Sykler med bare en hånd og må få samlet mest mulig av gir og bremser over på venstre side. Er det noen som har noen kreative forslag på hvordan dette kan gjøres?
Så langt har venstrehånd vandret mellom girskifter på venstre og høyre side av styret. Bakbremsen ble sist brukt når jeg hadde Apache. Har vurdert å få gripshift i kombinasjon med hendel. Bremsene er jeg mer inne på å droppe hele bakbremsen og heller spare noen gram i vekt.
Sier takk til alle forslag til løsninger.
Re: Hendler for gir og bremse for en hånd
[Re: Jon Ø]
#114816910/04/201113:29
Når det gjelder bremsene. Hvis du kjører med skivebremser er det kanskje mulig å betjene både front og bakbremsen med én hendel. Litt sånn som de hydrauliske felgbremsene til Magura. Enten ved å koble videre med bremseslange (på luftenippelen, Shimano/Tektro) eller ved å splitte et sted ved hendelen. Trenges nok litt prøving for å få til nok bremskraft siden hendelen bare er designet for å betjene to stempler og ikke fire. Kanskje du må kombinere forskjellige type hendler og kalipere.
Har du vurdert etdrevsoppsett? Ellers er kankje en gammel friksjonsskifter (TY-22 f.eks) en mulighet til å betjene frontgiret med todrevsoppsett. Og gripshift som du er inne på til å betjene bakgiret.
[Re: Tange]
#114818110/04/201113:58
Det finnes en girskifter for derailleurs som skifter både foran og bak. Den er sjelden, men funker sikkert.
Ellers opereres jo alle navgir idag med bare én operatør, og det finnes navgir som gir full utvekslingsbredde av et tradisjonelt girsystem, men ikke med samme vekt da.
Pappa har en kunde på verkstedet med samme behovet. Med mekaniske bremser har han klart å legge begge wirene på samme hendel. Tror han har brukt girwirer, men ikke sikker. Krever litt finjustering, men funker. For girene har han prøvd tempogirskifter på bar-ends + vanlig skifter, men det falt ikke i smak. Lurer på om han nå bruker Grip Shift/Twister + vanlige girspaker.
ellers har jo Shimano Dual control, med brems som vanlig (både hydraulisk og vaier) hvor girene skjer ved å flytte hendelen opp/ned, kombinert med et splittpunkt for bremsene, vil du kunne få for- og bakbrems + gir på venstre side
Jeg hadde gått for navgir, gripshift og to separate bremsehendler, men en som kan mer enn meg er Truls på Intersport i Storgata i Tromsø (77 66 11 00). Han har løst dette problemet for flere enarmede banditter der ute.
ellers har jo Shimano Dual control, med brems som vanlig (både hydraulisk og vaier) hvor girene skjer ved å flytte hendelen opp/ned, kombinert med et splittpunkt for bremsene, vil du kunne få for- og bakbrems + gir på venstre side
Det var vel ikke akkurat det trådstarter spurte om?
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
[Re: ]
#114902611/04/201116:16
Har mekka litt frem og tilbake og har erfart at det for blir trangt om alt blir samlet på en side så det må spares plass. I dag har jeg sram x.9 og har lyst på noe lignende. Så det med navgir er nok ikke aktuelt pga vekt, vedlikehold og driftssikkerhet.
Dual Control har jeg ikke sjekket ut så den løsningen skal jeg se mer på. Ellers fikk jeg et tips om Sram Matchmaker som kan stable hendlene bedre.
Alt skal testes i Terrengrittet....
Redigert av Jon Ø; 11/04/201116:17.
[Re: Jon Ø]
#114909611/04/201117:40
Min andre enarmede kompis kom syklende inn på tunet mitt i ettermiddag, og jeg rakk å knipse et par bilder av hans løsning. 15 år siden sist han syklet, og nå er han helfrelst! En seier!
Denne løsningen har Truls ved Intersport i Storgata i Tromsø stått for, ikke bare kostnadsfritt, men inkludert sykkelbukse, jakke og hjelm:-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
[Re: DavidS]
#117518318/05/201118:02
ikke helt lett dette men om jeg kan hjelpe har jeg et gammelt xtr dual grip system for v brems du kan få av meg, kanskje litt modding og du kan i det minste få begge felgbremsene dine på en hendel, dog kun bakgiret..