Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SX Trail - med dobbeltkrona gaffel?

SX Trail - med dobbeltkrona gaffel? #1139136 28/03/2011 17:29
P
pilsgard Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Hei.

Dama har fiksa seg ny sykkel for sesongen, en 2010 mod SX Trail. Tanken er at hun skal bytte bort RS Domain gaffelen (160mm) som står på nå til noe med litt mer vandring. Og etter at hun prøvde min Demo med Boxxer ble hun overbevist om at hun ville ha dobbeltkrona gaffel...

Vet jo at Sam Hill kjørte SX Trail med Boxxer for en stund tilbake, men de har jo spesiallaga greier...

Så derfor spør jeg dere godtfolk. Blir det stor forskjell på en RS Lyrik (170mm, tapered steertube) i forhold til en RS Boxxer med nedre styrelager gjemt i ramma? Har forsøkt å finne info på nettet om høydeforskjellen på gaflene, men jeg ble ikke mye klokere...

Hilsen
Pål

Re: SX Trail - med dobbeltkrona gaffel? [Re: pilsgard] #1139233 28/03/2011 19:14
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Det vil ikke være optimalt men det går og mange har gjort det tidligere.

Tror en Boxxer har 568 mm a2c (axle to crown) og en Lyrik 170 har vel 555mm a2c hvis jeg ikke har feil. Da har du 13 mm forskjell. Kan du gjøre noe åt det er det bra. Det er meget vanlig å kjøre SX Trail med Totem, 66 og Domain og de har 565mm a2c så 3 mm lengre går helt fint. Du kan ju vurdere en slik.

MEN du vil ikke ha garanti på ramma hvis den sprekker og du sier til produsenten at du kjørte boxxer på den.

Re: SX Trail - med dobbeltkrona gaffel? [Re: pilsgard] #1139539 29/03/2011 08:21
P
pilsgard Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Hmmm... Hvis det er 13 mm forskjell på Lyrik og Boxxer elimineres den forskjellen ved å bytte styrelager, CC lageret som står på nå bygger over 10mm på undersiden.

Da spørs det egentlig bare om ho har bruk for en dobbeltkrona gaffel... I tillegg øker jo vekta på sykkelen med ca en halv kg. Vi får se hva det blir til.

Takk for hjelpa så langt! ICON_SMILE

Re: SX Trail - med dobbeltkrona gaffel? [Re: pilsgard] #1139796 29/03/2011 12:56
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Siden hun antageligvis ikke er tung eller kjører hardt (ift de virkelig harde brukerne av SX Trail) vil jeg ikke tro dere får noen holdbarhetsissues ift headtube, SX Trail er bygget for å tåle en del herjing. Vær likevel obs på at en clean treff 90 grader på headtuben forfra ved et fall eller krasj etc kan gi MYE krefter i sving og at headtuben på SX Trail ikke er bygget for å tåle de ekstra kreftene en dobbeltkrone medfører. Dette er max krisemaksimering da...

Om jeg var i din situasjon (men hadde dame og hun hadde en SX Trail åff kårs) hadde jeg løpt og kjøpt en dobbeltkronegaffel. Mer presist og både ser og kjennes tryggere når man sykler. I tillegg har jeg enda til gode å finne en longtravel singelkronegaffel som har like bra funksjon som en dobbeltkrone til DH... Kjør den så lavt som mulig og sett på et DM stem, good to go!

Pål

Moderator  support