Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til smarte låsemetoder i bod?

Tips til smarte låsemetoder i bod? #1147784 09/04/2011 17:58
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vi har fått en del sykler i boden etterhvert. De er i flittig bruk, men inn i bod er egentlig et minimumskrav når vi er ferdig med syklinga.
Ved lengre fravær oppbevares syklene innomhus, men det nytter ikke til hverdags.

Jeg er ute etter en smart måte å låse syklene på, som ikke krever all verden av innsats hver gang. Hvis det gjør det, er faren stor for at det ikke blir gjort - kjenner jeg familiemedlemmene rett...

I dag står syklene fire i bredden i et løst stativ. I tillegg til at det henger fire i bredden i taket.

Finnes det noen geniale patenter der ute?

Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: Tgabriel] #1147806 09/04/2011 18:33
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Hvis du har beton som gulv kan du sikkert bolte på et ordentlig metallring - i forbindelse med et lengre "ankerkjede" er dette nok en greit som låsemulighet til flere sykkler ICON_SMILE

Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: Punzel] #1147811 09/04/2011 18:37
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Et par av disse med tilhørende kjetting/wire burde funke?
Bøyle

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: donnerwetter] #1147830 09/04/2011 18:55
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker denne komboen:
http://www.torc-anchors.com/proddetail.php?prod=Torc1-P16-x.x-SS65

Ankeret monteres i betong med kjemiske bolter.

1.5 M kjetting er nok for to sykler. Hvis enkelhet er viktigere enn absolutt sikkerhet er lettere kjettinger å anbefale 16mm kjetting er TUNGT, og låsen som matcher veier 1 Kg. 13mm burde stort sett alltid være sikkert nok, og selv 11mm burde gi de fleste en del hodebry (men den tas nok av 1.5m boltekutter).

Du kan også bestille bøylelåser/flere hengelåser tilpasset samme nøkkel.

Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: sverreb] #1147914 09/04/2011 20:13
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har ikke betonggulv dessverre, men shingel med terrasseplater av tre oppå. Det er betong i to av veggene og massivt tre i én, så det er et alternativ.

Tror jeg er ute etter en løsning hvor én og én sykkel kan låses. Hvis jeg f.eks må trekke kjetting gjennom ramma på tre andre sykler for å ta ut / sette inn en sykkel, tror jeg det vil bli sabotert etter hvert.
Ulempen er selvsgt at det kreves en nøkkel eller en kode pr sykkel...

Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: Tgabriel] #1147993 09/04/2011 22:35
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Aha!
Du er ute etter kjappfotvarianten?

Svaret fra de dype skoger er;
GLEM DET !!

jobber med samme selv, sender PM.

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: Tgabriel] #1148009 10/04/2011 00:30
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tgabriel

Tror jeg er ute etter en løsning hvor én og én sykkel kan låses. Hvis jeg f.eks må trekke kjetting gjennom ramma på tre andre sykler for å ta ut / sette inn en sykkel, tror jeg det vil bli sabotert etter hvert.
Ulempen er selvsgt at det kreves en nøkkel eller en kode pr sykkel...

Er betongveggene faktisk betong eller er de leca, lettbetong, murstein eller andre uhumskheter?

Hvis du henger syklene i veggstativer og plasserer ett anker mellom de (regner med du trenger to, ett for hvert par, for å gjøre dette enkelt) Så trekker du en kjetting gjennom ankeret og forbi hver sykkel. Når en sykkel skal låses drar du bare den ene enden gjennom ramma tilbake forbi ankeret og drer den gjennom en link kjettingen og låser. Sykkel nr. 2 kan låses på samme kjetting og samme lås ved å ta den andre enden gjennom ramma, tilbake gjennom det andre endeleddet slik at begge er fastlåst.

For fire sykler trenger du to ankere og to kjettinger (sannsynligvis ganske lange) pluss veggstativ (ev. en stående og en hengene sykkel).

Dette opphenget had den bonusen at det holder kjettingen av gulvet => Vanskeligere å angripe med hammer eller boltekutter.

Husk kjettinger låses slik:

Med langlinkede kjettinger kan du trekke endelinken gjennom linker midt i kjettingen eller låse flere kjettinger med en lås. Hvis du kan låse ved å ta to ledd gjennom låsbøylen er sannsynligvis låsen ett svakt punkt.

Redigert av sverreb; 10/04/2011 00:32. Rediger grunn: tyrkleif
Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: sverreb] #1148130 10/04/2011 11:11
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sverreb
Jeg bruker denne komboen:
http://www.torc-anchors.com/proddetail.php?prod=Torc1-P16-x.x-SS65

Ankeret monteres i betong med kjemiske bolter.

Hva innebær det i praksis med disse kjemiske bolter? At man ikke trenger sementere inn ankeret eller bruke betongborr som et ment for bjørvikatunnelen?

Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: jsdk] #1148368 10/04/2011 19:13
sverreb Offline
Besatt
Besatt
'Kjemiske bolter' er vanlige stålbolter som blir festet i hullet med en epoksymasse. Typisk gjøres dette ved å ha en glasskapsel som dyttes inn i hullet som inneholder ublandet epoxy. Bolten drilles ned i kapselen som knuser denne og blander epoxymassen. Resultatet er en innfesting som er langt sterkere enn hva ekspansjonsbolter normalt greier samt at innfestingen ikke stresser matrialet.

I tilfeller der det skal festes i spesielt løs mur må gjerne en injeksjonsmasse brukes siden kapselen er avhengig av at hullet er borret rimelig presist. Hvis det er hulrom må man derfor kunne dosere epoksymasse etter dette.

Det ankeret jeg viste til trenger 4x12 mm hull til ca 10 cm dybde. Dette er innen rekkevidde til en normalt kraftig slagdrill. (Men om det er moderne betong kan en borhammer bli nødvendig, men ikke noe spesielt heftigt)

Redigert av sverreb; 10/04/2011 19:15.
Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: sverreb] #1148394 10/04/2011 19:33
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Takk for super forklaring Sverre! En sån må nok inn i boden.

Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: Tgabriel] #1148446 10/04/2011 20:17
KTL Offline
Besatt
Besatt
Hva med en enkel lås i kombinasjon med et litt kraftig gjerdeapparat med skjult bryter? -og kanskje en alarm på samme bryteren. (Finnes enkelt tilgjengelig f.eks hos Biltema.)

Har kjeltringen tid og kan jobbe uforstyrret kan du låse med hva du vil, han får med seg sykkelen uansett -men med et gjerdeapparat må han i det minste lide litt underveis!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Tips til smarte låsemetoder i bod? [Re: KTL] #1148458 10/04/2011 20:25
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hehe, den likte jeg ICON_SMILE Drømte om denne tråden i natt faktisk (forstyrrende), og fikk en idé. Hva om man har en stålanordning liknende rammefestet på Thule Outride 591 boltet i gulvet med en integrert lås, slik at men bare kan kjøre sykkelen inn og klemme låsen på plass rundt ramma. Da vil sykkelen være låst, og i tillegg holdt mot gulvet så ikke en snik kan komme og ta hjulene dine.

Dét hadde vært noe det. Finnes noe slikt allerede? I så fall hadde jeg kjøpt sporenstreks...

Arne

Moderator  support