Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 71 av 121 1 2 69 70 71 72 73 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002630 28/08/2015 09:27
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Skjønner godt det er irriterende hvis noen ligger rett foran deg i 20 km/t der fartsgrensen er 50 (uavhengig av hvilke kjøretøy det er snakk om). Det kan skape kø og forsinkelser for mange.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002631 28/08/2015 09:28
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Om man sykler i 20 km\t har man ingenting midt i veien å gjøre. Jeg tror det er langt farligere for vedkommende å ligge midt i veien enn på fortauet nedover mot MAjorstua. JEg holdt god avstand, sytklist som jeg er selv. Om jeg kjører som et svin? Javel, om jeg bryter loven med å kjøre i veien? javel, om han sykler som en retardert idiot, definitivt!

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Girona] #2002634 28/08/2015 09:32
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Girona
Skjønner godt det er irriterende hvis noen ligger rett foran deg i 20 km/t der fartsgrensen er 50 (uavhengig av hvilke kjøretøy det er snakk om). Det kan skape kø og forsinkelser for mange.

Joda, de fleste klarer det i noen minutter, men i denne situasjonen virker det som det skjer med overlegg og da tenner jeg rett og slett. Syklisten skaper stor usikkerhet blant bilistene her også, og en myk trafikant har veldig lite å si i en slik situasjon... At en syklist blir påkjørt i Kirkeveien overrasker meg ikke, ikke når de holder på slik.

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Girona] #2002644 28/08/2015 09:46
Tex Offline
Besatt
Besatt

Enig.
Det er bare å se bilkøen på E-18 fra Sandvika til Oslo hver morgen. Folk gidder ikke å kjøre i 20 engang. Noen stopper til og med helt opp. Og det i 80-sonen!!!
Selv tuting hjelper ikke.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002645 28/08/2015 09:54
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Fatchance
Nå kommer jeg med en bilists synspunkter her folkens... saksøk meg! På vei nedover Kirkeveien fra ullevål sykehus til majostua går det sykkelvei langs kanten av veien. I krysset fra marienlyst og nedover står jeg på rødt lys og det kommer en syklist opp på siden av meg midt i veien. Jeg slakker når det blir grønt fordi jeg vil se hvor syklisten skal slik at jeg ikke kjører han ned.

Han presterer å legge seg midt i veien og sykle mot majorstua i 20 km\t. Jeg lar det gå noen hundre meter før jeg ligger på hornet og gestilkulerer med diverse fingre både til syklisten, og peking på sykkelveien. Følgende skjer TO GANGER! Han responderer med å stoppe opp midt i veien og vifte meg bakover da han mener at jeg ligger for nære!

Siste gangen bånntenner jeg og spretter ut av bilen før han legger på hjul igjen fortsatt midt i veien.

Det er altså %¤#&%¤¤-irriterende noen ganger, og ikke alle er helt vel bevarte bare så det er sagt.

Ja det er noe dritt når syklisten utsetter deg for livsfare slik at eneste utvei er å eksplodere i road rage.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002666 28/08/2015 10:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg skjønner at det går an å bli irritert, altså. Men jeg anbefaler virkelig å la det skure. Du reagerer vel ikke sånn hvis det er bilkø i 20 km/t?

Hvis politiet hadde sett deg, er jeg ganske sikker på at du hadde mistet lappen.

Hvis dette hadde blitt en dødsulykke, så hadde det her vært mer skjerpende enn formildende omstendigheter.

Irritasjon over at man ikke kommer seg så fort fram i trafikken som en ønsker, kommer man virkelig ingen vei med i retten.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002682 28/08/2015 11:00
J
johanf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Bilkø er noe helt annet, da har man ikke mulighet til å kjøre raskere likevel.

Hadde syklisten holdt seg i sykkelfeltet, som er laget for at han skal kunne sykle på veien uten å være til hinder for trafikken, hadde det ikke blitt noe problem.

Samtidig er det jo ikke verre enn at bilisten legger seg i det andre feltet og kjører forbi.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002683 28/08/2015 11:02
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
På vei nedover Kirkeveien fra ullevål sykehus til majostua går det sykkelvei langs kanten av veien. I krysset fra marienlyst og nedover står jeg på rødt lys og det kommer en syklist opp på siden av meg midt i veien.

Fra Marienlyst ned til Majorstua er det to felt.
Neste gang det ligger noen i høyre felt kan du kjøre forbi istedenfor å bli provosert. Fungerer hver eneste gang.

Sykkelveien på den strekningen er smal -og fortauet krysser en rekke bilveier/fortauskanter så enkelte synes vegbanen er det tryggeste valget. Det tror jeg du må leve med.

Thomas
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002687 28/08/2015 11:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Nå kommer jeg med en bilists synspunkter her folkens... saksøk meg! På vei nedover Kirkeveien fra ullevål sykehus til majostua går det sykkelvei langs kanten av veien. I krysset fra marienlyst og nedover står jeg på rødt lys og det kommer en syklist opp på siden av meg midt i veien. Jeg slakker når det blir grønt fordi jeg vil se hvor syklisten skal slik at jeg ikke kjører han ned.

Han presterer å legge seg midt i veien og sykle mot majorstua i 20 km\t. Jeg lar det gå noen hundre meter før jeg ligger på hornet og gestilkulerer med diverse fingre både til syklisten, og peking på sykkelveien. Følgende skjer TO GANGER! Han responderer med å stoppe opp midt i veien og vifte meg bakover da han mener at jeg ligger for nære!

Siste gangen bånntenner jeg og spretter ut av bilen før han legger på hjul igjen fortsatt midt i veien.

Det er altså %¤#&%¤¤-irriterende noen ganger, og ikke alle er helt vel bevarte bare så det er sagt.

Jeg skjønner at det er frustrerende når det ser ut som et fullt brukandes sykkelfelt ikke blir brukt. (Det aktuelle sykkelfeltet er imidlertid ganske smalt og lite fristende å sykle på, men enig i at han helst skulle syklet langs siden)

Men litt usikker på hvorfor du tente så voldsomt her. Strekningen fra Marienlyst-krysset til Majorstukrysset er 400 meter - og det er ofte mye trafikk og stopp pga lyskryss. At han da sykler 20 kmt i en strekning på 400 meter, der det i tillegg er to filer...? Jeg ser ikke helt hvorfor det vekker det store raseriet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002692 28/08/2015 11:21
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Han stoppet opp to ganger på denne strekningen, og viftet meg (og bilen ved siden av) bakover til tross for at jeg holdt normal avstand. Dette handler ikke om min tålmodighet, eller avstanden jeg holdt... det handler om en syklist som tror verden er hans navle... kort og greit. Det finnes gode arlternativer til å sykle midt i veien. Paralellgatene til kirkeveien er langt mindre traffikerte, og fortauet må jo også være tryggere.

Det virker som mange av dere antar at dette var en farlig situasjon, noe det absolutt ikke var. Køen bak han holdt god avstand...

Rett før jeg fikk en bil i baken, og han skapte en farlig situasjon. Om politiet hadde sett meg som foreslått over her, så håper jeg han hadde fått beskjed om å pelle seg ut av veibanen.

Til dere som holder med syklisten i denne situasjonen vil jeg si gratulerer med sneversyntheten, og at dere faktisk fortjener all spylervesken dere får ICON_SMILE
Hensynet må taes begge veier.

Redigert av Fatchance; 28/08/2015 11:26.

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002727 28/08/2015 12:17
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Han stoppet opp to ganger på denne strekningen, og viftet meg (og bilen ved siden av) bakover til tross for at jeg holdt normal avstand.

Han høres skikkelig teit ut (antar det er det du ønsker å høre)!

Men var du nødt til å bli liggende bak han?
-Ønsket du flere reaksjoner fra han?

Min erfaring med tullinger (møter jo på noen i ny og ne) er at livet er best når jeg unngår de.

Thomas
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002772 28/08/2015 13:29
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Du holdt god avstand, og gjorde ikke noe? Og likevel stoppet han for å gestikulere? Eller kan det være at oppførselen din ble oppfattet som truende?

Ja, jeg er enig med deg. Om man ligger i 20 (var det virkelig 20?) midt i veien i rushtiden har man vist dårlig vurderingsevne. Det har imidlertid du også med din reaksjon. Av og til må man bare akseptere idioter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002775 28/08/2015 13:36
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det er selvfølgelig mulig at denne syklisten også var dust. Eller i hvert fall hans oppførsel.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: tparsli] #2002777 28/08/2015 13:41
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: tparsli
Han stoppet opp to ganger på denne strekningen, og viftet meg (og bilen ved siden av) bakover til tross for at jeg holdt normal avstand.

Han høres skikkelig teit ut (antar det er det du ønsker å høre)!

Men var du nødt til å bli liggende bak han?
-Ønsket du flere reaksjoner fra han?

Min erfaring med tullinger (møter jo på noen i ny og ne) er at livet er best når jeg unngår de.

Jepp, jeg trenger bekreftelser her i livet ICON_LAUGH ICON_LAUGH også fra dere, nei jeg ville bare høre deres synspunkter. Som jeg antok er majoriteten ensidig, og påstår at jeg bryter loven og whatnot... hihi

Om jeg ikke skulle ha ligget bak han, hva skulle jeg ha gjort på en to-felts vei, med biler på siden og bak meg?

Når det gjaldt å unnslippe han så var jeg nokså stuck i situasjonen. Tullinger har man overalt, det er ikke alltid man står fritt til å velge å unnslippe dem ICON_SMILE

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #2002780 28/08/2015 13:43
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Gråstein
Du holdt god avstand, og gjorde ikke noe? Og likevel stoppet han for å gestikulere? Eller kan det være at oppførselen din ble oppfattet som truende?

Ja, jeg er enig med deg. Om man ligger i 20 (var det virkelig 20?) midt i veien i rushtiden har man vist dårlig vurderingsevne. Det har imidlertid du også med din reaksjon. Av og til må man bare akseptere idioter.

Ja jeg lå vel 10\15 meter bak han i 20 km\t, mens bilen på siden av meg lå litt nærmere. Andre gangen han stoppet HELT opp i veibanen så tente jeg på alle plugger, løp ut av bilen og spurte hva han tenkte med.

Ja det var 20 km\t med feilmargin på mitt speedometer.

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #2002781 28/08/2015 13:44
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Tex
Det er selvfølgelig mulig at denne syklisten også var dust. Eller i hvert fall hans oppførsel.

Endelig, der kom den... de finnes nemlig de også ICON_LAUGH

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002784 28/08/2015 13:48
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E

Høres ut som om syklisten burde vist mer forbehold. Nå sykler jeg ikke den strekningen selv, men en en ting jeg vil kommentere at mange av de sykkelfeltene jeg har vært borti i sentrum i det siste flommer over av sand og grus. Uaktuelt å sykle på sykkelveien på slike forhold med racerdekk. Det er et eksempel på ting som kanskje ikke er så lett å forstå for den gjengse bilist. Det er altså oslo kommune som bør få kjeften i slike tilfeller.

Det andre jeg vil si er at atferden hvor syklisten stopper virker helt teit, men at det også høres ut som om det var du som starta med aggressive gestikulasjoner. Det er så enkelt som at en syklist har krav på hele kjørefeltet. Du har ingen rett til å kreve at han skal holde seg til sykkelveien. Han skal dog også ta hensyn til øvrig trafikk, diskusjonen blir da mer om han viste tilstrekkelig hensyn. Kanskje hadde han til hensikt å kjøre inn i neste busslomme for å slippe forbi trafikk. Ikke vet jeg. Det er gjerne idioter både blant bilister og syklister. Kanskje var denne syklisten en av disse.

Redigert av EspenS; 28/08/2015 13:50.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #2002788 28/08/2015 13:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tex

Enig.
Det er bare å se bilkøen på E-18 fra Sandvika til Oslo hver morgen. Folk gidder ikke å kjøre i 20 engang. Noen stopper til og med helt opp. Og det i 80-sonen!!!
Selv tuting hjelper ikke.

Nettopp, skjønner ikke hvorfor det fortsatt er tillat å kjøre der med bil. Bilene jo bare til hinder for syklistene.
Kan ikke bilistene bare pelle seg vekk og komme seg opp på fortauet i steden for å hindre andre trafikanter i å komme frem?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002815 28/08/2015 17:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Altså.
En misforståelse som jeg synes går igjen i div. kommentarfelt og nettdiskusjoner er påstanden om at man ikke har lov å være til hinder for andre i trafikken. Det har man selvsagt, jfr. bilkøer.
Men hvis man oppfører seg slik at man med vilje skaper kø, altså at hensikten med måten man ferdes på er å sperre for andre, så blir det jo noe annet.
Hvis det var det denne syklisten gjorde, så skjønner jeg at det irriterer.

Jeg synes jeg se en del stygg sykling i Oslo, men det er mest hensynsløs sykling på fortau jeg reagerer på.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002822 28/08/2015 18:09
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg tror ikke noe på at han bare holdt 20 km/t. Det er nedoverbakke, og bare man slipper bremsene går det lett opp i 35-40.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002828 28/08/2015 18:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men hvorfor syklet ikke du?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002831 28/08/2015 18:40
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Som jeg antok er majoriteten ensidig, og påstår at jeg bryter loven og whatnot... hihi

Men du brøt loven. Uansett hvordan den syklisten oppførte seg, har du ikke lov til å bruke hornet for å vise misnøye. Jeg tok ikke side med noen, men slik som du fremstår i denne tråden, er det ikke vanskelig å sympatisere med syklisten.

Jeg bare gjetter: du sykler ikke mye i Oslo-trafikken, og du har nettopp fått lappen?

Redigert av anonymous5; 28/08/2015 18:42.

Anonym5
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002837 28/08/2015 18:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg tipper han har hatt lappen en god del år (ikke mange yplinger som har hørt om Fat) men at han driver med dirt/DH/trail or you name it-type sykling som sjeldent eller aldri foregår på offentlig veg.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002848 28/08/2015 19:20
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg [...] en retardert idiot, definitivt!

Det er ikke vanskelig å si seg enig i det du skriver. ICON_WINK

Hvis du hadde ligget bak denne syklisten i 20 km/h i 400 meter så vil det ha tatt deg mindre enn ett minutt lengre enn hvis du fikk mulighet til å holde 50 km/h. Men isteden valgte du å lage en situasjon av det, med tuting og gestikulering, for å drive voksenoppdragelse som du må ha skjønt at ikke hadde noen forutsetninger til å bli vellykket, annet enn ved at du fikk føle litt rettferdig harme.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002862 28/08/2015 19:41
Flex Offline
Veteran
Veteran

Jeg lar det gå noen hundre meter før jeg ligger på hornet og gestilkulerer med diverse fingre både til syklisten, og peking på sykkelveien. Følgende skjer TO GANGER! [...]

Tror du virkelig at det var din avstand til ham som gjorde at han stoppet opp, eller kunne det kanskje tenkes at det var din overdrevne reaksjon som gjorde at han følte at han måtte gi et "svar" tilbake...?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym5] #2002936 29/08/2015 08:07
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg er 38 år gammel, kjørt skadefritt siden jeg var 18. Sykler til jobb fra Lysaker 3 ganger i Uken langs frognerkilen og helt inn til havnelageret (ser mye idiotisk sykling på dette strekket også). Disse turer skjer på min Fat Chance Yo Eddy... derav nicket ICON_SMILE

Har syklet mtb siden 1988 forøvrig, og klart at mesteparten av syklingen min foregår i skogen.

Redigert av Fatchance; 29/08/2015 08:11.

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Flex] #2002937 29/08/2015 08:08
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Flex

Jeg lar det gå noen hundre meter før jeg ligger på hornet og gestilkulerer med diverse fingre både til syklisten, og peking på sykkelveien. Følgende skjer TO GANGER! [...]

Tror du virkelig at det var din avstand til ham som gjorde at han stoppet opp, eller kunne det kanskje tenkes at det var din overdrevne reaksjon som gjorde at han følte at han måtte gi et "svar" tilbake...?

JEg reagerte ikke med å tute og herje før han stoppet opp gang nr. to. Første gangen han gjorde dette var jeg opptatt av å kikke på bilen som kom bak meg og stoppet skremmende nære.

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #2002938 29/08/2015 08:10
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Dan
Jeg [...] en retardert idiot, definitivt!

Det er ikke vanskelig å si seg enig i det du skriver. ICON_WINK

Hvis du hadde ligget bak denne syklisten i 20 km/h i 400 meter så vil det ha tatt deg mindre enn ett minutt lengre enn hvis du fikk mulighet til å holde 50 km/h. Men isteden valgte du å lage en situasjon av det, med tuting og gestikulering, for å drive voksenoppdragelse som du må ha skjønt at ikke hadde noen forutsetninger til å bli vellykket, annet enn ved at du fikk føle litt rettferdig harme.

Tror du har misforstått litt, han lagde en situasjon av det. Jeg reagerte når han gjorde det.

Martin Hagen
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Fatchance] #2002949 29/08/2015 08:46
Dan Offline
More than words
More than words
Tror du har misforstått litt, han lagde en situasjon av det. Jeg reagerte når han gjorde det.

Ok, så en syklist foran deg, som ligger så midt i veien for deg at du ikke kommer forbi, og som du holder god avstand til, stopper plutselig opp og begynner å kjefte på deg helt umotivert og uprovosert? Hvis det skjedde meg så ville jeg ha låst dørene og ventet til han hadde rast fra seg, siden han åpenbart er fullstendig klin gæern og det umulig har noe med meg å gjøre. At du valgte en annen utvei får meg til å tro at noe i den første setningen min ikke samsvarer med hendelsesforløpet.

Irritasjon, og da særlig i trafikken, er fullstendig bortkastet energi og livskvalitet. Det er ikke noe galt i å stemple majoriteten av ens medmennesker som idioter, men å tro at man får gjort noe med det er forfengelig. Det er bare å riste på hodet og gå videre. Og hvis et menneske stjeler noen minutter av din tid ved å være idiot i trafikken, tenk etter hva du ellers ville ha brukt de minuttene til og innse at det er andre minutter som er mer lønnsomt å spare enn de i trafikken. F eks en god del av minuttene på nett...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2002951 29/08/2015 08:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Finns det inte en liknande situation från oslo på youtube? Kanske också samma vägsträcka?

En syklist (p-dalen/delveien tror jag) som syklar mitt i vägbanan där det finns ett sykkelfelt och efter ett tag stannar för att påpeka att bilen bakom syklar för nära?

Side 71 av 121 1 2 69 70 71 72 73 120 121

Moderator  support