Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelparkering Oslo Sentrum

Sykkelparkering Oslo Sentrum #1136312 24/03/2011 11:59
B
BW2009 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Er det noen som vet om det finnes noe sted i Oslo Sentrum å parkere sykkelen innelåst? Jeg kom over en sak om at de hadde laget noe slikt i Fredikstad som et prøveprosjekt.

Jeg er i en situasjon der jobben min flytter til Sentrum og det er verken muligheter til å parkere sykkelen innelåst eller garderobe. Dette gjør at alle mine planer om sykling til og fra jobben gikk rett til hel.... Noen som har noen løsninger på hvordan dette kan løses? Selv er jeg litt fortvilet over situasjonen da mye av treningen min er til og fra jobb pga at det ofte blir for sent å reise ut på lengre turer når jeg endelig er hjemme etter jobb...

Alle forslag (med unntak av å leie seg hybel i oslo sentrum) tas i mot med stor takk!

Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: BW2009] #1136393 24/03/2011 13:56
front biker Offline
Besatt
Besatt
Nei, tviler sterkt på om det finnes noe "offentlig tilbud" om avlåst sykkelparkering i Oslo sentrum. Så her må du bruke kreativiteten. Finnes det garasjekjeller i nærliggende bygg? Er det mulig å smugle sykkelen inn i kjeller eller loft der du jobber? Finnes det en sykkelbutikk/verksted i nærheten du kan leie deg inn hos?

Hva slags arbeidsgiver har du valgt? Ikke mulighet for sykkelparkering lizzom!!?? Vurder å skifte arbeidsgiver, fort!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: front biker] #1136403 24/03/2011 14:09
L
lessthanjake Offline
Medlem
Medlem
L
Når jeg sykler med godsykkelen til jobb har jeg den på kontoret. Det er det mange andre som har også, både i min bedrift og i andre ser jeg, så tror det er alment akseptert.. Kanskje det er en mulighet, må jo være et eller annet sted på jobben den kan settes i alle fall.

Hvis ikke får man jo en sykkel folk ikke gidder å stjele for prisen av tre månedskort. Har en sånn også, og den frakter med til jobb. Tilogmed med mer treningsutbytte siden den er et dråg, dåg ikke så gøy å sykle på.

Redigert av lessthanjake; 24/03/2011 14:10.
Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: BW2009] #1136414 24/03/2011 14:29
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har også vært borte i at jobben flyttet fra gamle lokaler hvor det var akseptert å ha sykkelen inne på kontoret, til et fancy nybygg hvor det ikke var tale om å få ta med sykkelen opp på rommet. Siden jeg den gang var innleid konsulent så hadde jeg ikke noe jeg skulle ha sagt.

Løsningen den gang ble å ha to låser sittende fastlåst i sykkelstativet i fellesgarasjen (som stort sett var åpen hele dagen for hvem som helst) og bruke en gammel rælsykkel. Kjipt og kjedelig, men man fikk nå syklet til jobb i hvert fall.

Hvis dette er din hovedarbeidsplass og du har eget rom så ville jeg ha tatt diskusjonen om hvorfor det er et problem å ta med sykkelen på rommet. Er det flere som sykler til jobben? Gjør dette til en felles sak og fortell ledelse/administrasjon hvor mye muligheten til å kunne sykle til jobben betyr for dere.

Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: BW2009] #1136443 24/03/2011 15:32
chalshus Offline
More than words
More than words
Hva med å gå til anskaffelse av en billig sykkel du kan "slenge" fra deg?

Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: chalshus] #1137387 25/03/2011 19:03
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du ikke hadde tenkt å sykle hele året så kan kanskje en sammenleggbar sykkel være en mulighet? (har selv vært på jakt etter en unnskylding for å kjøpe meg en, men får låst sykkelen i garasje)

Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: Brumm] #1137610 26/03/2011 08:52
B
BW2009 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Tror jeg har fått ordnet meg en nødløsning noen dager i uken. Fryktelig irriterende situasjon. Jobber som konsulent, og da er det litt vanskelig å argumentere for at sykkelen burde få stå på plassen min i åpent landskap. Det var aldri noe problem når jeg tidligere har vært fast ansatt andre steder. Alt hadde vært enklere med eget kontor. Når vi i tillegg flytter til kontorer i et område som gjør at sykkelen hadde vært borte før lunsj første dagen, så er det ikke veldig aktuelt (uansett prisnivå på raceren) å låse den fast utenfor.

Uansett, takker for svar. Jeg får planlegge dagene mine bedre, og heller sykle en runde før jeg reiser inn til jobben.

Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: BW2009] #1137626 26/03/2011 09:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: BW2009
Jeg får planlegge dagene mine bedre, og heller sykle en runde før jeg reiser inn til jobben.

Akkurat det der er jo faktisk et regnskap som kan funke, hvis tiden brukt til kollektivtrafikk/bilkjøring ikke er mye større enn til klesskift og dusj, siden en lang treningstur kun krever én dusj, mens jobbsykling krever to.

Hvor har du din egentlige arbeidsplass i forhold til kundens kontor i sentrum? Kunne et alternativ være å sykle til det vanlige kontoret, parkere, dusje, skifte og så fortsette kollektivt til kunden? Kanskje arbeidsgiveren i tillegg setter pris på å få se deg en halvtime hver morgen, slik at det kommer noe godt ut av situasjonen?

Eller kunne det funke å sykle til kontoret, skifte sko og fortsette treningen med å løpe til kunden og dusje der?

Re: Sykkelparkering Oslo Sentrum [Re: Dan] #1137636 26/03/2011 10:06
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde det vært en offentlig sykkelparkering ville jeg fryktet at det ble en magnet for folk med for lange fingre. Støtter det å kjøpe en rimelig sykkel som du ikke er redd for. Kjøpte selv en på bruktmarkedet for noen få år tilbake. Fikk en helt grei jobbsykkel til 3000,- på finn.no som holdt fin-fint til formålet som var å sykle til og fra jobb på 13km hver vei.

Moderator  support