(...) Forsåvidt ikke noe feil i overskrift, men billedteksten er ikke helt presis.
Representanten fra Statens Vegvesen svarer på det direkte skyldsspørsmålet at "Syklister er mindre tilbøyelige til å holde trafikkreglene enn bilister."
Mitt subjektive inntrykk fra daglig jobbsykling i Oslo er at dette sannsynligvis stemmer med virkeligheten.
Ja, mange syklister kan skjerpe seg, men jeg synes like fullt uttalelsene er tendensiøse.
Hvem det nå enn er som påstår at syklistene har skylden, har begrunnet det med statistikk som ikke uten videre sier noe om skyldsspørsmålet, bare om hvem som er involvert i ulykken. Samtidig som de har innsett at den samme ulykken som gir personskade på syklist kunne gitt bare materielle skader mellom to biler og derfor mangle i ulykkesstatistikken.
- Hvem er oftest den skyldige i slike ulykker?
- Syklister er mindre tilbøyelige til å holde trafikkreglene enn bilister.
- Er det råtassene bak rattet som også er råtassene på sykkelen?
- Nei, det behøver det ikke være. De fleste oppfører seg relativt fornuftig i bilen, men når de skal sykle blir mange mer lekne. De synes det er gøy å få litt fart, og får mindre respekt for trafikkreglene, sier Ranes.
(Ranes er i Vegvesenet, men har vi ikke hørt slike toner fra Bergens-politiet før? )
Ranes mener altså at syklister som synes det er gøy å få litt fart får mindre respekt for trafikkreglene.
Mens bilister som synes det er gøy å få litt fart … ”oppfører seg relativt fornuftig”?Med forbehold om at det er hastverksarbeid fra DNs side er det jo skremmende at Ranes ikke evner å innse at 1) å bryte fartsgrensen er å bryte trafikkreglene 2) bilister bryter fartsgrensen langt oftere enn syklister 3) at det å bryte fartsgrensen ikke kan kalles fornuftig 4) at også syklister som bryter trafikkreglene oppfører seg relativt fornuftig, ellers hadde vi hatt mange flere dødsfall blant syklister.
De syklistene som bryter trafikkreglene gjør det først og fremst til fare for seg selv ved kjøring på rødt lys. Så er det en del brudd på stoppelinje, og generelt vinglete kjøring dvs plassering i kjørefelt, noe brudd på vikeplikt ved ”utkjøring” fra fortau, samt for høy fart på fortau; men dette minner da i høy grad om hva bilister gjør. Brudd på vikeplikt for høyre/forkjørsvei er ikke noen normal overtredelse blant syklister heller.
Ja, mange syklister bryter ENKELTE trafikkregler, ikke alle. Jeg mener å ha lest at 40% av alle syklister sykler på rødt lys i stedet for å stoppe (TØI forskningsrapport; både telling og spørreskjema).
Men det gjør bilistene også. Her på forumet var det nylig en link som viste at over 50% av alle bilister kjørte for fort på vegvesenets målepunkter.
Hva er mest farlig, rødlys-sykling eller å bryte fartsgrensen? For trafikanten selv eller for andre?
Jeg er dog enig i at bilister i stor grad oppfører seg fornuftig i trafikken – hvis vi ser bort i fra brudd på fartsgrensen, hårreisende farlige forbikjøringer av syklister, stopp ved vikepliktslinjen ved innkjøringer til rundkjøringer og lyskryss, prate i håndholdt mobil, samt korrekt bruk av blinklys.
Frode,
enda mer lovlydig og regeltro som syklist enn som bilist.