Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Kulturskolen fortsetter...

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: Mr Blomst] #1183355 27/05/2011 20:18
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
10. Dånkibåi

Hvordan er det forresten med pungen?

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: Howard] #1183382 27/05/2011 20:33
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Pungen din har det bra. Godgjør seg sammen med en haug av verktøy og fete reservedeler i boden.Blir smeket hver dag.

Ang. Dånkibåi,de går inn i gruppen av tøysebænd jeg ikke med min beste vilje kan ta alvorlig.KRÆPP!
De evner ikke engang å få meg småirritert.De er ikke-eksisterende.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: pinwiz] #1183519 27/05/2011 22:43
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jah,glemte selvsagt å stadfeste at Black Sabbaths "Behind the Wall of Sleep" er verdens beste stykke musikk.Ever !

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: pinwiz] #1183544 28/05/2011 05:29
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pinwiz
Jah,glemte selvsagt å stadfeste at Black Sabbaths "Behind the Wall of Sleep" er verdens beste stykke musikk.Ever !

Nei, det er Mozarts Reqviem

Re: Kulturskolen fortsetter... [Re: Hæ?] #1183555 28/05/2011 06:08
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Hæ?

Men de gav faan.De sullet seg inn i en forestilling om meningsløshet,de var fullstendig apolitiske,de var likegyldige til verdens elendighet.
Det eneste de ville var å dope seg ned,bli drita,gi faan,knulle og lage musikk om det.
Jævla egoistisk og dekadent,men guuud så mye genial musikk det kom ut av eksperimentet.
Jeg må forsiktig få lov fra sidelinjen her - nettopp inne fra 9 mil med innlagte intervaller - å si at dette beskriver ganske nøyaktig hva Alice in Chains ville før Layne la seg i trepenalet. Selv om de mista fokuset (la oss innse det - det gjør alle som doper seg over tid. Bare se på Ricardo Riccó.) etter Dirt, vil jeg jo hevde at Facelift, Dirt og Jar of flies/Sap er grønsj, Tommy. Hva?

Enig, Alice in Chains var det beste fra den perioden. Så har vi også Screaming Trees.

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: Howard] #1183874 28/05/2011 16:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Howard
10. Dånkibåi

Hvordan er det forresten med pungen?

Dånkibåi er jo geniale sammenlignet med disse to herremenn:

Jeg skal for engangs skyld la være å linke til jotub.

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: Tange] #1183903 28/05/2011 17:23
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hvem er herren til høyre, Ole-Christian Fagerli kanskje?

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: pinwiz] #1184080 28/05/2011 20:54
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Jeg også elsker å spille Kyuss skrekkelig høyt, men for det meste de låtene som klokker inn under 5 minutter.

Når det sklir ut på de lange låtene, er det ikke mye som skiller Kyuss fra omrent halvparten av lista til pinwiz, altså Genesis før Mr. Gabriel dro hjem til gården.

Re: Kulturskolen fortsetter... [Re: pinwiz] #1184143 28/05/2011 22:25
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Neil kan nevnes i enhver sammenheng uten å banne i kjerka.
Han ER faan meg kjerka!

Slik er det med den saken....

Re: Kulturskolen fortsetter...referansepunkter... [Re: Ketle] #1188544 03/06/2011 18:54
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Ketle

Nei, det er Mozarts Reqviem

Salig er de plattfote for de skal jevne jorden...

Re: Kulturskolen fortsetter...'70-tallet... [Re: pinwiz] #1188600 03/06/2011 20:12
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
...var jo et herrlig tiår for oss som liker råkk,fest & uforpliktende kjønnslig omgang.
Så & si all musikk jeg hører på idag enten er fra dette tiåret,eller har klare røtter tilbake.
Den tyngre råkken blomstra,alle de gode riffa ble spilt,tekstene bar et sterkt preg av lemfeldig omgang med barbiturater.
Det var en dekadent pøl av veneriske sykdommer,sterke hallusinogener,alkohol,mye hår,taita jeans,batikkjortler og hammondorgler (sjelens instrument).

1. Black Sabbath: Megalomania
2. Deep Purple: Highway Star
3. Led Zeppelin: Dazed & Confused (riktignok utgitt i '69 men faan heller)
4. Jimi Hendrix: Spanish Castle Magic (riktignok utgitt i '68 men faan heller)
5. The Who: The Seeker
6. Bandet-som-er-unevnenelig-i-en-elitesammenhehg-men-som-hadde-kun-én-bra-låt-og-for-ei-låt: Paint it Black (riktignok utgitt i '66 men faan heller)
7. Therese Johaug: Therese hadde råkka brakka på '70-tallet hadde hun bare vært født.

Altså,the søttis inneholdt mye fet råkk,men også mye piis & løøv.Det var egentlig ganske langt mellom de harde,litt slemmere råkkerne som mente bissniss.De som ville utgjort en forskjell.
Røkla var vel egentlig en gjeng med overvintra mjukis-visenisser fra tidlig '60 med slengbukser og "nei til krig"-tekster som fikk en ny vår akkompagnert av tre grep på kassegitar.Sklei glatt inn i family talk show-tradden.

Re: Kulturskolen fortsetter...'70-tallet... [Re: pinwiz] #1188722 03/06/2011 22:59
månegåsen Offline
Entusiast
Entusiast
alltid hatt litt sansen for disse 3 også jeg

http://www.youtube.com/watch?v=VDss8V2OME4
http://www.youtube.com/watch?v=PX7FCfsPqR0
http://www.youtube.com/watch?v=lPkt1z_-RgU
http://www.youtube.com/watch?v=-U8fRHemfZw

vært litt rart uten alice in chains og
per bergersen er vel ikke akkurat heelt med, men kan nevnes

Redigert av månegåsen; 03/06/2011 23:02.

Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme
Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene
ERFARING over spam.
Peace & Luv
Re: Kulturskolen fortsetter...'70-tallet... [Re: månegåsen] #1188731 03/06/2011 23:26
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sikkert fordi du er en ung mann født etter 1980...

Re: Kulturskolen fortsetter...'70-tallet... [Re: pinwiz] #1188818 04/06/2011 08:57
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...ny bra musikk som er innafor?
Vanskelig.
Måtte bli Earth da. Bra bandnavnstjælig og. Tenk om Therese J. hadde spilt trommer der, isteden for kona til Dylan Carlson?
TJ er jo endel søtere, men kona til Carlson spelte jo trommer i Bikini Kill , after all.

Dylan Carlson var jo faktisk og bestisen til Kurt Cobain.
Trur jammen det var han som eide gønnern og.

www.youtube.com/watch?v=a5CXMqC4yGI][/url]
www.youtube.com/watch?v=GnxmZJ85kf4][/url]
www.youtube.com/watch?v=azTCWP8nZNg][/url]

Re: Kulturskolen fortsetter...'70-tallet... [Re: Jokis] #1189278 04/06/2011 22:31
Niels Offline
Veteran
Veteran
Budgie

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Kulturskolen fortsetter... [Re: pinwiz] #1216892 16/07/2011 19:52
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
...med en nydelig artikkel i dagens DN papirutgave.
Øyvind Holen og Reidar Mide Solberg har skrevet en meeeget bra artikkel om grønsjen.
Det er akkurat sånn jeg husker det.Mudhoney og Nirvana i en råkkhistorisk kontekst.Bilder fra den tidlige SubPop-perioden.Til alt overmål har de fått med seg TAD,det glemte bandet.

Hvis noen lurer på opphavet til selve benevnelsen "grunge",har de faanmeg svaret på det óg.

DN,vår nye kulturbasun!

btw, The Writ er Sabbath's beste låt.Ergo verdens beste låt.

Redigert av pinwiz; 16/07/2011 20:56. Rediger grunn: et plootselig klarsynt øyeblikk

Re: Kulturskolen fortsetter... [Re: pinwiz] #1217076 17/07/2011 07:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Som postpønkere og dermed tidliggrønsjere bør man selvfølgelig nevne "Blondie" i denne sammenhengen. De har tross alt gitt konsert i Seattle og. Bare synd at det var ny bølge og påpp som ødela for moroa.

Re: Kulturskolen fortsetter... [Re: Loki] #1217641 18/07/2011 08:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Loki
Det aller, aller viktigste med grønsjen var ikke hva vi fikk, men hva vi endelig ble kvitt.

Puddelrockens endelikt. devilsmile Takk til Kurt!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: Garpen] #1240410 19/08/2011 20:37
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
...for en heavy metaller.
Jesus for et jævlig tiår! Jeg mener,der sto jeg,14 år,hår til midt på ryggen og naglebelte.Og så døde metallen! Jeg hadde lissom akkurat hatt en musikals oppvåkning i form av 70'metall og var klar for mer,men hva skjer? Jeg hata Kiss,Mõtley Crue og WASP var dick disguised as pussy.Det var de samme løkrullene som likte disse drittorkesterne som også hørte på Marillion (herregud for et pretensiøst møkkaband!) og Genesis når de ville være litt dypere.
Det var ikke tøft,ikke hardt.Det var bare jævlig mye stæsj og lite innhold.Tynn suppe.Dritt & søppel fra ende til annen!
En haug av nestenband jeg ikke husker navnet på som låt litt sånn halvveis men jeg fikk aldri den bra feelingen.Egentlig bare en stor jævla søppelhaug uten råkkhistorisk verdi.

Nuvel,intet tiår uten noen perrler.
Riktignok hadde Ronnie James Dio tatt over vokalen i Sabbath og gjort de om til et Rainbow #2 før Iain Gillan tok over etter han igjen (kors i krøgels) men jeg hadde da fortsatt de gamle skivene.Ingen av disse to står seg i en historisk kontekst.Ozzy ER Sabbath!

MEN,derr kom Iron Maiden med fire fete album,Killers,Iron Maiden,The Number of the Beast og Piece of Mind.
Judas Priest kom med Sin after Sin,British Steel,Screaming For Vengeance og Defenders Of The Faith.
Ære være AC/DC! De kom med Back in Black og ...for Those About to Rock.
Venom gav ut At War with Satan,jeg syns det var veldig bra den gang men det holder seg ikke,ingen klassiker.Ble litt sånn kalkulert kommersiell satanisme.Gi meg ekte vare istedet!

Motõrhead! De holdt meg flytende inntil grøsjen kom med en reddende hånd sent på 80'tallet.
Lemmy var en velsignet engel i et tiår hvor de som skulle være forbilder brukte mer sminke og hårspray enn Liberace.
Det er rart folkens,nå er jeg 44,vi skriver 2011 og Lemmy er fortsatt mitt forbilde.
Musikk er sjelsettende!

1. Motõrhead "Ace of Spades"
2. Iron Maiden "The Number of the Beast"
3. AC/DC "Back in Black"
4. Motõrhead "Iron Fist"
5. Judas Priest "British Steel"
6. AC/DC "..for Those About to Rock"
7. Motõrhead ellers.
8. Flere skiver av Iron Maiden
9. Judas Priest forøvrig...

...og der stopper det.Et fattig tiår indeed.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: pinwiz] #1240448 19/08/2011 21:16
T
TJF Offline
Medlem
Medlem
T
Din analyse av åttitallet er like overfladisk som tekstlinjene og riffene til bandene du lister opp. devilsmile

Nirvana, MH og hele grønsjen spant ut av indiemusikken på åttitallet. Ikke rocken. I min verden er åttitallet det beste tiåret for musikk. Indien var aldri sterkere enn da. 4AD! Those were the day's crying2 Forutsetningen for grønsjen var nettopp band som pixies, PJ Harvey, JA og Sonic Youth.

Jeg syntes også AC kan være kult, men ærlig talt: det er ganske banale greier.

BTW Mozarts requiem ble knapt skrevet av Mozart. Litt som Milli Vanili.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: TJF] #1240458 19/08/2011 21:29
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: TJF
Din analyse av åttitallet er like overfladisk som tekstlinjene og riffene til bandene du lister opp. devilsmile

Nirvana, MH og hele grønsjen spant ut av indiemusikken på åttitallet. Ikke rocken. I min verden er åttitallet det beste tiåret for musikk. Indien var aldri sterkere enn da. 4AD! Those were the day's crying2 Forutsetningen for grønsjen var nettopp band som pixies, PJ Harvey, JA og Sonic Youth.

Jeg syntes også AC kan være kult, men ærlig talt: det er ganske banale greier.

BTW Mozarts requiem ble knapt skrevet av Mozart. Litt som Milli Vanili.

Jadda din dyping.Jeg har nok tilbragt flere timer foran høytalerne med Sonic Youth,PJ Harvey,Pixies og enda flere du aldri har hørt navnet på enn du noen gang kan drømme om.Live også.
Men hvis leseferdighetene dine svikta deg litt nå,så handla det her om heavy metall.
Jeg har en mistanke om at Polly Jean & Kim Deal & Kim Gordon helst ikke vil bli katalogisert i heavy metal-hylla.
Btw.jeg blir så utroooolig imponert hver gang noen nevner Mozart.Det bare vitner om en så vanvittig bra musikkforståelse (ironi)

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: pinwiz] #1240472 19/08/2011 21:45
T
TJF Offline
Medlem
Medlem
T
Oij, oij! Nå var det skinnjakka og naglene som kom frem!

Bra at du kan mye. Åttitallet får ufortjent mye dårlig kritikk. Derav innlegget.

T

Ps. Hvis du har hørt på mer enn jeg har hørt om blir jeg imponert. CD samlingen fra 80/90 runder vel 2000.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: pinwiz] #1240492 19/08/2011 22:10
Dan Offline
More than words
More than words

På 80-tallet jobbet jeg blant annet på en barneskole og syvåringene var veldig opptatte av om jeg var "synt eller heavy", dvs om jeg lyttet på Howard Jones eller Motörhead. Det diskvalifiserte for meg Motörhead, Iron Maiden og alle andre band med lignende "tøffe" platecovers som 13-åringene skulle ha som ryggmerke på olavesten sin.

Godt mulig at jeg gikk glipp av noe, men jeg velger å ikke tro det. På 80-tallet var rocken i ferd med å dø fullstendig, etter å ha eksplodert i en supernova med punken i slutten av 70-tallet. Etter det fislet det ut i WASP og Bryan Adams og annen dårlig ettersmak, og gamle helter som fortsatt prøvde seg så bare gamle ut.

Jeg gjorde en kjapp gjennomgang og konstaterte at pop og rockmusikken var ferdig modnet i 1972 og døde plutselig i 1982. Deretter tok det noen år før ting begynte å gro i alle mulige spennende retninger, når sollyset som tidligere var blokkert av dinosaurband og superartister nådde helt ned til bakken.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: TJF] #1240494 19/08/2011 22:17
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: TJF
Oij, oij! Nå var det skinnjakka og naglene som kom frem!

Bra at du kan mye. Åttitallet får ufortjent mye dårlig kritikk. Derav innlegget.

T

Ps. Hvis du har hørt på mer enn jeg har hørt om blir jeg imponert. CD samlingen fra 80/90 runder vel 2000.

åjåj.totusen ceder ja.Pynter godt opp i stua de da? Ved siden av jukkapalmen?
Jeg var der da det skjedde. Var du?

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: Dan] #1240496 19/08/2011 22:24
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dan

På 80-tallet jobbet jeg blant annet på en barneskole og syvåringene var veldig opptatte av om jeg var "synt eller heavy", dvs om jeg lyttet på Howard Jones eller Motörhead. Det diskvalifiserte for meg Motörhead, Iron Maiden og alle andre band med lignende "tøffe" platecovers som 13-åringene skulle ha som ryggmerke på olavesten sin.

Godt mulig at jeg gikk glipp av noe, men jeg velger å ikke tro det. På 80-tallet var rocken i ferd med å dø fullstendig, etter å ha eksplodert i en supernova med punken i slutten av 70-tallet. Etter det fislet det ut i WASP og Bryan Adams og annen dårlig ettersmak, og gamle helter som fortsatt prøvde seg så bare gamle ut.

Jeg gjorde en kjapp gjennomgang og konstaterte at pop og rockmusikken var ferdig modnet i 1972 og døde plutselig i 1982. Deretter tok det noen år før ting begynte å gro i alle mulige spennende retninger, når sollyset som tidligere var blokkert av dinosaurband og superartister nådde helt ned til bakken.

Men Dan,synthen var jo så kjeeedeeeelig.Howard Jones plukker nå multer sammen med morra mi.Og snakker om været.
Hvis du betviler at Motôrhead m.(noen få)fl.revitaliserte heavy metal-scenen tidlig 80',vil jeg påstå at du er en ingeniøraspirant.Dvs.helt på jordet kulturhistorisk.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: Dan] #1240528 20/08/2011 02:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan

Yepp! 1982 var året Blondie utga sitt 'siste' album, 'The Hunter'. Et album langt fra høydepunktet som kom midt i det famøse tiåret '72-'82; 'Plastic Letters'. Jada, Blondie kom med mange album etter dette 'siste' albumet, men hvem bryr seg om 'The curse of Blondie'.
Så hva skjedde ellers i 1982. Den tredje ska-bølgen hadde akkurat startet og Madness gjorde hatten politisk korrekt igjen. Deres singel 'House of fun' nåde toppen, #1 i dette året. Forøvrig ble dette Madness' eneste nummer 1-hitt. De toppet året og karrieren med å gi ut albumet 'The Rise and Fall'; en rask oppsummering av årene '72-'82. En ny spennende retning hadde dødt før den ble født. Men siden The Clash hadde flørtet med ska, 'Wrong Em Boyo', var veien åpen for Nirvana til å følge etter.

'Hüsker Dü'?

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: pinwiz] #1240557 20/08/2011 06:38
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Men hvis leseferdighetene dine svikta deg litt nå,så handla det her om heavy metall.
Jeg har en mistanke om at Polly Jean & Kim Deal & Kim Gordon helst ikke vil bli katalogisert i heavy metal-hylla.

Det handlar om metall, seier du, og så pirkar du fram AC/DC! Verdas mest overvurderte band, bæsj frå nakke til hæl, hjerne- og pungfri posering, skrangleblues for pederastar – ikkje metall! Berre irriterande. Nei, no skuffar du, kjære Tomboy.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: pinwiz] #1240630 20/08/2011 08:07
Dan Offline
More than words
More than words
Men Dan,synthen var jo så kjeeedeeeelig.Howard Jones plukker nå multer sammen med morra mi.Og snakker om været.

Eh, ja? At jeg ikke var heavy betyr jo ikke at jeg var synter. Den dualismen var det jo bare syvåringene som trodde på.

Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: Dan] #1240676 20/08/2011 09:52
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Dette var da en slags kreasjonistisk tilnærming til metallhistoriens go' periode.

'86 Master of Puppets
'86 Peace sells....
'86 Regin in blood

Ahh...
+1

Å hoppe over disse bandene når 80-tallets metallhelter skal hylles, er merkelig.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Kulturskolen.80'tallet; En ørkenvandring... [Re: bullet] #1240948 20/08/2011 17:43
pinwiz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jajaja! Trashtoppen kommer utover høsten.
La det være sagt;Der er det Slayer som råkker brakka.De pisser på Metallica!

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support