Ibis fyller 30 år i disse dager, og i den forbindelse gir de oss små tilbakeblikk hver dag denne måneden fra disse 30 årene: 30 YEARS/30 DAYS/30 STORIES De fire første dagene har bydd på sjarmerende, lærerike drypp, utførelsen og stilen er i typisk Ibisånd; California-kul og uavhengig
Redigert av jeth; 04/04/201122:10.
Jens
Re: En liten terrengsykkel historietime
[Re: jeth]
#114439505/04/201106:54
Så lenge? Wow, det var kult! Skal følge med på denne, ser jeg.
(Minner meg på at jeg bytter jobb til altfor nære Probike til sommeren. Henda i lomma og Mastercardet klippes! Jeg har en liten svakhet for Mojo HD...)
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Så lenge? Wow, det var kult! Skal følge med på denne, ser jeg.
(Minner meg på at jeg bytter jobb til altfor nære Probike til sommeren. Henda i lomma og Mastercardet klippes! Jeg har en liten svakhet for Mojo HD...)
Ibis har forresten annonsert at de skal vise en ny sykkel 14/4. Ingen hint om hva det er for noe annet enn at det IKKE er en 29er. Dette bildet her har dukket opp, og det er liten tvil om at det er ting ved designet her (headtube og overgangen mellom topp- og seterør) som lukter Ibis lang vei. Men er det trolig at en så liten produsent introduserer et helt annet (Split-pivot og flytende) demperoppheng enn DW-Link?
De mangler uansett en "sportystisykkel", 100-120mm i sortimentet, så hvem vet?
Redigert av jeth; 05/04/201119:38.
Jens
#114516005/04/201121:12
Jeg tror det er en DW-link konstruert på en måte som minner om Pivot. Enten er det en karbonversjon av en pivot, eller så er det en ibis med linker a la pivot.
Tror ikke det er Dw-link. Jeg ser bare et svingpunkt ved kranken, altså single-pivot og ikke Dw. I tillegg ser det ut til å være en konsentrisk pivot i bakramma (likt Treks abp). Komponentene minner lite om Ibis (f. eks Triconhjul). Blir spennende å se i neste uke.
Tror ikke det er Dw-link. Jeg ser bare et svingpunkt ved kranken, altså single-pivot og ikke Dw. I tillegg ser det ut til å være en konsentrisk pivot i bakramma (likt Treks abp). Komponentene minner lite om Ibis (f. eks Triconhjul). Blir spennende å se i neste uke.
Jeg tror du har rett, det var nok utformingen av seterøret ved den nederste linken som lurte meg:
Det ser som du sier ut som et oppheng a la Trek, men hvor de har valgt å legge den nederst linken inn i ramma.
Jeg tolket klistremerket på kjedestaget til å være en Split-pivot logo, men det kan selvsagt ha vært en overfortolkning
@polka: Hvis du studerer detaljene rundt utforming av HT (linjen som strekker seg fra den "fete" delen og opp til oversiden av TT) samt hvordan sammenføyningen med de tre rørene er (Måten den brede flate HT sømløst blir integrert i triangelets innside) , så ser du kanskje at dette lukter Ibis. Eller nærmere bestemt Roxy Lo, Ibis sin husdesigner. Det samme er tilfellet med måten møtet (avrundingen) mellom TT og ST er løst, selv om den i dette tilfellet resulterer i et lengre ST.
Men kanskje jeg leser mer inn i dette bildet enn jeg burde, syntes uansett den så usedvanlig bra ut
Jeg tolket klistremerket på kjedestaget til å være en Split-pivot logo, men det kan selvsagt ha vært en overfortolkning
@polka: Hvis du studerer detaljene rundt utforming av HT (linjen som strekker seg fra den "fete" delen og opp til oversiden av TT) samt hvordan sammenføyningen med de tre rørene er (Måten den brede flate HT sømløst blir integrert i triangelets innside) , så ser du kanskje at dette lukter Ibis. Eller nærmere bestemt Roxy Lo, Ibis sin husdesigner. Det samme er tilfellet med måten møtet (avrundingen) mellom TT og ST er løst, selv om den i dette tilfellet resulterer i et lengre ST.
Men kanskje jeg leser mer inn i dette bildet enn jeg burde, syntes uansett den så usedvanlig bra ut
Helt enig. Begge bildene ligner overrøret og profilen til skjøten mellom seterør og overrør. Så det ser ut som det er signaturet til Roxy Lo.
Split Pivot er Dave Weagles nyeste patent, og Trek har allerede blitt utfordret på APB, som ikke er patentert.
Split Pivot har blitt implementert av Devinci med flytende oppheng av demperen, mener jeg å ha sett. Sykkelen som er vist over er 90% sikkert en Split Pivot-sykkel.
Split Pivot er Dave Weagles nyeste patent, og Trek har allerede blitt utfordret på APB, som ikke er patentert.
Split Pivot har blitt implementert av Devinci med flytende oppheng av demperen, mener jeg å ha sett. Sykkelen som er vist over er 90% sikkert en Split Pivot-sykkel.
Har ikke DW og Trek ordnet i patent-saken? Og de er enige om at Trek ikke tråkker på patentet til Split Pivot.
Devinci Wilson har hvertfall et "vanlig" høyt svingpunkt på utforsykkelen sin, men med en rocker rundt kranken som dytter på demperen. Ikke noe floating shock. Det har heller ikke stisykkelen som egentlig har et vanlig low-pivot ved kranken(ser det ut som).
Har lest noen greier om SplitPivot som DW har skrevet og styrken med systemet er at svingpunkter og shockplassering ikke er plassert på samme sted. Det kan mikses og snurres og flyttes og gjøres på mange forskjellige måter og likevel være et split pivot design. Svingpunktet rundt bakakslingen er bare det som visuelt er felles mellom mange design. Styrken til patentet er at det lar seg tilpasse mange rammedesign, mange andre designønsker og bakhjulsoppheng-karakteristikker. Tipper Trek sitt er litt enklere, siden "alle" deres APB-sykler egentlig ser ganske like ut :-)
SplitPivot skal ifølge Dave Weagle være betydelig rimeligere og mye mer fleksibelt å designe enn det DW-link er. Så det kan være mer å hente økonomisk på det, samt at man kanskje ikke får noen spesielle fordeler med dwlink på en sykkel med mindre vandring og ment for xc? Kanskje spesielt sammen med tanke på value-for-money :-)
Fyller på med litt mer nyheter her jeg. De har signert sin andre fabrikkrytter (den første og eneste hittil er som kjent Brian Lopes): Anne Caroline Chausson. Tøfft
Redigert av jeth; 07/04/201112:56.
Jens
#114638207/04/201115:43