Tror jeg er ute etter en løsning hvor én og én sykkel kan låses. Hvis jeg f.eks må trekke kjetting gjennom ramma på tre andre sykler for å ta ut / sette inn en sykkel, tror jeg det vil bli sabotert etter hvert.
Ulempen er selvsgt at det kreves en nøkkel eller en kode pr sykkel...
Er betongveggene faktisk betong eller er de leca, lettbetong, murstein eller andre uhumskheter?
Hvis du henger syklene i veggstativer og plasserer ett anker mellom de (regner med du trenger to, ett for hvert par, for å gjøre dette enkelt) Så trekker du en kjetting gjennom ankeret og forbi hver sykkel. Når en sykkel skal låses drar du bare den ene enden gjennom ramma tilbake forbi ankeret og drer den gjennom en link kjettingen og låser. Sykkel nr. 2 kan låses på samme kjetting og samme lås ved å ta den andre enden gjennom ramma, tilbake gjennom det andre endeleddet slik at begge er fastlåst.
For fire sykler trenger du to ankere og to kjettinger (sannsynligvis ganske lange) pluss veggstativ (ev. en stående og en hengene sykkel).
Dette opphenget had den bonusen at det holder kjettingen av gulvet => Vanskeligere å angripe med hammer eller boltekutter.
Husk kjettinger låses slik:

Med langlinkede kjettinger kan du trekke endelinken gjennom linker midt i kjettingen eller låse flere kjettinger med en lås. Hvis du kan låse ved å ta to ledd gjennom låsbøylen er sannsynligvis låsen ett svakt punkt.