Trodde støtte for RAW-filer var en av de få funksjonene på lista mi som jeg gikk glipp av ved å bruke Photoshop Elements i stedet for Photoshop fullversjon. Men så oppdaget jeg i dag at det er støtte for RAW. Eller, det vil si NEF. Fra mitt Nikon D7000.
Men det går litt tregere, da. Filene blir 20MB.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Photoshop Elements 9 støtter RAW, gitt!
[Re: oivindg]
#114572806/04/201119:06
Enig,- jeg er ganske så oevrrasket over kvaliteten på bildene ( oppløsning + bilder tatt i dårlig lys). Filmene slietr jeg litt med, dvs. at de hakker så j... når jeg spiller de av på pc`n ..
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Trodde støtte for RAW-filer var en av de få funksjonene på lista mi som jeg gikk glipp av ved å bruke Photoshop Elements i stedet for Photoshop fullversjon. Men så oppdaget jeg i dag at det er støtte for RAW. Eller, det vil si NEF. Fra mitt Nikon D7000.
Men det går litt tregere, da. Filene blir 20MB.
Øivind
RAW-behandleren i PS Elements er den samme som RAW-behandleren i Photoshop CS. Den heter Adobe Camera RAW, og oppdateres stadig for å støtte nye kameramodeller. En ulempe er at Adobe Camera RAW-utviklingen stopper når det kommer en ny versjon av Photoshop. Dvs, da kommer det nye versjoner av Adobe Camera RAW som ikke funker med de gamle Photoshop-versjonene. Derfor får du problemer hvis du har en splitter ny kameramodell og en utgått versjon av Photoshop eller Photoshop Elements. Løsningen da er å bruke Adobe DNG Converter. Denne oppdateres like ofte som Adobe Camera RAW og er helt gratis. Med denne kan RAW-filene da konverteres til Adobes råformat, DNG, som igjen kan brukes i eldre versjoner av Adobe Camera RAW.
[Re: tron]
#114701208/04/201110:13
En ulempe er at Adobe Camera RAW-utviklingen stopper når det kommer en ny versjon av Photoshop. Dvs, da kommer det nye versjoner av Adobe Camera RAW som ikke funker med de gamle Photoshop-versjonene.
Er du sikker på dette Tron? jeg kjører PS CS3 og har ditto premiere + after effects cs 5 og mener bestemt at camera raw oppdateres jevnt og trutt - uten at PS går heden av den grunn. how come ??
Jepp, jeg var 100% sikker da jeg skrev, og 99,9% sikker etter å ha lest innlegget ditt. Sier du at du har Photoshop CS3 og Adobe Camera RAW 6.3? Gidder du dobbeltsjekke og melde tilbake?
Sitat: Adobe Camera RAW 6.3 ReadMe.pdf
Compatibility The Camera Raw 6.3 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS5 or versions of Photoshop Elements earlier than Photoshop Elements 8 for Windows and Photoshop Elements 8 for Mac.  The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 3.0 customers is Camera Raw 3.6.  The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 4.0 (Windows) is Camera Raw 3.7.  The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 5.0 (Windows) is Camera Raw 4.5.  The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 6.0 (Windows, Mac) and Photoshop Elements 7.0 (Windows) is Camera Raw 5.6.  The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 8.0 (Windows, Mac) is Camera Raw 6.2.
Redigert av tron; 08/04/201110:31.
#114704908/04/201111:02
For min del vil jeg nok klare meg lenge med Photoshop Elements og bildearkivet det. Har testet RAW/NEF, men alt går såpass mye tregere at jeg kommer til å nøye meg med jpeg en stund til.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
#114716908/04/201113:28