Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

5% plaigat?

5% plaigat? #1148579 11/04/2011 06:35
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg tasset litt rundt på dette internettet igår kveld, og fant etterhvert denne saken: Kjøper seg til bedre karakterer

Og stusset litt på utsagnet:
- "Testen viste at verktøyet ikke fungerer i slike tilfeller. Resultatet ble at under 1 prosent av teksten var gjenkjennelig. Og grensen for plagiat i skoleverket ligger ved fem prosent." sier Nordhagen.

Sett at man skriver en tekst på 5-6 sider, om et gitt faglig tema, så kan det umulig være lett å ungå å skrive mindre enn 5% likt som noen som helst andre de siste årene (Sånn jeg har skjønt det så har plagiatverktøyet til skolene en database med tidligere innleveringer som den sjekker de nye innleveringene opp imot.).
Ikke misforstå altså, jeg er veldig imot juks og plagiering i skolen. Alt dette med ungdommen nå til dags og sånt. ICON_TONGUE

Så, kjære forum, er det noe som har gått meg hus forbi, eller er det virkelig så store forskjeller i hvordan folk ordlegger seg skriftlig?
Er bare nysgjerrig. ICON_SMILE

Ta deg en bolle.
Re: 5% plaigat? [Re: Oddi] #1148600 11/04/2011 07:14
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Det er fint mulig å få over 5% utslag uten å få problemer med det. Jeg tror 5% er grensen for at plagiatkontrollen skal slå ut, deretter er det opp til læreren å bedømme.

Kan legge til at jeg snart er ferdig med VG3 selv, og ikke har jukset på en prøve i mitt liv. Det finnes fortsatt ungdom med samvittighet.

Redigert av FHanserud; 11/04/2011 07:19.
Re: 5% plaigat? [Re: FHanserud] #1148621 11/04/2011 07:34
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skolene "googler" besvarelsen med verktøyet sitt. De setter besvarelsen opp mot tidligere besvarelser, fagtekster og internett.

På videregående skole skal du være veldig flink før du skriver helt likt en professor i kjemi.
Dessuten vet vel læreren sånn ca hvordan eleven har ordlagt seg før.
Har det vært mye "lissom", blir det suspekt dersom eleven plutselig bruker ord som "adekvat"...

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: 5% plaigat? [Re: Knirkekne] #1148744 11/04/2011 09:39
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Man får opp hvilke deler av teksten som gir treff med materiale på Internett. Elevens tekst og teksten(e) fra Nettet som det er treff på, vises ved siden av hverandre, med like deler framhevet.

Det er helt vanlig å få flere prosent treff med for eksempel sitater fra skjønnlitterære bøker og lignende. Da er det jo ikke plagiat.

Vi kjører ikke med noen fast grense for når en tekst er plagiert eller ikke. Det blir jo en skjønnsmessig vurdering av hvilke deler av teksten som faktisk er plagiert og hvor stort omfanget er. Kontrollen slår ut ned til 1% treff.

Re: 5% plaigat? [Re: Joar71] #1148805 11/04/2011 10:49
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Se, det!
Da lærte jeg jaggu noe idag også. Syntes det var litt merkelig at noen som skrev en tekst med 5% treff ville bli tatt for plagiat, men sånn var det altså ikke.
Lærerikt forum. ICON_WINK

Ta deg en bolle.

Moderator  support