En DIY sykellykt blir til... her er resultatet...
Jeg tror starten på et hvert DIY prosjekt inneholder minst en av to faktorer. Ønsket om å lage noe som er rimeligere eller ønsket om å lage noe som er bedre. Jeg vet ikke om alt jeg har laget opp gjennom har blitt bedre eller rimeligere, men det har vært morsomt å lage det og jeg har lært noe. Det er helt sikkert folk her som kan langt mer om disse tingene enn det jeg kan og dere må ha meg unnskyldt hvis det blir for elementært eller unøyaktig. Denne teksten er for folk som meg som ikke har gjort dette før og lærer underveis.
Dette DIY-prosjektet ble også litt anderledes enn jeg hadde tenkt. Ettersom det er flere som liker å sykle i høstmørket på kontoret og hadde lykter liggende, fikk jeg til slutt tre forskjellige typer lykter å gjøre om til sykkellykter.
Som sagt innledningsvis var målet å lage en enkel lykt til rundt 500kr/$100 på et par timer med alle delene foran seg. Lykten skulle også helst overgå noe av det man kan få på sykkelbutikken. Her er det sikkert mye mer å få tak i enn det jeg vet om (se årets sykkellykt-shootout hos mtbr under), men Magicshine ble nevnt så vi får bruke den som en referanse.
Jeg visste ikke så mye om "high end" DIY sykkellykter på forhånd annet enn at jeg ville prøve å få til en god lykt, men nå har jeg jo forstått at dette er det svært mange som har gjort før meg og på et nivå jeg ikke kan komme i nærheten av. De mest seriøse dreier også sine egne hus for å få dem så små og lette som mulig. I tillegg setter de gjerne inn både 2 og 3 LEDs med optikk(!).
Her er en som har laget et par lykter opp gjennom med sin dreiebenk:
http://picasaweb.google.com/cytoe1/DIYLights#Og her er årets sykkellyktshootout hos mtbr.com:
http://reviews.mtbr.com/blog/2011-bike-lights-shootoutJeg må nok ta noen snarveier

Magicshine bruker en Seoul Semi Conductor P7 LED og kan i følge Magicshine selv, avgi 900 lumen. Mange produsenter av lomme- og sykkellykter overdriver gjerne en tanke eller oppgir absolutt maksverdier på lumen fra lyktene sine. Dette gjelder nok også Magicshine. Det finnes tydeligvis også forskjellige versjoner av samme LED der de blir mer og mer effektiv for hver nye revisjon. Magicshines P7 plasseres av det fleste rundt 700 lumen ved 10 watt strømforbruk.
For å slå Magicshines P7 må vi derfor finne en annen LED. CREEs nye XM-L ble nevnt tidligere av Langen. Luminus sin SST-90 er en annen kraftig variant som gjerne drives med 12 volt. I følge diverse nettsider skal en XM-L være i stand til å levere 160lm/W på sitt mest optimale, noe som er en stor forbedring fra P7. Den er også rimeligere enn SST-90. På den andre siden skal SST-90 kunne levere gjennomgående mer lys ved økt strømstyrke.
Her kan dere se en liste over hva man kan få ut av de forskjellige LEDs som er å få tak i.
http://www.dealextreme.com/forums/Forums.dx/Forum.-209~threadid.530221
Her kan dere se hva som skjer når strømstyrken økes og når de er mest effektive:
http://www.candlepowerforums.com/vb/show...815#post3098815Med LED type avgjort (XM-L) var det bare å få tak i en lykt.
Ebay neste... og her ryker vel egentlig budsjettet, men mer om det senere

For å spare tid og gjøre det så enkelt som mulig tenkte jeg det beste var å modifisere en lommelykt. Å lage sitt eget lampehus ville ta for lang tid. Det kunne kanskje blitt mindre og lettere, men det blir for mye styr for min del. Da får vi heller ta litt extra vekt. Jeg forsøkte å fine noen som hadde gjort dette før med lommelykter på nett, men fant ikke akkurat det jeg hadde tenkt. Det må enten bety at dette ikke er så lurt eller at det er litt nytt. Sannsynligvis det første, men vi får se.
På eBay fant jeg flere rimelige lommelykter med XM-L som så ut til å kunne modifiseres. Jeg valgte til slutt en TrustFire T6 X8 drevet av 2 li-ion batterier av typen 18650. To slike batterier leverer gjerne et sted mellom 2400 eller 2800mAh, men det holder ikke særlig lenge på full styrke på tur. Man kan selvsagt ha med ekstrabatterier, men det er jo ikke like gøy. TrustFire T6 X8 er også nesten 25cm lang med batterirøret påskrudd. Noe som ikke er så praktisk på sykkelstyret. Her må vi korte ned lengden på lykten og ordne med en ekstern strømforsyning som gir oss bekymringsløst mye kraft.
TrustFire T6 X8 er kanskje en billig "Kina-lykt", men kvaliteten er så langt jeg kan se upåklagelig nok. Sprutsikker med doble selvlysende pakninger, presise gjenger og i solid aluminiumsutførelse. Lysstyrken er det heller ingen ting å si på! Magicshine er vel også en "Kina-lykt".
Etter litt frem og tilbake kom jeg til at det beste i denne sammenhengen ville være å gå for et li-po batteri og ikke for li-ion. Litt rimeligere og kanskje litt lettere. Det kan godt være jeg tar feil her, men vi får se. Den som ønsker å vite mer om li-po batterier kan lese mer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_batteryUlempen med li-po batterier er at de trenger en litt mer avansert lader. En lader man gjerne ikke har fra før. Lader man li-po batterier feil kan det oppstå brann. Det samme kan skje dersom det går hull på dem og eller at de kortsluttes (dette gjelder forsåvidt de fleste batterier). For å unngå dette bruker man en lader som overvåker batteriet under lading. Fordelen med li-po batterier er imidlertid at de er så effektive. Mobiltelefonen din bruker høyst sannsynlig et li-po batteri.
Et Li-po batteri behøver ikke å komme innkapslet på samme måte som et vanlige batteri. Det er laget av en fast masse og kan derfor formes slik man ønsker på fabrikken. Skal man bruke batteriet i tøffe situasjoner kan det derfor være lurt å skaffe seg et med et hardt ytre i plast. Disse finnes det flere av. Det kan også være greit å skaffe seg noen gode loddekontakter til ledningene. På nett anbefaler man gjerne XT60-kontakter fremfor Dean-kontakter som er langt lettere å kortslutte eller å komme borti.
LED-lykter bruker som kjent lite strøm og gir revolusjonerende mye lys tilbake. Likevel går det unna på strømmen når man ber om 3A fra batteriet. Strømforbruket i LED-lykter styres av en "driver". Dette er et bitte lite kretskort som ligger bak dioden. Seriøse sykkellyktbyggere ser ut til å benytte forskjellige typer eller prøver å finne den "driveren" som passer best til deres bruk. For det er som dere så i linken over, ikke bare å kjøre på. Ved for høyt strømforbruk blir diodene så varme at lysmengden blir mindre. Det gjelder derfor å finne den gyldne middelvei mellom strømforbruk og lumen dersom man ønsker at lykten skal kunne lyse optimalt.
Jeg har forsøkt å finne TrustFire T6 X8s driverinnstillinger på nett, men de ser ikke ut til å stemme helt. Det betyr at jeg ikke vet strømforbruket på lykten. Det jeg fant var dette, men lykten har faktisk bare 2 kontinuerlig lysinnstillinger og 1 blinkende (ikke SOS). Full og halv styrke vil jeg tro.
High Mode: Operating current 3000 mA, brightness 1000LM
Mid Mode: Operating current 1800mA, brightness 800LM
Low Mode: Operating current 900mA, brightness 300LM
Flash Mode: Operating Current 1500mA, brightness 800LM
SOS Mode: Operating Current 3000mA, brightness 1000LM
Man kan kanskje heller forholde seg til det som står i linken øverst der de forskjellige LED er listet opp. 2,8A eller 3A er nok riktig.
Uansett, et av målene var å klare lengre brukstid med sterkere lys enn Magicshine (3 timer). Med TrustFire må vi ifølge teksten over ha et batteri med mer enn 9000mAh for å få 3t med ca.1000 lumen. Eller 6000mAh for å få 3t med ca. 800 lumen. Begge instillingene gir ifølge TrustFire mer lys enn Magicshine på fullt (6-700 lumen).
Jeg tar i litt ekstra i og går for et 10000mAh li-po batteri. Dette skulle forhåpentligvis gi 3t med ca. 1000lm, 5t med ca 800 lumen og 10t+ med ca. 300 lumen, som fortsatt er en anstendig mengde med lys. I oppoverbakkene har man gjerne lykten på et lavere nivå uansett.
Etter å ha testetbatteritiden fikk jeg 4t+ på fullt lys med dette batteriet. Da ga jeg meg også tidligere enn nødvendig. Jeg vil tro batteriet gir ca. 5t på full lysstyrke, fullt oppladet.
For å få 10000mAh med 18650 li-ion batterier kan man lage en batteripakke med 2 og 2 batterier i serie f.eks. 4x2 2400 eller 2800mAh. Man vil da få 9600mAh eller 11200mAh. Fordelen med dette er at man kan benytte løse batterier, men for min del blir det litt mange batterier å lade. Vekten vil sansynligvis også lett passere 600 gram med holdere. Man kan selvsagt også lodde sammen kun batteriene eller kjøpe ferdige batteripakker.
Li-po og li-ion batterier liker ikke å bli helt utladet. Dette kan skade batteriene, men det kan man gjøre noe med. Mange li-po batterier kommer med en egen kabel ut for voltstyrke. Denne brukes av laderen for å overvåke batteriet. Har man lyst kan man koble til et lite voltmeter for å holde øye med hvor mye spenning det er igjen på batteriet når man er ute på tur og avslutte når voltstyrken når et visst nivå (ikke under 6v eller 3v per celle for et 7,4v batteri). Fullt oppladet har batteriet en voltstyrke på ca 8,4v.
Når en Magicshine lyser rødt for tomt batteri, er det egentlig bare et lite voltmeter som er satt til å lyse rødt og slå av når spenningen har blitt for lav, vil jeg tro.
Ellers har det voldt meg litt besvær å finne en god festeanordning for lykten på styret. Jeg hadde først tenkt å gå drastisk til verks for å gjøre lykten mye kortere. Lykthodet er som man kan se, langt tykkere enn en vanlig sykkellykt og det hadde vært kjekt å få festet det der det er tyngst. Jeg kunne ha gått for et mer permanent feste, men det blir dumt å ikke kunne ta den enkelt av. Til slutt ble det en standard løsning fordi det var enklest å beholde deler av batterirøret.
Som nevnt øverst fikk jeg også to andre lykttyper fra kollegaer på jobbe. En TrustFire STT-80 og 3 små 3.7 volt Ultrafire WF-501A med isatt XM-L. Jeg har forsøkt å finne litt priser og kjøpt inn ca. det samme til alle. Uansett her er delelisten:
Lykt A: TrustFire XM-L
1 TrustFire Cree XM-L T6 LED X8 flashlight - $46
1 10.000 mAh 7,4v Transmetic Li-po battery - $36
1 2S-6S RC Lipo battery voltmeter - $2.40
1 LED Mount Clamp Holder V9 - $2.51
Totalt $86.91
Lykt B: TrustFire STT-80 (sannsynligvis en nyere versjon av SST-50 LED)
1 TrustFire SST-80 - $69
1 10.000 mAh 7,4v Transmetic Li-po battery - $36
1 2S-6S RC Lipo battery voltmeter - $2.40
1 Bicycle LED Torch Mount Holder - $1.98
Totalt $109.38
Lykt C: Ultrafire WF-501A med XM-L
Disse 3 skulle gi ca. 2100 lumen hvis hver lykt gir 700 lumen.
3 Ultrafire WF-501 med XM-L $86.94
2 Intellect 3.7V 5000mah Li-p battery $65.80
3 Bicycle LED Torch Mount Holder $4.23
Totalt $156.97
Ekstra, kanskje også til senere anledninger:
1 Li-po Battery Balance Charger - $36
5 pair XT60 battery lead contacts - $4
1 Heat Shrink Tube 70mm (1m lengde) - $10.5
Totalt: $50.5
Alt fra eBay - inkl. frakt - ingen mva. på importen
Eget utstyr på roterommet:
Epoxylim, ledninger, borrelås og litt fint sandpapir .
Drill, hårtørker/varmepistol og loddebolt med tin
Så til selve byggeprosessen.
Jeg begynner med XM-L lykten til TrustFire. En TrustFire av denne typen er som sagt litt i det lengste laget til å være praktisk på et sykkelstyre. På bildene av lykten på eBay, så jeg at det kanskje var mulig å korte ned lengden uten å sage i aluminiumen. Det viste seg å holde stikk ved at gjengene passet med hverandre. Forhåpentligvis vil det være nok kjøling for XM-L i selve hodet.
Etter å ha mottatt lykten gjorde jeg følgende:
1 Skrudde lykten fra hverandre.
2 Fjernet to deler fra batterirøret
3 Borret hull til batteriledningen i mellomstykket
4 Strakk batterikabel gjennom hullet og loddet ledningene fast til pluss og minus
samtidig som jeg beholdt litt slakk i ledningene inni lykten.
(4B) Loddet fast en innvendig ledningsstump i godset i hodet og det lille mellomstykket
for å sikre kontakt mellom de to sammenlimte delene (kun SST-80 lykten)
(4C) Pusset ned kontaktflaten til hodet og det lille endestykkene for best mulig kontakt
mellom hodet og batterirør (kun SST-80 lykten)
5 forseglet hullet i mellomstykket med strømledningen med epoxylim
(5B) Limte sammen hodet og det lille mellomstykket med epoxylim (kun SST-80 lykten)
6 Kuttet kabelen i grei lengde i forhold til batteriplasering
7 Satte på den ene av XT60 kontaktene (hankjønn)
Etter å ha mottatt batteriet gjorde jeg følgende:
1 Satte batteriet til lading (lang transport - sjekk voltstyrken)
2 Satte på den andre av XT60 kontaktene (hunkjønn)
3 Kapslet batteriet inn i krympeplast for sprutsikkerhet
4 Kapslet inn voltmeteret i mer krympeplast
5 Festet voltmeteret på batteriet med enda mer krympeplast
6 Limte borrelås på batteriet for feste på sykkelen
7 Hengte batteriet under stangen med borrelås
Når alt dette var gjort, gjorde jeg følgende:
1 Festet lykten i sykkellyktholderen på styret
2 Strakk batterikabelen bak til batteriet
3 Koblet lykten til batteriet
4 Slo på lykten
It's alive and it works!
Her er link til noen bilder av hvordan lykten ble til
http://db.tt/7xiOJ5HJeg skal få tatt noen flere av lykten montert. De andre lyktene også.
Budsjettet på 500kr holdt vel ikke helt med alt inkludert, men det var ikke så langt unna på en av lyktene og det ble en bedre lykt enn Magicshine (synes jeg da). Så alt for stygg ble den heller ikke. Når jeg først var i gang valgte jeg vel bevisst en litt dyrere lommelykt. Med andre komponenter fra eBay er jeg sikker på at det hadde gått fint å få det hele godt under 500kr. Det finnes andre lykter, andre batterier og enklere li-poladere. Laderen er vel også noe man kan ha for senere prosjekter. Batteriet også. Li-po batterier er nok kommet for å bli.
Fodeler med DIY- lykten:
Godt og meget sterkt lys
Lang battertid på full lysstyrke
Rimelig og morsom å lage
Bakdeler med DIY- lykten:
Tung (det valgte batteriet), men det er en del andre butikklykter også
Ikke innebygget feste som Magicshine
Lengre enn Magicshine
Varm (i hvert fall hvis den står på inne)
Magicshine veier 325g festet på sykkelen så vidt jeg vet. TrustFire modden veier totalt 700g (200 + 500). For min del betyr ikke det så mye. Jeg vil heller ha et sterkt lys og lang batterilevetid for 400g ekstra på høstdagene, men jeg forstår at dette er kan være langt viktigere for andre. Jeg sykler ikke konkurranser, men nyter høstmørket. Med andre valg på eBay, kan man som sagt lett få prisen og vekten ned.
Batteriet jeg valgte veier altså alene ca. 500g. Svakere batteri gir mindre vekt. Man kan f.eks. kombinere 2 batterier på 5200mAh og komme unna med litt mindre vekt på batteriet så vidt jeg kan se. Og går man for en mindre XM LED lykt eller to, blir det fort litt lettere der også. Trippellyken som jeg skal få lagt opp et bilde av er kanskje et eksempel på det.
Happy eBay hunting...
Når det gjelder feste på sykkelstyret skulle jeg gjerne gjort det anderledes. Jeg er ikke så fan av ting som stikker opp på styret, men det gjør jo alle disse lyktene. For ikke å snakke om en mobilholder. Hvis jeg får tid skal jeg lage noe som er bedre som kanskje kan henge ned under styret, midt på, og svinge med.
Neste gang blir det litt flere bilde av de tre forskjellige lyktene og forhåpentligvis noen bilder ute i mørket så vi får sett hva de duger til.
Ok, det ble mye prat...