I mangel på kunnskap , og da jeg ikke har klart å finne artikler på internett(Heller ikke her på forumet), ser jeg meg nødt til å spørre om råd og veiledning her. Jeg har begynt å få et solid lager med brukte hjulsett som det er slark i. Hjulene er ikke utslitte, så jeg klarer ikke å kaste de, fordi jeg ser for meg at det er en relativt enkel sak å stramme, eventuelt skifte lagrene i disse hjulene. Men hva trenger jeg eventuelt av utstyr/verktøy/pågangsmot for en slik utfordring? En(flere) detaljert(e) beskrivelse(r) hadde vært til stor hjelp. Eller er det rett og slett så enkelt at man ikke tar vare på hjula når de begynner å slarke? (I så fall dumt og kostbart .)
Hvis du har Shimano-nav med løse kuler i lagrene, bør du ta opp lagrene og sjekke om du må bytte kuler (item 4&5) og/eller konus (item 3 del av item 6). Hvis kuler og konus er blanke og fine er det bare å dytte inn nytt fett og sette sammen igjen. Det du ikke får byttet ut er den indre lagerbanen (dvs andre siden av kulene for konusen)- den er en integrert del av hhv bosset (item 9) og lagerkroppen. Hvis denne er ødelagt/har mye sår bør du nok kanskje bytte nav, evt kaste hjulet hvis det ikke er et kostbart hjul.
Bytter man ut et hjulsett fordi det slarker? Sikker mange som kan dette bedre enn meg, men jeg overhalte nettopp hjulene mine for første gang. Trenger konnøkler av riktig dimensjon (sjekkes med skyvelære hvilke du trenger før du kjøper) i tillegg kjøpte jeg en tube Park Tool nav-fett. I tillegg må man erstatte ødelagte kuler hvis nødvendig. Navene er bygd opp med kontramuttere på hver side, det vil si to muttere som er strammet mot hverandre, det er det konnøklene brukes til. Strammer man for mye kjenner man at hjulet spinner dårlig, for lite fører til slark... Park Tool
Selv var jeg skeptisk til å begynne, men var overrasket over hvor enkel det var.
Kulene kan nok byttes uansett, ihvertfall om du har kjørt et år eller mer på lageret. Kulene kan ha blitt litt ovale uten at det er så lett å se. Kulene koster veldig lite i forhold til arbeidet du gjør ved å gå over navet. Bytter man kuler jevnlig er det nesten ikke grenser for hvor lenge et bra nav med løse kuler kan vare.
Dersom man har kjørt litt med slark i navet er det ganske sannsynlig at navet er ødelagt, man kan jo prøve å bytte ut konusen, men det er ikke sikkert det er nok.
Det er viktig å være veldig nøyaktig når man strammer til navet til slutt.
Jeg ventet litt for lenge med å bytte kuler i et LX nav. Bildet taler for seg selv. Konusen var ganske slitt, men nye kuler koster praktisk talt ingenting, så jeg satte inn nye kuler og fettet opp godt. Navet holdt i en halv sesong til pga. dette.
Maskinlager er faktisk mulig å fette opp også. Fikk et tips om å bruke skalpel for å vippe av tetteringen. Sprutet inn nytt fett og klikket tetteringen på plass, fungerte upåklagelig.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
OK da smartingen, kan du fortelle meg hvorfor det kalles boss da? "Frinavsmekanikken" ville jo vært en meget mere adekvat norsk oversettelse Og se, uten mellomrom til og med!
Og hvis du lurer på om jeg har to eller ti tommeltotter: Jeg har faktisk demontert en kassett og et boss en gang eller to, men aldri helt skjønt akkurat hva som er "bosset". Før nå.