Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 121 1 2 19 20 21 22 23 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: DagRS] #1522695 19/11/2012 09:55
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: DagRS
Vet ikke om det er nevnt før, men detter er en gammel ambulansetrase, derfor er det vikeplikt. Nå er traseen borte på grunn av sperringen lenger opp mot Tåsen. Vikepliktskiltene burde vært fjernet og en burde gå over til vanlig vikeplikt.

Aha, det ante meg at det var noe gammelt som hang igjen. Det ville vel være for naivt å tro at Tåsenveien på noen måte skulle være prioritert fordi den visstnok hører til det såkalte "hovedsykkelveinettet".

I hvert fall i følge dette håpløse kartet. Type "hovedsykkelvei, ikke tilrettelagt for sykkel".

Så kan man jo spørre seg: Hvis krysset ble gjort om til vanlig høyreregel, ville bilistene som kom fra venstre på videoen da ha overholdt vikeplikten når jeg kom fra deres høyre...?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1522754 19/11/2012 11:18
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: P_Dalen
Vet ikke om det er nevnt før, men detter er en gammel ambulansetrase, derfor er det vikeplikt. Nå er traseen borte på grunn av sperringen lenger opp mot Tåsen. Vikepliktskiltene burde vært fjernet og en burde gå over til vanlig vikeplikt.

Aha, det ante meg at det var noe gammelt som hang igjen. Det ville vel være for naivt å tro at Tåsenveien på noen måte skulle være prioritert fordi den visstnok hører til det såkalte "hovedsykkelveinettet".

I hvert fall i følge dette håpløse kartet. Type "hovedsykkelvei, ikke tilrettelagt for sykkel".

Så kan man jo spørre seg: Hvis krysset ble gjort om til vanlig høyreregel, ville bilistene som kom fra venstre på videoen da ha overholdt vikeplikten når jeg kom fra deres høyre...?

Jeg kjenner dette krysset veldig godt i og med at jeg kjører både med bil, sykkel og motorsykkel. Når jeg sykler kommer jeg fra samme retning som deg, når jeg biler har jeg vikeplikt både fra høyre og venstre. Av og til når jeg kjører motorsykkel hender det at jeg har "jukset" litt og kjørt gjennom sperringen litt høyere oppe.

Som syklist og motorsyklist har det hendt mange ganger at jeg har vært på nippet til å bli meid ned. Noe av grunnen skjønner jeg når jeg ser på hvordan krysset er utformet. En må faktisk forholdsvis langt ut i krysset for å få oversikt fra høyre.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: DagRS] #1522809 19/11/2012 12:34
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Kjører rett som det er Jutulveien med bil jeg også. Ja, krysset er uoversiktlig, og man må kjøre litt ut i krysset for å se, men det er ikke verre enn at man må stanse (eller nesten stanse), og vente med å kjøre til det er klart fra begge sider.

Av og til når jeg kjører motorsykkel hender det at jeg har "jukset" litt og kjørt gjennom sperringen litt høyere oppe.
Så vidt jeg kan forstå, må dette være fullt tillatt. Det er bare satt opp noen betongelementer som diagonalsperre over krysset, ingen forbudsskilt.

Krysset med diagonalsperre (Bredo Stabells vei-Tåsenveien) er forresten litt køddent om vinteren. Det bygges opp snøfonner som tetter mellomrommet mellom betongelementene, og typisk er det én åpning som tråkkes ned av syklistene og de gående og dermed holdes åpen. Samtidig står det biler parkert inntil sperringen, og da gjerne rett foran og klint opptil denne ene åpningen.

Jeg spurte en gang bymiljøetaten om de vennligst kunne fjerne de parkerte bilene, siden de var parkert (etter mitt skjønn) midt i veikrysset og hindret ferdselen for syklister og gående. Men det kunne de ikke. Pga. diagonalsperren var dette visstnok ikke lenger å regne som et kryss.

"Hovedsykkelveinett", jada.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1525500 24/11/2012 14:21
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Er det mulig?

Nå er jeg litt irritert på meg selv, altså. Jeg er alltid flink til å pugge registreringsnummer når jeg er i farlige situasjoner men den i dag skjedde så fort at jeg ikke fikk det med meg. Det skjedde rett utenfor huset mitt så jeg illustrer i stedet for å fortelle:

PS! Beklager feilpost. Dette er jo ikke i media (enda). Vurderer å sende illustrasjonen til lokalavisa.

Redigert av Raskall; 24/11/2012 14:24.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1525966 25/11/2012 20:20
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Dagens nyhetssak. Syklist truffet av rompe:

http://www.fremover.no/Nord-Norge/article6361821.ece

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1526043 25/11/2012 22:59
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig
O shit

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1540766 07/01/2013 08:25
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Strengt tatt ikke en sykkelsak. Men en sak om rulleski tiltrekker seg syklisthaterne som fluepapir.

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10072112

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1540780 07/01/2013 08:54
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anderssb
Strengt tatt ikke en sykkelsak. Men en sak om rulleski tiltrekker seg syklisthaterne som fluepapir.

Denne kommentaren var egentlig den mest skremmende:

Sitat: Tulling i VGs kommentarfelt
Jeg skjønner veldig godt at vedkommende kjørte videre. Uhellet kunne inntroffet for alle som en med førerkort i norge i et uoppmerksomt øyeblikk.

Så det er altså greit å stikke av fra en ulykke og dermed risikere livet til den man har kjørt ned, bare for å redde seg selv fra straff? Det er jo umulig å vite om den man har kjørt ned er død eller "bare" hardt skadet og ville ha overlevd med rask førstehjelp og ambulanse. Folk som stikker av burde få så høy straff når de endelig blir tatt at de ikke tør å ta sjansen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1540790 07/01/2013 09:12
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Samme tulling mener også at det er "exsplosiv innvandring av mennesker fra andre deler av værden" (sic) som har ødelagt den hensynsfulle norske trafikk-kulturen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1541025 07/01/2013 15:17
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: anderssb

Man ser igjen akkurat de samme kommentarene i saker om veiarbeidere som synes det er ubehagelig når bilene suser forbi i 80 km/t og en avstand på opptil 10cm; og når brøytebilsjåfører synes bilister kan ta litt mer hensyn når de tuter og blinker og tvinger seg mellom brøytebilene som prøver å rydde veiene for snø.

Fellesnevneren ser ut til å være at de synes at alle andre som er i veien for dem når de er ute og kjører på veien sin, kan ta seg en bolle.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1541032 07/01/2013 15:32
treningsnico Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje man burde innføre en sykkeltur for alle som kjører opp til lappen. En obligatorisk øvelse, akkurat som glattkjøring og langkjøring. Mulig det hadde endret perspektivet hos enkelte, og gitt en bedre forståelse for trafikkbildet fra begge sider.

http://www.rojanrundfahrt.no

I saw a kid on the street one day, he was 10, maybe 20 years old

http://app.strava.com/athletes/1079668
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1541898 09/01/2013 11:39
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Drapet på Klepp:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/...rt-7086753.html

Når jeg leser dette er det ikke drapsmannen jeg blir forbannet på, men de ryggradsløse døgeniktene i politi og rettsvesen. Her har de en person som gjentatte ganger råkjører i rus og tydeligvis er en fare for andre, som attpåtil ikke tar dette innover seg.

Dom? Noen uker uten lappen og et par dager i fengsel. I den grad en domsavsigelse skal ha korrigerende virkning kan ikke dette sies å stå til alvorlighet og ulykkespotensialet slik adferd representerer. Slett arbeid og sterk symbolisk medskyldighet i det tragiske utfallet ligger hos de som har hatt befattning med denne mannen i rettsvesenet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: stanleytislavold] #1541932 09/01/2013 12:35
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stanleytislavold

Når jeg leser dette er det ikke drapsmannen jeg blir forbannet på, men de ryggradsløse døgeniktene i politi og rettsvesen. Her har de en person som gjentatte ganger råkjører i rus og tydeligvis er en fare for andre, som attpåtil ikke tar dette innover seg.

Dom? Noen uker uten lappen og et par dager i fengsel. I den grad en domsavsigelse skal ha korrigerende virkning kan ikke dette sies å stå til alvorlighet og ulykkespotensialet slik adferd representerer. Slett arbeid og sterk symbolisk medskyldighet i det tragiske utfallet ligger hos de som har hatt befattning med denne mannen i rettsvesenet.

Han mista vel faktisk retten til å kjøre bil i halvannet år, men den dommen er ikke rettskraftig ennå? Men uansett så har vel politiet makt til å inndra førerkort på grunnlag av risiko for gjentagelse, utover akkurat den dommen.. Men det er lett å være etterpåklok. Er nok mange som ikke burde få kjøre rundt.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1541943 09/01/2013 12:51
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på om bildrapsmannen (også kalt "Klepp-mannen") er en av medlemmene i disse sykkel-hat-gruppene på Facebook, eksempelvis gruppa "Jeg driter i hvor du sykler, bare ha deg vekk fra veien", som blant annet har aktivitet her inne på dette forumet.

Jeg skulle gjerne sett litt medieoppmerksomhet rundt hva disse hatmiljøene på internett gjør med trafikkulturen og holdningen til folk mot medmennesker som bruker andre fremkomstmidler enn dem selv.. (Men det krever vel at journalistene må jobbe for lønna, og det er vel for mye å forvente)

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sykkelbob] #1542022 09/01/2013 14:58
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ja, har feks sykkelvelter, gravejournalist, kommentator og gatebilbaben Tina Oppen alibi?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sykkelbob] #1542023 09/01/2013 14:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob
Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på om bildrapsmannen (også kalt "Klepp-mannen") er en av medlemmene i disse sykkel-hat-gruppene på Facebook, eksempelvis gruppa "Jeg driter i hvor du sykler, bare ha deg vekk fra veien", som blant annet har aktivitet her inne på dette forumet.

Man kan gjerne tro at de som er i disse hatgruppene er idioter, men jeg tror faktisk de er mer opptatte av bilkjøring enn av rus, så tolerensen for rattfyll er sannsynligvis like lav hos dem som hos oss. Tror neppe at en gjentatt ruset fører er særlig opptatt av kommunikasjon på nettet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1544209 14/01/2013 09:56
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Denne syns jeg var ganske artig :-)

-tobias

Redigert av tobiast; 14/01/2013 09:56.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1548554 22/01/2013 19:19
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har nå beveget meg inn på P_dalen sitt område og begynt å filme jobbsyklingen min. Jeg kjøpte mitt Contour Roam mandag forrige uke og har ikke opplevd en eneste konflikt-hendelse (bevisste handlinger) siden. Det har nesten vært litt irriterende men det er komfortabelt å kunne sykle trygt.

Men i dag brakte det løs med disse to (pluss 2-3 jeg velger å ikke legge ut). Hvorfor kjører man forbi på måten disse to gjør?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Raskall] #1548811 23/01/2013 09:15
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Syklist er jo hår i suppa, enkelt og greit.

Det er fascinerende hvordan det øyeblikkelige behovet for å komme forbi syklisten foran blir helt dominerende i noen bilisters hode.

Andre sanseinntrykk enn synet av syklisten, dette trafikkens definitive bunnfall, blir undertrykt.

Alle andre hensyn settes til side. Må forbi syklisten. Nå.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1548843 23/01/2013 09:52
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis du har god nok kvalitet på videoen til å se reg.nr. på bilen så burde den sendes rett til politiet (og uansett til lokalpressen). Jeg irriterer meg grønn over bilister som passerer meg, enten jeg kommer i bil eller på sykkel, når jeg har stoppet for fotgjengere. Det skjer alt for ofte på Lysakerlokket hvor det er to felt ut av rundkjøringen og fotgjengerfelt rett etter at man svinger ut.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1548918 23/01/2013 12:00
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes det ser ut til at Skodaen kjører forsiktig forbi, helt over i motgående kjørefelt, altså en bilist som prøver å ta hensyn. At hun ikke ser fotgjengeren er selvfølgelig feil, men de fleste av oss opplever dessverre av og til å være uoppmerksomme av og til. Kanskje hun er alt for opptatt av å vise hensyn til syklisten hun passerer at hun oppdager fotgjengeren ,som kanskje gjemmer seg bak A-stolpen og syklisten for sent, men ser at hun kan passere uten å kjøre henne ned. Skulle hun stoppet ville hun blitt stående midt i motgående kjørefelt og derfor foretok hun valget som hun gjorde?

Men hva med Mercen som kjører på fortauet på andre siden? Klarer han å kjøre ned damen som krysser veien?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1548937 23/01/2013 12:21
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Johnny Yuma
Jeg synes det ser ut til at Skodaen kjører forsiktig forbi, helt over i motgående kjørefelt, altså en bilist som prøver å ta hensyn. At hun ikke ser fotgjengeren er selvfølgelig feil, men de fleste av oss opplever dessverre av og til å være uoppmerksomme av og til. Kanskje hun er alt for opptatt av å vise hensyn til syklisten hun passerer at hun oppdager fotgjengeren ,som kanskje gjemmer seg bak A-stolpen og syklisten for sent, men ser at hun kan passere uten å kjøre henne ned. Skulle hun stoppet ville hun blitt stående midt i motgående kjørefelt og derfor foretok hun valget som hun gjorde?

Men hva med Mercen som kjører på fortauet på andre siden? Klarer han å kjøre ned damen som krysser veien?

Det er ingenting å utsette på selve forbikjøringen. Poenget er at føreren er så opptatt av straks å komme forbi syklisten at hun/han glemmer alt annet.

At fotgjengeren "gjemmer seg bak A-stolpen og syklisten" er også en måte å se det på. Men § 12.6 i trafikkreglene sier fortsatt: "Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet."

Hva den Mercedes-gjøken på venstre fortau holdt på med, aner jeg ikke.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1548952 23/01/2013 12:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: P_Dalen
"Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet."

Helt riktig. Når man ser skiltene eller sebrastripene så er det bare å roe ned og se etter fotgjengere. For de som ikke gjør det allerede så kan det være bra å øve på å bevisst se etter disse skiltene/merkingene. Tror det er mange som lar fotgjengerskiltene filtereres bort i hjernen fordi de ikke er interessante nok.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1548979 23/01/2013 13:16
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
De fleste av oss prøver å få til dette med bilkjøring så godt vi kan, og mitt poeng er vel egentlig bare at i et komplisert trafikkbilde i kombinasjon med folks travle hverdager skjer det endel glipper, uten at det nødvendigvis kvalifiserer til idiotstempel og politianmeldelse.

Mercen derimot, som kjører på fortauet, er en større synder. Dog skal det bemerkes at det ikke er lett å vite hvor en skal gjøre av seg når man skal hente noen på tannlegeshøykolen..

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1548982 23/01/2013 13:18
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
De fleste av oss prøver å få til dette med bilkjøring så godt vi kan, og mitt poeng er vel egentlig bare at i et komplisert trafikkbilde i kombinasjon med folks travle hverdager skjer det endel glipper, uten at det nødvendigvis kvalifiserer til idiotstempel og politianmeldelse.

Joa, men selv om man ikke ser fotgjengeren, så må man vel kunne forvente at en bilfører skjønner at det kan være en grunn til at noen bremser ned rett før en fotgjengerovergang, og at instinktet ikke skal være å tenke "jævla sinkefaen" og så kjøre forbi.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1548988 23/01/2013 13:29
Dan Offline
More than words
More than words

De glippene dreper folk og da holder ikke "travel hverdag" som forsvar. At de fleste gjør så godt de kan er jeg for øvrig ikke særlig overbevist om. Hvis folk tok bilkjøring alvorlig ville vi bli kvitt mange "hverdagsulykker".

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: trondmm] #1548997 23/01/2013 13:37
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: trondmm

Joa, men selv om man ikke ser fotgjengeren, så må man vel kunne forvente at en bilfører skjønner at det kan være en grunn til at noen bremser ned rett før en fotgjengerovergang, og at instinktet ikke skal være å tenke "jævla sinkefaen" og så kjøre forbi.

Jeg velger å tro at Skodaen ikke så verken fotgjengeren eller at syklisten bremset før det var for sent å stoppe.. Bilen ønsket trolig å kjøre fortere enn vanlig sykkelfart ,,

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1549007 23/01/2013 13:54
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg velger å tro at Skodaen ikke så verken fotgjengeren eller at syklisten bremset før det var for sent å stoppe.. Bilen ønsket trolig å kjøre fortere enn vanlig sykkelfart ,,

Det virker som om vi er enige om at skodaføreren ikke fulgte vanlig aktsomhetsplikt.
Dog skal det bemerkes at det ikke er lett å vite hvor en skal gjøre av seg når man skal hente noen på tannlegeshøykolen..

Meg bekjent er det tillatt å stanse i kjørefeltet i Geitmyrsveien, men av en eller annen grunn foretrekker folk sykkelfeltet (og noen åpenbart fortauet).

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1549013 23/01/2013 13:57
sverreb Offline
Besatt
Besatt

M.a.o. ikke ondskapsfull, bare inkompetent? Vet ikke om det har så veldig mye å til sist.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1549027 23/01/2013 14:18
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sverreb

M.a.o. ikke ondskapsfull, bare inkompetent? Vet ikke om det har så veldig mye å til sist.

Hvis det er ondskap som ligger bak er vel handlingen gjort med hensikt, men hvis det er inkompetanse som sjåfør så kommer man vel noe bedre unna med uaktsomhet hvis man skulle være så uheldig å kjøre på noen.

Jeg liker de klossete langt bedre enn de slemme.
Jeg liker ikke å kjefte på de som ikke helt får det til.

Side 21 av 121 1 2 19 20 21 22 23 120 121

Moderator  support