Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Demokraten - Oppfordring til vold

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: anonym5] #1140383 30/03/2011 08:43
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pontiff
Sitat: Raskall
Skal innrømme at det nok var en dum ting å ta med. Det er nok kanskje en mening jeg bør holde for meg selv.

Det synes ikke jeg. Ignoransen ble illustrert med en tilsvarende «ignoranse».

At noen føler seg truffet viser jo bare poengets relevans.

Så du mener at siden du er syklist og jeg tilfeldigvis har møtt 5 villbasser av 6 syklister idag, så er du også en villbass ?

For the record, jeg er enig at det det er mange tullinger som kjører rundt i en Audi eller BMW. Med ca 60 000 kjørte kilometer i året (nei, er ikke yrkessjåfør, kun pendler)så kan jeg opplyse dere om at det faktisk er mange andre idioter på veien...både kjørende, syklende, trillende og gående.

@ Raskall, jeg blir ikke tråkket på tærne av uttalelsen din. Jeg hadde mer eller mindre skrevet det samme om du hadde referert til Lada.
Poenget mitt er at generalisering i en diskusjon neppe gir noen konstruktivt til diskusjonen, da det tross alt er han som sitter på sykkelen (ikke "kondomdressen) eller han som sitter inne i bilen (ikke bilen selv) som er problemet.

Jeg har også skrevet dette i tidligere tråden ang generalisering.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Christian] #1140389 30/03/2011 08:47
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Christian
Sitat: Vanilla Ninja
Jeg er også litt lei av slik generalisering, men faktum er at en større prosent av BMW- og Audieiere enn eiere av andre bilmerker kjører som svin.

Er dette noe du mener, eller kan du dokumentere det?

Jeg kan ikke dokumentere det, men jeg har observert det gjennom mange år som bilist.
Som syklist sliter jeg ikke mer med sjåfører i BMW eller Audi, men som bilist opplever jeg at disse sjåførene kjører på rødt, foretar farlige forbikjøringer og bryter vikeplikten oftere enn sjåfører i andre bilmerker.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: JonAre] #1140390 30/03/2011 08:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: JonAre
Sitat: GeirK
Jeg vil heller at han skal sitte fortumlet i redaktørstolen sin og lure på hva i allverden det var som traff ham.

Den beste måten å gjøre det på er vel å etter annonsørene? Sitter man i en marginalavis, så er oppmerksomhet noe man higer etter. Først og fremst medieoppmerksomhet i andre kanaler, men at man får direkte reaksjoner er gjerne bedre enn at ingen leser det man skriver. Tap av annonsekroner er derimot krise.

Smart. At redaktøren får 1000 sinte mail i dag kan han nok leve med. Men at annonsørene hans får 1000 sinte mail i dag er det ikke sikkert de kan leve med, og da kan Tomm Pentz ikke leve med det han heller.

På den sida der lederen står er NSB og Opel synlige annonsører...

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: paalbn] #1140393 30/03/2011 08:50
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: paalbn
Så du mener at siden du er syklist og jeg tilfeldigvis har møtt 5 villbasser av 6 syklister idag, så er du også en villbass ?

Nei. Klarer du, nå som det koker i toppen på deg, å se poenget med Raskalls retoriske knep? Du må ikke være enig i det, men vær så snill og se forbi den tilsynelatende enkle generaliseringen den er forkledt som.

Anonym5
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: anonym5] #1140395 30/03/2011 08:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words

http://www.dn.no/dnBil/article1680267.ece

Ikke er jeg "ung", ikke bor jeg på bygda og helt generelt sett så kjører ingen unge gutter på bygda 2011-modell BMW :-D

Er nok få syklister på veien til jobb på bygda også.

Så egentlig er den artikkelen helt ubrukelig i denne sammenhenge :-D

EDIT: Rettelse, jeg bor i Bærum så jeg bor visstnok på bygda ifølge de innfødte :-D

Redigert av RazeFaze; 30/03/2011 09:01. Rediger grunn: dilldal

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Øyvind V] #1140398 30/03/2011 08:55
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Mail til Opel sendt.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: JonAre] #1140402 30/03/2011 08:58
poi Offline
Entusiast
Entusiast
Er det noen som har fått svar fra mannen?

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: anonym5] #1140406 30/03/2011 09:01
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Takk! Finner ikke noe hos http://www.toi.no/ ?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: simenf] #1140410 30/03/2011 09:04
zero-talent Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: simenf
Sykling langs veien har foregått siden før bilene kom, og er lovlig. Her gjelder følgende for et lykkelig samspill:

a) Bilene aksepterer syklistene som en gruppe mykere trafikanter som har rett til å bruke veien og tar hensyn til det
b) Syklistene tar hensyn til at de kan være et irritasjonsmoment, viser disiplin ved gruppekjøring og slipper forbi ved første mulighet
.

Godt sagt. Vi må ta hensyn til hverandre når vi ferdes i veien. Hvis bilistene er litt mer tålmodige, og syklistene litt mer innstilt på å hjelpe bilene forbi, så er mye gjort.

Men innlegget til denne mannen er selvfølgelig langt over streken. Kunne hatt en viss underholdningsverdi, om ikke han oppfordret til drapsforsøk...

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: RazeFaze] #1140413 30/03/2011 09:07
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze

Ikke er jeg "ung", ikke bor jeg på bygda og helt generelt sett så kjører ingen unge gutter på bygda 2011-modell BMW :-D

Er nok få syklister på veien til jobb på bygda også.

Så egentlig er den artikkelen helt ubrukelig i denne sammenhenge :-D

Har du lest rapporten, eller bare artikkelen? I artikkelen er det ikke linket til rapporten og jeg er ganske sikker på at resultatet er klønete fremstilt. Slik jeg tolker det er noen av funnene:

- Audieiere bryter fartsgrensen oftest.
- Sjåfører i lite tettbygde strøk bryter fartsgrensen oftere enn andre.
- Unge sjåfører bryter fartsgrensen oftere enn eldre.

Jeg tviler på at funnet er at kun unge audieire på landet som bryter fartsgrensen oftere enn andre. Men dette er jo ganske vanskelig å finne ut av fordi journalisten har latt være å referere til rapporten, frustrerende nok.

Slik jeg tolker det, hevder rapporten at Audieiere bryter loven oftere enn andre, som gir en viss støtte til Raskalls oppfatning om at Audier er overrepresentert blant "råkjørere".

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: anonym5] #1140414 30/03/2011 09:07
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig

Klarer du, nå som det koker i toppen på deg,

Først, det koker ikke veldig.

Du må ikke være enig i det, men vær så snill og se forbi den tilsynelatende enkle generaliseringen den er forkledt som.

Nei, jeg gjør faktisk ikke det, da det ikke er et retorisk knep i mine øyne. Når mannen (les redaktøren) klarer å lire av seg så mye usakligheter, tror jeg neppe han ser det heller.

Det finnes uttallige tråder i dette forumet hvor generalisering blir brukt som argumentasjon på at det ene eller andre er slik det er.
Jeg synes ikke det er beste måten å argumentere på ved å bruke generalisering som et argument og poeng, fordi motparten ikke klarer å argumentere uten.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: simenf] #1140417 30/03/2011 09:12
Jørn S Offline
Medlem
Medlem
Følgende melding er avsendt til annonsører i Demokraten (to bilforhandlere, samt Santander bank):
"Å se et firma som annonsør i en avis som forfekter slike meninger trekker i negativ retning når jeg skal vurdere mitt eventuelle kundeforholdet til det firmaet. Jeg antar det er et syn som kan finnes hos flere. Jeg anbefaler at dere revurderer deres forhold til denne avisen."

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Christian] #1140418 30/03/2011 09:13
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Takk! Finner ikke noe hos http://www.toi.no/ ?

Mulig vi må lete hos oppdragsgiver, altså Vegvesenet.

Her er forresten et utdrag fra en eldre litteraturstudie:
"På grunnlag av en annen spørreundersøkelse blant norske bilførere konkluderte Bjørnskau (1994) med at eiere av bilmerkene Mercedes og BMW, samt eiere av GTI-modeller, kjørte mer ”offensivt” enn andre, blant annet gjennom at de oftere gav gass på gult lys."

Fra: TØI rapport 709/2004 "Aggressiv kjøring – en litteraturstudie" av Pål Ulleberg

Her er ikke Audi nevnt spesifikt, men i 1994 tror jeg ikke Audi hadde samme preg og status i bilmiljøet som det har i dag.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: paalbn] #1140419 30/03/2011 09:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er for ordens skyld min mail. Han kommer ikke til å slippe unna.

-------------------

Tomm,

Jeg er svært skuffet over din artikkel som føyer deg glatt inn i rekken av norske bilister som lider under: Mangel på trafikk-kunnskaper, mangel på kunnskap om trafikkregler, samt en generalisering og ønske om å straffe ALLE syklister for de syndene som mange av dem gjør. Ja jeg skjønner at du forsøker å være morsom, men du feiler så til de grader når du i det offentlige rom bidrar til å spre feilinformasjon.

Det ER en utbredt oppfatning blandt norske bilister at syklister ikke har noe å gjøre i veien. Denne helt feilaktige oppfatningen er kilde til til dels store konflikter mellom syklister og bilister og jeg synes at du, som informasjonsspreder skylder å gjøre oppmerksom på hvilke regler som gjelder.

Etter min erfaring er journalister ofte for feige eller for giddalause til å svare på personlige henvendelser angående det de skriver, men jeg håper du er et unntak.

Du får uansett ikke fred fra meg og resten av sykkelnorge før du har trukket denne artikkelen tilbake med en uforbeholden unnskyldning ledsaget av en innrømmelse av at du ikke vet hva du snakker om. Hvis du ikke svarer på epost, tar vi denne debatten på telefon i så mange omganger som det skal til for at du trekker utsagnene dine tilbake.

1. Hva syklister har på seg bør være irrelevant. Vi sykler med klær som er praktiske for sykling, og som synes godt.
2. Politiet, Samferdselsdepartementet, Trygg Trafikk OG Syklistenes Landsforbund mener det er best at dem som sykler fort, sykler langs vei og ikke gang- og sykkelsti
a)http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021
b)Fra behandlingen av St.meld. nr. 24 (2003 -2004), Nasjonal transportplan 2006-20115 i Stortingets Samferdselskomité, for å understreke at syklister fritt kan benytte veibanen fremfor å tvinges inn på gang- og sykkelsti

Spørsmål fra Samferdselskomiteen:

"Syklande har lov til å nytta vegen sjølv om det er gang- og sykkelveg parallelt med vegen. Vil departementet m.a. av pedagogiske årsaker vurdere å innføre forbod mot sykling på veg når det er parallell gang- og sykkelsti. I tilfelle nei, kvifor ikkje?"

Svar:
"Gang- og sykkelvegar har fleire føremål. Dei skal skilje gang- og sykkeltrafikken fysisk frå motorisert trafikk og på den måten medverke til å redusere ulykkesrisikoen til fotgjengarar og syklistar, samt gje fotgjengarar og syklistar auka framkome.
Dei fleste syklistar som vel å sykle i vegbanen sjølv om det finst parallell gang- og sykkelveg er vaksne syklistar, og truleg er dette syklistar som har ønske om å komme raskt fram. Ved å tvinge desse syklistane over på parallelle gang- og sykkelvegar, vil talet på syklistar i motsett retning i høg fart på desse gang- og sykkelvegane auke. Det vil seie at syklistane skal ferdast saman med fotgjengarar og barn med eit vesentleg lågare fartsnivå. Det finst forsking som underbygger at dette vil føre til fleire konfliktar og uhell enn om desse syklistane held seg i kjørebanen.
På bakgrunn av det som er sagt ovanfor finn departementet per i dag ikkje grunn til å vurdere forbod mot sykling på veg ved parallell gang- og sykkelveg."

Hva er det du har fått med deg som disse instansene har oversett i sin forskning og utredning? Nei, det er ikke et retorisk spørsmål.

3. Bilister har blitt bøtelagt for spyling av spylervæske på syklister som sykler helt lovlig. Jeg regner med at hvis du går langs gang- og sykkelsti og er i veien for meg som sykler, er det OK at jeg spruter sportsdrikk på deg. Hvis du ikke synes dette er OK, krever jeg at du forklarer hvorfor det er lov å sprute på syklister.
4. "Vi skal som første delmål sloss for å fjerne kondomsyklister som, i sine egne landeveisritt og tempoetapper, plasserer seg med to og tre syklister i bredden, breddesyklisme skal overføres til de evige sykkelkjedemarker." Det må være flaut å legge for dagen slik graverende mangel på kunnskap. Les her: http://www.tcyk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=136
5. "Vi vil kjempe for at ordet sykkelstier skal bestå og bruk av disse pålegges med loven i hånd alle som ferdes på to hjul uten bensindreven assistanse." Det finnes nesten ingen sykkelstier i Norge, men det finnes mange gang og sykkelveger. Disse skal IKKE benyttes av syklister som sykler fort, noe som dessuten er farlig inntil norske bilister har lært seg vikepliktsreglene for gang- og sykkelveg. En stor andel av sykkeulykkene skjer der disse krysser. Nesten ingen skjer langs veien.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: GeirK] #1140421 30/03/2011 09:16
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Nå har han svart i kommentarfeltet, og ikke uventet dro han "humor og ironi"-kortet.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: GeirK] #1140422 30/03/2011 09:16
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Nå har han forsøkt å vri seg unna i kommentarfeltet i artikkelen:

"Kjære syklister, jeg forstår at min kommentar skrevet med humor og ironi nå har medført et stort utslag av sinne og frustrasjon i sykkelmiljøet [...]"

Patetisk.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: GeirK] #1140424 30/03/2011 09:18
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Veldig bra.

Gleder meg til å følge fortsettelsen ICON_SMILE

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: GeirK] #1140430 30/03/2011 09:28
Werner Offline
Kan jeg endre denne selv??
Kan jeg endre denne selv??
Har for første gang i mitt liv ringt tipstelefonen til Nrk Østfold i dag, og var merkelig nok ikke den første som hadde tatt kontakt... :-) Så regner med at det kan bli ganske severdig lokalsending i kveld!

GeirK, jeg er meget glad for at sånne som du finnes i vår lille verden!!!

Og jeg kommer også til å maile samtlige annonsører jeg kan identifisere!

Mvh:

Werner

Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Werner] #1140435 30/03/2011 09:32
J
Jon Magnus Aa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Quote:
Kjære syklister, jeg forstår at min kommentar skrevet med humor og ironi nå har medført et stort utslag av sinne og frustrasjon i sykkelmiljøet [...]

Etter dette forsøket på å vri seg unna så jeg meg nødt til å sende ham følgende e-post:

Quote:
Er oppfordring til drapsforsøk humor?

Hei

Jeg referer som du opplagt forstår til artikkelen;
http://www.demokraten.no/leder/article5545579.ece

I den forbindelse vil jeg gjøre oppmerksom på at direkte oppfordring
til drapsforsøk vanskelig kan bortforklares med humor og ironi. Jeg
finner dette svært graverende, og tolker ditt tilsvar som at du ikke
er i stand til å innse sakens alvorlighetsgrad. Det ville vært rimelig
å anta at en mann i din posisjon var i stand til å se dette selv, men
så feil kan jeg altså ta.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Ola R.] #1140438 30/03/2011 09:35
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Ola R.
Nå har han forsøkt å vri seg unna i kommentarfeltet i artikkelen:

"Kjære syklister, jeg forstår at min kommentar skrevet med humor og ironi nå har medført et stort utslag av sinne og frustrasjon i sykkelmiljøet [...]"

Patetisk.

Jeg leser det ihvertfall som ett ganske middelmådig forsøk på en ironisk artikkel.
Hvis han hadde ordlagt seg slik han gjør for å formidle ett seriøst budskap hadde han ikke fått lov til å skrive for nyhetsspeilet engang?

Og til alle småsåre sjeler med audi og bmw: att du har en slik bil betyr ikke att du ikke kjører som folk. men som flere har påpekt er det i min erfaring slik att HVIS en bil kommer dundrende over sperrelinjene etter 2->1 felt på E6 godt over fartsgrensa med skiboks og DVD i baksetet, kan du tippe att det er en Audi uten å ta mye feil. Vi snakker ikke nødvendigvis om deg.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: henrikh] #1140440 30/03/2011 09:42
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Jeg liker ikke å bidra til Audi- og BMW-avsporingen her, men til alle som til daglig opplever å få bekreftelse for sine oppfatninger: Forskning viser at man ser det man ser etter - ikke nødvendigvis hele bildet. Med andre ord: Hvis du vil se at Audier er værre enn andre, ja så ser du faktisk det.

Edit: Den samme mekanismen gjelder selvsagt for bilister som hater syklister, noe det vi nå diskuterer kan være et utslag av.

Redigert av Ola R.; 30/03/2011 09:45.
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: henrikh] #1140441 30/03/2011 09:42
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: henrikh

Og til alle småsåre sjeler med audi og bmw: att du har en slik bil betyr ikke att du ikke kjører som folk. men som flere har påpekt er det i min erfaring slik att HVIS en bil kommer dundrende over sperrelinjene etter 2->1 felt på E6 godt over fartsgrensa med skiboks og DVD i baksetet, kan du tippe att det er en Audi uten å ta mye feil. Vi snakker ikke nødvendigvis om deg.

Den er vel siktet til ihvertfall meg.
Jeg er ikke småsår. crying2 Jeg er jo enig at de nok er overrepresentert og jeg blir like grinete og oppgitt over han som sitter inni, ikke bilen, som deg. Den er generaliseringen som jeg reagerer på uansett emne som blir diskutert

Jeg ser i etter tid at dette kunne missfostås da jeg drakk inn mine tidligere og nåværende biler. Disse er/var irrelevante for min kommentar.

Redigert av paalbn; 30/03/2011 09:46.

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Ola R.] #1140450 30/03/2011 09:54
Trille Offline
Medlem
Medlem
Jeg er opplært til å tro godt om folk, så jeg har sendt redaktøren denne henvendelsen (orker ikke være så veldig konstruktiv idag, det er det heldigvis mange av dere andre som er):

"Hei Tomm,

Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at en idiot utgir seg for å være deg og skriver truende, innsiktsløse ledere i avisen deres under din signatur.

Noen har til og med utgitt seg for å være deg i kommentarfeltet - i et forsøk på å bortforklare den truende formen med ironi og humor, slik at du skal fremstå enda teitere, ja attpåtil feig!

Jeg vil anbefale deg å finne den dusten som utgir seg for å være deg og få ham til å slutte med det, tenk på hva familien din føler når du fremstilles på den måten."

Torbj.
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Trille] #1140451 30/03/2011 09:55
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Snedig ICON_TONGUE

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: JonahHex] #1140455 30/03/2011 09:59
PålP Offline
Veldig
Veldig

PÅL
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: JonahHex] #1140456 30/03/2011 10:01
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Syklistopprør mot redaktør

Argh. Slått på målstreken av PålP.

Redigert av Lenny; 30/03/2011 10:01.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Lenny] #1140469 30/03/2011 10:15
J
Jon Magnus Aa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Quote:
Jeg ønsker ingen dødsulykke, og har ikke noe mot syklister. Men jeg er skremt over det dårlige forholdet mellom bilister og syklister, og har sett mange eksempler på uvett og farlige situasjoner. Både syklister som ligger flere i bredden på veien, og bilister som i sinne tar store sjanser, sier Tomm Pentz Pedersen til DN Aktiv.

Han gir seg ikke...

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: Lenny] #1140471 30/03/2011 10:18
front biker Offline
Besatt
Besatt
Jeg har tipset NSBs markedsmann i Østfold, som jeg kjenner. Kun med lenker til artikkelen og til diskusjonen her. Tipper han greier å trekke konklusjonen selv.

Jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme overfor andre annonsører, der man kjenner nøkkelpersoner hos annonsørene.

Demokraten framstår som en useriøs annonseavis. Antar "annonsør-kortet" gjør større inntrykk enn mailer, telefoner og foruminnlegg.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: front biker] #1140476 30/03/2011 10:23
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sitter nå og sender ut mailer til alle som annonserer på Demokraten. Håper alle sammen tar seg tid til det, det er nok mest effektivt om vi finner nøkkelpersoner hos annonsørene, men det hjelper nok om mange sender til mer generelle adresser også.

Folk som Pentz Pedersen må fjernes fra det offentlige rom som en kreftsvulst så nå må alle ta i et tak ICON_SMILE

Re: Demokraten - Oppfordring til vold [Re: dagbj] #1140477 30/03/2011 10:24
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Demokraten er eid 100% av A-pressen Lokale Medier AS. Jeg regner med at mange av annonsene man ser på demokraten.no er kanalisert dit via a-pressen, og at det ikke foreligger noe direkte avtaleforhold mellom f.eks Demokraten og Widerøe, Santander, ICE etc. Det kan derfor være greit å sende kopi av e-post til annonsørene til kontakt@apressen.no.

Styreleder i selskapet Demokraten AS er Pål Inge Karlsen, men han klarer jeg ikke finne kontaktinformasjon på.

Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support