattera mi, men den fikk vi i gave så jeg har hverken kvittering eller navn på butikk den ble kjøpt i.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
14/04/2011 08:56
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Det er forøvrig et kjempe eksempel på tilfeller hvor det kan lønne seg å gå rett til produsent/importør. Du trenger bare sannsynliggjøre at den kommer fra denne produsenten/importøren og så lenge det ikke er snakk om et merke som blir gråimportert i stor skala burde det være en god mulighet til å få gjennomslag.
|
|
|
[Re: tygster]
14/04/2011 09:10
|
klean
Besatt
|
Besatt
Bergans vil sålart ha sekken til seg, så de enkelt kan vurdere om den kan repareres eller må byttes. Det kan vel regnes som rimelig praksis og er godt innenfor kjøpsloven.
På siden kan jeg fortelle at da glidelåsen på min 5 år gamle Bergans skalljakke røyk, gikk jeg tilbake med den, i håp om å få sydd i en ny for ikke for mange penger. Jakken holdt jo enda god stand. Jakken ble innsendt fra butikken den ble kjøpt. Kom tilbake med ny glidelås og 0,- å betale. Langt over forventning god kundebehandling!
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
14/04/2011 12:48
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Bare til sammenligning - glidelåsen på min Swix skijakke gikk i stykker etter ca. 1 år. Gikk tilbake til forretningen hvor jeg kjøpte den og fikk ny jakke uten spørsmål.
Forretningen får visst nok tilbake/dekket 70% (?) av innkjøpspris og en fornøyd kunde på kjøpet!
|
|
|
[Re: mojo]
14/04/2011 14:23
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Den forretningen høres det ut som bør ha en del å ta opp med sine leverandører i såfall! Snakk om å snu ting på hodet (ift hvem som skal kompanseres ifm med alt merarbeidet en reklamajon tilfører).
... Men det var kun en digeresjon...
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
15/04/2011 05:34
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Husker jeg ikke feil har sportsforretninger en fortjeneste på 3-4 ganger innkjøpspris og tapet blir jo da ganske begrenset. G-sport er vel så pass store at de har forhandlet seg frem til relativt gode avtaler. Merarbeidet gikk ut på å fylle ut et skjema og kaste jakka i søpla.
|
|
|
15/04/2011 06:54
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er dette noe du har erfaring med selv, eller er det en antagelse?
Hvis en slik fortjeneste er vanlig i sportsforretninger er det herved bevist: Jeg jobber i sykkelbutikk, ikke sportsforretning.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
15/04/2011 07:26
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Med forbehold ("husker jeg ikke feil") var dette opplysninger jeg fikk av en siviløkonom som jobber en del med avbrudds-/inntektstap for ulike bedrifter, og det var sportstøy som var samtaleemnet.
Fortjenesten på sykler er vel ikke så liten den heller når man "glatt" får 30% og forretningen fortsatt har en grei fortjeneste? Men, dette vet du sikkert mer om enn meg.
|
|
|
15/04/2011 08:01
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har jeg ikke oversikt over hvilke kalkyler de store kjedene opererer med, men om jeg gir 30% avslag på en sykkel i butikken sitter jeg ikke igjen med stort mer fortjeneste enn at det dekker lønna til mekanikeren som skrudde den sammen.
Enkelte merker i Norge opererer jo med kunstig høye veiledende priser for at butikkene skal kunne gi store rabatter, men dette gjelder så absolutt ikke over hele linja.
|
|
|
15/04/2011 10:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med forbehold ("husker jeg ikke feil") var dette opplysninger jeg fikk av en siviløkonom som jobber en del med avbrudds-/inntektstap for ulike bedrifter, og det var sportstøy som var samtaleemnet.
Fortjenesten på sykler er vel ikke så liten den heller når man "glatt" får 30% og forretningen fortsatt har en grei fortjeneste? Men, dette vet du sikkert mer om enn meg.
Jeg tror du husker feil - eller så er siviløkonomen du snakket med ikke tilkoblet virkeligheten. Hvis en jakke som koster 200 kroner inn, skal selges med en fortjeneste lik 4x innkjøpspris, må den selges til kr 1000+mva altså 1250 kroner. Konkurranseutsatt detaljhandel med 80% dekningsgrad har jeg aldri hørt om. Vi kan jo verifisere dette ved å se på en sportsforretning jeg kjenner godt til, G-Sport på Tiller i Trondheim. Regnskapet for 2009 viser salgsinntekter på 22 550 000 med en varekost på 13 961 000. Det skulle gi en dekningsgrad på 38%, altså et godt stykke under hva du antar. Jeg antar at denne butikken er representativ.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/04/2011 12:23
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg antar ikke - jeg gjengir.
Følte jeg måtte sjekke med vedkommende for å rette opp eventuelle fadeser og jeg husket nok feil. Fortjenesten ligger på 42-44% avhengig av kjede. De største kjedene, som f.eks. G-sport, har gjerne rabatt-/bonusordninger i tillegg og som dermed gjør at de får enda gunstigere innkjøpspris.
Heretter skal jeg sjekke mine kilder først og ikke etterpå...
|
|
|
15/04/2011 14:41
|
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Dette er jo avhengig av varen, på noen kampanjevarer og own brands innen tekstil i sportsbransjen kan man nok komme opp på DB på 60%, i helt sjeldne tilfeller og partikjøp av og til mer. 4 gangen er helt urealistisk på annet enn helt spesielle varer, og dette er garantert ikke merkevarer... Kanskje G-sport sine own brand sokker? G-sport har vel vanligvis rundt 37-38%, noe mer enn dette ansees nok som bra.
I tilfeller der butikk har egenimport kan nok DB komme ganske høyt, men dette gjelder kun noen helt få tilfeller og er ikke sammenlignbart med bransjen i sin helhet. 30% på sykler er for en butikk dårlig business, i allefall så lenge vi snakker merkevarer og ikke Diamant/Nakamura/White/Fuji. I tillegg justerer kjedesentralene prisene på disse så de ikke er utrolig gunstige å kjøpe inn, i stedet tar feks Gresvig sin del og G-sport butikken son del. Unntaket er vel de oppblåste prisene på toppmodellene, der er ofte prisen blåst opp mye i forhold til standardkalkyle, og strategien er å selge de ut på kampanje "til høsten".
Pål
|
|
|
15/04/2011 20:37
|
Kimmelim
Fersking
|
Fersking
Jobber i en Sport 1 butikk og skulle gjerne sett de kalkylene det snakkes om hos oss:) DB % på 39 er slett ikke uvanlig så noen 3-4 ganger er bare å drømme om. Enkelte egne brands som det nevnes over kan ha gode kalkyler, men her snakker vi om ytterst få varer.
Ser vi på sykkel generelt er vel det strengt tatt en av de produktene vi har dårligst fortjeneste på. Som det nevnes over er det helt uaktuelt for oss å kunne selge sykler med 30% avslag over tid.
Når det gjelder Bergans som tråden strengt tatt startet med anbefaler jeg å levere varer derfra i den butikken hvor varen ble kjøpt for så og sendes til Hokksund for vurdering. Bergans er stort sett greie å ha med når det gjelder reklamasjoner:)
Redigert av Kimmelim; 15/04/2011 20:41.
|
|
|
|
|