Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Snøsykling i Hafjell

Snøsykling i Hafjell #1138804 28/03/2011 09:25
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Sesongen starter med Trippelen

Etter en vinter med fantastisk forhold i bakkene og parkene her, er endelig (snø) sykkelføret også blitt perfekt her i Hafjell. (Varmt om dagen og kaldt om natten).
Lørdag 2 april inviterer Hafjell Bike Park til Trippelen. Den består av snøsykling, skeleton og BBQ.

Som en del av dere kanskje vet har jeg nettopp avsluttet en epoke i livet mitt.
Etter å ha tilbrakt vintrene siden 1989 i forskjellige bobbaner verden rundt jobber jeg nå i Hafjell hele året.
Erfaringen fra bobbanene er det som har lært meg mest om linjer, kurver og flyt – som igjen brukes når vi bygger løyper i Hafjell Bike Park.
Nå får de som har lyst, muligheten (i tillegg til snøsykling) til å prøve samt lære litt om skeleton og bakgrunnen min + grunnlaget for løypedesignet i Hafjell under trygge forhold.

Slik blir dagen:
Kl 0800: Oppmøte på parkeringen i Hafjell Alpinsenter for utdeling av heiskort og kort info.
Kl 0830: Vi tar Gondolen opp i samlet flokk før vi begynner morroa
Kl1030: Samling i bunn av anlegget ved bilene for å dra bort til Bob og akebanen i samlet flokk.
Kl1100-1200: Skeleton i Bob og Akenbanen fra Junior start. (koster kr 150,- pr pers).
Kl1200 Kursen settes mot Hafjell og Hafjellparken hvor grillene er varme og grillmaten ligger klar for en skikkelig lunsj.

Etter lunsj blir det ski og brettkjøring ut dagen med heiskort sponset av Hafjell. (Det vil ikke være mulighet for å sykle i anlegget etter kl 1045.)
Snøsykkling: Pga at anlegget er i ordinær drift blir det forbudt med hjemmelagde piggdekk.
På sandpapirføre er det uansett overkill. Best erfaring har vi med dekk med stort volum 2,5 til 3.0 og relativt lite luft. Det gjør at man flyter bra på snøen og får kongegrep.
For å ha oversikten over syklisten sykler vi rundt i en samlet flokk (eller to).
På lørdag (26 mars) gjorde vi en liten føre (og gli ) test i de aktuelle løypene og sjekket programmet mot klokka.
Planen for syklingen blir som følger:
Gondolen opp, trille ned til Park løypa og ta den ned til midten, opp med stolheis 2, ta Buldre løypa ned til Midten igjen, opp igjen med stolheis 2, Moe`town (hele) videre ned til Roller Coaster (morsom å kjøre men man får ikke nok fart til å ta hoppene, derimot er den pakket med woops som får fram smilet) ned til Midtstasjonen igjen, opp igjen med stolheis 2, et speedrun ned seterløypa, evnt innom Parken, ned forbi Railparken (evnt igjennom ) ned til siste delen på ekspressen, videre i lett nedfart og valgfritt Dessert eller å gønne rett ned og samling på skitorget (Bikeshopen).
Da er det på tide å avslutte første delen i Hafjell og trekke over til Lillehammer Olympiske Bob og Akebane for enda mere fartsfølelse.
Siden vi gjør det morgenen for å få optimalt sykkel føre må vi ta hensyn til den vanlige driften og sikkerhet med tanke på blanding av ulike “trafikanter” i løypene.
Syklingen er helt gratis, det kreves egen sykkel (forbudt med hjemmelagede piggdekk), hjem og ryggskinne/plate.

Skeleton: Vi har fått et kjempetilbud fra Olympiaparken på dette, som krever innmelding i en klubb. Total prisen på dette blir kr 150,- (kr 100 for turen og kr 50 for klubbmedlemskap som gir forsikringen som kreves for å få kjøre). Det er Lillehammer Skeletonklubb som er vertskaps klubb for denne aktiviteten. Innmelding tar vi ved oppmøte. Husk kr 50,- i kontanter.
Kjøringen vil foregå fra Jr. Start (Lavere damestart) på skole/nybegynner brett. (Den vanlige turist utgaven).
Brettene har støtfangere på siden og hastigheten blir ikke høyere enn at man klarer å holde hodet oppe hele veien. Fartsfølelsen er uansett helt genial. Vi beholder rustningene og hansker på etter snøsyklingen mens Olympiaparken stiller med skeleton hjelmer. Rett og slett grisemorro!

BBQ: Når alle har fått prøvd en runde i Bobbanen setter vi kursen mot Hafjell og Hafjellparken hvor grillene er varme.
Hafjell stiller med grillmat og drikke til alle i tillegg til heiskortet for snøsykling på morgenen og ski/brett kjøring resten av dagen.
Pga av innkjøp mat og organisering av skeleton kjøringen trenger påmelding fra de som vil være med innen onsdag 31 mars. Send påmelding til: sykkel@hafjell.no
PS. Testturen på lørdag for å sjekke føret i løypene var SVÆRT vellykket :-)

OBS. Vi tar forbehold om at syklingen kan bli avlyst ved væromslag eller lign. som gjør at sikkerheten kan for dårlig .

Her er en liten film fra forrige gang vi koste oss på snøen:

http://www.facebook.com/profile.php?id=751380064&ref=ts#!/video/video.php?v=27851437200

Snorre

Redigert av snorre; 28/03/2011 10:59.

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1138848 28/03/2011 10:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kan man klare seg med stisykkel, eller er dette perfekt for å kjøre inn utforsleden?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: baronKanon] #1138893 28/03/2011 11:02
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Begge deler funker nok, jeg holder en knapp på utforsleden :-) Hovedsak er dekk med mest mulig volum så man flyter oppå der det trengs.
I sykkel løypene er et ganske mye woops kuler som det kan være greit å ha litt vandring på.

Snorre

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1138947 28/03/2011 12:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hmm, tror jeg faktisk holder meg hjemme. Ikke kjørt inn eller justert noe av demping ennå, så det kan være greit å ha det på G før felleskjøring.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: baronKanon] #1138987 28/03/2011 13:07
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Spiller nok ikke så mye rolle, blir helt sikkert mange stopper med god mulighet for litt treppling og way of over-nerding med dempere for de som gidder.
Basic set-up og kjøre på funker helt fint på snø når man ikke tar tiden :-)
Viktigste er å ha det morro og det blir det garantert!

Snorre

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1139810 29/03/2011 13:26
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Dette blir stas, jeg gleder meg!

Er det noen som skal oppover som kunne tenke seg å dele en hytte eller noe? Jeg vedder en kavring på at det er kjølig på campen nå...

Man kommer alltids ned
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: Maybelline] #1141341 31/03/2011 09:23
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Her er video fra føretestingen :-)

http://www.youtube.com/watch?v=xxlLzhVJtLk

Snorre

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1141524 31/03/2011 12:41
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Vi handler inn grillmaten i morgen så det er fremdeles mulig å melde seg på.

Snorre

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1143256 03/04/2011 13:23
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk alle som tok turen for å være med på den første Hafjell Trippelen. Vi ble snaut 30 syklister som koste oss stort!

Snorre

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1143301 03/04/2011 14:45
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Stor takk til deg også Snorre! Fantastisk opplegg fra start til slutt.
Jeg var et eneste stort glis hele veien hjem ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1143416 03/04/2011 17:25
knusole Offline
Avhengig
Avhengig
Kjempetiltak! Moro å tyvstarte litt på sesongen ICON_SMILE

Ble bra fart i den bob-banen gitt!

Re: Snøsykling i Hafjell [Re: knusole] #1143430 03/04/2011 17:44
månegåsen Offline
Entusiast
Entusiast
Første setning etter denne kommer på trøndersk, så vær advart:

Fy faen i hælllvette det der så KONGEFETT ut!
Jeg trodde ikke jeg ville hatt sjans til snøsykling, men det der så jo overkommelig ut!!

1) Er det ikke farlig å kjøre så tett innpå hverandre mtp. fall?
2) Jeg trodde det ville foregått så mye fortere, hadde man blitt tillatt å kjøre så rolig?
3) Kunne jeg brukt min under 10 kilos karbonsykkel med piggdekk, eller måtte jeg tatt frem mongoosen min som er dhsykkel?
4) Blir det flere slike fremover? Kanskje i Oppdal eller Åre også?
5) Får jeg sitte på med noen om noen reiser fra Trondheim? ;P

Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme
Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene
ERFARING over spam.
Peace & Luv
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: månegåsen] #1143687 04/04/2011 06:59
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Nok en gang takk for meldinger pr sms og FB. Gjør det veldig hyggelig å dra igang litt morro :0)

Månegåsen: Vi sa det var greit å holde avstand før vi startet, etter 20 meter inn i Parkløypa var det kø. "Learning by doing" funket som vanlig og folk holdt bedre avstand etter hvert.

Farten justerer man selv, akkurat som på sommeren og nedoverfolket tar stort sett hensyn til hverandre på en bra måte.

Fungerer best med litt boing og brede dekk. Spesielt når føret ikke var helt optimalt. (Bare -1,7 som kaldeste måling i løpet av natten).

Hvis føret er bra så skal vi sykle mer her men med litt mindre opplegg rundt.
Føret blir egentlig bare bedre å bedre utover så lenge det er nattefrost og ikke blir klink is.
Eneste som var skikkelig synd var at når vi tok et "speedrun" ned Snarveien var det i meste laget med tåke

http://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=10150149850002201&set=o.2401971450&theater (hvordan gjør jeg det om til link??)

og det luktet "kylling når vi stoppet i bunn ;-) Bremseskiven min bak var nesten lilla :-)

Det ble et par bra turer i Buldreløypa som ble fanget med flere GoPro kamera.
Legger ut det jeg fikk så fort jeg får redigert det sammen.

Må også få si at jeg var imponert der jeg sto og tok bilder i bobbanen. Aldri sett en gruppe kjøre så bra, kunne virkelig
se at folk hadde feeling og korrigerte imponernede på
intuisjon. Rått.

Snorre

NOTS medlem

Hafjell
Re: Snøsykling i Hafjell [Re: snorre] #1144471 05/04/2011 08:24
S
snorre Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Her er en film fra Trippelen laget av Morten Corneliussen Rustad :-)

http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150196089328072

Snorre

NOTS medlem

Hafjell

Moderator  support