Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Thule Clip On

Thule Clip On #1137892 26/03/2011 20:29
A
alexanderdav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei,

Har gått til innkjøp av en VW Golf uten hengerfeste. Litt dumt iogmed at jeg har lyst til å ha med meg sykkelen på tur.

Etter det jeg kan se så selger Thule stativ ved navn "Clip On", men jeg finner ikke noen butikker som selger disse. Iallefall ikke på nett.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i disse? Gjerne i nærheten av Oslo.

Re: Thule Clip On [Re: alexanderdav] #1137895 26/03/2011 20:34
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Mekonomen har det. Bruker som regel ikke ta mer enn et par dager å få det på lager om de ikke har inne for øyeblikket.

Arne
Re: Thule Clip On [Re: Superted] #1137905 26/03/2011 20:48
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Torshov Bilrekvisita på Storo har en del Thule-stativ, men jeg vet ikke om det inkluderer den varianten. Ikke stol på hjemmesiden deres.

Re: Thule Clip On [Re: JonAre] #1137964 26/03/2011 22:46
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke takstativ?

Re: Thule Clip On [Re: Hansi] #1138012 27/03/2011 07:29
Duken Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Thule Clip On [Re: Hansi] #1138034 27/03/2011 08:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Hansi
Hvorfor ikke takstativ?
Tiltredes. Husk at du må ha synlig skilt og baklys, slik at du egentlig ender opp med å måtte skaffe deg strømuttak bak. Sånn hvis du skal følge loven...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Thule Clip On [Re: baronKanon] #1138041 27/03/2011 08:22
jrm Offline
Sitat: baronKanon
Hvorfor ikke takstativ?
Tiltredes. Husk at du må ha synlig skilt og baklys, slik at du egentlig ender opp med å måtte skaffe deg strømuttak bak. Sånn hvis du skal følge loven...

Med Thule ClipOn trenger du ikke å tenke på slik, alt som må være synlig er synlig.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Thule Clip On [Re: jrm] #1138042 27/03/2011 08:26
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jrm
Hvorfor ikke takstativ?

Med Thule ClipOn trenger du ikke å tenke på slik, alt som må være synlig er synlig.

Det kommer vel litt an på hva slags bil og plassering av lys og skilt.... sykkelen blir jo hengende bak, så den kan pr teori skjule både skilt og lys, selv om den henger høyere enn et hengerfeste-stativ..

F eks bak på en ford focus vil det vel bli litt trøbbel med de høye baklyktene?

Hvis man skal være lovlydig da... ICON_SMILE

Kan man ikke ha sykkelen inni bilen er takstativ enkelt og greit sier nå jeg i hvert fall! ICON_SMILE

Re: Thule Clip On [Re: Raymond] #1138049 27/03/2011 08:47
jrm Offline
Sitat: Raymond
Sitat: jrm
Hvorfor ikke takstativ?

Det kommer vel litt an på hva slags bil og plassering av lys og skilt.... sykkelen blir jo hengende bak, så den kan pr teori skjule både skilt og lys, selv om den henger høyere enn et hengerfeste-stativ..

F eks bak på en ford focus vil det vel bli litt trøbbel med de høye baklyktene?

Hvis man skal være lovlydig da... ICON_SMILE

Kan man ikke ha sykkelen inni bilen er takstativ enkelt og greit sier nå jeg i hvert fall! ICON_SMILE

De fleste som bruker ClipOn har ikke problem med skilt eller baklyktene. Som ClipOneier må jeg bare si at jeg syns at stativet er litt tungtvint å montere på bilen og jeg snakker ikker en gang om skrapene. Om jeg måte velge på nytt hadde jeg kjøpt takstativ...

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Thule Clip On [Re: jrm] #1138211 27/03/2011 13:26
A
alexanderdav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei,

Her var det mange gode svar! Takk så mye.

Det kan være at takstativ er vel så lett å ha med å gjøre, men jeg kan ikke se at det finnes noen fester på bilen for å montere dette i. Renger med at det finnes noen universal-stativ? Jeg får ta en tur på Torshov Bilrekvisita på Storo og se hva de har og anbefaler.
Må man ta av framhjulpet på sykkelen med stativene til thule? Det beste hadde selvfølgelig vært å hatt sykkelen inni bilen, men etter noen timer på grisete grusveier og sølete stier, kan jeg tenke meg at min bedre halvdel blir noe morsk når bagasjerommet ikke ser ut...

Re: Thule Clip On [Re: alexanderdav] #1138877 28/03/2011 10:38
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Takstativ til Golf 5&6 festes ved at stativet omslutter karmen i døråpningene. Foran vil du se en liten plastskrue (umbraco) som skrus ut og stativet sikres ved at en liten metall tap settes inn i hullet og stativet strammes. Bak er det kun stramming, men ser du godt etter er det to små piler frest inn i chassiet som indikerer hvor stativet skal festes.
Du får kjøpt stativ på Møller og du finner delenummeret her om de ikke klarer å finne frem i systemet:
Golf 5 & 6: http://www.volkswagen-zubehoer.de/shop/p...gersysteme.html

Det er en lignende løsning på Golf 4, men den kjenner jeg ikke i detalj. Dette ser slik ut: http://www.volkswagen-zubehoer.de/shop/p...gersysteme.html

Redigert av prøver; 28/03/2011 10:39.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Thule Clip On [Re: prøver] #1138897 28/03/2011 11:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har brukt clip-on til Golf 3 selv, med både sti og utforsykler, helt uten problemer. Mer stabilt stativ skal man lete lenge etter, sitter som rakkern.

Har ikke kjørt med slik lystavle, da lysene har vært "gode" nok(vurdert av meg), men har brukt en tavle med reg-nummer på.

Har hatt politi rett bak, men ikke blitt stoppa, så jeg vurderer det til å ha vært greit.

Vil si at et stativ for 3 sykler ikke egentlig funker med 3 "større" sykler type fulldempet sti eller utforsykkel, men 2 sykler av ymse slag går fint.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Thule Clip On [Re: RazeFaze] #1138920 28/03/2011 11:30
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
For guds skyld fest clip-on stativet godt og riktig på, om dette velges!

Selv er jeg meget skeptisk etter at bilen foran meg på vei til Grenserittet i 09 mistet clip-on stativet med 3 sykler på i 100 kmt midt på Svinesundbrua. Heldigvis for meg hadde jeg ok avstand, så jeg med et nødskrik klarte å svinge unna sykkelhaugen som med et gnistregn svirret bortover asfalten...

Heldigvis traff heller ingen andre av de mange som hadde det travelt med å komme til de første puljestartene i Strömstad haugen med sykler, ettersom jeg så igjen bilen og syklene på parkeringsplassen i Strömstad rett før start. Tre karer meeeeget stramme i maska jobbet febrilsk med å finne ut om det var mulig å sykle på noe av det som datt av bilen...

"A singletrack require a multimind"
Re: Thule Clip On [Re: MoHo] #1138961 28/03/2011 12:28
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvordan greier man å sette det på feil, er mitt spørsmål?? :-D
Men det er vel mange idioter rundt omkring.

Min erfaring er at stativet, rett justert, sitter utrolig godt. Har hatt 40-45kg hengende på, men bruker alltid ekstra festeremer på selve syklene. Er man usikkert kan man sikre "låsearmene" på selve stativet også, men rett justert åpnes ikke disse spesielt lett.

Det andre kjekke er jo at man med litt muskelkraft kommer greit inn i bagasjerommet også, med syklene på :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support