|
Ny(ere) MPV - erfaringer?
|
Ny(ere) MPV - erfaringer?
22/03/2011 09:32
|
GeirEivind
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skal en gang i løpet av våren bytte ut bilen med en MPV-type bil. Med unge, barnevogn og opppakning så duger ikke den lille stasjonsvognen man har.
Har en mazda 323f nå. Så ser først og fremst på Mazda 5 mtp innbytte hos merkeforhandler. Men Ford S-Max virker jo lovende, og Toyota Verso er jo en driftsikkert valg. Noen har positiv/negativ erfaring med noen av disse?
Citroen, Peugout og Renault har også fine alternativer, men troen på franske biler er en mangelvare (hjelper ikke at naboen tydeligvis er citroen-mekaniker, og hver uke er det nye biler hjemme hos han med heller uhyggelige motorlyder) så de har jeg strøket av lista. Touran er også en fin bil, men jeg har heller ikke helt trua på vw.
|
|
|
Re: Ny(ere) MPV - erfaringer?
[Re: GeirEivind]
22/03/2011 09:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Da jeg var liten dro vår kjernefamilie med vogn og oppakning på ferie med Renault 5.  Hva med Skoda Roomster? S-max er svindyr, synes nå jeg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
22/03/2011 10:03
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sammenligner du Roomster med S-max?? :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/03/2011 10:25
|
mariusau
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjøpte en S-Max (som 5seter) i høst og kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Valgte denne fordi den er størst i klassen, får mye skryt for kjøreegensapene og fordi det er plass til tre barneseter på rad 2.
Marius
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/03/2011 10:27
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
22/03/2011 13:05
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Var i samme situasjon selv. Hadde en Mitsubishi Space Wagon (7-seter) som for så vidt hadde fungert greit i noen år. Familien består av 2 voksne, 2 små barn på 4 og 7 og to store barn på 18 og 20. Den største har flyttet hjemmefra, og vil ikke være mye mer på biltur. Vi så etter en bil som hadde plass til 2 barneseter og ordentlig plass til en voksen i midtsetet på andre rad. De to ekstra setene aller bakerst har vi vært vant til å ha, så vi skulle dermed ha en 7-seter. I starten var også 4WD med i vurderingen, men det forkastet jeg av prismessige årsaker. Kikket på: Toruan - den synes jeg var for trang. Peugeuot 5008 - fin bil, men synes også den ble trang. Hodet mitt stanget i taket på bakerste seterad, og jeg er bare 175. Renault Scenic - for trang og for lav for meg i bakerste rad. Hørt mye dårlig om driftsikkerhet. Sharan (ikke den nye versjonen): Googling fortalte meg at det var risikosport å eie sharan/gammel ford Galaxy og Seat Alhambra. Citroen grand Picasso: Bra med plass, men skeptisk til Citroen. Nissan Quashqai - for trang for oss Mitsubishi Grandis - for smal i midtre seterad - ikke plass til 2 barneseter + voksenperson. Mitsubishi Outlander - fin bil, men for trang i midtre seterad og de to bakerste setene er latterlig små. Toyota Verso - Litt for liten for oss Toyota Avensis Verso - fin bil, men kun noe eldre importbiler tilgjengelig. Ville ha nyere bil. Volvo XC90 - for dyr og google fortalte meg om dårlig driftsikkerhet. Ville dessuten fått et imageproblem. Opel Zafira - for liten Mazda - hørte fra en pappa i barnehagen at den var håpløs på vinterføre Endte derfor opp med Ford S-max - har kjørt det ett år, og er så langt fornøyd. Kjører en 2008-modell, 2-liters motor (bør visst styre unna 1,8-literen), kjørt 24000 (12000 av meg). Veldig godt fornøyd. Bra plass, bra kjørekomfort, fleksible seter, plass til bagasje bak bakerste seterad. Med ESP og gode dekk har vi kommet godt fram på vinterføre. Ser de 2 nye mindre variantene av C-max ser OK ut om man ikke trenger all plassen. Har ikke mye peiling på bil, men det var nå mine tanker rundt saken. J  ar
|
|
|
[Re: Supermann]
22/03/2011 13:10
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Jeg og to kollegaer kjører alle S-Max. Vi sitter med inntrykket at det er fine, gode biler med bra komfort og god plass, men at det er litt irriterende småtjafs. Av typen elektrisk trøbbel, litt høye driftskostnader (rep./service) - samt uforklarlige stopper... Kan jo være spesifikt for de eksemplarene vi kjører, men i sum litt mye til at jeg gir en uforbeholden kjøpsanbefaling. Men barna og koffertene dine kommer til å digge den. EDIT: og fleksibelt setearrangement samt en tredje seterad er jo praktisk i mange situasjoner. Min nye 29'er i størrelse XXXL eller no sånt gikk rett inn uten demontert forhjul 
Redigert av tendilenz; 22/03/2011 13:11.
|
|
|
[Re: EiW]
22/03/2011 14:55
|
Mr.Bergli
Ringrev
|
Ringrev
Har samme dillema. Har siste typen Volvo V70 og det er en kjempe god bil. Men fant fort ut at denne ble i trangeste laget med tre barneseter i. Vi har konkludert med at det er veldig greit med en 7-seter da vi får besøk fra andre kanter av landet i ny og ne. Og i den forbindelse kan alle dra på tur i en bil. Har i den forbindelse sjekket litt rundt på div "MPV"er, både Mitsubishi Grandis og outlander, peugeot 5008 m.fl. Vår erfaring er den at skal du ha tre barnestoler i bilen og samtidig kunne kjøre rundt som 5-seter så er det tre alternativer som gjelder. Det er Ford S-max og Galaxy, og nye VW Sharan som er litt i dyreste laget enda synes vi. Har hørt andre har samme erfaringer som tendilenz sier at det er mye småtull og irriterende ting som feiler Fordene men som bil er de suverene
P.S. 2008 mod. Volvo V70 selges.....
|
|
|
[Re: Mr.Bergli]
22/03/2011 15:18
|
gare
More than words
|
More than words
Du får jo bygd om bagasjerommet i V70`en til kombisete for to små. Fordelen med det er at det er lett å bytte fra vanlig bagasjerom til baksete for to, der kommer barnesetene automatisk "rett vei" også. Ulempe? Du har ikke plass til reservehjul, du får noen av ungene litt langt unna førerplass, og de vil også være mer utsatt for påkjørsel bakfra. På den annen side er den bakerste seteraden i mer vanlige MPV`er ikke særlig mye lenger unna bakruta enn i V70`en.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
22/03/2011 16:07
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Hei,
Har forrige generasjon Toyota Verso, den som gikk ut i 2009 ca. Den nye er så godt som lik etter hva jeg kan se, er kanskje mest en ansiktsløftning.
7-seter med 3.rad permanent slått ned. Bilen ser liten ut på siden av enkelte andre, men jeg er kjempefornøyd. Et stort og et lite Isofix-sete bak, god plass et evt. tredje barnesete i midten, men da uten isofix. Veldig god plass for voksne i 2. seterad.
Bagasjerom: Tvilling/søskenvogn må legges over på siden, men kan beholde hjulene på. Alle anlige vogner går rett inn. Baby jogger joggevogn: Ta av forhjul, legg ned midterste seterygg, smokk rett inn med bakhjulene på.
Tredje seterad: Kun når du evt skal kjøre knøttelaget til trening, men som Toyotareklamen sier; alle får egen koppholder!
-KT Redigert: Men ja, den er ikke av de aller største
Redigert av ktodnem; 22/03/2011 16:14.
|
|
|
[Re: gare]
22/03/2011 17:33
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Ah.det glemte jeg i forrige post. S-Max kommer ikke med reservehjul, men kompressor og guffe. Glimrende når man skal blåse opp badelekene. Men upraktisk når man punkterer i snøstormen i Østerdalen sent om kvelden (selvopplevd). Vet ikke hvordan det er med andre MPV'er og res.hjul, men Forden var ikke mye multi purpose akkurat da.
|
|
|
[Re: ktodnem]
22/03/2011 18:24
|
GeirEivind
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har vist Skoda Roomster til fruen, og den ble blankt avvist basert på utseende alene.
Interessante notiser om s-max'ens driftsikkerhet. Den er jo derfor alle franske er valgt bort. Mazdaens vinterføre-problemer har jeg ikke lest om før. Tre bilseter håper jeg aldri blir et spørsmål, så litt smal utgave gjør ingenting.
Dette er ikke lett å bli klok på.
|
|
|
24/03/2011 14:06
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Går selv over fra medium stasjonsvogn til MPV, og gikk for Touran nesten utelukkende fordi du får dobbelkløtsjkasse og puslediesel i samme pakke...
- Fx
move 'zig'
|
|
|
24/03/2011 14:57
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du har konkludert riktig når du unngår fransk - snakker av erfaring (aldri mer fransk - men når det er sagt, min første franske var egentlig problemfri, en picasso av den typen som ikke lages lengre).
|
|
|
[Re: P_H_]
13/04/2011 10:17
|
GeirEivind
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nå har vi tittet videre på saken, og satt oss på 250k som tak. Skal jo ha bil nr to snart og, så ingen vits ta så mye i.
Å finne brukt mazda 5 har vist seg vanskelig, s-max er også lite av. De andre ble ikke interessante. Har også sett på avensis og mazda 6 da vi trenger egentlig ikke en mpv med 1 jr, og nummer to innen bilens brukstid.
Men lurer egnetlig litt på hva folk tenker på å gå for siste modell før facelift? Synes både mazdaen og toyotaen er mye tøffere etter facelift, men 50k ++ skiller fort en god pre-facelift og etter facelift, samt at de siste før facelift var velutstyrte, mot basic på billigste etter facelift.
|
|
|
[Re: Joar71]
13/04/2011 10:57
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Var i samme situasjon selv. Hadde en Mitsubishi Space Wagon (7-seter) som for så vidt hadde fungert greit i noen år. Familien består av 2 voksne, 2 små barn på 4 og 7 og to store barn på 18 og 20. Den største har flyttet hjemmefra, og vil ikke være mye mer på biltur. Vi så etter en bil som hadde plass til 2 barneseter og ordentlig plass til en voksen i midtsetet på andre rad. De to ekstra setene aller bakerst har vi vært vant til å ha, så vi skulle dermed ha en 7-seter. I starten var også 4WD med i vurderingen, men det forkastet jeg av prismessige årsaker. Kikket på: Toruan - den synes jeg var for trang. Peugeuot 5008 - fin bil, men synes også den ble trang. Hodet mitt stanget i taket på bakerste seterad, og jeg er bare 175. Renault Scenic - for trang og for lav for meg i bakerste rad. Hørt mye dårlig om driftsikkerhet. Sharan (ikke den nye versjonen): Googling fortalte meg at det var risikosport å eie sharan/gammel ford Galaxy og Seat Alhambra. Citroen grand Picasso: Bra med plass, men skeptisk til Citroen. Nissan Quashqai - for trang for oss Mitsubishi Grandis - for smal i midtre seterad - ikke plass til 2 barneseter + voksenperson. Mitsubishi Outlander - fin bil, men for trang i midtre seterad og de to bakerste setene er latterlig små. Toyota Verso - Litt for liten for oss Toyota Avensis Verso - fin bil, men kun noe eldre importbiler tilgjengelig. Ville ha nyere bil. Volvo XC90 - for dyr og google fortalte meg om dårlig driftsikkerhet. Ville dessuten fått et imageproblem. Opel Zafira - for liten Mazda - hørte fra en pappa i barnehagen at den var håpløs på vinterføre Endte derfor opp med Ford S-max - har kjørt det ett år, og er så langt fornøyd. Kjører en 2008-modell, 2-liters motor (bør visst styre unna 1,8-literen), kjørt 24000 (12000 av meg). Veldig godt fornøyd. Bra plass, bra kjørekomfort, fleksible seter, plass til bagasje bak bakerste seterad. Med ESP og gode dekk har vi kommet godt fram på vinterføre. Ser de 2 nye mindre variantene av C-max ser OK ut om man ikke trenger all plassen. Har ikke mye peiling på bil, men det var nå mine tanker rundt saken. J  ar Skal si du har tatt hele runden. Vi kjøpte fabrikkny S-Max i fjor sommer. Foreløpig fremdels fornøyd etter snart 20 000 km kjørt. Har hatt den inne på verksted én gang. En eller annen drivstoffventil som måtte skiftes. Gikk så klart på garantien. Setter stor pris på tre individuelle seter i andre seterad. Et must med alle barnesetene. S-maxen er stor, men ble for liten i vinterferien for to voksne, fire barn (0-7 år), skiutstyr, pulk, sengeklær og mat. Måtte kjøre to biler, gitt.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
13/04/2011 11:32
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Jeg befinner meg plutselig i en lignende situasjon selv. Campingbilen (VW California05) skal byttes ut, og etter å ha kikket litt rundt ser det ut som kompromisset blir Ford Galaxy 08-09-10. Når jeg sier kompromiss er det fordi at etter å hatt VW buss blir alt annet smått..
Noen som har erfaring med Galaxy (ikke den forrige versjonen, den hadde visst pendleradresse på verksted..)
Grunnen til å velge Galaxy foran S-Max er ene og alene pga plass og takhøyde. Regner med å legge til både skiboks og hengerfeste. (har to barn - 4 og 6 år)
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
[Re: Lapavoni]
13/04/2011 11:43
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
He, he... Alt var ikke sjekket like nøye, da.  Vi dro på vinterferie med bare 2 barn. Alle bilens tilgjengelige hulrom var fylt, men vi unngikk henger. Må tydeligvis lære oss å pakke med oss mindre stash. Når det er sagt, kommer det til å bli vanskelig (umulig?) å gå over til mindre bil i framtiden. Jeg og Sparken sov i bilen på Rena før Ultrabirken. God plass til 75-madrass og sykkel. Det går faktisk inn en 120*200-madrass i bilen også om man skulle ha slike tilbøyeligheter. 
|
|
|
|
|