Jeg er fersk i mtb-gamet og fikk en merida birkbeiner racing 2008-modell av svigerfar, da han hadde kjørt den om vinteren til jobben.
Det jeg har å jobbe med er ramma (hfs alu), girskifterne, bremsehendlene (avid) og en sram x-9 baksveksler (der det lille hjulet på enden er frosset fast). Kranken er rusten, men jeg tror den funker, det samme gjelder kassetten bak.
V-bremsene er herjet og bør byttes og dempegaffelen (rock shox tora 318) er "stuck down" og sykkelexperten på lørenskog klarte ikke å rikke den. Girveksleren foran (Sram x-7) var helt frosset, med litt wd-40 og rå kraft klarte jeg å rikke den, men det spørs om den blir seg selv igjen.
Er dette noe å jobbe med eller bør jeg se etter en annen brukt sykkel i bedre stand? Målet er å gjøre dette så billig som mulig da jeg er en fattig student, for tiden bosatt i sverige) som så gjerne vil kjøre litt på grusen og kanskje litt på en og annen lett sti.
Tips og vink tas imot med stor takk

Hvis noen har noen tips til deler, eventuelt noen billige deler liggende, kjøper jeg gjerne.