Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Gates Centertrack system

Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1305743 30/11/2011 11:17
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Østmarka

Supernalle, har du rukket å tilbakelegge en del mil på våte grusveier og klissete høststier med ditt nye drivverk?

Som sagt tidligere så er ikke drevet til Rohloff ute enda. Snart er det fatbike-sesong, den kommer det ikke gates på. Jeg stresser ikke med dette før neste sommersesong.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1315081 22/12/2011 15:33
Østmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Disse artiklene var nye for meg.

Test av Gates Carbon Drive Center Track

Artikkel 1:
Førsteinntrykk
http://twentynineinches.com/2011/07/19/gates-carbon-drive-center-trackfirst-impressions/

Artikkel 2:
Konklusjon etter lengre testperiode
http://twentynineinches.com/2011/08/28/gates-carbon-drive-center-track-final-review/

Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1315105 22/12/2011 17:23
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det sier vel at systemet er knakende bra.... noe jeg i grunnen har lest meg til før.... og også grunnen til at jeg ventet til at denne versjonen kom.

Det blir spennende å se om det kommer noen form for karbontannhjul i fremtiden.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1315260 23/12/2011 09:30
Arne_And Offline
More than words
More than words
Østmarka: når jeg leser din vakre poesi i denne tråden så må jeg si det er synd at du ikke er en flittigere skribent på dette forumet.

Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1320131 08/01/2012 02:28
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
For de som lurer på hvordan dette systemet fungerer i snø og kulde, så er det noen som har testet dette:

http://mnbicyclecommuter.blogspot.com/2011/12/snow-test-3-gates-centertrack.html

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1323418 16/01/2012 12:16
Østmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjede eller belte

De som ikke har testet er de ivrigste profetene. Førstegenerasjonsbelte skulle takle snø og gjørme. Vanlige kjeder var visselig kjedelig for de hippe. Dog var visst ikke beltet helt uten problemer. Det holdt ikke beltelinjen så lett, men dette skyldtes myk bakramme. Overglipp på tannhjulet bak,”popping” kunne fikses med en ”snubber”. Snø og gjørme var vist ikke helt ok allikevel, annengenerasjonsbelte har et sentreringsspor som også lettere skal få uhumskheter unna. En kort sykkeltur en vinterdag er foreviget i en blogg.

Sykler med belte
Markedet tilbyr primært drivverksbeltede sykler som er tilpasset kurv på styret. Men utvalget av beltedrevne sykler øker. Bla dere videre til de neste sidene i billedlinken: http://beltbik.es/

Belte er jo vakkert, jeg synes det. Har selv en terrengramme som har splittbart setestag og mulighet for kjedestramming vha. horisontalt glidende hjulinnfeste.

Men, kjede, især rett kjedelinje som jeg har nå, har ikke på noe som helst måte gitt meg frustrasjon. Uten å bryte sammen i gråt, uten tanke på gruppeterapi og helbredelse med hypnose, jeg klarer fint å rengjøre kjedet i samme slengen som ramma tas.

I vinterhalvåret tas kjedet med klutgnikk.
XT CN-HG93 skinner etter noen runder der en frossen hånd klemmer leddet metall i en gammel underbukse med slakk strikk, sokk med hull, utvasket stretchlaken, gulpeklut med tranflekk, svigermors gamle hyttegardiner eller et hvilket som helst annet tekstil som etter et langt liv går gjennom en transformering med saks til hendig størrelse, og inkarneres til det vi her i huset omtaler som garasjeklut. Noen ser på garasjeklut som noe annenrangs. Greit nok, jeg har råmateriale til minst to generasjoner liggende i en bastkurv. Min kone vil ikke bruke ’garasjeklut’ på kjøkkenbordets voksduk etter småbarnsøl. En underbukse, en velbrukt som sådan - med hull der det ikke skal være hull og med falmet farge, vil hun ikke henge til tørk i kjøkkenkroken. Kvinner er vist ganske oppvakte på slike detaljer skal vite.

Hvit snø, salt snø, brun snø, snø av ulik fuktighetsbeskaffenhet og sågar sne, om du ønsker å si det, er ei et problem.

Men for all del, jeg synes belte er pent. Om det er praktisk og økonomisk forsvarlig lar jeg ligge.

Skum gjerne disse linksidene:

The Gates Carbon Belt Drive Report: A True Alternative To The Chained Life? Part III
http://twentynineinches.com/2011/01/30/t...-life-part-iii/

Gates Carbon Drive Center Track: On Test
http://twentynineinches.com/2011/07/04/gates-carbon-belt-drive-center-track-on-test/

Og som en fyr fra cyberspace tastet som kommentar; ” but for me, for the foreseeable future, it’s chains and lube…”

Og hva med språket gutter? Jeg smiler i mitt stille sinn når nabofruen sjokkert sa ”hva?” som kommentar til min avsluttende dialog om at ’nå skal jeg inn i garasjen for å ta på kjedeolje’. Noe så tilsynelatende uskyldig ble oppfattet som halvpervertert.

Det ante meg hva hun lot seg bli oppskjørtet av og jeg svarte som følger med et skråblikk og til dels formanende;
Hør her, jeg tilhører den generasjonen som fortsatt tydelig sier ’kino’, ’kikkert’, ’kjøkken’ og så hevet jeg stemmen og sa ’kjedeolje’.

På mitt spørsmål om hva hun syntes jeg hadde sagt så fikk jeg aldri noe svar av denne fine revisorfruen. Men syklister uten talefeil tenker vel sitt, skjørtet opp eller ned…..

Jeg ønsker dere alle god sykkeltur.

Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1326320 24/01/2012 08:13
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Første og andre generasjon er som dag og natt i følge rapportene, derfor tok jeg også et bevisst valg på å vente til andre generasjon. Jeg ser ingen problemer med andregenereasjonssystemet (sammen med min ramme) hittil ut fra det som er blitt skrevet om dette. Inntil jeg har fått testet dette selv så er det hypotesen.

Har du testet andregenerasjonssystemet? Hvis ikke, hva er i så fall kritikken din?

Jeg gleder meg stort til å få kjøre med dette i sommer. Det vil være lett og lydløst, og i tillegg ingen grisete oljer eller vedlikehold. Jeg kommer forøvrig til å stole såpass mye på dette systemet at jeg ikke kommer til å ha med meg ekstra belte.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1328177 27/01/2012 12:05
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En Kern CM 320-1N er i hus, med en nøyaktighet på 0,1 gram.

Den viser at beltet veier 77,0 gram

mens fremre tannhjul har en vekt på 90,3 gram.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1328216 27/01/2012 12:50
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Østmarka

Og hva med språket gutter? Jeg smiler i mitt stille sinn når nabofruen sjokkert sa ”hva?” som kommentar til min avsluttende dialog om at ’nå skal jeg inn i garasjen for å ta på kjedeolje’. Noe så tilsynelatende uskyldig ble oppfattet som halvpervertert.

Det ante meg hva hun lot seg bli oppskjørtet av og jeg svarte som følger med et skråblikk og til dels formanende;
Hør her, jeg tilhører den generasjonen som fortsatt tydelig sier ’kino’, ’kikkert’, ’kjøkken’ og så hevet jeg stemmen og sa ’kjedeolje’.

På mitt spørsmål om hva hun syntes jeg hadde sagt så fikk jeg aldri noe svar av denne fine revisorfruen. Men syklister uten talefeil tenker vel sitt, skjørtet opp eller ned…..

Jeg ønsker dere alle god sykkeltur.

Knakende bra!

Re: Gates Centertrack system [Re: Sancho Panza] #1333216 07/02/2012 19:03
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Pulleyen for Rohloff speedhub kom for en tre uker siden. Da blir det å dra kredittkortet igjen. Jeg vil i såfall ha alle deler jeg trenger for et beltesystem. Herlig! Slik ser den ut:

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1333958 09/02/2012 11:58
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Besparelsen ser ut til å bli under 150 gram. Vi får se. Det kommer til å finmåles.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1335274 12/02/2012 19:17
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Har ikke giddi å lese hele tråden, men jeg har jobbet som sykkelbud i vinter i Oslo og brukt en 29er med 1x9 gir, og senere bygd om til SS med kjede. Har også brukt en hybrid med den originale typen reimdrift.
Har ikke hatt problemer med noen av delene. Måtte bytte girwire etter at jeg mosa den i en låsesituasjon en gang, men det var bare uflaks.
Ellers er min erfaring at betedrift takler snø og salt over tid bedre en kjede. Måtte bytte kjede etter rimelig kort tid etter at jeg bygde om til SS. Og det er langt mer klin med olje som blir borte og knirke-knase lyder i kjede en med beltedrift.
Min mening er at skal man ha SS så er belte veien å gå. Den nye med senterguide er sikkert bare enda bedre.
Om man vil blande inn gir i det hele blir jo saken en annen. Men skal man uansett ha navgir ville jeg ikke tenkt meg om 2 ganger før jeg gikk for beltedrift. Skal man gå fra kjedegir blir det litt verre.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support