Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 65 av 121 1 2 63 64 65 66 67 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sveinaa] #1891536 19/11/2014 11:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sveinaa
Du kan ikke mene helt seriøst at vi som sykler ikke trenger å "rydde" i eget hus, eller forholde oss til trafikkreglene før all biltrafikk skjer helt uten lovbrudd?

Nei, det gjør jeg ikke heller. Jeg reagerte på ditt utsagn om at syklister prosentvis gjør mye mer ulovlig enn billister. Det mener jeg ikke er sant, i hvert fall er ikke forskjellen så stor som du skal ha det til. Men det virker på en måte godtatt at billister bryter reglene hele tiden.

Redigert av anonymous5; 19/11/2014 11:04.

Anonym5
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1891542 19/11/2014 11:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sverreb
Du har vist tydelig at du mener du kan tilegge dine meningsmotstandere motiver uten å kunne gjøre rede for hva din bakgrunn for dette er.

Vis meg gjerne noe jeg har skrevet som tillegger deg noen motiver.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1891544 19/11/2014 11:12
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Johnny Yuma

At noen må trekke til siden for å slippe en sykkel frem, vil ikke utgjøre verken hinder eller ulempe.

Øh, jo.
Hvis jeg må flytte meg til siden for å slippe frem en syklist, er syklisten per definisjon til hinder for meg
I lovteksten er ikke 'hinder' kvalifisert, det står ikke stor hinder, urimelig hinder eller noe slikt. Det står bare hinder. Altså er ethvert hinder nok til at syklisten ikke kan sykle der, hvis man skal følge loven bokstavlig ...

Uansett er det ikke slik at ved sykling på fortauet skal "alle ta hensyn til hverandre". De som sykler må faktisk tilpasse seg.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym5] #1891545 19/11/2014 11:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Du kan ikke mene helt seriøst at vi som sykler ikke trenger å "rydde" i eget hus, eller forholde oss til trafikkreglene før all biltrafikk skjer helt uten lovbrudd?

Nei, det gjør jeg ikke heller. Jeg reagerte på ditt utsagn om at syklister prosentvis gjør mye mer ulovlig enn billister. Det mener jeg ikke er sant, i hvert fall er ikke forskjellen så stor. Men det virker på en måte godtatt at billister bryter reglene hele tiden.

Jeg har ikke sagt at jeg godtar at bilister bryter trafikkreglene. Videre har jeg skrevet om mine opplevelser som syklist i trafikken, og sånn jeg opplever situasjonen per nå. Dine utspill bekrefter jo noe av det jeg tror også; at noen føler seg hevet over loven og kan sykle slik de selv mener reglene burde vært.

Hva om alle som ferdes i trafikken hadde synes det var greit å gå/kjøre på rødt? Hadde jo blitt anarki til slutt. Eller hva om jeg som bilist konsekvent hadde kjørt på rødt?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sveinaa] #1891546 19/11/2014 11:14
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Sykler ofte med sønnen min som går i 1. klasse. Blir det forbudt å sykle på fortau er det bare å selge sykkelen.

I land uten sykkelinfrastruktur å snakke om er det normale at sykling på fortau er forbudt unntatt for barn eller for foreldre i følge med barn. I land med sykkelinfrastruktur er dette naturlig nok ikke noe problem.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1891547 19/11/2014 11:17
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Du har vist tydelig at du mener du kan tilegge dine meningsmotstandere motiver uten å kunne gjøre rede for hva din bakgrunn for dette er.

Vis meg gjerne noe jeg har skrevet som tillegger deg noen motiver.

Ditt innlegg #1891436.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sveinaa] #1891548 19/11/2014 11:19
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har ikke sagt at jeg godtar at bilister bryter trafikkreglene.

Det var da voldsomt. Jeg hevder jo ikke dette.

Dine utspill bekrefter jo noe av det jeg tror også; at noen føler seg hevet over loven og kan sykle slik de selv mener reglene burde vært.

Seriøst. Selv om jeg av og til sykler på rødt, mener jeg på ingen som helst måte at jeg er hevet over loven.

Ta med deg stråmennene nå, spis en bolle, og kom tilbake når du er klar for å diskutere påstanden din: er det sant at mange flere syklister enn billister bryter trafikkreglene. Mine erfaringer sier nei.

Anonym5
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym5] #1891552 19/11/2014 11:24
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Dine utspill bekrefter jo noe av det jeg tror også; at noen føler seg hevet over loven og kan sykle slik de selv mener reglene burde vært.

Seriøst. Selv om jeg av og til sykler på rødt, mener jeg på ingen som helst måte at jeg er hevet over loven.

Ta med deg stråmennene nå, spis en bolle, og kom tilbake når du er klar for å diskutere påstanden din: er det sant at mange flere syklister enn billister bryter trafikkreglene. Mine erfaringer sier nei.

Tror ikke det var det han mente, men det kan sveinaa sikkert svare på selv. Han skrev at "NOEN føler seg", ikke "DU føler deg". Og han refererte kanskje til:

Pontiff: "Men det virker på en måte godtatt at billister bryter reglene hele tiden."

Altså, siden det er godtatt at bilister bryter reglene, er det også slik at enkelte føler seg hevet over loven. Og likedan med syklister..

Jeg tar alle mulige forbehold i min tolkning, og det kan godt hnde at sveinaa vil korrigere meg.

Redigert av EHAa; 19/11/2014 11:25.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1891557 19/11/2014 11:34
Dan Offline
More than words
More than words
Ditt innlegg #1891436.

Tenkte nesten det. La oss da se hva som står der:

Det er bra, men det er mange nok her inne som mener sykling på fortau burde forbys, fordi det ikke passer dem selv å sykle på fortau med all hensyn som må vises der. Og selvfølgelig ønsker alle å forby alt de selv ikke gjør. Det er jo en kjent sak.

At du velger å inkludere deg selv i gruppen "som mener sykling på fortau burde forbys, fordi det ikke passer dem selv å sykle på fortau med all hensyn som må vises der" må jo nesten bli ditt eget valg. Jeg har ikke gjort det.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1891560 19/11/2014 11:40
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Tex

At noen må trekke til siden for å slippe en sykkel frem, vil ikke utgjøre verken hinder eller ulempe.

Øh, jo.
Hvis jeg må flytte meg til siden for å slippe frem en syklist, er syklisten per definisjon til hinder for meg
I lovteksten er ikke 'hinder' kvalifisert, det står ikke stor hinder, urimelig hinder eller noe slikt. Det står bare hinder. Altså er ethvert hinder nok til at syklisten ikke kan sykle der, hvis man skal følge loven bokstavlig ...

Uansett er det ikke slik at ved sykling på fortauet skal "alle ta hensyn til hverandre". De som sykler må faktisk tilpasse seg.

Øh, nei

Mener du at dersom en fotgjenger må trekke til siden for å slippe frem en syklist, er dette definisjon, eller et godt eksempel på hva som menes med hinder etter denne bestemmelsen?
Mener du at siden bestemmelsen ikke inneholder noe om at hindret må være "stort" "urimelig" eller lignende, så vil ethvert hinder være omfattet, uansett hvor bagatellmessig det måtte være?
Er dette en regel som går i stikk motsatt retning av Veitrafikkloven §3 om at "Enhver skal ferdes hensynsfullt.......slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret", eller går den etter din tolkning i samme retning, eller er dette irrelevant?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1891566 19/11/2014 11:51
Tex Offline
Besatt
Besatt
For å svare kort på dine spørsmål: Ja.

Veitrafikklovens aktsomhesregel omfatter ikke barn (eller voksne) som går på et fortau, så dette er, som du selv sier, irrelevant.
Du må lese paragraf 1 før du leser 3.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym5] #1891567 19/11/2014 11:54
sveinaa Offline
More than words
More than words

Tja. Hadde vært interessant å observert dette, men jeg har dessverre ikke tid til en feltstudie.
Da har vi bare forskjellige erfaringer, men det betyr ikke at dine erfaringer er mer verdt enn mine.
Du bør heller ikke være så "sår" når noen ikke synes det er ok at du sykler på rødtlys. Kanskje jeg bruker "hevet over loven" feil, men du tar uansett et bevisst valg om å kjøre på rødt. Så du gir tydeligvis blanke i den når det passer seg best sånn!

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1891571 19/11/2014 11:58
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig

Veitrafikklovens aktsomhesregel omfatter ikke barn som går på et fortau, så dette er, som du selv sier, irrelevant.

Hvorfor gjelder den ikke? Er det fordi de er barn, fordi de går på fortau eller kombinasjonen?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sveinaa] #1891572 19/11/2014 11:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Så du gir tydeligvis blanke i den når det passer seg best sånn!

Jeg så dårlig samvittighet etter å ha gjort det, at jeg sier 10 Ave Maria før neste kryss - og synd.

Anonym5
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1891573 19/11/2014 12:00
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Ditt innlegg #1891436.

Tenkte nesten det. La oss da se hva som står der:

Det er bra, men det er mange nok her inne som mener sykling på fortau burde forbys, fordi det ikke passer dem selv å sykle på fortau med all hensyn som må vises der. Og selvfølgelig ønsker alle å forby alt de selv ikke gjør. Det er jo en kjent sak.

At du velger å inkludere deg selv i gruppen "som mener sykling på fortau burde forbys, fordi det ikke passer dem selv å sykle på fortau med all hensyn som må vises der" må jo nesten bli ditt eget valg. Jeg har ikke gjort det.

Det skal mye velvilje til for å lese den setningen slik. Hvis du hvirkelig mener at det som kom etter ditt 'fordi' var avgrensende for hvem du viste til og ikke beskrivende for hva du mener motivasjonen er for de som er negative til fortaussyklisng, da lurer jeg virkelig på hvem du sikter til. Denne argumentasjonen kan jeg aldri minnes å ha sett her, og du mener da åpenbart at dette gjelder mange på dette forumet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sveinaa] #1891574 19/11/2014 12:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har ikke noe i mot at du sykler på fortau. Du har jo forstått at man må bremse ned og vise hensyn.

Sykler ofte med sønnen min som går i 1. klasse. Blir det forbudt å sykle på fortau er det bare å selge sykkelen.

Vi som bor ute på landet og hverken har fortau eller sykkel/gangsti trenger ikke en gang å kjøpe sykkel, er det det du ville si?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1891577 19/11/2014 12:03
Tex Offline
Besatt
Besatt

Veitrafikklovens aktsomhesregel omfatter ikke barn som går på et fortau, så dette er, som du selv sier, irrelevant.

Hvorfor gjelder den ikke? Er det fordi de er barn, fordi de går på fortau eller kombinasjonen?

Nei, det spiller ingen rolle om det er barn eller voksne. Veitrafikkloven gjelder ferdsel på veier hvor det er lov å kjøre bil. Den gjelder ikke på et fortau.

"Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn."

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1891583 19/11/2014 12:07
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1891588 19/11/2014 12:11
Dan Offline
More than words
More than words
Denne argumentasjonen kan jeg aldri minnes å ha sett her, og du mener da åpenbart at dette gjelder mange på dette forumet.

Nei, jeg skriver "mange nok" så strengt talt kan det være bare én, som da er én for mye. Men dette med å tvinge alle syklister ut i veien er en gjenganger i alle år jeg har vært her, og på no.fritid.sykkel før det igjen. Jeg har til og med fått høre at jeg er usolidarisk som sykler på gangveien, fordi jeg da ikke er med på å synliggjøre syklister i veien og deres rett til å være der. Så jeg begrenser meg på ingen måte til å tro at det bare finnes én grunn til å ville forby sykling på fortau.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1891593 19/11/2014 12:13
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis Veitrafikkloven ikke gjelder på fortau, gjelder da heller ikke tilhørende forskrifter på fortau heller?

Redigert av Johnny Yuma; 19/11/2014 12:14.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1891598 19/11/2014 12:19
Tex Offline
Besatt
Besatt
Skilt er så vidt jeg vet hjemlet i egen forskrift, Skiltforskriften, ikke i Veitrafikloven.

Edit: ja, det var vel ikke helt det du spurte om. Det er ka være andre forskrifter også.
Dette kan jeg ikke nok om, men det er i hvert fall klart at Veitrafikkloven ikke gjelder den som går på et fortau.

Redigert av Tex; 19/11/2014 12:21.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym5] #1891599 19/11/2014 12:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Så du gir tydeligvis blanke i den når det passer seg best sånn!

Jeg så dårlig samvittighet etter å ha gjort det, at jeg sier 10 Ave Maria før neste kryss - og synd.

Greit nok. Vil tippe mange av de som "synder" i bil har akkurat de samme motiver som deg og forsvarer seg med akkurat de samme grunnene.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #1891600 19/11/2014 12:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Jeg har ikke noe i mot at du sykler på fortau. Du har jo forstått at man må bremse ned og vise hensyn.

Vi som bor ute på landet og hverken har fortau eller sykkel/gangsti trenger ikke en gang å kjøpe sykkel, er det det du ville si?

Nei, jeg mente det jeg skrev. Dersom det blir forbudt å sykle på fortau må jeg selge sykkelen til sønnen min. Synes det blir umulig for en liten pjokk å sykle på vei i en by. Blir i alle fall for mye for fars nerver.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1891605 19/11/2014 12:28
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Skilt er så vidt jeg vet hjemlet i egen forskrift, Skiltforskriften, ikke i Veitrafikloven.

Edit: ja, det var vel ikke helt det du spurte om. Det er ka være andre forskrifter også.
Dette kan jeg ikke nok om, men det er i hvert fall klart at Veitrafikkloven ikke gjelder den som går på et fortau.

Er det slik at Veitrafikkloven ikke gjelder den som sykler på fortau heller?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1891612 19/11/2014 12:34
Tex Offline
Besatt
Besatt
Her skal jeg være forsiktig.
Jeg tror svaret er nei når det gjelder fortau.

Så vet jeg det har vært en diskusjon om den gjelder syklende på gang- og sykkelveier. Dette har det vært flere tråder om her inne.
Jeg tror den rådende oppfatnig er ... kanskje.
Dette er et dårlig regulert område.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1891614 19/11/2014 12:35
N
niceproffen Offline
Fersking
Fersking
N
Synes det er ok at en kan sykle på fortau. Men da i "gangfart", opplevde senest i går at en overivrig syklist, raste avgårde på fortau - hvofor ?Jo for å passere syklister i sykkelfeltet - like før en meget alvorlig ulykke skjedde.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1891627 19/11/2014 12:58
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig

Så vet jeg det har vært en diskusjon om den gjelder syklende på gang- og sykkelveier. Dette har det vært flere tråder om her inne.
Jeg tror den rådende oppfatnig er ... kanskje.
Dette er et dårlig regulert område.

Jeg hørte en historie om en advokat som fremla en utskrift fra terrengsykkel.no da han skulle argumentere om en bestemmelse i straffeloven. Dommeren påpekte visst da at man generelt skulle være forsiktig med å legge for mye vekt i det man leser på nettforum da de ofte kan inneholde mye feil, og terrengsykkel.no og lignende hadde liten rettskildemessig vekt.

Ovenfor trekker du frem §1 som skal forklare hvorfor ikke fortau omfattes. Det hadde i den minste vært greit å si hvorfor /hvordan denne skulle evt bevise noe...

Redigert av Johnny Yuma; 19/11/2014 13:17.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1891634 19/11/2014 13:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Vel, vel.
Nå er ikke vi i en rettsal.
Hvis du mener at veitrafikkloven gjelder for de som går på et fortau, må du gjerne fortsette med det. For all del.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1891640 19/11/2014 13:28
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, hvis du ikke kan komme opp med et overbevisende argument for hvorfor den ikke gjelder på fortau, så synes jeg dét fungerer best for meg.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1891644 19/11/2014 13:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Denne gjelder i alle fall på fortau: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Side 65 av 121 1 2 63 64 65 66 67 120 121

Moderator  support