Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
16/09/2020 22:51
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kan ikke tenke meg at det er noe annet enn hodeløs feilmerking.
Men det gangfeltet du ser der framme, når du kommer ned fra Stadsing Dahls gate og skal krysee Innheredsveien over til Kirken; det er vel den mest bilvennlige røde mannen i hele byen! Det går fort mange minutter før du kan krysse som gående. Jeg tror jeg ventet 8 min en gang ...
|
|
|
17/09/2020 05:54
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Er det rart folk ikke tør å bruke sykkel i det daglige
|
|
|
27/10/2020 15:15
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
27/10/2020 16:41
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Men i jøsses...
Neste gang bussjøførene skal forhandle med arbeidsgiver, bør de kanskje kreve at de dekker kjøreopplæring?
|
|
|
27/10/2020 19:23
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå svarte vel ruter til noen her inne at syklister bør (eller skal - husker ikke) slippe frem bussen så 
|
|
|
29/10/2020 09:43
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkel i kollektivfelt: Ikke OK Kollektiv i sykkelfelt: OK
:-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/04/2021 17:29
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
hm… det var ei sak for ei tid tilbake (2 år?) der ei dame var ute og trente og en kødd kjørte forbi henne med bilen bråbremsa, effektivt ødela sykkelen hennes og påførte henne et lass med skader. Jeg klarer ikke å finne den igjen og det er "bare" 360 sider med poster her, så det vil ta litt tid å gå gjennom. Noen som veit?
|
|
|
[Re: RoyK]
10/04/2021 18:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigert av fredriks; 10/04/2021 18:29.
|
|
|
10/04/2021 19:24
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Så ikke noe om de fant kødden?
|
|
|
[Re: Tange]
15/05/2021 05:35
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
|
|
|
15/05/2021 07:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er vel ikke lenge til de innser flausen og kommer med ny lovendring:
Trilling av sykkel på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og trillingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik trilling må ved passering av gående skje i god avstand, i halvert gangfart og uansett med en fart ikke over 3 km i timen.
Vel bekomme!
|
|
|
15/05/2021 07:28
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
En dom fra Gulating lagmannsrett, LG-2019-48178, trur jeg, men jeg har ikke tilgang til lovdata, så finner den ikke der, sidestiller jo også fotgjengeres rettigheter på gang- og sykkelsti og på gangsti, så i praksis vil jo lova gjøre det umulig å pendle på sykkel. Det samme gjelder nok i skogen. Så bare å parkere sykkelen og kjøpe seg bil med en gang - helst diesel.
|
|
|
15/05/2021 07:43
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Gleder meg til neste sykkeltur med 4-åringen hvor vi blir "nødt" til å sykle i sykkelfelt/veien i Oslo trafikken for å ikke bryte loven 
|
|
|
03/06/2021 08:03
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
|
|
|
04/06/2021 14:19
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Kanskje ikke bilist mot syklist-konflikt, men viser likevel manglende forståelse for syklisters behov og hvilke utfordringer det skaper når trafikkløsninger lages uten at syklisters behov er forstått: Jeg sykla til jobb i dag, og passerte denne ulykken da syklisten ble løftet inn i ambulansen. Jeg håper det går bra med vedkommende, det så alvorlig ut. Vi har altså en bomløsning som har vært kjørt ned "et femtitalls ganger" siden 2011, og videre skrives det at Statens vegvesen har tidligere anslått at sammenstøtene mellom bom og bil, sykkel eller mopedist har kostet både personskader og mange tusenlapper. Avhengig av skadeomfanget skal hvert av disse krasjene koste mellom 5.000 og 50.000 kroner.
Fredag morgen var rushtidsbommen i Sandviksveien nesten knekt helt av etter sammenstøtet med syklisten. Bommen skal etter det Budstikka erfarer være konstruert slik at den lett gir etter ved sammenstøt. Gir muligens "lett etter", men fortsatt slik at den muligens klarer å ta livet av en syklist eller skade folk for livet i tillegg til de materielle kostnadene. Bommen står krøkkete til umiddelbart etter en rundkjøring, og altså med motlys på morran. Flat strekning etter et lett parti, så her kommer man fort i 30-40 km/t om man vil raskt på jobb. Ugreit, og en syklistfelle som med enkle midler kunne vært endret slik at risikoen for slike hendelser er mye mindre. sv
|
|
|
[Re: svegar]
07/06/2021 05:52
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje ikke bilist mot syklist-konflikt, men viser likevel manglende forståelse for syklisters behov og hvilke utfordringer det skaper når trafikkløsninger lages uten at syklisters behov er forstått: Jeg sykla til jobb i dag, og passerte denne ulykken da syklisten ble løftet inn i ambulansen. Jeg håper det går bra med vedkommende, det så alvorlig ut. Vi har altså en bomløsning som har vært kjørt ned "et femtitalls ganger" siden 2011, og videre skrives det at Statens vegvesen har tidligere anslått at sammenstøtene mellom bom og bil, sykkel eller mopedist har kostet både personskader og mange tusenlapper. Avhengig av skadeomfanget skal hvert av disse krasjene koste mellom 5.000 og 50.000 kroner.
Fredag morgen var rushtidsbommen i Sandviksveien nesten knekt helt av etter sammenstøtet med syklisten. Bommen skal etter det Budstikka erfarer være konstruert slik at den lett gir etter ved sammenstøt. Gir muligens "lett etter", men fortsatt slik at den muligens klarer å ta livet av en syklist eller skade folk for livet i tillegg til de materielle kostnadene. Bommen står krøkkete til umiddelbart etter en rundkjøring, og altså med motlys på morran. Flat strekning etter et lett parti, så her kommer man fort i 30-40 km/t om man vil raskt på jobb. Ugreit, og en syklistfelle som med enkle midler kunne vært endret slik at risikoen for slike hendelser er mye mindre. sv Ser det er et fotgjengerfelt rett før bommen der. Om det er så mye motlys at du ikke klarer å se den bommen der burde du vel sakke farten en smule så du ikke kjører på noen fotgjengere også? Hvorvidt det er passende å ha en bom der vet jeg ikke noe om, men jeg ser ikke helt hvordan den tar spesielt lite hensyn til syklister. Det er også begrenset hvor lett disse kan gi etter uten at de gir etter for egen vekt og små påkjenninger også.
Redigert av Jacobsen; 07/06/2021 05:56.
|
|
|
07/06/2021 07:59
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det har vært et 50-talls kollisjoner med den på 10 år så må det vel være litt rom for utbedring? Koster ikke allverden med en led-stripe feks...
|
|
|
[Re: Jacobsen]
07/06/2021 08:01
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Fredag morgen var rushtidsbommen i Sandviksveien nesten knekt helt av etter sammenstøtet med syklisten. Bommen skal etter det Budstikka erfarer være konstruert slik at den lett gir etter ved sammenstøt. Gir muligens "lett etter", men fortsatt slik at den muligens klarer å ta livet av en syklist eller skade folk for livet i tillegg til de materielle kostnadene. Bommen står krøkkete til umiddelbart etter en rundkjøring, og altså med motlys på morran. Flat strekning etter et lett parti, så her kommer man fort i 30-40 km/t om man vil raskt på jobb. Ugreit, og en syklistfelle som med enkle midler kunne vært endret slik at risikoen for slike hendelser er mye mindre. sv Ser det er et fotgjengerfelt rett før bommen der. Om det er så mye motlys at du ikke klarer å se den bommen der burde du vel sakke farten en smule så du ikke kjører på noen fotgjengere også? Hvorvidt det er passende å ha en bom der vet jeg ikke noe om, men jeg ser ikke helt hvordan den tar spesielt lite hensyn til syklister. Det er også begrenset hvor lett disse kan gi etter uten at de gir etter for egen vekt og små påkjenninger også. Fotgjengerfelt før en bom er en felle for ukjente syklister og burde vært endret. Det er stor sannsynlighet for at fokus er på om det er folk i eller nær gangfeltet og så er man uoppmerksom på det som lurer like etter. Legg på motsol og så er det fort gjort at man myser ekstra godt etter myke trafikanter og smeller i bommen istedet. Ja, farten kunne vært senket - om man var klar over bommen. Og ja man burde senket farten når man sykler på ukjente og uoversiktlige steder men det er svært vrient å oppfatte forskjellen på å ha god oversikt (les: ser fotgjengerfeltet og har kontroll på områdene rundt) vs. å ikke ha det fordi det er en dårlig merket og lite synlig bom like etter som man ikke vet om. Oppfatter man det uriktig som oversiktlig da så smeller det .
|
|
|
01/09/2021 22:21
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
https://www.nordlys.no/odd-harald-h...rusen-ei-livsfarlig-felle/s/5-34-1506373Konflikt om en turvei nært et skytefelt. Skytterlaget hadde satt opp betongblokker for sperringer tidligere i år. De ble flyttet på. Dermed hadde de strukket et grønt tau over veien som sperrebånd. To syklister (kjent i området, og på stien) kom nedover grusveien uten noe annen trafikk, og den éne ente opp med å kjøre rett i tauet og krasjet.
|
|
|
26/04/2022 10:10
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
|
|
|
05/07/2022 16:57
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Granitt stein uvettig plassert i sykkelfelt.: https://www.tv2.no/nyheter/14918685/Indirekte grunn at den ligger der er for å stoppe biler. Er langt fra der jeg bor, men det er lavterskel å sette skikaner i veien for sykelister. Vilkårlig plassering av sparkesykler i gang og sykkelveien er ganske skummelt. Gartnere og andre som jobber synes også det er greit å parkere i gang og sykkelveier.
|
|
|
[Re: eldo472]
05/07/2022 23:19
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Granitt stein uvettig plassert i sykkelfelt.: https://www.tv2.no/nyheter/14918685/Indirekte grunn at den ligger der er for å stoppe biler. Er langt fra der jeg bor, men det er lavterskel å sette skikaner i veien for sykelister. Vilkårlig plassering av sparkesykler i gang og sykkelveien er ganske skummelt. Gartnere og andre som jobber synes også det er greit å parkere i gang og sykkelveier. Er noe av det dummeste jeg har sett. Gjerne ikke bra uansett, men skal de først ha stein kunne de vel legge den på langs på midtdeleren?
|
|
|
[Re: appelsin2]
06/07/2022 07:11
|
Bakbrudd
Fersking
|
Fersking
En stolpe på midten, der hvor det går over fra fortau til sykkelfelt hadde vel vært det beste. Sånn som det er på bildet henger jo ikke avstengingen og oppmerkingen i sykkelbanen sammen. Bærer preg av manglende planlegging, og at man har tatt det man har hatt tilgjengelig i farten.
|
|
|
[Re: appelsin2]
06/07/2022 11:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Granitt stein uvettig plassert i sykkelfelt.: https://www.tv2.no/nyheter/14918685/Indirekte grunn at den ligger der er for å stoppe biler. Er langt fra der jeg bor, men det er lavterskel å sette skikaner i veien for sykelister. Vilkårlig plassering av sparkesykler i gang og sykkelveien er ganske skummelt. Gartnere og andre som jobber synes også det er greit å parkere i gang og sykkelveier. Er noe av det dummeste jeg har sett. Gjerne ikke bra uansett, men skal de først ha stein kunne de vel legge den på langs på midtdeleren? Nettopp, de kunne bare satt den eller en betonggris på midtstripa. Og så komme med dumme unnskyldninger i etterkant. Hyseklask.
|
|
|
[Re: Tange]
13/07/2022 13:30
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Granitt stein uvettig plassert i sykkelfelt.: https://www.tv2.no/nyheter/14918685/Indirekte grunn at den ligger der er for å stoppe biler. Er langt fra der jeg bor, men det er lavterskel å sette skikaner i veien for sykelister. Vilkårlig plassering av sparkesykler i gang og sykkelveien er ganske skummelt. Gartnere og andre som jobber synes også det er greit å parkere i gang og sykkelveier. Er noe av det dummeste jeg har sett. Gjerne ikke bra uansett, men skal de først ha stein kunne de vel legge den på langs på midtdeleren? Nettopp, de kunne bare satt den eller en betonggris på midtstripa. Og så komme med dumme unnskyldninger i etterkant. Hyseklask. Wow, det der er jo helt sinnsykt! Ser at "Virksomhetsleder for teknisk drift" sier: "– Vi har fått høre at den er vanskelig å se, så vi ser at den burde vært bedre merket". Det er jo positivt at blinde mennesker også kan bli virksomhetsleder - det støtter jeg fullt ut. De er sikkert flinkere til å lytte. Men ser at de har løst problemet med å feste reflekser på sidene. Det høres ikke ut som en god løsning. Hvis det da kommer 3-4 syklister etter hverandre, som ikke kjenner hverandre, og de første ikke har oppdaget at noen er bak, så kan det jo fort være at den første svinger vekk fra steinen rett før steinen, og at nummer to ikke ser steinen før det er for seint, fordi han frem til et sekund før impact kun så en stor feit Scott-bukse (Assos gikk ikke opp i stor nok størrelse). Skal du først lage et hinder bør det være 1,40m høyt, med blinkende lys i mørket. Folk har jo blitt drept av hinder på fortau, som de braser rett inn i, og det er jo faktisk standarder for hvordan hindringer skal merkes. De kunne i det minste boret 3 hull i steinen og satt noen lette flagg oppi, hvor stengene er svært bøyelige...type innebandy-køller...for skoleklasser....ikke karbon....
|
|
|
25/10/2022 19:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...00-kroner-for-aa-sykle-53-km-t-i-40-soneFor en tufs... "Avhengig av å trene i stor fart", og derfor var det nødvendig å ligge i over 50 ned fra Frognerseteren? Mye treningseffekt i den utforkjøringen... (Og man vet vel man har tapt når man blir tatt i trafikkontroll, enten det er med bil eller sykkel, og argumenterer med at politiet burde bruke tid på andre ting i stedet.)
|
|
|
[Re: Gråstein]
25/10/2022 22:03
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...00-kroner-for-aa-sykle-53-km-t-i-40-soneFor en tufs... "Avhengig av å trene i stor fart", og derfor var det nødvendig å ligge i over 50 ned fra Frognerseteren? Mye treningseffekt i den utforkjøringen... (Og man vet vel man har tapt når man blir tatt i trafikkontroll, enten det er med bil eller sykkel, og argumenterer med at politiet burde bruke tid på andre ting i stedet.) Jeg har også vært "avhengig" av å trene på landeveien. Men da med formål om å kjøre fortest mulig rundt Rudskogen. Jaja. Jeg innså ihvertfall at det jeg holdt på med var langt utenfor loven og var forberedt på konsekvensene. Noen kommer sikkert til å kalle meg for en gjøk, men jeg var ivertfall en bevisst gjøk
Redigert av DesmoSkier; 25/10/2022 22:44.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
26/10/2022 05:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har også vært "avhengig" av å trene på landeveien. Men da med formål om å kjøre fortest mulig rundt Rudskogen. Jaja. Jeg innså ihvertfall at det jeg holdt på med var langt utenfor loven og var forberedt på konsekvensene. Noen kommer sikkert til å kalle meg for en gjøk, men jeg var ivertfall en bevisst gjøk
Hahaha. Han har virkelig klart å klovne det til for seg selv, ass. Det finnes andre nedkjøringer med høyere fartsgrense der man kan øve på supertuck å ikke dø på rask sykkel med dårlig friksjon
|
|
|
|
|