Hei folk! Har veldig lyst til å begynne med bike trial, men vet egentlig veldig lite om sporten. Har lest en del rundt, men har noen spørsmål.
Er det noe basic ting som man MÅ kunne for at det skal bli gøy å sykle? F. eks å hoppe på bakhjulet? Hvor lang tid tar det å lære dette? Hvor mye har valg av sykkel å si for en nybegynner. Og hvordan vet jeg om jeg skal ha 20", 24" eller 26".
Kan jo si noen ord som nybegynner. Kjøpte en brukt trial-sykkel i høst, og rakk dermed ikke mye trening før vinteren kom inn. Min erfaring er at iallefall med mitt fraværende balansetalent er det en meget vanskelig sport, og veien til noe som ligner på wow-faktor virker uendelig lang. Jeg har bestenotering på 11 hopp på bakhjulet (snitt mer rundt 3), og klarer ca 120 graders vending på forhjulet. Hva som skal til for at det skal bli gøy er nok avhengig av hvor du er nå, og hva du har til rådighet av hindringer. Et par europaller ser ut til å være en fin ting å ha (det har ikke jeg). Se forøvrig denne serien av en gamling som skal lære seg trial, både for tips og for å se omtrent hvor lang tid det tar å lære (om du ser nivåforskjellen på 1. og siste video, og hvor mange år det er mellom): det er håp men det tar tid!
Anbefaler virkelig å prøve, men er du i tvil kan du jo kjøpe en brukt, så er ikke tapet så stort om du finner ut at det ikke er noe for deg
Kjøpte brukt sykkel på forumet til bike-trial.net (som det linkes til lengre oppe). Virker ikke som at det er den største omløpshastigheten på trialsykler her til lands, men om du har tid kan du plutselig komme over noe.