Hei. Noen som har tips eller erfaring ang. styrketrening rettet spesielt mot sykling? Tenker da spesielt på øvelser. Men kom gjerne med mer utfyllende svar :-)
Knebøy, benpress, leg-raise og stabiliseringsøvelser med medisinball/kjernetrening? Fant en video her om dagen med diverse øvelser man kunne gjøre med en slik ball, noen som har link til en slik video? Tror den var norsk ;P
Jeg har hatt en dag med styrketrening hver uke siden februar. Aldri løftet så mye som en vekt før det.
Jeg har bare trent knebøy og benpress, tror det funker. kjennes i allefall slik ut!
Men jeg lurer litt på hva andre tar i benpress? Jeg drev litt med langrenn når jeg var 15-16 år, men ga meg med det. Men startet å sykle igjen for snart et år siden (da jeg var 20), og da hadde det vært knapt med trening de siste årene. Jeg kjører 4x4 på 190KG i benpress, er det lite for en kar på 1.79 og 69KG?
Å sammenligne beinpress er ganske vanskelig da det som regel er en apparatsutførelse og alt avhenger av utvekslingen i maskinen. Det er mye lettere å sammenligne knebøy med knebøy, altså med frivekter.
Det er ganske bra i forhold til høyden på 1.79 ihvertfall.
Ok! jeg var litt usikker på hvor mye jeg kunne klare på benpress, så prøvde meg frem til 200kg men ble for tungt, siden jeg hadde trent 4x4 knebøy først. Men vet ikke hvor mye det har å si for 4x4 serier.
Sån for å sammenligne kjørte jeg 180kg på et bein og 150kg i knebøy i 5 repp serier. Begynte på 80kg i september. Har ikke lagt på meg så mye i muskelvekt men blitt veldig mye sterkere. Corestyrken er værtfall veldig mye bedre.
Har hatt ryggproblemer i 2-3 år og turna på medesinballer, tatt planken til ingen nytte. Det var først når jeg fikk bygd opp core med skikkelig styrketrening at jeg ble fin.
PS: Begynn og løft uten belte med lette vekter. Og les på linken jeg delte.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Har hatt ryggproblemer i 2-3 år og turna på medesinballer, tatt planken til ingen nytte. Det var først når jeg fikk bygd opp core med skikkelig styrketrening at jeg ble fin.
Å sammenligne beinpress er ganske vanskelig da det som regel er en apparatsutførelse og alt avhenger av utvekslingen i maskinen. Det er mye lettere å sammenligne knebøy med knebøy, altså med frivekter.
Er forskjell på benpressapparatene. Har tatt på to forskjellige steder og jeg tar helt greit 30-40 kg mer på den ene. Den glir lettere på den enn på den andre på skinnene. (vet ikke helt om det er noen forskjellige utvekslinger??)
Bruker benpress for litt skeptisk for rygg med knebøy ettersom jeg stort sett trener styrke alene.
Planken er altså helt bortkastet?
Ja for min del så. Det var kun utholdende styrke. Ble ikke sterkere, bare mere utholden til den øvelsen. Hjalp heller aldri på ryggen.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Joa, men vil driste meg til å påstå at du på langt nær får samme fine effekt som knebøy gir. Knebøy trener ikke bare beina og rompe, men også støtte- og kjernemuskler samt balanse.
Joa, men vil driste meg til å påstå at du på langt nær får samme fine effekt som knebøy gir. Knebøy trener ikke bare beina og rompe, men også støtte- og kjernemuskler samt balanse.
Hvem sa at beinpress ga samme effekten som knebøy?
Greit nok. Men hvis du leser hva Sandsto skrev, tror jeg det er mye sant i det. Beina til en syklist som ikke trener styrke kan løfte langt mer enn hva de andre musklene egentlig klarer. Man slipper å utsette de muskelgruppene for overbelastning med benpress.
Skal man hive på med vekter for knebøy burde vel man trene stabilliserings musklene ganske mye først med lette vekter, men da var sessongen allerede der
Et godt tips jeg fikk var å trene kjernemuskulatur og stabilitet. Så kan de store muskelene få konsentrere seg om å gjøre den jobben de gjør best. Å drive meg fremover og ikke stabilisere.
Det tror jeg er den beste formen for styrketrening en syklist som meg kan gjøre.
Noen som vet hvorvidt lett styrketrening på beina ødelegger for restutisjonen?
Har hatt en ganske hard treningsperiode, og har bestemt meg for å vispe lett på ergometersykkel og avslutte med styrketrening. Bør jeg styre helt unna øvelser som f.eks knebøy?
Ja. Kjør restitusjon når du skal restiturere deg, og kjør harde belastninger når du skal gjøre ..nettopp det. Knebøy uten å kjøre hardt er i hvertfall bortkastet ( noen mener det er borkastet selv om du kjører hardt).
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Jeg er av den oppfatning at styrketrening for den almenne syklist ikke har så stor effekt. Det er bedre å bruke tiden på sykkelspesifikk trening (langtur/intervaller).
Som generell trening er styrketrening viktig, men den gjør deg ikke til en bedre syklist (sett i forhold til at man bruker tiden til annen trening)
Sykkelritt vinnes på motor/utholdenhet. Er ikke den på plass hjelper det lite å løfte 300kg i knebøy.
Styrketråkk er fint da det er spesifikt og du trener mye teknikk. Dette gjøres fint under feks langturen.
Bruk markløft og djupe knebøy til å trene ryggen, samt oppvarming for beina. For å trene beina, er djupe knebøy på ett bein topp. Det gir liten belastning på rygg og dermed trygt. Har du dårlig balanse, får du balansetrening som bonus.
Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret