Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kort tid til sesongen / Treningstips

Kort tid til sesongen / Treningstips #1149437 12/04/2011 06:28
K
Krank1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg har et typisk "klassiker" spørsmål som jeg gjerne kunne tenkt meg noen innspill på.
Om litt over en måned begynner sykkelsesongen for de fleste, og de første rittene jeg har tenkt å delta på i år.
Av diverse årsaker (b.l.a sykdom og skader) har treningsgrunnlaget mitt i vinter vært skralt. Litt av og på trening, men tipper jeg i snitt har hatt en økt i uka. Da enten på ski eller med joggesko på og kun intervalltrening.
I fjor trente jeg 4-5 dager i uken, hovedsakelig intervalltrening med en langtur i uka.

Så til spørsmålet. Hvordan bør jeg legge opp treningen frem til første ritt allerede om litt over en måned. Jeg har nå endelig tid til å trene like ofte som i fjor, og har planer om å ligge i "hard trening" i en måneds tid fremover for å komme i så god form som mulig til første ritt. Planen er 3 4x4 økter og en lengre tur i uken, men gode tips taes i mot med åpne armer.

Tipper min situasjon er ganske lik mange andres her på forumet.

Re: Kort tid til sesongen / Treningstips [Re: Krank1] #1149571 12/04/2011 08:43
40 års krise Offline
Fersking
Fersking
Det er mange sider av å prestere i et ritt. Når man ikke er gjennomtrent, er kondisen bare en av dem. Et annet viktig poeng er at muskelfibrene holder i de timene du skal sykle og du orker å sitte på setet så lenge! Og et enda viktigere poeng er at du har nok energi til å klare å holde det gående. Begge disse to sidene trener du best ved å ha lange økter. I tillegg er det et annet vesentlig poeng, du blir ikke god hvis du får skader eller blir syk. Derfor, ta det rolig i starten, ikke tren for mye. Og kanskje litt variasjon hadde vært fint. Både i mengde pr uke og intensitet.

Re: Kort tid til sesongen / Treningstips [Re: 40 års krise] #1149719 12/04/2011 11:53
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg skal prøve to ting i år:
1. mer mengdetrening (rolige, lengre turer, gjerne på sti)
2. trene rygg/mage (ref trening av kjernemuskulatur med ball som vist i filmsnutt her på terrengsykkel.no)

Jeg kommer til å slite både med formen, crux på stiene, pkt 1 og 2, men man må jo prøve ICON_SMILE

Bj.

Re: Kort tid til sesongen / Treningstips [Re: BjornS] #1150354 13/04/2011 10:36
K
Krank1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: BjornS
Jeg kommer til å slite både med formen, crux på stiene, pkt 1 og 2, men man må jo prøve ICON_SMILE

Du kommer til å slite med formen? Hva er poenget da om jeg tør spørre?

Moderator  support