interessant diskusjon dette her..
Jeg føler at jeg mister mye av momentet når jeg må ned på lilleskiva foran i bakkene.. (34 tenner) Sikkert mye mentalt, men jeg føler at jeg ikke klarer å holde høy nok kandens til å holde fremdriften oppe.. I 6-7%+ bakker blir det nesten som å starte fra 0km/t for hvert tråkk.. Nå er jeg tung (95kg), så jeg får smake bakkene ekstra mye og mister sånn sett litt "gratis trill" i mellom bevegelsene..
Generellt sliter jeg med å holde høy kadends, liker å ligge på 50/11 på flatene...
Min teori, er at min kropp er å sammenlikne med en dieselmotor. Dieselmotorer yter ikke maks ved høye turtall, og at jeg derfor bør kjøre litt tyngre gir og holde en lavere kadens enn lettere syklister. Hvis jeg prøver å holde 80+ i kadens kjennes det ut som energiforbruket er veldig uøkonomisk. Musklene mine er ikke lagd for så raske tråkk..
Jeg vurderer derfor å gå bort fra kompakt krank, evt. å bytte ut lilleskiven med en 36tenners skive.. Er det noen teorier om standard krank for tyngre syklister? Det er jo klart at hvis man virkelig får smake veggen, så har man ikke noe krabbegir, og når man da har 15kg ekstra å flytte opp bakkene så er jo ikke det noe stas.. Men det er vel en risk man bare må ta :-) ?