Første alternativet ødelegger geometrien på sykkelen totalt. Ville du ha likt å sykle med 8" vandring på en sykkel som er bygget for stiv gaffel?
Det må du forklare. Hva er det som forandrer geometrien så mye her? Det ser ikke ut som forhjulet løftes noe særlig:
Jeg burde nok ha skrevet -20" vandring"- for å få ironien tydeligere frem. Men jeg skal allikevel gi et seriøst svar.
Jeg (og sikkert mange andre) er ganske følsom for små endringer i setestillingen. Et sete som peker kun 3-4 grader for mye oppover kan ødelegge ganske mye. Ser ikke hvorfor jeg ikke skal holde samme standarden for junior. Hvorfor skal han eller hun finne seg i feil sittestilling og ha følelsen av å skli bakover, eller få vondt i rompa?
Og ellers. Min erfaring er at det er enten eller. Enten så har jeg god tid og tilpasser meg til junior; som regel koseturer junior sykler på egen sykkel og jeg har tid til å vente. Eller så er turen mer preget av sykkelen som transportmiddel, og da er påhengsykkelen etter min mening et mye bedre (mer stabilt) alternativ. Ennå tar jeg turer med mine eldste som stoker på tandemen. Ikke fordi de ikke klarer å sykle langt nok selv, men fordi det rett og slett er kjempemoro (for dem og) å rase i over femti på 'flatmark', eller pese oppover i bakkeritt.