Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr!

Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! #1148511 10/04/2011 21:20
xscream Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjenner jeg blir såpass irritert over fenomenet som vi ser i salgstrådene her inne med auksjoner ala...høystbydende - med "budslutt når selger finner det for godt" at jeg konsekvent boikotter disse.

Jeg liker å vite at jeg faktisk har kjøpt ting når jeg kjøper de.
Dog er en tradisjonell auksjon med siste frist for bud helt fair, men det det virker som flere og flere prøver å hente den forbxxxx ekstra femtilappen ved å avholde "auksjoner" uten definert sluttidspunkt.

Hva synes folk om kjøp og salg trådene her inne ?

Jeg hadde syntes det var mest ryddig med en pris, og ferdig med det. Med en tradisjonell auksjon inkludert et tidspunkt for siste bud som en god nummer to...

Hva synes dere andre, er det greit med auksjoner ala - "by til jeg er fornøyd"....synes vi det er ryddig ?

Ståle

Redigert av xscream; 10/04/2011 21:41.
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: xscream] #1148566 11/04/2011 06:12
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg synes det er greit, markedet er litt uberegnelig, og selger kan ende opp med urimelig lav salgspris. Som kjøper kan man sette et bud med tidsfrist om man vil.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Arne_And] #1148577 11/04/2011 06:34
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
I butikk har man en pris.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: engekri] #1148581 11/04/2011 06:43
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Jeg blir litt irritert over folk som tror at kjøpe brukt på et forum betyr at man har samme sikkerheter og ryddighet som at kjøpe i butikk. Like godt å bare hive ting som å selge dem hvis alle bare skal drive å klage på det ene og det andre

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: engekri] #1148585 11/04/2011 06:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er mye tull og uklarheter med bruktmarkedet i alle webfora jeg har vært borti. Mest fordi folk ikke skriver tydelig hva de faktisk mener.

Hvis alle hadde forholdt seg til noe á la følgende, hadde det vært mye mer ryddig:

"Selges til høystbydende"
betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, uansett hvor lavt det er! Det bør også settes en tidsfrist for budrunden i slike annonser.

"Selges til høystbydende over Kr X" betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, men ikke hvis budet er under X Kr. Det bør settes en tidsfrist for budrunden.

"Selges til høystbydende eller Kr. X" betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, uansett hvor lavt det er, men hvis noen byr X Kr, får de tilslaget med en gang. Det bør settes en tidsfrist for budrunden.

"Selges for Kr X" betyr at varen skal selges for X Kr, og når man har fått et bud på X Kr, omsettes varen for dette. Selger har ikke anledning til å selge til andre som byr enda høyere etter at budet på X Kr. har kommet.

Selvsagt er det vanskelig å håndheve "regler" i et bruktmarked på et webforum, men det går jo an å lage et sett med retningslinjer eller påminnelser om å lage ryddige og tydelige annonser, og faktisk forholde seg til de betingelser man beskriver, eller ikke beskriver, i dem.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Stein] #1148604 11/04/2011 07:17
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Støtter siste innlegg og synes nesten en av disse kategoriene skulle vært obligatorisk i alle salgstråder.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: engekri] #1148613 11/04/2011 07:28
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Skulle ønske det var slik Stein sa.

Har prøvd å kjøpe varer mins 2 ganger forrige uke, men selgere er så useriøse at det ikke går an.

Første selger NEKTET å selge til meg med frakt vis jeg ikke forhåndsbetalte vare + frakt (4000). Sa meg villig til å bruke finn, eller postoppkrav og forhåndsbetale frakt og litt extra.

Neste selger hadde satt pris med og uten kasett
Jeg sa meg villig til å betale pris for kasett, fikk mld tilbake om at noen allerede ville kjøpe uten kasett, men vis jeg ga 2-300 extra så skulle jeg få det.
sa ok til det, 10 minutter senere får jeg vite at nå lagde han auksjon.
30 min etter kommer dt i tråden at han har fått bud på X og vis ingen går over det før kl 15:00 så blir det solgt.
Jeg gir bud over men skriver til han at jeg ikke kan sjekke forumet igjen før i 16:00 tida.
Logger meg på 15:30 å ser i tråden at klokken 12:40 var varen solgt.....

Trodde slike forum var litt mer seriøst iværtfall, erfaringen min med feks avforum er så mye bedre.

Så nå setter jeg min litt på Finn.

Redigert av Mortens; 11/04/2011 07:47.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Mortens] #1148620 11/04/2011 07:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
At folk krever forhåndsbetaling er ikke så rart, er det vel? Jeg hadde heller ikke sendt fra meg varer for 4.000,- til en ukjent person på forumet.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Øyvind V] #1148638 11/04/2011 07:50
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
At folk krever forhåndsbetaling er ikke så rart, er det vel? Jeg hadde heller ikke sendt fra meg varer for 4.000,- til en ukjent person på forumet.

Så du hadde lett sendt 4000 for noe du kjøper uten noen som helst forsikring om at han ikke bare tar disse?
Enten har du for mye penger, eller så gir du bare F om du taper så mye på en dag.

bommet på å skrive over at jeg ville bruke finn sitt betalingssystem, eller !!postoppkrav!! der jeg betalte frakt og litt extra på forhånd.
Var ikke snakk om at selger skulle sende for så at jeg skulle betale etter jeg har fått de......

Edit: Så det er det som er normal praksis kanskje? å forhåndsbetale alt uansett pris?, for jeg spurte i en tråd for en stund si og da ble jeg anbefalt postoppkrav.

Redigert av Mortens; 11/04/2011 07:55.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Mortens] #1148656 11/04/2011 08:05
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
Mener du postoppkrav er sikrere enn å forhåndsbetale?

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Analex] #1148664 11/04/2011 08:17
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Litt ja, da får man da sitt pakken før man betaler.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Mortens] #1148677 11/04/2011 08:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Mortens

Så du hadde lett sendt 4000 for noe du kjøper uten noen som helst forsikring om at han ikke bare tar disse?
Enten har du for mye penger, eller så gir du bare F om du taper så mye på en dag.

Det kommer an på hvem jeg hadde kjøpt av. En nykomling med 12 innlegg hadde jeg ikke sendt 4.000 kroner til sånn helt uten videre. Man kan jo alltids ta en telefon eller samtale på PM og gjøre seg opp et inntrykk.

Jeg har gjort to litt større kjøp her i det siste, og betalt begge på forhånd; 3750 kroner og 4500 kroner. Den første aner jeg ikke hvem er, men fikk et godt inntrykk etter mye prat på PM. Fullt navn og adresse hjelper også. Den andre handelen ble gjort med en som "alle" vet hvem er, så det føltes også veldig trygt.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Mortens] #1148679 11/04/2011 08:35
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om jeg vil svindle deg for 4000 kroner sender jeg da gjerne en passe stor eske med murstein som å ikke sende pakken i det hele tatt.
I alle tilfelle kommer pengene inn på min konto før du får gjort noe med det.

Den eneste måten man kan være sikker på å unngå svindel på er å møte selger personlig og utveksle varer mot penger.
Ellers må en av partene bare stole på den andre og sende penger eller varer på forhånd. Bruk forumet og spør om du er usikker.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Øyvind V] #1148681 11/04/2011 08:39
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Ved dei fleste kjøp tilbyr eg å betale halvparten av salspris på forskot, og resten ved mottak. (Største totale beløp kring 3 000,-.)

Har fungert fint så langt; men så handlar eg stort sett med dei "etablerte" brukarane her.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Vanilla Ninja] #1148684 11/04/2011 08:41
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Enig i det dere sier, men for meg er 4000 kanskje litt mer en for dere da jeg bare er student ICON_TONGUE.

Personlig handel med oppmøte er jo seff best, deretter må jo Finn sin betalingssystem komme opp på en ganske god andre plass, som er den metoden jeg helst vil benytte meg av vis ikke personen er kjent her som dere sier, noe jeg ikke synes han første var.

Men var ikke meninga å snakke om disse sakene, ville bare påpeke at det er litt tullete selgere her inne som skifter fra fast pris til bud, til bud med tid i en og samme salg, for å presse prisen kanskje 500 +/-.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Mortens] #1148700 11/04/2011 08:55
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det fungerer greit å sette over penger når man får et sporingsnummer. Da får man stort sett pengene før pakken havner på mottakers postkontor, og man sparer oppkravsgebyret.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: xscream] #1148704 11/04/2011 09:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: xscream
Kjenner jeg blir såpass irritert over fenomenet som vi ser i salgstrådene her inne med auksjoner ala...høystbydende - med "budslutt når selger finner det for godt" at jeg konsekvent boikotter disse.

Jeg liker å vite at jeg faktisk har kjøpt ting når jeg kjøper de.
Dog er en tradisjonell auksjon med siste frist for bud helt fair, men det det virker som flere og flere prøver å hente den forbxxxx ekstra femtilappen ved å avholde "auksjoner" uten definert sluttidspunkt.

Hva synes folk om kjøp og salg trådene her inne ?

Jeg hadde syntes det var mest ryddig med en pris, og ferdig med det. Med en tradisjonell auksjon inkludert et tidspunkt for siste bud som en god nummer to...

Hva synes dere andre, er det greit med auksjoner ala - "by til jeg er fornøyd"....synes vi det er ryddig ?

Ståle

Det er jo bare å la vær å handle fra slike folk da?
Liker man ikke metoden de bruker så driter man i å handle med dem. Enkelt.
Surt å ikke få det billigste? Jaja, skitt happens, det er ingen menneskerett å kjøpe brukte deler billig.

Svelg en kamel, pust rolig og ta en sykkeltur.
Deretter bestiller du aktuelle del fra en renomert web-sjappe :-)

Når det er sagt har jeg enda ikke hatt en dårlig erfaring med salg selv, men de fleste er personlig oppmøte-handel. Sånne som gjør at dame mistenker med for å deale sykkeldeler :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: RazeFaze] #1148713 11/04/2011 09:05
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RazeFaze

Helt enig, blir det for mye fuzz, pleier jeg å la vær og kjøper heller nytt.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: RazeFaze] #1148809 11/04/2011 10:53
xscream Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: xscream

at jeg konsekvent boikotter disse.

Ståle

Liker man ikke metoden de bruker så driter man i å handle med dem. Enkelt.
Surt å ikke få det billigste? Jaja, skitt happens, det er ingen menneskerett å kjøpe brukte deler billig.

Svelg en kamel, pust rolig og ta en sykkeltur.
Deretter bestiller du aktuelle del fra en renomert web-sjappe :-)

Ja, det er jo nettopp det jeg gjør når jeg sier at jeg boikotter denne formen for handel.

Det handler vel ikke om å alltid få fatt i det billigste, snarere en visshet om hvorvidt man har fått kjøpe produktet eller ikke, og nei det er ingen menneskerett å kjøpe brukte deler billig, og hvordan du kan tillegge meg et slikt utsagn er meg forøvrig en gåte.

Føler vel kanskje ikke at det er så mye kameler å svelge selv om man skulle ønske at det fantes litt system og rammer rundt kjøp og salg.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: xscream] #1148828 11/04/2011 11:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Pust tre ganger da, jeg har ikke tillegnet deg noen utsagn...det er ingen gåter her :-)

Du ble tydeligvis ganske hissig på en idiot av en selger, greit nok, drit i å handle med ham, værre er det ikke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: RazeFaze] #1149095 11/04/2011 17:40
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes det er skuffende når folk skriver

"Setter inn penger i kveld og sender deg en kvitt. Har du e-post adresse?"

og så hører man aldri mer fra dem. Er det så vanskelig å skrive at de har ombestemt seg eller noe lignende?

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: RazeFaze] #1149099 11/04/2011 17:43
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er kanskje en av dem som har irritert folk med å ikke være klar når jeg selger. Jeg setter en antydet pris, og kommer det flere som vil betale dette, lar jeg det bli en budrunde, uten nødvendigvis å sette en frist. Jeg synes det er vanskelig å beregne på forhånd hva ting er verdt, men jeg vil jo likevel ta med meg de ekstra kronene som jeg får i en budrunde. Jeg synes at man må akseptere at det er litt uformelt her i forhold til i butikk eller nettauksjoner.

Men når avtaler først er gjort, skal det ikke være noe slinger i valsen. Da må man stå ved det man har sagt.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: oivindg] #1149351 11/04/2011 21:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: oivindg
Jeg er kanskje en av dem som har irritert folk med å ikke være klar når jeg selger. Jeg setter en antydet pris, og kommer det flere som vil betale dette, lar jeg det bli en budrunde, uten nødvendigvis å sette en frist. Jeg synes det er vanskelig å beregne på forhånd hva ting er verdt, men jeg vil jo likevel ta med meg de ekstra kronene som jeg får i en budrunde. Jeg synes at man må akseptere at det er litt uformelt her i forhold til i butikk eller nettauksjoner.

Ja, så lenge du starter med å si "selges høystbydende over Kr. XXXX", så har du vel ditt på det tørre, men strengt tatt burde det være en frist for budrunden.

Hvis du derimot har sagt "til salgs for kr YYYY", og noen byr YYYY og du deretter venter for å se om noen andre vil gi litt mer enn YYYY, er det etter min mening ganske kritikkverdig, og hvis jeg var budgiveren som bød YYYY, ville jeg blitt ganske misfornøyd. Med rette.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: oivindg] #1149499 12/04/2011 07:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: oivindg

Men når avtaler først er gjort, skal det ikke være noe slinger i valsen. Da må man stå ved det man har sagt.

Øivind

Det er sånne jeg ikke gidder handle med.
Selger: "XT gir selges for 250 kroner!"
Meg: "jeg tar den! 250 kroner settes inn på konto?"
Selger: "Det har kommet inn et bud som er høyere"
Meg: "Selg til den andre, dette gidder jeg ikke være med på"

Er du usikker på hva det er verd setter du "selges for høystbydende over 249 kroner" Enkelt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: RazeFaze] #1149544 12/04/2011 08:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Det er sånne jeg ikke gidder handle med.
Selger: "XT gir selges for 250 kroner!"
Meg: "jeg tar den! 250 kroner settes inn på konto?"
Selger: "Det har kommet inn et bud som er høyere"

Nettopp. Det er skikkelig dårlig kotyme, og nærmest avtalebrudd. har du sagt "selges for 250 Kr", så har du bestemt prisen!

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Stein] #1149796 12/04/2011 13:54
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Så enig, så enig.

Trodde jeg kjøpte en bil gjennom vw-audi klubben sitt forum. Ble "enig" med selger om å betale prisforlangende. Bilen skulle utbedres før overlevering, noe som tok litt tid siden selger hadde dårlig tid grunnet mye jobb. Etter drøyt 3 uker fikk jeg beskjed om at det var kommet inn et høyere bud. Så mye var den avtalen verdt gitt.

Ble rett og slett jævlig forbannet for å si det mildt.

Jeg vet at en person her inne sikkert vil påstå at jeg har gjort nesten det samme selv, men "I beg to differ" ICON_WINK

Redigert av prøver; 12/04/2011 13:56.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: RazeFaze] #1149883 12/04/2011 17:37
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er du usikker på hva det er verd setter du "selges for høystbydende over 249 kroner" Enkelt.

Selvsagt. Og hvis det ikke kommer inn bud over 249, og jeg selger den for 200,- skal jeg vedde på at det kommer en eller annen som klager fordi den ble solgt under den prisen som var satt! ICON_SMILE

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: oivindg] #1149888 12/04/2011 17:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Så lenge man tar forbehold og forklarer i annonsen hvordan man tenker rundt salget er vel alt lov? Da kan folk som ikke liker denslags holde fingrene av fatet, så får det være på selgers risiko at man da reduserer antall potensielle kjøpere.

Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: Øyvind V] #1149929 12/04/2011 19:06
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Så lenge man tar forbehold og forklarer i annonsen hvordan man tenker rundt salget er vel alt lov? Da kan folk som ikke liker denslags holde fingrene av fatet, så får det være på selgers risiko at man da reduserer antall potensielle kjøpere.

+1

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Er det bare meg ? auksjoner uten budfrist...knurr! [Re: paalbn] #1150152 13/04/2011 06:57
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
En annen ting som har irritert meg voldsomt er selgere som sier at du skal få kjøpt gjenstanden som er til salgs, men selger må vente til han/hun kommer hjem til helga for å sende den. Så går det en uke og du spør igjen; ikke noe svar. Så spør du igjen og igjen. Den fjerde gangen spør du selv om du vet at det er nytteløst. (Og ja, jeg vet at selger har sett mine beskjeder).

Sånne selgere synes jeg er så feige! Ha i hvertfall mot til å si at gjenstanden er solgt til noen andre da og at han/hun dreit deg ut, så kan du kjøpe gjenstanden et annet sted.

Sånn...blid igjen.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support