Nazidirektivet
|
Re: Nazidirektivet
[Re: yoeddy]
06/04/2011 11:38
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Til dere som er for: Hadde det vært greit om en person fulgte etter dere og noterte i en bok hvem dere ringte og sendte SMS, hvor dere og den andre personen var, hvilke nettsteder dere besøkte, hvem dere sendte epost til, hvordan dere koblet dere til nettet, etc?
Ja, for jeg har ingenting å skjule, alt jeg gjør tåler dagslys Me 2!! Da synes dere altså en moderne versjon av Stasi er ok? http://no.wikipedia.org/wiki/Stasi
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
06/04/2011 11:58
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Hvis de på død og liv vil ha oversikt over hvem jeg ringer og skriver til må de da gjerne få ha det, det er ikke så veldig spennende. Et typisk utsagn fra en pedo-terrorist.. Vennligst post fullt navn og adresse i tråden, slik at crime busters kan undersøke nærmere. Det der er langt over streken, diskusjonen er over Det er jo helt unødvendig for Simen å poste det, når det er enkelt tilgjengelig på nett. Her er resultatet av en kjapp runde med Google, telefonkatalogen.no og skattelistene: Jobbrelatert: http://www.kvaleco.no/wip4/index.epl?id=239068&cat=7580Skatt: http://www.nrk.no/skattelister2009/simen_skaar_kristoffersen~951139/
|
|
|
[Re: ]
06/04/2011 13:11
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg tror det er en annen Simen vi har med å gjøre her inne.
Jobbmessig snakker vi en herlig blanding av teori og kroppsarbeid. He-he, ok. Jeg fant en gammel melding her på forumet om deltsgelse i Grenserittet, og snuste litt videre. Mest for eksempelets skyld. Med Datalagringsdirektivet blir det mange tele- og nettleverandører som skal spare på VELDIG mye informasjon, og det vil ikke bli sikkert. At noen ikke ser det prinsipielle i politi- vs. rettsstat får bare være.
|
|
|
06/04/2011 13:28
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jobbmessig snakker vi en herlig blanding av teori og kroppsarbeid.
Du er nok veldig mye nærmere riktig mann, ja ;-) Artig definisjon forresten, skal begynne å kalle meg teoretisk kroppsarbeider fra nå av. Tilbake til DLD diskusjonen: Politiet har allerede anledning til å hente ut mengder av informasjon og følge personer basert på feks. betalingstransaksjoner som kan kobles med overvåkningskameraer som igjen kan kobles med informasjon fra når mobiltelefonen kobler seg på en ny basestasjon som igjen kan kobles til trafikk-kameraer, bomstasjonspasseringer osv., osv. DLD tilfører slik sett ikke overvåkningssamfunnet mer enn et redskap for å lette et slikt arbeid, informasjonen er allerede tilgjengelig. Skal også vedde store mengder gromme sykkeldeler på at mange av kritikerne allerede har spredt mye mer sensitiv informasjon om seg selv, sitt nettverk og andre enn det som blir lagret som følge av DLD gjennom Facebook, Twitter, MySpace, hjemmesider osv. Ironisk?
Redigert av Torshov-Simen; 06/04/2011 13:52.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
06/04/2011 14:00
|
idle
Medlem
|
Medlem
Skal også vedde store mengder gromme sykkeldeler på at mange av kritikerne allerede har spredt mye mer sensitiv informasjon om seg selv, sitt nettverk og andre enn det som blir lagret som følge av DLD gjennom Facebook, Twitter, MySpace, hjemmesider osv. Ironisk?
Forskjellen er jo at om jeg skriver på Facebook at jeg har vært ute med sykkelen i fire timer i dag, så kan de med tilgang til andre logger se at jeg satt stille på Aker brygge i 3.5 av dem..
|
|
|
06/04/2011 15:03
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Politiet har allerede anledning til å hente ut mengder av informasjon og følge personer basert på feks. betalingstransaksjoner som kan kobles med overvåkningskameraer som igjen kan kobles med informasjon fra når mobiltelefonen kobler seg på en ny basestasjon som igjen kan kobles til trafikk-kameraer, bomstasjonspasseringer osv., osv. DLD tilfører slik sett ikke overvåkningssamfunnet mer enn et redskap for å lette et slikt arbeid, informasjonen er allerede tilgjengelig. I NOKAS- Baneheia og Dung-saken kunne ikke elektroniske bevis brukes i retten. I Faiza-saken bidra det høyst sannsynlig til at Politiet lette og satte opp veisperringer feil sted. Skal også vedde store mengder gromme sykkeldeler på at mange av kritikerne allerede har spredt mye mer sensitiv informasjon om seg selv, sitt nettverk og andre enn det som blir lagret som følge av DLD gjennom Facebook, Twitter, MySpace, hjemmesider osv. Ironisk? I motsetning til deg, som synes det er uproblematisk at noen følger etter deg og noterer hvem du snakker med, hvor du er, hvor lenge du snakker, hvilken kommunikasjonsform som brukes, etc, er det noen som er prinsippielt mot dette. Det kan også virke som om du ikke har forstått hvor mye som lagres. Her er en innføring: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4024381.eceHer er et eksempel på konsekvensene: http://www.digi.no/866305/slik-er-seks-maaneders-dld-data-i-praksisDette skal altså lagres om ALLE, i den tro at det vil gjøre det enklere å oppklare saker. Denne oppklaringen skal gjøres av samme politi som ikke klarer å koordinere inndragning av førerkort på tvers av politidistriker, og som har så gammelt datautstyr at det ikke finnes antivirusprogramvare. DLD vil koste milliarder å implementere, og det omgås enkelt ved å bruke Gmail og Skype.
|
|
|
06/04/2011 15:27
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Skal også vedde store mengder gromme sykkeldeler på at mange av kritikerne allerede har spredt mye mer sensitiv informasjon om seg selv, sitt nettverk og andre enn det som blir lagret som følge av DLD gjennom Facebook, Twitter, MySpace, hjemmesider osv. Ironisk?
Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg ikke skulle blande meg i denne diskusjonen da den er så omfattende og kompleks at det er vanskelig å fange alle dimensjonene ved saken. MEN, ser du ikke at det er en enorm prinsipiell forskjell i hva du selv legger ut på nett av egen fri vilje, og det at myndighetene overvåker dine bevegelser og kommunikasjonshandlinger med loven i hånda? Jeg klarer egentlig ikke se noen likhet eller sammenheng mellom de to. Bare så det er sagt, jeg stiller meg så kritisk og tvilende til dette direktivet at jeg har vanskelig for å uttrykke meg. Hele saken stinker hestehandel og overtramp lang vei. Dette overvåkingssamfunnet vi har utviklet oss til vil få en form for motreaksjon før eller siden; jeg lurer på hvordan det blir.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: månegåsen]
06/04/2011 16:18
|
dr dunkel9HHrRV
Medlem
|
Medlem
Jeg synes det er flott med DLD.Er så fint når folk passer på meg og skulle jeg gå meg bort så finner de meg nok fort lizzom. Noen andre som skal se Paradise Hotell i kveld.masse pupper og lår? Her har dere mail adressene til de som stemte for,hadde vært fintt hvis folk kunne send litt ros klemz og skryt. erna.solberg@stortinget.no, jan-tore.sanner@stortinget.no, sonja-irene.sjoli@stortinget.no, sylvi.graham@stortinget.no, andre.dahl@stortinget.no, svein.harberg@stortinget.no, trond.helleland@stortinget.no, anders.werp@stortinget.no, frank-bakke.jensen@stortinget.no, gunnar.gundersen@stortinget.no, oyvind.halleraker@stortinget.no, elisabeth-robekk.norve@stortinget.no, ivar.kristiansen@stortinget.no, lars.myraune@stortinget.no, olemic.thommessen@stortinget.no, per-kristian.foss@stortinget.no, ina-marie.eriksen@stortinget.no, bent.hoie@stortinget.no, siri.meling@stortinget.no, arve.kambe@stortinget.no, bjorn.lodemel@stortinget.no, elisabeth.aspaker@stortinget.no, peter.gitmark@stortinget.no, svein.flatten@stortinget.no, ingjerd.schou@stortinget.no, marianne.aasen@stortinget.no, terje.aasland@stortinget.no, dag-terje.andersen@stortinget.no, bendiks.arnesen@stortinget.no, jorodd.asphjell@stortinget.no, anne-marit.bjornflaten@stortinget.no, else-may.botten@stortinget.no, tove-linnea.brandvik@stortinget.no, susanne.bratli@stortinget.no, thomas.breen@stortinget.no, tor.bremer@stortinget.no, jan.bohler@stortinget.no, lise.christoffersen@stortinget.no, freddy.de-ruiter@stortinget.no, gunvor.eldegard@stortinget.no, thor-erik.forsberg@stortinget.no, svein.gjelseth@stortinget.no, gunn.gjul@stortinget.no, steinar.gullvag@stortinget.no, laila.gustavsen@stortinget.no, eva-kristin.hansen@stortinget.no, lillian.hansen@stortinget.no, sigvald.hansen@stortinget.no, svein-roald.hansen@stortinget.no, arne.haugen@stortinget.no, hakon.haugli@stortinget.no, ingrid.heggo@stortinget.no, are.helseth@stortinget.no, kari.henriksen@stortinget.no, per-rune.henriksen@stortinget.no, stine-renate.haheim@stortinget.no, irene.johansen@stortinget.no, gorm.kjernli@stortinget.no, tove.knutsen@stortinget.no, martin.kolberg@stortinget.no, gerd-janne.kristoffersen@stortinget.no, thor.lillehovde@stortinget.no, anna.ljunggren@stortinget.no, hilde-magnusson.lydvo@stortinget.no, sonja.mandt@stortinget.no, marianne.marthinsen@stortinget.no, torgeir.micaelsen@stortinget.no, sverre.myrli@stortinget.no, tore.nordtun@stortinget.no, marit.nybakk@stortinget.no, gunn.olsen@stortinget.no, ingalill.olsen@stortinget.no, wenche.olsen@stortinget.no, torfinn.opheim@stortinget.no, helga.pedersen@stortinget.no, magne.rommetveit@stortinget.no, torstein.rudihagen@stortinget.no, kare.simensen@stortinget.no, eirik.sivertsen@stortinget.no, arild.stokkan-grande@stortinget.no, tor-arne.strom@stortinget.no, eirin.sund@stortinget.no, tone-merete.sonsterud@stortinget.no, hadia.tajik@stortinget.no, dag-ole.teigen@stortinget.no, tove-lise.torve@stortinget.no, anette.trettebergstuen@stortinget.no, truls.wickholm@stortinget.no Ha en fin dag,og jeg veit hvor du bor,er,hva du skriver,hvem du snakker med,hvor du har vært,hva du skal,osv.. _________________ Hilsen Storebrodern
|
|
|
[Re: JB.]
06/04/2011 16:58
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg ikke skulle blande meg i denne diskusjonen da den er så omfattende og kompleks at det er vanskelig å fange alle dimensjonene ved saken. MEN, ser du ikke at det er en enorm prinsipiell forskjell i hva du selv legger ut på nett av egen fri vilje, og det at myndighetene overvåker dine bevegelser og kommunikasjonshandlinger med loven i hånda? Jeg klarer egentlig ikke se noen likhet eller sammenheng mellom de to.
Klart det er en stor forskjell, poenget mitt var mer at det allerede finnes mengder av informasjon om oss alle tilgjengelig for dem som er interessert i å snoke etter det. Jeg ikke så opptatt av at to ting er prinsipielt forskjellig sålenge de i praksis fungerer likt, men det er fritt fram for å være uenig i det.
Dette overvåkingssamfunnet vi har utviklet oss til vil få en form for motreaksjon før eller siden; jeg lurer på hvordan det blir.
Og det har vært et av de andre poengene mine; DLD er bare en del av en utvikling som har pågått over lang tid. Overvåkningssamfunnet ble etablert for lenge siden, DLD gjør det bare mer synlig. Personlig er jeg mye mer kritisk til den generelle samfunnsutviklingen som har gjort at majoriteten mener at DLD er nødvendig.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
06/04/2011 18:07
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg ikke skulle blande meg i denne diskusjonen da den er så omfattende og kompleks at det er vanskelig å fange alle dimensjonene ved saken. MEN, ser du ikke at det er en enorm prinsipiell forskjell i hva du selv legger ut på nett av egen fri vilje, og det at myndighetene overvåker dine bevegelser og kommunikasjonshandlinger med loven i hånda? Jeg klarer egentlig ikke se noen likhet eller sammenheng mellom de to.
Klart det er en stor forskjell, poenget mitt var mer at det allerede finnes mengder av informasjon om oss alle tilgjengelig for dem som er interessert i å snoke etter det. Jeg ikke så opptatt av at to ting er prinsipielt forskjellig sålenge de i praksis fungerer likt, men det er fritt fram for å være uenig i det. Jeg vil påstå at det er en ganske vesentlig forskjell på at man kan spores opp vha ting man frivillig legger ut på nett og det at alt du gjør skal lagres. Om det er noe jeg ikke vil folk skal vite skriver jeg det for eksempel ikke på Facebook.
|
|
|
[Re: FHanserud]
06/04/2011 20:07
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg vil påstå at det er en ganske vesentlig forskjell på at man kan spores opp vha ting man frivillig legger ut på nett og det at alt du gjør skal lagres. Om det er noe jeg ikke vil folk skal vite skriver jeg det for eksempel ikke på Facebook. Nei, nei, nei - tøys og tull. Det er klart at hvis det, for folk som ikke har satt seg inn i det, virker sånn bortimot sammenlignbart om det er frivillig eller via statlig overvåkning, er det ikke så nøye med det prinsipielle. Ingen kan vel ha betenkeligheter med at Staten til enhver tid har data tilsvarende dette for alle i landet? http://www.zeit.de/datenschutz/malte-spitz-data-retention
|
|
|
[Re: Christian]
06/04/2011 23:05
|
PFIK
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Utrolig at noen kan støtte et overvåkingssamfunn. Tror knapt det finnes en politiker i Landet som støtter selve direktivet. AP og Store deler av Høyre stemt for av en eneste grunn. Et EU- direktiv skal godkjennes uansett..
Jeg er faktsike EU-tilhenger men det får være måte på å smiske for Brussel.
|
|
|
[Re: PFIK]
07/04/2011 00:03
|
irvin
Entusiast
|
Entusiast
Husk å alltid legge igjen telefonen hjemme før dere skal gjøre noe kriminelt ute et sted. Da kan den brukes som alibi.
Sett gjerne også opp et script som surfer på random tråder rundt på terrengsykkelforumet.
"Nei, konstabel. Jeg var hjemme. Sjekk loggen."
|
|
|
07/04/2011 05:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg vil påstå at det er en ganske vesentlig forskjell på at man kan spores opp vha ting man frivillig legger ut på nett og det at alt du gjør skal lagres. Om det er noe jeg ikke vil folk skal vite skriver jeg det for eksempel ikke på Facebook. Nei, nei, nei - tøys og tull. Det er klart at hvis det, for folk som ikke har satt seg inn i det, virker sånn bortimot sammenlignbart om det er frivillig eller via statlig overvåkning, er det ikke så nøye med det prinsipielle. Ingen kan vel ha betenkeligheter med at Staten til enhver tid har data tilsvarende dette for alle i landet? http://www.zeit.de/datenschutz/malte-spitz-data-retention Du vil bare ikke se poenget mitt eller...? Facebook-sammenligningen var bare ment som en illustrasjon på den mengden informasjon som frivillig eller ikke er lagret om oss allerede. Staten har allerede tilgang til all informasjonen DLD vil gi dem, den eneste endringen er hvem som lagrer den og hvor lenge.
|
|
|
07/04/2011 07:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Staten har allerede tilgang til all informasjonen DLD vil gi dem, den eneste endringen er hvem som lagrer den og hvor lenge.
Jag är inte väldigt insatt men enligt det jag läste igår ståmmer inte detta. En del av det som nu må lagras må slettas på en gång idag (datatrafik tror jag det var), andra saker får idag inte lagras så länge som det med direktivet nu må lagras (telefon listorna tror jag). Sen är det väl väldigt relevenat hur länge något lagras? Frågan jag ställer mig är varför ska just dessa sakerna lagras? Om det viktigaste argumenten är att saker må lagras för att bekämpa kriminalitet så finns det ju många andra data man kan samla in och lagra. Varför inte avlyssna och analysera alla telefonsamtal?
|
|
|
[Re: fredriks]
07/04/2011 07:29
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Sen är det väl väldigt relevenat hur länge något lagras?
Det kommer litt an på hvilken argumentasjon man bruker. I denne diskusjonen har de fleste vært opptatt av hvordan den lagrede informasjonen kan havne på gale hender og/eller misbrukes, og da synes ikke jeg det er veldig avgjørende hvem som lagrer den eller hvor lenge all den tid enhver lagring av data medfører en sikkerhetsrisiko.
|
|
|
07/04/2011 07:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker ialla fall det spelar stor roll om någon kan komma över var jag befunnet mig de senaste två dagarna jämfört med de senaste 6 månaderna.
Konsekventerna av om folk får tag i data över en längre tid är större än om tiden är kortare.
|
|
|
[Re: fredriks]
07/04/2011 08:05
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Konsekventerna av om folk får tag i data över en längre tid är större än om tiden är kortare.
Ja, men ikke så mye, og det har vært poenget mitt hele tiden. Høres kanskje ut som jeg er ikke forkjemper for DLD, hvilket jeg ikke er, i likhet med de fleste andre ønsker jeg i utgangspunktet et samfunn uten overvåkning. For meg handler det mer om å innse at overvåkningssamfunnet har vært her lenge, og å prøve og ha et edruelig forhold til hvor stor endring DLD medfører i forhold til lagring av informasjon. Hvis jeg legger følelsene til side og ser nøkternt på det synes jeg personlig ikke at det vedtatte direktivet endrer dramatisk på dagens situasjon slik den foreligger i praksis.
|
|
|
07/04/2011 12:34
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Staten har allerede tilgang til all informasjonen DLD vil gi dem, den eneste endringen er hvem som lagrer den og hvor lenge. Tror du virkelig på dette? I så fall hadde det vært fint med noen eksempler på hvordan du mener Staten, og andre via alle unntakene fra kravet om rettslige kjennelser, har tilgang til det samme som DLD i dag.
|
|
|
07/04/2011 12:51
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Tror du virkelig på dette? Jeg tror på det. Det er ingen nye logger som skal innføres, det som endres er hvor lenge loggene kan brukes. Dataene er akkurat det samme som i dag, noe som fører til at jeg ikke vil føle meg mer overvåket med DLD enn det jeg gjør i dag. Hvis jeg skulle ha gjort noe hemmelig/skummelt/ulovlig så ville jeg tatt akkurat de samme forhåndsreglene etter DLD som før DLD.
|
|
|
07/04/2011 13:00
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Staten har allerede tilgang til all informasjonen DLD vil gi dem, den eneste endringen er hvem som lagrer den og hvor lenge. Tror du virkelig på dette? Ja, det tror jeg. Jeg tror feks. at sålenge det finnes en overvåkningstjeneste hvis primæroppgave er å være paranoid på vegne av staten så får de tilgang til de dataene de vil ha. Hvis ikke hadde de ikke gjort jobben sin.
|
|
|
08/04/2011 21:16
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Ja. Kor lang tid tar det før Noreg tar etter Frankrike? http://www.digi.no/867127/kraftig-skjerping-av-eu-direktivFor å trekkje det mest essensielle ut av det: Dekretet pålegger alle aktørene å oppbevare navn, brukernavn, passord, IP-adresse, oppkoplingstid, oppkoplingsmåte og alt annet som kopler personen til nytt innhold. Tjenester som tilbyr brukerskapt innhold, skal oppbevare all informasjon knyttet til brukerkontoen, det vil si fullt navn, postadresse, telefonnummer, passord, alias, med klokkeslett og dato for alle endringer av noe av dette, samt all meldingsutveksling gjort i forbindelse med registrering og endring.
Nettaktørene plikter å gjøre opplysningene tilgjengelige, ikke bare for rettsvesenet, men også for politi, tollmyndighet, skattemyndighet og trygdemyndighet.
Dekretet prøver å tette de mange hullene i EUs datalagringsdirektiv. Er det dette som vil skje i Noreg eit år eller to etter innføring av DLD, når det vert innsett at "berre" avsendar, tidspunkt, stad og mottakar er for lite til å vere så effektiv som ynskt?
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
30/04/2011 09:53
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
|
|
|
30/04/2011 10:34
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det er også forskjell på "et apropos" og "en vesensforskjell".
Som et apropos synes jeg er det relevant å nevne i denne tråden på hvilken måte data kan komme på avveie, spesielt fra det private til det offentlige. Denne gangen er det anonymisert, men hva med neste gang et firma selger info til et annet firma som så selger dette videre til det offentlige som så selv ser et helt annet potensiale i dataen enn det næringslivet gjorde? Det finnes ingen garanti mot at det vil være like anonymisert neste gang.
Tomtom surret ikke med noenting, de hadde antageligvis ikke solgt sin informasjon, dersom de hadde visst hvor og på hvilken måte dataen endte. Det synes jeg er skremmende samt det faktum hvor strategisk nederlandsk politi er i sin måte å bruke slik ervervet informasjon på. Offentlige myndigheter kan jo tenkes å bruke denne type oppnåelig informasjon dersom det hjelper med å kartlegge en persons bevegelser.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
19/05/2011 14:01
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Bruksområdet for DLD ekspanderar stadig. Det vart for 40 minutt sidan sendt ut ei pressemelding frå regjeringa: Nye tiltak mot brudd på opphavsrettenOm spiralen fortset i same retning, og med same akselererande tempo har snart alt av privat næringsliv full, uavgrensa tilgang til DLD-databasen. 1984 er rett rundt hjørnet.
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
19/05/2011 15:28
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
1984 er rett rundt hjørnet.
For lengst gått forbi. Virkeligheten slik den er i dag kunne ikke Orwell forestille seg engang. Selv bleiene til små barn skal myndighetene ned og grave i: http://nation.foxnews.com/culture/2011/05/09/tsa-searches-babys-diaperMen drit i dette da, en Frp politiker har spissformulert seg om SUV'er og sånn... Folk får de politikerne de fortjener. Og folk mener det er viktig at private firma sniffer på intertubes og gjør selv politiarbeidet. Det vil jo bare øke tilliten til systemet. Mener du noe annet er du bare en konspirasjonsteorist. Jeg synes det er litt interessant hvilke muligheter dette gir, mtp å analysere ip adresser fra ulike kilder. Tipper Google er misunnelig på plate/filmbransjen nå... edit: Dette vil ramme sauene, de som "ikke har noe å skjule", vi andre vet hvordan vi omgår dette. ;-)
Redigert av FuzzyLogic; 19/05/2011 15:42.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
19/05/2011 18:59
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
På tide å skaffe seg en vpn/proxyleverandør på generellt prinsipp...
|
|
|
[Re: sverreb]
20/05/2011 00:44
|
månegåsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mnja. man kan sykle og gå turer og drite i 'kriminell' nedlasting. og bli kjent med folk ;P
Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene ERFARING over spam. Peace & Luv
|
|
|
|
|