Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 121 1 2 15 16 17 18 19 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1499218 05/10/2012 09:16
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: P_Dalen
Sitat: Sykkelbob
Husk at du alltid har vikeplikt når du skifter felt. Ettersom sykkel er kjøretøy, gjelder samme regler for sykkel som for bil.

Selvfølgelig. Hvis gutten virkelig har vrengt plutselig over til venstre rett foran bilen, er jo saken nokså klar. Men kan vi stole på at det var sånn?

Uten noe mer faktagrunnlag er det ingenting å å løfte pekefingre mot her. Jeg er likevel ikke helt (nogså men ikke helt) enig at det er helt klart selv om syklisten vrengte over til venstre. En kan fortsatt spørre om bilisten hadde for lite avstand til syklisten under forbikjøringen (Sykkelfelt fritar ikke for alminnelige plikter under forbikjøring) og om bilføreren burde ha sett at det var snakk om et barn (Alder er ikke oppgitt, men saksfremstillingen tyder på det), og dermed skulle ha utvist vesentlig større aktsomhet enn hva som ellers kreves.

Som sagt uten mer fakta er det ikke noe grunnlag for kritikk av saksfremstillingen her.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1499223 05/10/2012 09:25
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Ja, det blir hypotetisk når det gjelder denne saken.

Men for å fortsette på det mer generelle: Er det egentlig "forbikjøring" når det er snakk om at man ligger i hvert sitt felt?

(Uansett bør man utvise ekstra oppmerksomhet når man ser barn i veien - det er det ingen tvil om)

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sykkelbob] #1499231 05/10/2012 09:35
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob

Men for å fortsette på det mer generelle: Er det egentlig "forbikjøring" når det er snakk om at man ligger i hvert sitt felt?

Ja, det er noen ekstra regler som kommer i spill på flerfeltsvei, men hovedreglene om forbikjøring er uavhengige av dette.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1499233 05/10/2012 09:43
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Vanskelig å diskutere uten å vite nøyaktige hendelser, men på generelt grunnlag:

Utifra bilder og kart og beskrivelsen om at han skulle ta en snarvei kan det tenkes at syklisten tenkte å ta til venstre og over på fortauet på andre siden.

Hvis syklisten lå i sykkelfeltet og vrenger venstre kan jeg være enig med politiet at det skal svært mye til for en bil å kunne ta hensyn til en sånn situasjon.

Selv hvis syklisten ga tegn om å svinge til venstre så er det, som skrevet over, ikke annet enn å blinke for å signalisere feltbytte. Det er fortsatt den som bytter felt som skal avvente til det er klart.

Lå syklisten i bilfeltet og ga tydelig tegn burde bilisten ikke ha kjørt forbi før situasjonen var avklart, og jeg ville gitt skyld til bilisten.

Politiet kan ofte ta feil i fremstillingen av ulykker, delvis basert på fordommer mot syklister, og automatisk legger skyld på syklister om de ikke vet bedre. I innleggene over ser det ut som om mange her inne automatisk mistror politiet også...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1499342 05/10/2012 12:27
anderfo Online
Besatt
Besatt
Flere som har fått spørreundersøkelse fra Falck på epost i dag? Antakelig alle som bruker sykkelregisteret?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderfo] #1499402 05/10/2012 13:48
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Ingenting fra falck, men fikk en undersøkelse fra TØI i går.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1499428 05/10/2012 14:31
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lillehammer: Bussjåfør er forbannet på kamikazesyklister

Bussjåføren ser syklister som ikke overholder vikeplikten, og det er jo ikke bra.
Det minner faktisk litt om det vi som sykler, opplever hver bidige dag: Bilister og bussjåfører som ikke overholder vikeplikten fordi det "bare er en syklist".

Quote:
Bussjåføren innrømmer at han har vært inne på tanken om å la være å bråbremse, i situasjoner hvor han klart har forkjørsrett i forhold til syklister.

Med den innstillingen burde han kanskje heller være inne på tanken om å levere inn førerkortet og finne seg en annen jobb?

Quote:
Bussjåføren forteller at han mener at mange sykler med livet som innsats.

– Jeg kaller det kamikazeryttere, mange sykler med stor risiko for å miste livet, sier bussjåføren.

Kamikaze, du. Nei, så originalt! Den har jeg aldri hørt før.

Jeg sendte en e-post til Fjord1 og spurte om sjåføren virkelig mente det han sa for åpent kamera:

Sitat: LJ

Jeg ser på et innslag på nrk.no at bussjåfør Ole Simen Finsveen er forbannet på syklister som ikke overholder vikeplikten og sykler egoistisk.
Dette har jeg ikke noe problem med å forstå. Som bilist og syklist blir jeg også forbannet på andre trafikanter som ikke følger reglene.

Én ting jeg reagerer på er imidlertid at han sier han kanskje ikke kommer til å bremse neste gang en syklist bryter vikeplikten. Dette forstår jeg som at han, selv om han har muligheten til det, vil la være å prøve å unngå en farlig situasjon fordi han vil «… holde mer på regelen [sin], altså forkjørsretten …].
Dette er en holdning man dessverre ser i for stor grad blant yrkessjåfører, men det er like fullt en hårreisende holdning.
Er utsagnet hans et utslag av hans egne holdninger, eller er også holdningene sentralt i Fjord1 av en slik karakter?

Her er svaret jeg fikk i dag:

Sitat: Fjord1

Hei

Viser til din epost av 4. oktober.

Veitrafikkloven og dens innhold ligger til grunn i vår virksomhet og gjelder for alle tilsette.
Mellom annet so står der i §3 at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade.

Med referanse til nemde presseoppslag , so har sjåføren i etterkant , både i GD og NRK TV Hedmark og Oppland, dementert uttalelsen og bekreftet at han legger Veitrafikkloven til grunn.

Dette har sjåføren også presisert overfor oss .

Venleg helsing
Nettbuss Nordfjord Ottadalen AS

Det er jo fint at sjåførene til Nettbuss ikke går inn for å skade folk, men jeg er mildt sagt skuffet over at sjåføren faktisk må ha en konkret paragraf å lese før han kan si at han vil gjøre hva han kan for å unngå å skade andre trafikanter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1499429 05/10/2012 14:38
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: sverreb
Ingenting fra falck, men fikk en undersøkelse fra TØI i går.

Stemmer, jeg blanda det litt sammen. De hadde fått epostadressen min fra Falck.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1500167 07/10/2012 09:45
anderfo Online
Besatt
Besatt

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1501478 09/10/2012 13:43
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
På'n igjen, denne gangen Kristiansand.

Ingen bombastiske uttalelser fra politiet denne gangen, men dette avsluttende utsagnet etterlater likevel ingen tvil hos den troende bilist:

Sitat: fvn.no
Ut fra vitneobservasjoner har syklisten syklet over fotgjengerfeltet, sier Løken.

Ahh, den hersens syklisten har seg selv å takke, med andre ord! Saken er glassklar. Enda en jævla syklist i fotgjengerfeltet.

Men vent nå litt:

"Kollisjonen skjedde ved innkjørselen til industriområdet." Altså ikke et kryss, men antakelig en avkjørsel?

Slik ser det ut fra der bilisten må ha vært:

http://tinyurl.com/8dczfyz

Vikepliktskiltet kan tyde på at det er vei og ikke avkjørsel, men det er ingen sikker indikasjon. Hvis det er vei, kan det (idiotisk nok) være at vikeplikten ikke gjelder overfor syklende på g/s-veien.

Men: Bilisten rygget! Er førerkortet beslaglagt, mon tro?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1501500 09/10/2012 14:19
Dan Offline
More than words
More than words
På'n igjen, denne gangen Kristiansand.

Det er en lang facebook-kommentar under artikkelen som fortjener et svar hvis noen gidder.

"og like skremmende er det at barnet tidlig læres opp til at det er helt OK å sykle over en fotgjengerfelt"

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1501515 09/10/2012 15:12
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Så vidt jeg kan forstå, er dette en avkjørsel, vist ved heltrukken kantlinje (riktignok slitt på streetview-bildet).

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1501524 09/10/2012 15:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
StreetView viser helt klart at dette var Barstølveien. Ikke det at det gjør det noe bedre å rygge ned en syklist..

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1501533 09/10/2012 16:21
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H

Vikepliktskiltet kan tyde på at det er vei og ikke avkjørsel, men det er ingen sikker indikasjon. Hvis det er vei, kan det (idiotisk nok) være at vikeplikten ikke gjelder overfor syklende på g/s-veien.

Så lenge skilt er plassert som i dette krysset, og man i tillegg forsøker å hjelpe bilister enda mer, ved å male opp vikelinje foran gang-/sykkelfeltet (riktignok nedslitt), har trafikk som kommer ut fra denne veien vikeplikt for syklende.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: HeidiF] #1501585 09/10/2012 18:11
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: HeidiF

Så lenge skilt er plassert som i dette krysset, og man i tillegg forsøker å hjelpe bilister enda mer, ved å male opp vikelinje foran gang-/sykkelfeltet (riktignok nedslitt), har trafikk som kommer ut fra denne veien vikeplikt for syklende.

Dette diskuterer vi minst hvert år, og jeg gremmes over at det er umulig å få klart svar på noe så hverdagslig.

Da jeg stilte spørsmål til diverse eksperter for to år siden, valgte jeg til slutt å stole på den eneste som viste til rettspraksis, nemlig Leif N. Olsen:
Sitat: Leif N. Olsen
Domstolene har tideligere slått fast av vikepliktskilt gjelder veien slik det står i forskriften og ikke sykkelvei som jo ikke er vei, men et eget definert område etter trafikkreglene. Syklist ble bøtelagt etter å ha kjørt på en bil til tross for at vikepliktskiltet sto foran sykkelveien. Anke over denne domfellelsen ble avvist av Hr. kjæremålsutvalg. Nå tillater normalene bruk av vikepliktskilt foran sykkelvei, men etter normalene skal det da benyttes underskilt 826 og sykkelveien skal merkes som forkjørskryss. Så er det merket med rent skilt foran sykkelveien er det mest sannsynlig en feilskilting og oppmerking og per definisjon av skiltet gjelder det ikke sykkelveien – i følge rettspraksis.
Med vennlig hilsen
Leif N

Da jeg ba om referanse til dommen, fikk jeg dette svaret:
Sitat: Leif N. Olsen
HeiSaken er fra Grenland og avvisningen finnes ikke på internett. Den er ca. 20 år gammel eller noe mindre, aktor som jeg hadde nær kontakt med i den saken, er død. Jeg har omtalt den et eller annet sted og skal prøve å finne den. Er redd selve rettsdokumentene som jeg hadde, er godt med i en eller annen ryddesjau. Om jeg finner hvor jeg skrev om denne saken, skal du få beskjed.
Med vennlig hilsen Leif N

HeidiF, har du noe konkret å vise til for å påvise at Olsen tar feil?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #1501587 09/10/2012 18:15
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Gråstein
StreetView viser helt klart at dette var Barstølveien. Ikke det at det gjør det noe bedre å rygge ned en syklist..

Google-kartet viser at fylkesveien er Barstølveien. Avkjørslene (eller hva det nå er) er også merket med Barstølveien på kartet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1501605 09/10/2012 18:43
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H

HeidiF, har du noe konkret å vise til for å påvise at Olsen tar feil?

Tja, det kan jeg nok klare å finne fram, men det får bli etter høstferien ICON_SMILE
Generelt: trafikkjussen utvikler seg gjennom årene (Olsen har kanskje ikke alltid vært en pådriver i denne utviklingen, men det er en annen sak).

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: HeidiF] #1501632 09/10/2012 19:23
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Hadde vært fint, det. Verken Harald Gjelsvik eller Paal Ove Sodefjed tok til motmæle mot Olsen den gangen.

Jeg synes det virker merkelig at sykkelvei (eller gangvei eller g/s-vei) ikke skal være en vei. Skal man tro definisjonene i trafikkreglene (§ 1f)er jo gangvei og sykkelvei spesialtilfeller av vei.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1501644 09/10/2012 19:45
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Her er den aktuelle krysset.

Jeg ble påkjørt i den neste krysset nedforbi, ca,for 12 år siden og havnet på overnatting på sykehuset pga. hjenerystelse og fikk 100% medhold. Det vil bli rart om denne saken for ett annet utfall.

Redigert av RobG; 09/10/2012 19:49.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1501675 09/10/2012 20:27
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvis bilen hadde kjørt vanlig vei (ikke rygget) og det stemmer at syklisten kjørte inn i bilen da han syklet over gangfeltet (altså at bilen var først på stedet) synes jeg det er rart om det er bilistens feil. Men når det rygges har man ekstra vikeplikt, og det må gå foran her?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1501943 10/10/2012 10:27
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hadde vært fint, det. Verken Harald Gjelsvik eller Paal Ove Sodefjed tok til motmæle mot Olsen den gangen.

Merkelig at ingen tok til motmæle. Jeg vrir meg jo litt i stolen, når jeg ser hva du har sakset ut, i Olsens uttalelse.
Det forekommer feilskilting og feil oppmerking fra tid til annen. Det blir som oftest raskt rettet opp. Det kan jo være fristende å skylde på feilskilting i mange sammenhenger, men ofte koker det ned til at skilting og oppmerking er korrekt, og tolking av regelverk er problematisk. Lesing av trafikkteori, står vel fortsatt ikke høyt i kurs blant ungdom som skal ta førerkort.

Når gs-vei er skiltet, er den å betrakte som "veg" i trafikkreglenes forstand.
Vikepliktskilt gjelder for første veikryss, det kan like gjerne være en skiltet gs-vei, som en annen vei. Man er så vidt jeg vet, ikke pålagt å sette opp underskilt
Vikelinje gjør ting enda enklere, da den gjelder nøyaktig der den er oppmalt.
Generelt: lyssignal, skilting og oppmerking i veibanen, gjelder foran trafikkreglene. Dersom bilister kun kjenner til at syklende aldri må sykle over noe som ligner på gangfelt, da sliter vi.
Jaja, nok om det ICON_SMILE
Jeg skal se om jeg finner rettsuttalelser, men tviler litt på om denne type saker dras inn for retten lenger. Voldgifter kanskje.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1501993 10/10/2012 11:21
anderfo Online
Besatt
Besatt
Bilist vs. rulleski:
http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.8353250
(rulleski er i samme kategori som sykkel, ihvertfall ble det sagt slik den gang jeg dreiv med rulleski)

Redigert av anderfo; 10/10/2012 12:08. Rediger grunn: se neste innlegg
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderfo] #1502002 10/10/2012 11:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Rulleski räknas faktiskt som gående så Rønning har nog rätten på sin sida. Undrar var incidenten hände.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: fredriks] #1502030 10/10/2012 12:08
anderfo Online
Besatt
Besatt
Aight, ja nå fant jeg det i trafikkreglene også. Har ikke brukt rulleskia siden 2005, mulig det har forandret seg siden den gang ICON_WINK

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: HeidiF] #1502047 10/10/2012 12:30
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: HeidiF
Jeg vrir meg jo litt i stolen, når jeg ser hva du har sakset ut, i Olsens uttalelse.

Jeg begynner å angre litt på at jeg stolte på gamle UP-Olsen, men det kom som en bekreftelse på følgende utsagn fra Trygg Trafikk:

Sitat: Paal Ove Sodefjed, Trygg Trafikk (2010)
Skulle ønske jeg kunne si at du har rett i at Vikepliktskiltet som står forran gang - og sykkelvegen også gjelder overfor syklende på g/s vegen. Så enkelt er det desverre ikke. Ifølge lovmakerne hos Vegdirektoratet gjelder dette skiltet kun for kjørende på "hovedvegen", dette selv om skiltet er satt opp før g/s vegen.Dersom du på dette stedet velger å sykle på "hovedvegen" må bilistene fra den kryssende vegen vike for deg (de har vikeplikt) Du har rett i at vi har en rangordning i trafikken, her står politiet øvest og trafikkreglene som plattform underst. Politi - trafikklys - skilt / vegoppmerkong - trafikkreglene. Juristene mener at §7.4 er en særregel i forhold til bestemte situasjoner og derfor gjelde forran de generelle reglene. Vikepliktskiltet gjelder bare for trafikk på kryssende "hovedvei".

Makan til rot. Hvis du har rett, må jeg erklære denne synsingen som død og maktesløs...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1502085 10/10/2012 13:38
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Ja, de må gjerne komme trekkende med §7.4, men den settes til side, så lenge skilt og oppmerking i veibanen sier noe annet.
Dersom man mener at syklister skal vike i dette og andre tilsvarende kryss, SKAL vikelinje males opp etter "gangfeltet", og skiltet settes på samme sted som vikelinjen.

Man kan ikke male opp f.eks vikelinjer under mottoet "her har bilister litt vikeplikt for noen, men ikke for alle."

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1502514 11/10/2012 08:40
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Bilist med vikeplikt (svingte inn på Rema) kjørte på syklist og stakk av mens syklisten blødde fra hodet.

Politiets kommentar? Hold deg fast:

Quote:
- Sjåføren så sannsynligvis ikke syklisten og dro fra stedet, opplyser politiet.

http://www.oa.no/nyheter/politirunden/article6279854.ece

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1502559 11/10/2012 09:52
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Bilist med vikeplikt (svingte inn på Rema) kjørte på syklist og stakk av mens syklisten blødde fra hodet.

Quote:
- Sjåføren så sannsynligvis ikke syklisten og dro fra stedet, opplyser politiet.

Ikke veldig god situasjonsbeskrivelse i artikkelen, men var det bilisten som forårsaket at syklisten måtte bremse som stakk eller bilisten som kjørte på syklisten etterpå? I så fall er det kanskje ikke så stor grunn til å holde seg fast?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1502570 11/10/2012 10:07
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Johnny Yuma

Quote:

Ikke veldig god situasjonsbeskrivelse i artikkelen, men var det bilisten som forårsaket at syklisten måtte bremse som stakk eller bilisten som kjørte på syklisten etterpå? I så fall er det kanskje ikke så stor grunn til å holde seg fast?

Men brannvesenet fikk heldigvis slukket brannen. Lokalaviser, ass.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Johnny Yuma] #1502575 11/10/2012 10:17
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg leste det som om bilisten som kjørte på syklisten, "forlot stedet".
Ved nærmere ettertanke ville det vel neppe kunne bortforklares at bilisten svingte inn til Rema, kjørte ned syklisten og tilfeldigvis ombestemte seg og kjørte vekk igjen. Så du har antakelig rett.

Side 17 av 121 1 2 15 16 17 18 19 120 121

Moderator  support