Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum

Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum #1138493 27/03/2011 19:53
Alltid sliten Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg bor noen mil syd for Oslo og jobber i Oslo sentrum (like ved slottet). Jeg kjører til jobb og begynner å bli ganske lei av køen fra Asker til jobb og køen ut av byen tilbake.

Jeg har derfor vurdert om jeg skal prøve å kjøre til Asker (eller nærheten) parkere bilen, og sykle derfra inn til jobb. Ettersom jeg er veldig ukjent med veinettet og hvilke veier som er veldig traffikert etc lurer jeg på om noen kan gi meg en annbefaling når det gjelder valg av rute. Et sted å parkere (gratis) er et veldig godt utgangspunkt for turen ICON_SMILE

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen Alltid Sliten
Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: Alltid sliten] #1138594 27/03/2011 21:45
Dan Offline
More than words
More than words
Det finnes vel fine gangveier fra Asker til Sandvika og fra Sandvika finnes det tre hovedtraséer videre til Lysaker. Enten kan du sykle kyststien, en liten omvei på sti, eller så sykler du den nasjonale sykkelruten på sjøsiden av E18, eller Gamle Drammensveien på landsiden av E18. Fra Lysaker og innover så er Tour de Finance det mest effektive, altså gangveien på sjøsiden av E18 langs Bestumkilen og Frognerkilen. Så mener jeg å huske at det finnes en gangbru som tar deg over til Vika og derfra er det jo kort vei til slottet.

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: Dan] #1138597 27/03/2011 21:56
S
SvenR Offline
Fersking
Fersking
S
Et lite tips hvis du velger nasjonal sykkelrute langs E18: Finn ut av sykkelveiene en søndag først! Jeg la trøstig i vei fra Sandvika og innover en ettermiddag og fikk smake sykkelrute på ekte norsk - dvs sykkelvei som forsvinner og evt dukker opp 300 meter på motsatt side av veien, skilter som peker ut i blindveier, manglende skilting foran store kryss m flere muligheter osv. Lenge siden jeg har banna så mye.

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: SvenR] #1138607 27/03/2011 22:31
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Det er vel ingen som har en garmin rute med strekningen?
Har vært inne på samme tanke som trådstarter selv, og det hadde jo vært kjekt med en rute å laste inn på 705'en.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: SvenR] #1138608 27/03/2011 22:32
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Hvilken retning kommer du til Asker fra? Parkering i sentrum kan være kilent, Bakkene ned fra Drengsrud går kjapt/ evt Holmen og paddeflatt innover hvis det er retningen? Støtter rådet om å ta seg en "test runde" først, kan være kaotisk i rushet

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: sailman] #1138636 28/03/2011 05:45
make art Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg vil anbefale "indre" rute fra Høvik til Lysaker. Er rimelig sikker på at det er det raskeste. Ikke så lett å sykle seg bort heller og trafikken er ikke så ille i og med at det er stengt for gjennomkjøring med bil i myldretiden.

Etter Høvik kirke sykler du over brua som krysser E-18 og tar til høyre i rundkjøringen. Da skal du ha nesa vendt mot Oslo og veien du sykler går paralelt med E-18. Kjør rett frem slik at du får den gule bensinstasjonen på høyre hånd. Etter 500-600m tar du til venstre i rundkjøringen. Etter 200-300m holder du til høyre i krysset. Du runder straks en sving og får et langt rett strekk der du passerer en Kiwi-butikk bla. Fortsett og du sykler etterhvert over en bru med utsikt til både motorvei og et lite tjern med sothøner og annet fugleliv på høyre side. Etter 200m kommer du opp på et lokk over E-18 med en rundkjøring. Ta av etter tunnelen og fortsett ned i parkeringshuset ca 10m fra rundkjøringen. Det er to parkeringshus. Du skal ned i det på din høyre side. Så sykler du gjennom parkeringshuset og tar til venstre vel ute. Sykle rett gjennom rundkjøringen og over Lysakerelva. Ta inn på sykkel- og gangsvei som løper på din høyre side og følg den videre inn til Aker Brygge. Pass opp for sprø medsyklister i ukene før Birkebeinerrittet.

Jeg er overbevist om at du er raskere fremme enn de med bil om du drar i syv- åttetiden.

God tur!

Anders

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: make art] #1138690 28/03/2011 07:26
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Parkering (gratis) i Asker sentrum er ikke lett, nei. Et alternativ kan være pendler-parkeringene ved de lokale togstasjonene (Høn, Våkås, Hvalstad). De er vel gratis så vidt jeg vet og ihvertfall Hvalstad ligger ikke så langt fra E18.

Sitat: make art
Pass opp for sprø medsyklister i ukene månedene før og etter Birkebeinerrittet.
Fixed ICON_SMILE

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: EiW] #1138707 28/03/2011 07:45
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Asker - Oslo logget med runkeeper:

http://runkeeper.com/user/64552346/activity/11111213

Ser ut til at jeg kan eksportere en gpx-fil. Hvis dette kan benyttes med Garmin kan denne sikkert skaffes.

Redigert: Kjørte forbi Lysaker med bil i går og det ser ut til at sykkelbroen er på plass. Så da slipper man p-huset.

Redigert av ohjelm; 28/03/2011 07:48.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: EiW] #1138709 28/03/2011 07:47
Tex Offline
Besatt
Besatt
Nei, vær grei og ikke fyll opp pendlerparkeringen til toget!
Skal du sykle kan du parkere gratis på Holmen, f.eks. på en av plassene ved Skeidar / Kunstgressbanen

Det er flere syklister fra Drammen som parkerer her.

Herfra sykler du bort Fekjan, over Billingstadsletten, videre til Scandic i Sandvika, under E-18, gjennom Sandivka, over Høvik til Lysaker og derfra Tour de Finance.

Veldig fin tur.

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: make art] #1138714 28/03/2011 07:52
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: make art
Ta av etter tunnelen og fortsett ned i parkeringshuset ca 10m fra rundkjøringen. Det er to parkeringshus. Du skal ned i det på din høyre side. Så sykler du gjennom parkeringshuset og tar til venstre vel ute. Sykle rett gjennom rundkjøringen og over Lysakerelva. Ta inn på sykkel- og gangsvei som løper på din høyre side og følg den videre inn til Aker Brygge. Pass opp for sprø medsyklister i ukene før Birkebeinerrittet.

Riktig nok er den nye gangbrua idiotisk konstruert, men jeg nekter å tro at den er dårligere enn alternativet med å kjøre gjennom parkeringshuset.

Når det gjelder effektivitet så slår jeg et slag for den mellomste traséen. Når man har lært hvor man skal i de forskjellige kryssene så er det jo veldig mye rett frem i full fart.

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: Dan] #1138722 28/03/2011 07:56
Dan Offline
More than words
More than words
Se for øvrig SLF sin karttjeneste, som viser make art sitt forslag (bortsett fra at de viser den gamle gangveien rundt Lysakerlokket). Mitt forslag går ut på at man velger Fagerstrandsveien og Michelets vei isteden. Roligere gater med bommer som stopper gjennomfartstrafikk.

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: Dan] #1138795 28/03/2011 09:12
L
lessthanjake Offline
Medlem
Medlem
L
http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/kart/byen/sykkelkart/

Du får de tilogmed gratis hjem i postkassen om du vil ICON_SMILE

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: lessthanjake] #1139049 28/03/2011 15:48
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: lessthanjake
http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/kart/byen/sykkelkart/

Du får de tilogmed gratis hjem i postkassen om du vil ICON_SMILE

Stemmer, det.

Send en email til denne adressen: postmottak@sam.oslo.kommune.no

og be om sykkelkart for både øst og vest. Da får du kart fra 2009 tilsendt gratis om du også oppgir postadressen din.

Her er min Asker - Skullerud trasé: http://connect.garmin.com/activity/43803664 . Istedenfor Langenga bør du kanskje kjøre til høyre ved Hvalstrand bad opp Undelstad til Asker sentrum eller ta Kirkeveien. Det går oppover uansett på veien tilbake. Parkerer du ved Høn er det bare å fortsette på Reistadjordet og så ta til høyre etter overgangen over E18.

Min løsning for Sandvika sentrum er jeg fornøyd med: det er en slags sykkeltrasé langs Kjørboveien som leder til Thon hotellet på baksiden.

Som det fremgår av de rette røde gps-stripene mine har jeg kjørt gjennom parkeringshuset - det var før den nye broen ble bygget. Jeg har ennå til gode å prøve den.

På vei ut av byen retning Asker anbefaler jeg at du holder deg fra Aker brygge på høyre siden og svitsjer over til venstre siden når du først må ved Kiel/Oslo-ferja. Aldri noe trafikk på høyresiden. Mot sentrum: ved Vika opp mot sentrum eller fortsett Munkedamsveien inn i Løkkeveien og opp mot slottet.

Ellers ligner min gps-trasé stort sett det som er blitt beskrevet her av andre.

Martin

Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: M@rtin] #1139079 28/03/2011 16:16
Alltid sliten Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tusen takk for alle sammen for utfyllende og gode tips.
Sailman: Jeg kommer fra Kongsberg og vil helst unngå å kjøre inn i Asker sentrum. Parkering ved Holmen virker veldig bra. Om jeg ikke kan stå hele dagen ved Skeidar kan jeg parkere ved Holmen Fjordhotell.

Jeg tror dette blir en fin måte å få noen ekstra (sårt trengte) mil i beina i år.

Hilsen Alltid Sliten
Re: Valg av sykkelrute fra Asker til Oslo sentrum [Re: Alltid sliten] #1139123 28/03/2011 17:10
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Hvis du velger Holmen, så er det ok parkeringsmuligheter mellom Expert/Skeidar bygget og Holmensenteret, sving av E18 og til h, så til h en gang til. Da ser du parkeringene til Holmen IF, tennisen og annet. Deretter er det bare å kaste seg på ramma og følge veianvisningene postet over.

Er du ute etter tøffere utfordringer svinger du av E18 v liertoppen, parkerer på pendlerparkeringen og får litt mer "bakker og berg" på veien mot hovedstaden.
God Tur!

Moderator  support