Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lettere nomad?

Lettere nomad? #1143207 03/04/2011 11:14
O
O.J. Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Heisann folkens.

Jeg har bestemt meg for å slanke nomaden , da den nå er tyngre enn en typisk utforsykkel.

Nå består sykkelen av følgende deler:
Nomad mk1 m/ dhx air og rs lyrik .
Hone krank og cb 50/50 pedaler.
Singletrack framhjul, ettellerannet dirtjump bakhjul.
Easton havoc styre og stem.
Ks 950i setepinne og sdg bel air (?) sete.
Juicy 7 bremser med noen billige (tunge) skiver.
X9 gir, fsa plast-bashguard, giant lock-on holker og fsa pig styrelager.

Jeg starter med det opplagte , lettere hjul og bremseskiver. Anbefalinger?
Jeg har etpar sun MTX felgringer jeg tenkte å bruke , men disse er vel ikke mye lettere enn Singletrack..

Setepinnen byttes ikke , er blitt alt for glad i heve/senke-funksjonen.

Har noen tips og meninger om hvilke deler som vil hjelpe mest?

O.J.

Re: Lettere nomad? [Re: O.J.] #1143222 03/04/2011 12:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gaffel hvis du går for 32mm feks revelation el 700 g
Skikkelig hjulsett feks DT swiss xm1550 fine stilhjul på 1550 g totalt
Krank og pedaler.....mye å hente her for deg....trenger ikke å bli så dyrt heller en 2 klingers SLX koster rundt 900 spenn på CRC
Dekk.....hva har du på i dag.....noe utforgreier?
Hvis ja kan du jo hente halv kiloen og vel så det og allikevel ha gode dekk......rubber queen i 2.2 veier vel ca 700 g tror jeg.
Du kan sikkert spare noen gram på styre stem etc men det er bare småtteri i forhold til nevnte greier.
Lykke til ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Lettere nomad? [Re: sanouka] #1143259 03/04/2011 13:28
O
O.J. Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Hei.
Sykkelen brukes først og fremst på bratte bodø-stier , så 32mm gaffel tror jeg utgår. En 35-36mm med luftfjær vurderes.

Hjulene er nok de tyngste delene på sykkelen, tenkte å bygge selv , så tips på lette og ok sterke felgringer og nav til en rimelig pris mottas med takk.20mm foran og 9mm bak.
I dag bruker jeg ardent 2,4 folding bak , og nevegal stick-ee 2,5 wire bead foran.
Jeg vurderer uansett å gå for UST-felter og dekk for å spare vekten av slanger..

Hone kranken er vel ikke så mye tyngre enn slx? (921g m/lager)

O.J.

Re: Lettere nomad? [Re: O.J.] #1143284 03/04/2011 14:12
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sorry den der Hone kranken var lettere enn jeg trodde gitt.
Hvis en flattie i det hele tatt kunne vurdere å gå over til clip så vil du jo hente over halvkiloen på å gå over til noen cb candy feks.....de tåler mye mer enn de ser ut til.
Hvis du allikevel vil beholde den (tunge)35/36mm gaffelen så kan du kanskje hente en 300 g på å gå over til luft, sammen med et bytte til RQ 2.4 feks på fronten så vil jo sykkelen bli slanket et halvkilo i front og det vil man jo merke for å si det sånn.
Ellers så er det jo som kjent vanskelig å finne lette sterke hjul/nav til en billig penge ICON_WINK men HOPE lager vel saker som ikke er helt vilt i pris som sammen med en eller annen mavic felg (819?) sikkert blir relativt lett samtidig som det tåler litt høkking.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Lettere nomad? [Re: sanouka] #1143379 03/04/2011 16:51
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: sanouka
Gaffel hvis du går for 32mm feks revelation el 700 g
Skikkelig hjulsett feks DT swiss xm1550 fine stilhjul på 1550 g totalt
Hvis ja kan du jo hente halv kiloen og vel så det og allikevel ha gode dekk......rubber queen i 2.2 veier vel ca 700 g tror jeg.

Det her synes jeg ikke virker så lurt. Skifte gjerne disse men ikke til det som nevnes her.

Fox 36 Float
Hope Pro2 med flow felger
Minion DHF 2,35" er nok det smaleste du skal ha som dekk.

I tillegg synes jeg tipset om krank og pedaler var lurt. XT krank og Wellgo MG1 Ti på ebay.

Sett opp et excel ark med vekbesparing per del og kostnad så ser du kr/gram for alle oppgraderinger så vet du hva du skal prioritere.
En lett sadel for 300kr, en Pro FRS stem i 50mm og lignende ting er billige gram

Moderator  support