Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Takstativ - Hyling

Takstativ - Hyling #1148348 10/04/2011 18:46
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Hei!

Ettersom gamle-bilen tok kvelden ble det Yaris i stedet. Fin bil, men "litt" lite plass innvendig til sykkel/sykler.

Jeg har derfor kjøpt takstativ for å frakte med meg syklene når nødvendig.

Enn så lenge har dette bare vært til bilverkstedet ifb med service, men bare på den korte turen, så var det rene hylekoret så snart farten kom opp i 40-50 km/t og mer.

Stativet er et Thule Proride-591, men jeg tror ikke det er dette som skaper lyden, men derimot gir og bremsewire (racer med Ultegra-kabling). Har ikke testet med terrengsykkel enda.

Er det noe som kan gjøres med dette (ala tape wirene sammen, ...)? Eller er eneste alterantiv å øke lyden på radioen?

Rolf

Re: Takstativ - Hyling [Re: Rolf] #1148355 10/04/2011 18:57
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har takstativ med to stk 591 på, og det lager litt lyd, men ikke plagsomt. Har vært borti et tilfelle hvor to uheldig plasserte ettermarkedsantenner lagde hylekor, og der var løsningen å lage en slak spiral av ståltråd rundt antennen holdt på plass av krympetape.

I prinsippet var det jo bare snakk om å forstyrre formen på antennene nok til å endre egenressonansen slik at hylingen ikke forekommer ved normal kjøring. Kan jo hende du vil klare å bli kvitt lyden ved å tape strømper sammen. Hvis det er veldig plagsomt ville jeg ihvertfall prøvd ICON_SMILE

Arne
Re: Takstativ - Hyling [Re: Rolf] #1148633 11/04/2011 07:46
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Ofte er det jo selve bøylene på taket som lager plystrelyd - men du har kanskje ikke noe orkester der oppe når sykkelen er av... Plystring i bøyler kan ofte fixes med tape på undersiden der det er en glippe.

- Fx

move 'zig'
Re: Takstativ - Hyling [Re: Superted] #1148634 11/04/2011 07:47
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hva slags takstativ har du? Thule sin Aeroprofil hyler som bare det om du ikke er nøye med å tette sporene som festene skal tres inn på. Hvorfor mener du det ikke kommer fra sykkelstativet? Opplever du at sykkelen hyler når du sykler på den i 40-50km/t? Skal jo hyle ganske høyt skal det bli plagsomt inne i bilen så vil tro du da skulle høre det når du sykler også. Prøvd uten sykkel? Har Thule Outride og Proride og det er ingen skjemmende lyd fra de i noen hastighet hverken med eller uten sykkel på (har ikke hatt racer på taket noen gang).

Re: Takstativ - Hyling [Re: Larsemannen] #1148904 11/04/2011 12:52
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Sitat: Larsemannen
Hva slags takstativ har du? Thule sin Aeroprofil hyler som bare det om du ikke er nøye med å tette sporene som festene skal tres inn på. Hvorfor mener du det ikke kommer fra sykkelstativet? Opplever du at sykkelen hyler når du sykler på den i 40-50km/t? Skal jo hyle ganske høyt skal det bli plagsomt inne i bilen så vil tro du da skulle høre det når du sykler også. Prøvd uten sykkel? Har Thule Outride og Proride og det er ingen skjemmende lyd fra de i noen hastighet hverken med eller uten sykkel på (har ikke hatt racer på taket noen gang).

Aeroprofil ja. Det var ikke noe hyling når jeg kjørte med ski i vinter (mener jeg). Det fulgte med gummi-lister til å "tette", men disse kommer jo i konflikt med utstyret som skal av og på (ski-holdere eller sykkel-stativ). Eller er det meningen å klippe det i småbiter kanskje...

Jeg hører forsåvidt også tilsvarende hyling når jeg får stor nok fart på raceren nedover, så det var derfor tankene gikk til den med en gang. Når jeg sitter på sykkelen har jeg ikke anledning til å fokusere på lyden, men inne i en bil...

Jeg skal forsøke å tape "sprekkene" og se hvorvidt det hjelper.

Rolf

Moderator  support