Har kanskje opplevd fire-fem tut til sammen de siste tre årene som landeveissyklist. Har sikkert noe å gjøre med at jeg ikke er noen fullvoksen mann, men blir overrasket over hvor mye folk opplever her inne. Hadde noen spylt meg ned med spylervæske så hadde det klikka totalt for meg.
Når det er så mange på veiene som ikke tar hensyn, ref. disse på søndagstur på trafikset vei, syntes jeg ikke det er rart vi opplever å bli spylt ned og tutet på.
Jeg selv får like mye treningsutbytte av og holde meg mest mulig på fortuaet om det lar seg gjøre. Eller ENDA bedre, i SKOGEN!!!
Finnes MASSE tulling bilister, men dessverre finns det nok prosentvis like mange av disse syklistene...:/
Da var sesongens andre farlige situasjon et faktum:
Jeg og et par kamerater triller i god fart nedover forbi Høvik skole. Etter skolen (i retning Centra) er det en brå venstresving. Vi legger oss midt i veien for å hindre bilisten å ta en forbikjøring, men han presser seg inn likevel. På grunn av en midtdeler som ligger midt i svingen passerer han meg med mindre enn 10 cm.
Jeg følger etter han inn på Centra sin parkeringsplass (han skulle visst handle) og krangler med han. Han svarer med det vanlige argumentet: "Dere kan ikke tro at dere eier veien". Jeg sier til han at det er han som tror han eier veien, vår tilstedeværelse er like legitim som hans. Jeg fortsetter så å si at man faktisk skal ha 1,5 meter i forbikjøringer av syklister og at det ikke kunne skadet å vente de 5 sekundene det tar å kjøre rundt svingen for å så ta en forbikjøring.
"Er du en jævla politimann eller?" "Nei, men jeg bryter ihvertfall ikke loven."
Etter det fikk vi en del personangrep slengt min vei mens han var på vei inn i butikken (de vanlige karakteristikkene av syklister).
Vet jeg ikke skal generalisere, men halvfeite svensker i Audi går meg noe voldsomt på nervene! Det var godt å få ventilert ut sinnet
Ringte rørleggeren da jeg kom hjem, presenterte meg og lurte på om han hadde noen kommentar til denne forbikjøringen. Det hadde han ikke. Han var faktisk ikke interessert i noen videre samtale!
Kjenner at jeg digger hjelmkameraer og den muligheten det gir for å dokumentere faktiske forhold. Kanskje, har iallefall et håp om det, kan det bidra til å at det settes litt fokus på dette etterhvert. Det er lov å være optimist om våren. Hør med onkel om de ha noen kommentar da, P_Dalen?
Dagens lille episode: Ringte rørleggeren da jeg kom hjem, presenterte meg og lurte på om han hadde noen kommentar til denne forbikjøringen. Det hadde han ikke. Han var faktisk ikke interessert i noen videre samtale!
Med fare for å påta med en djevelens advokat rolle. Jeg ser ikke helt hva han gjør galt her jeg altså? Kan hende jeg lar meg lure av hjelmkameraet, men virker som om han både har god kontroll, og passerer deg med god margin. En vanlig "passere syklist i byområde".
Med fare for å påta med en djevelens advokat rolle. Jeg ser ikke helt hva han gjør galt her jeg altså? Kan hende jeg lar meg lure av hjelmkameraet, men virker som om han både har god kontroll, og passerer deg med god margin. En vanlig "passere syklist i byområde".
Helt vamlig er det vel ikke at man kjører forbi for i neste øyeblikk senke farten og legge seg til høyre for å unngå møtende bil i det som var en ganske trang situasjon allerede. Syntes jeg så både fartsdump og fotgjengerovergang.
Men hvis kameraet hadde vært på venstre side av hjelmen hadde det vel vært lettere å oppfatte avstand til passerende bil ?
Helt vamlig er det vel ikke at man kjører forbi for i neste øyeblikk senke farten og legge seg til høyre for å unngå møtende bil i det som var en ganske trang situasjon allerede. Syntes jeg så både fartsdump og fotgjengerovergang.
Men hvis kameraet hadde vært på venstre side av hjelmen hadde det vel vært lettere å oppfatte avstand til passerende bil ?
Så vi forventer 1,5meters passeringer også i bymiljøer? Og å ringe opp enhver som forbryter seg på enhver liten trafikkregel er helt uproblematisk?
Så vi forventer 1,5meters passeringer også i bymiljøer?
Ja...? Vil ikke kalle dette bymiljø, forresten.
Sitat: Albo
Og å ringe opp enhver som forbryter seg på enhver liten trafikkregel er helt uproblematisk?
Jeg synes ikke dette er et brudd på "enhver liten trafikkregel". Det er derimot et utbredt problem, hvor vi syklister ellers har veldig lite vi skulle ha sagt. Jeg mener bilister som ikke respekterer syklisters rett til å dele veien har godt av å bli minnet om at de faktisk kan bli observert og identifisert.
På dagens luftetur så jeg en episode som, dersom den hadde involvert meg, hadde resultert i vannflaske-kasting og smelling.
Syklet bortover en slette, like etter Malmheim. Syklisten 100 meter foran meg ble forbikjørt, med liten klaring, av en taxi som like etter forbikjøringen svinger inn i et gårdsrom uten å gi tegn. Kjenner jeg blir oppriktig frustrert av sånne idioter, fristet å sykle inn i gårdsrommet å ta et ord med vedkommende. Feiget ut da jeg så hvilken type person det var...
lASFALTASFALl lASFALTASFALl lASFALTASFALl______________ l l lASFALTIS - - - -> Bil S= syklist lASFALTIS I S ______________ lASFALTIS I S l IASFALTIS I l 20 meter fra forbikjøring starter til ASFALTISASFALTIS taxien svinger inn lASFALTIS BIIIIl i gårdsrommet, 2 meter forran syklisten. lASFALTIS IIIIIl lASFALTIS LIIIIl lASFALTASFALl lASFALTASFALl lASFALTASFALl
her forleden møtte jeg to biler når jeg var ute på racern, den bakerste bilen(som tydeligvis hadde dårlig tid) la seg ut i forbikjøring uten hensyn til at jeg kom i møte. Det endte med at vi lå 3 i bredden, og grøften ble da brukt i mitt tilfelle. Rakk ikke bruke sintefingern da jeg hadde nok med å holde balansen nedi der.
Da har jeg vært ute på første tur med raceren. 105 km lang, og ingen sneiinger før jeg var 30 m fra å svinge inn i boligfeltet mitt på vei hjem. En tulling kom bak og tutet samtidig som han kjørte veldig nær. Jeg skvatt og sjangla litt og kunne lett blitt påkjørt.
Har i dag hatt en for jævlig hendelse. Får gåsehud bare av å skrive dette. Vi lå to stk på veien ved siden av hverandre. Oversiktlig område med gode forbikjøringsmuligheter. Vanligvis så bruker jeg, om jeg ligger ytterst, å slippe meg litt bak og inn når vi kjører i par for å gjøre veien ennå littt breiere, noe jeg gjorde i dag, så når den bilen som tar oss igjen kommer opp på siden så får jeg vondt som faen og en stor bunt med oppbundede greiner pisker rygg, ræv og lår. Billisten har en henger og oppå der har han rester fra vårryddinga i hagen som har forskjøvet seg og stikker minst 1,5m ut av hengeren på siden. Jeg så han en stund senere og fikk forklart han hva som skjedde. jeg tenker han fikk seg en lærepenge. Jeg lot som om jeg ringte "noen" med mobilen og tok en lang titt på skiltet hans før jeg spurte han om han ikke hadde sikret lasten i bilen. han beklaget så mye men det kunne like godt ha vært en 2toms4 og jeg hadde vært invalid.
Jeg fikk mange flashbacks til en kompis av meg som ble drept i Trondheim for en god del år tilbake. Han leide sykkelen på siden av veien og ble truffet av et slikt støtteben fra en lastebil. Støttebenet hadde mistet hudraulikken og haddde seget ut igjen etter at lastebilsjåføren hadde startet.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Tror du virkelig personen blir mer skikket til å kjøre bil etter en muntlig advarsel? Sløvhet blir ikke kurert over natten. Om ikke vedkommende mister sertifikatet nå så vil det sitte løsere om det skulle skje noe en annen gang.
Hvorfor tar dere ikke regnr og kontakter bileieren?
Det gjorde jeg etter at ei dame la seg rett ut foran meg. Hun hadde vikeplikt som skiltet viste, og hun ga meg det typiske hånete ''jeg kunne ikke brydd meg mindre-blikket''
Jeg søkte opp eieren når jeg kom hjem etter treningsturen. Sendte henne sms med god påske og at hun var farlig nær å ta livet av en to barns far i 30 åra. Nå sist når hun tok meg igjen og skulle forbi lå hun så langt over på andre siden av veien som hun kunne. Ihvertfall en som tok det til seg.
Jeg tror det har god effekt å ringe eller sende sms. Det er kanskje ikke så veldig gøy å vite at den personen du nesten presset av veien tidligere på dagen nå vet hvem du er, hvor du bor, hvor mye du tjener, og ellers alt annet av spor du har lagt igjen på nett.
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no