Årets første sneiing
|
Re: Årets første sneiing
[Re: Morteen]
15/04/2011 22:01
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er bra jeg bor i Telemark .På årets 200 første mil har jeg kansje 5 tut og 2 biler som var litt nære. Nå har jeg ikke riktig 200 mil enda i år, men jeg sykler i oslo hver dag. Bortsett fra en stygg episode i majorstukrysset* og en drosjesjåfør uten basiskunnskaper** så har jeg ikke mye å melde. Det funker egentlig veldig fint å sykle defansivt, samt plassere seg tydelig. *Bilist som skulle skifte fil til høyre og syntes jeg skulle gjøre det samme, og dermed svingte til høyre mens han var på siden av meg. Det ble nærkontakt og en aldri så liten allvorsprat etterpå. **Drosjesjåfør som etter å ha ligget bak meg ca 100m i kollektivfeltet på ring2 finner det for godt å stoppe opp å kjefte når jeg slipper han forbi i en busslomme. Han hadde tydeligvis ikke fått med seg at sykler kan bruke kollektivfeltet. Her var det imidlertid ingen fare kanskje fordi jeg ikke lot det være noen luke stor nok til at han kunne presse seg forbi i så jeg bare vinket han videre.
|
|
|
[Re: sverreb]
16/04/2011 06:58
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg må si at bilistene irriterer meg mindre og mindre. Det tyder vel på at de enten er mer hensynsfulle eller at jeg bryr meg mindre. Desto mer sykkelbelastet veien er, desto mer hensynsfulle virker de og. Spesielt er trenden med å gi et kort lite tut når de kommer bakfra en fin ting. Spesielt når jeg sykler sammen med andre eller ikke ligger helt til venstre er det mange som gir et kort lite tut for å signalisere at de kommer bakfra. Helt greit, og ganske hensiktsmessig. Alle tut er ikke like  Syns også at mye syklistklaging på biler er helt tullete. Små feilvurderinger som at de kaster seg ut foran meg fra påkjørselsveier tilskriver jeg kontoen for "de vet ikke hvor fort jeg sykler". At noen vrenger seg til venstre forran meg setter jeg på samme konto. (Det finnes unntak) Det er såklart mange billister som forarger og irriterer meg, men når jeg hører om folk som har hatt 5-10, det de kaller, stygge episoder, virker det enten som om terskelen ligger veldig lavt, eller at de kjører i overkant uvørent. Snakker vi om lagsykling, rullesykling, rittsrykling m.m. er historien en helt annen
|
|
|
[Re: Albo]
16/04/2011 07:43
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
...Det tyder vel på at de enten er mer hensynsfulle eller at jeg bryr meg mindre. Desto mer sykkelbelastet veien er, desto mer hensynsfulle virker de og... Det stemmer faktisk med virkeligheten. Faktisk så viser det seg at dess flere syklister det er et sted dess færre ulykker er det mellom syklist/bilist. Man ville jo tro at det var motsatt. Årsaken er at bilistene blir vant til å forholde seg til syklister i trafikkbildet og vice verca.
Redigert av Ketle; 16/04/2011 07:44.
|
|
|
[Re: Raskall]
16/04/2011 07:51
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Redigert av P_Dalen; 16/04/2011 07:51.
|
|
|
16/04/2011 08:01
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Sjekk denne fra hjemturen min i dag:
Øgly La du deg ut for å gi klaring for lastebilen? Normalt ville jeg sagt du lå for langt til høyre på broen, men det er litt kilent å vurdere avstand til den motgående lastebilen på videoen, og den ville jeg nok forsøkt å gi plass for på så smal vei jeg også. Ja.. Jeg så lastebilen lenge før kameraet fanget den så jeg la meg litt ut for å gi plass til den. Jeg ser jo at det kan misforstås av en bil som kommer bak meg men jeg nekter å ta på meg noen skyld i den hendelsen der. Selv så legger jeg meg så langt mot midten som mulig i slike situasjoner, og gir samtidig tegn til trafikk bak om at forbikjøring ikke bør gjennomføres. Dette er gjort flere ganger med hell, og man får som oftest en liten takknemlighetstut, og et lite vink med hånda for at man har forhindret en farlig situasjon.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: P_Dalen]
16/04/2011 08:08
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du kunne unngått den incidenten over Raskall. Jeg mistenker at du ikke forsøkte å kommunisere med bilen bak. I tilfeller hvor man som syklist har bedre oversikt over situasjonen prøver jeg å kommunisere ved hjelp av enkle håndsignaler hva ståa er mtp. forbikjøringsmuligheter. Venstre hånd opp for å signalisere stopp(flat streng hånd med håndbak mot bilist bak) hvis man vet at forbikjøring er umulig/farlig og venstre hånd opp for å vinke forbi hvis man f.eks. ser at bilisten bak har problemer med å komme forbi pga. svinger etc. Tingen er jo at man som syklist kan se rundt svinger og over bakketopper som man i bil ikke alltid ser. Min erfaring er at bilistene nesten utelukkende vinker tilbake til meg når jeg gjør dette.
MEN det forsvarer ikke handlingen til vedkommende i denne gule Ibizaen.
Generelt: Poenget med denne tråden er ikke å kommentere at noen har det fint når det sykler i trafikken, poenget er at det er svært mange bilister som utsetter syklister for helt uakseptabel risiko både med og uten overlegg!
Det jeg ser som problematisk er at politiet tar såpass lett på problematikken. Det er fremdeles viktigere for dem å få bøtelagt de som kjører 10-20km/h for fort framfor å ta verstingene som gang på gang utgjør en stor fare for oss som sykler.
Missforstå meg rett, det er viktig å ta de som kjører for fort også, men kanskje man skulle latt en av bilene som deltar i storkontroller bidra til å ta sertifikatet fra de som utgjør en direkte fare for myke trafikanter?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
16/04/2011 08:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tror du kunne unngått den incidenten over Raskall. Nei. Jeg kunne ikke ha unngått den uten selv å skrubbe borti lastebilen. Ibizaen kom i 80 km/t og gjorde ikke antydning til å bremse ned for å holde oversikten. Den var forbi meg før jeg i det hele tatt hadde mulighet til å registrere at det var en bil bak meg. Vanligvis kommuniserer jeg med biler bak og gir dem stoppsignal om de ikke skal kjøre forbi og vinker dem forbi om det er klart. Men i dette tilfellet enset jeg ikke Ibizaen før den var forbi meg.
|
|
|
16/04/2011 09:08
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
En ansvarlig bilist ville ikke kjørt forbi en syklist på den broen uansett. Den er kort og trang, to ting som tilsier at man bør vente til man er på andre siden av broen før man kjører forbi. Rett og slett en idiot i den bilen der.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
16/04/2011 09:19
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Da har jeg også fått med meg årets første sneiing.
I går, da jeg kjørte (bil) hjem fra jobben og kom ut fra Lysaker torg, kjørte jeg på sedvanlig vis inn i rundkjøringen. Da kommer det en syklist bakfra som, uten å gjøre antydning til å dempe farten, passerer bilen bak meg, tar meg på "inner'n" (venstre side) midt i rundkjøringen, skjærer over til høyre foran meg og ut av rundkjøringen, uten å vise tegn og fremdeles uten å slakke farten, eller på noen annen måte gi inntrykk av at han bryr seg en dritt om resten av trafikken. God gammel dags slalomkjøring av ypperste klasse, med andre ord.
Varer ikke lenge før bilister har kamera på dashbordet heller tenker jeg. Vedkommende i dette tilfelle hadde hvit terrengsykkel, hjul i ulik farge (gull/rød). Og så generelt ut som en gretten gubbe som var ute etter å "vinne" hjemturen på pendl'o-peden sin.
Tenkte bare å nevne det da jeg irriterer meg over at vi vlir sabortert av "våre egne" når vi ivrer for bedre forhold i trafikken.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
16/04/2011 10:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det som er enormt viktig i denne "debatten" er at vi syklister er dønn ærlige på at også (mange) syklister er komplette idioter.
Folkeopøysning i begge leirer er det som må til for en quick fix. Infrastruktur på lang sikt. Kan vi ikke alle bare være venner?
|
|
|
16/04/2011 12:50
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Det som er enormt viktig i denne "debatten" er at vi syklister er dønn ærlige på at også (mange) syklister er komplette idioter.
Folkeopøysning i begge leirer er det som må til for en quick fix. Infrastruktur på lang sikt. Kan vi ikke alle bare være venner? Det nytter ikke med snakk på fora etc. Det man trenger er en omfattende kampanje fra statens vegvesen, trygg trafikk i tillegg til SLF. Noen må ta på seg jobben å konfrontere samferdselministeren med dette også. Få henne til å svare offentlig på hvordan man skal håndtere problemstillingen. Noen må tørre å gå stort!
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
16/04/2011 13:05
|
bza
Entusiast
|
Entusiast
Dagens 4-timers tur ga bare 2 tut og 3 vindusviskerspyl. Slettes ikke verst til å være finværslørdag...
|
|
|
16/04/2011 14:33
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Det er såklart mange billister som forarger og irriterer meg, men når jeg hører om folk som har hatt 5-10, det de kaller, stygge episoder, virker det enten som om terskelen ligger veldig lavt, eller at de kjører i overkant uvørent. Veldig enig i det du sier det. Jeg har rukket "bare" 40 landeveismil så langt i år og svært få av de har skjedd på gang og sykkevei. Likevel så har jeg enda til gode å bli tutet på, spylt ned eller forbikjørt på en måte som jeg vil kalle farlig. I hele fjor så var det heller ikke så mange situasjoner med biler som jeg kan huske. Når jeg er ute og sykler så ligger jeg stort sett så nær den hvite stripen jeg kommer, eventuelt over også hvis veiskulderen er bra nok. Uansett hvor mye jeg har retten på min side når det gjelder ferdsel langs veien, så er det jeg som får mest vondt hvis jeg blir påkjørt.
|
|
|
[Re: Dan]
16/04/2011 15:01
|
crux
Entusiast
|
Entusiast
hvis man klarer å ta reg nr på bilen så kan man sende det på sms og få all opplysning om bil, eier etc.. Tjenste levert fra vegvesnet:
"Kjøretøyopplysninger via SMS Statens vegvesen tilbyr nå kjøretøyopplysninger via SMS.
Ved å sende <registreringsnummer> til 2282 vil du etter kort tid motta opplysninger som gjelder på oppslagstidspunktet for det aktuelle kjøretøyet.
Bruk av tjenesten forutsetter at teleoperatøren ikke har sperret abonnementet for innholdstjenester. Dersom du har slik sperre får du ikke feilmelding, og det kommer ikke svar fra sms-tjenesten. Kontakt din teleoperatør for å undersøke om abonnementet er sperret for innholdstjenester.
Prisen for tjenesten er kr. 3,- per mottatt melding."
Da har man muligheten å ringe gjøken og fortelle hva man mener....
********** Joakim "kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"
|
|
|
[Re: Liol]
16/04/2011 18:21
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Ca 300 mil på landeveien i fjor og noen få mil i år, og jeg har tilgode å bli spylt ned. Tutet på javisst, det skjer daglig. Men dette vindusspylervæskefenomenet har jeg ennå ikke opplevd.
Redigert av test; 16/04/2011 18:21.
|
|
|
[Re: test]
16/04/2011 18:38
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Har ikke opplevd spyling, men har utallige tutinger og sneiinger. Jeg har til og med opplevd to tilfeller av at bilen har kommet i motgående retning og svingt over på min side foran meg uten grunn.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
16/04/2011 21:02
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har ikke opplevd spyling, men har utallige tutinger og sneiinger. Jeg har til og med opplevd to tilfeller av at bilen har kommet i motgående retning og svingt over på min side foran meg uten grunn. Har også hatt en slik hendelse, meget snodig. Hørte at en del ambulanser i Oslo opplevde det samme i forbindelse med Sofinebergpark hendelsen så det må nok være noe hat mot syklister tenker jeg.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
[Re: Spiffhopeless]
16/04/2011 22:01
|
Audit
Entusiast
|
Entusiast
Håper sykkelstamvei Sandnes-Stavanger blir et faktum. Hundeeiere kan også være noe dritt. Hissige pudler uten bånd på tur med gamle damer henger lett i skoen....
Måtte ett dunk i hodet til for å få den til å forstå at jeg ikke var med på leken...
Redigert av Audit; 16/04/2011 22:03.
error
|
|
|
[Re: Dan]
17/04/2011 16:20
|
Gothiatek
Medlem
|
Medlem
|
|
|
[Re: Gothiatek]
17/04/2011 17:00
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jepp... Styre-cam burde vært påbudt standardutstyr på tråsykler.
|
|
|
[Re: test]
17/04/2011 17:14
|
mariusin79
Entusiast
|
Entusiast
Ca 300 mil på landeveien i fjor og noen få mil i år, og jeg har tilgode å bli spylt ned. Tutet på javisst, det skjer daglig. Men dette vindusspylervæskefenomenet har jeg ennå ikke opplevd. Fikk en dusj rett i fleisen på årets første Racertur, og da på vei inn i Maridalen.. (altså nærmest skauen for de som ikke er kjent i Oslo). Man kan godt snakke om at man som syklist har mye å hente på å ikke heve sin rett, men en del av disse hendelsene er totalt meningsløse. De gangene jeg har hatt ubehagelige opplevelser med billister er det som oftest i rurale strøk på tider av døgnet hvor det er lite trafikk på veien. Altså, folk utsetter meg for risiko på bakgrunn av en generell irritasjon over syklister. Når dette er sagt vil jeg påpeke at jeg opplever de aller fleste billister som hensynsfulle og at en del av de situasjonene som oppstår kan tilskrives dårlig vurderingsevne i trafikken.
|
|
|
[Re: Gothiatek]
17/04/2011 17:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Detta var idiotiskt ja. Med tanke på vad som har kommet fram i denna tråden är det kanske inte bara folk som kör audi som är problemet?
|
|
|
[Re: fredriks]
17/04/2011 17:25
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Var ute med klubben i dag og vi ble dusjet..
|
|
|
[Re: jon-a j.]
17/04/2011 19:05
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5570678.eceNoen som vedkjenner seg denne da? Søster som var på besøk i Rælingen i dag lå rett bak. Ikke hun som ringte, men var veldig enig med politiet.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
17/04/2011 19:34
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Vedkjenner seg saken ja. Dette var ikke laget mitt bare så det er helt klart  Hvis det er de to lagene jeg antar at det var snakk om møtte vi to ulike lag fra samme pulje i retning Enebakk-Rælingen. Tempoet virket å være svært rolig i den første puljen, og det var egentlig ingen rulle, bare 3-4 rekker med noen adhock på siden av rekkene igjen. Det var mye vingling, litt roping og herlig kaos. Det var også en påfølgende bilkø Det andre laget fra samme klubb kom bakfra i langt bedre tempo, men fortsatt med store sprekker, ingen egentlig rulle, og litt kaos der og. Er enig med innringer, politi og forsåvidt søsteren din Dette illustrer litt av det jeg forsøkte å få frem i annen tråd. Syklister er ganske ofte medskyldige i de situasjonene som oppstår. Desverre "glemmer ikke" billister og spyler gjerne ned neste lag også. Når jeg ser 25-30 mannslag som sykler ruller på gangfelt, på tungt traffikerte veier m.m. så skjønner jeg både irritasjonen fra bilistene og situasjonene som oppstår. Dobble rekker og ruller har eksempelvis ingen ting å gjøre på Kjeller, Gjelleråsen, Groruddalen, Sollihøgda m.fl. Virker som om en del aktivitetsledere velger å ignorere dette og peiser på med dobble rekker uansett hvor man er, med regelboka i hånd, og en utstrakt langefinger til alle tutene bilister
Redigert av Albo; 17/04/2011 19:35.
|
|
|
17/04/2011 19:55
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
17/04/2011 20:13
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Vil ikke henge ut noen klubber her, men det var en av de større i Oslo og Akershus. De får rydde i sine egne rekker, eller ruller om du vil  Kan si det på en privat melding om du er nysgjerrig
|
|
|
17/04/2011 20:33
|
Gothiatek
Medlem
|
Medlem
Jeg sykla nedre rælingsveg idag, men holdt meg mest på gangstien, ettersom det var en del trafikk. (Brukte MTB)Da klubben passerte meg hadde de jævlig lang kø med biler bak seg, i max 30 km/t. Jeg skjønner bilistene som ikke kommer forbi, tenk selv hvis dere ligger etter en traktor i lengre tid. Det gir oss bare dårligere rykte og en haug med irriterte bilister.
|
|
|
18/04/2011 10:05
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Nå tuller du?
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
18/04/2011 12:02
|
Raskall
More than words
|
More than words
Nå tuller du? Ja. Men jeg er snart 40.
|
|
|
|
|