Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vifte til å sette i vinduet

Vifte til å sette i vinduet #1146492 07/04/2011 18:24
U
Unparalleled Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
U
Nå er det ikke lenge til sommeren, med lange, varme kvelder som først og fremst innebærer lange turer i på tohjulingen i kort kort. Men når man så kommer hjem, litt for seint og litt for sliten, er det gjerne om og gjøre å få en god natts søvn for å bli klar til vekkeklokka ringer igjen. Da har den varmen som tidligere på kvelden gjorde sykkelturen så flott, lokket alle naboene ut for en lengre aftenprat i telefonen samtidig som soverommet har fått en kjernetemperatur på ca 40 grader celsius. Valget står da gjerne mellom å prøve å sove på et alt for varmt soverom kontra å ligge å ikke få sove pga mye uvante lyder utenfor på et fortsatt alt for varmt soverom da lufteeffekten av det åpene vinduet er mer eller mindre minimal i en vindstille tropenatt.

Ja, ok det skjer kanskje max 2 ganger i løpet av sommeren. Men jeg har likevel lenge drømt om å sette en vifteanordning i vinduet som på den ene siden sender en strøm av ubrukt luft rundt i rommet, og på en annen side lager en akkurat høy nok søvndyssende durelyd som samtidig stenger alt annet bråk ute.

Grunnen til at jeg ikke bare borrer et høl i veggen å setter inn ei vifte, er at jeg leier og det er dermed litt begrenset hvilke justeringer jeg kan gjøre på fasaden i leiligheten. Men jeg kan da umulig være aleine i denne situasjonen og en eller annen Petter Smart må da ha laget ett eller annet som kan monteres i et åpent vindu.
Noen tips...?

Redigert av Unparalleled; 07/04/2011 20:16. Rediger grunn: fjernet en flåsete bemerkning
Re: Vifte til å sette i vinduet [Re: Unparalleled] #1146540 07/04/2011 19:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er vel greit med en omvendt montert baderomsvifte kanskje?

Re: Vifte til å sette i vinduet [Re: Unparalleled] #1146568 07/04/2011 19:40
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prøv med ørepropper. EAR Classic er bra.

Fåes forøvrig billig i store mengder på ebay.

Re: Vifte til å sette i vinduet [Re: Tange] #1146575 07/04/2011 19:50
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du legger deg etter at sola ikke står på vinduet så kan du åpne det og sette en bordvifte i vinduskarmen.
Så er det bare til å la den blåse inn kveldsluften som skjeldent er over 20 grader når det nærmer seg leggetid.
Etter en liten stund så tempraturen levelig der inne.
Da er det bare til å slå av viften og smelle igjen vinduet når
det blir leggetid.

For noen år siden så bodde jeg i en leilighet med et soverom som til de grader hadde kveldssol.
Der var det nesten ulevlig.
Kjøpte en aircondioen av typen flyttbar gulvmodel uten tilkoblinger bortsett i fra en vanelig 220v kabel.

Så fort sola gikk ned så startet jeg opp denne for å kjøle ned soverommet til leggetid.
Viften bråket så mye at man måtte slå den av før man skulle legge seg men da var tempraturen helt grei.

Redigert av sl500; 07/04/2011 20:01.

Moderator  support