|
|
Gates Centertrack system
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301696
22/11/2011 21:27
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326 |
Ah, du tenker på å spare vekt ved å fjerne den boksen, ja. Det har jeg planer om å teste selv etterhvert.
Mitt største ankepunkt mot Rohloff er dog ikke vekten, for noen hundre gram fra eller til spiller liten rolle. Derimot klarer jeg ikke å slå meg til ro med at effekttapet sammenlignet med flimsy muligens er større enn produsenten sier selv (med kjedestrammer).
Uansett; vi lever i verdens rikeste land så Rohloff-testingen er neppe det som fører til personlig konkurs selv om navet forkastes - og på pubsykkelen vil det helt sikkert funke knall!
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Bahamontes]
#1301707
22/11/2011 21:38
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Mitt største ankepunkt mot Rohloff er dog ikke vekten, for noen hundre gram fra eller til spiller liten rolle. Derimot klarer jeg ikke å slå meg til ro med at effekttapet sammenlignet med flimsy muligens er større enn produsenten sier selv (med kjedestrammer).
Dette har jeg vært inne på selv, men jeg tror nok disse tyskerne ikke lyver på dette punktet, ut over at de ikke forteller hele sannheten. Nemlig at de sannsynligvis har testet opp mot et Rohloff-system uten kjedestrammer. Jeg vet ikke dette, men har en sterk følelse. Så, du får antakeligvis et "ekstra" effekttap i kjedestrammeren. Jeg mener jeg opplevde en stor forskjell når jeg fjernet denne.... men du vet... det kan jo være psykisk. Men det kan være en spesielt god grunn til å gå for spesialramme. Jeg vil uansett foreslå å ikke slå fra deg Rohloff-tanken før du har testet dette jevnt i et par år. Det er viktig å få dette inn i kroppen. Husk at du er flimsytilvendt, etter et liv med det.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301712
22/11/2011 21:42
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hvorfor i alle dager kaller dere utenpåliggende gir for flimsy? Ikke mye flimsy på moderne girsystemer. Det ligger utsatt til og girer treigere, en det er faken meg ikke det samme som flimsy. Med mindre det sammenlignes med gammelt kinajall maskinert av halvblinde umpalumpaer. Kall en spade for en spade. Hvis innvendig navgir har nok argumenter for å befeste sin "ufortreffelighet", trenger man ikke begynne å kalle alt annet for dritt.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: baronKanon]
#1301727
22/11/2011 21:52
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326 |
Haha, hårsår? Fantastisk.
Som nevnt så går nok jeg tilbake til FLIMSY siden jeg ikke finner Rohloffen like fortreffelig som 'nalle øyensynlig gjør. Mao. jeg ser hvertfall ikke ned på FLIMSY selv om jeg bruker benevnelsen FLIMSY.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Bahamontes]
#1301733
22/11/2011 21:57
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Hvor mye har du brukt Rohloff speedhub?
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301737
22/11/2011 22:01
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326 |
Litt av og på i 3 sesonger er det vel. Først stod den på en monstercross og det siste året på en Karate Moneky til sti.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301751
22/11/2011 22:25
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Dropouten til Paragon har stål der den skal sveises eller loddes til baktriangelet. Resten er i alu. En skrue veier 5-10 gram.
Har du info om andre lettere dropouter?
E
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Bahamontes]
#1301755
22/11/2011 22:40
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Litt av og på i 3 sesonger er det vel. Først stod den på en monstercross og det siste året på en Karate Moneky til sti. Ok, da er det litt unormalt å ikke bli relativt overbevist. Men det er din oppfatning og jeg håper det er greit for deg at andre har en annen oppfatning. I tillegg til at flimsy er utstatt når det gjelder å bli truffet av steiner og røtter også videre, så er det jo utstatt for gjørme og snø. Det er vel ikke uten grunn en rundbanesyklist snuser på systemet. Det affekterer deg ikke heller å bo i et land der vi ofte har slike forhold? Jeg må også si at jeg kjørte parallelt med begge systemene en stund, men droppet flimsy til fordel for Rohloff, for så å ikke se tilbake. Hadde jeg ikke syntes det var bedre så ville jeg droppet det i et heartbeat. Jeg ser veldig få fordeler med flimsy, kanskje hvis du ikke liker twistshift (i tillegg til den diskutable vekta).
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301766
22/11/2011 23:05
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Det er vel ikke uten grunn en rundbanesyklist snuser på systemet. Tror interessen opphørte når realiteten rundt vekta dukket opp. Virket ikke som det var så mye å hente på dedikert ramme heller? Vi er nede på skruer og kjedeldd og den slags. Som alle forstår er det både fordeler og ulemper med både Rohloff og kjedegir. At fordelene overgår ulempene for deg er jo fint. For meg og mange andre er fordelene større enn ulempene med kjedegir, og det er fint for de det gjelder. Man kan jo få inntrykk av at folk som bruker kjedegir er dumme, ikke forstår sitt eget beste og/eller bruker hele livet på å justere, vaske, skru osv. E
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301777
22/11/2011 23:54
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Klarer noen å svare på Rohloff vs Alfine 11 ifht vekt, pris og funksjon. Kunne gjerne tenkt meg navgir på f eks en On-One Lurcher med 120 mm gaffel. Rent og pent, men (for) tung bak? Alfine i xtr-versjon hadde vært noe.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Kjartandaddy]
#1301781
23/11/2011 01:16
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Klarer noen å svare på Rohloff vs Alfine 11 ifht vekt, pris og funksjon. Kunne gjerne tenkt meg navgir på f eks en On-One Lurcher med 120 mm gaffel. Rent og pent, men (for) tung bak? Alfine i xtr-versjon hadde vært noe. Alfine er oppgitt til 1590(men er veid av andre til 1744), det er lettere enn Rohloff(men ikke akkurat grensesprengende mye) som antagelig veier omkring 1800. Det er ikke lett å finne eksakt oppgitt vekt på Rohloff. Så det skiller lite i vekt, det skiller MYE på pris(og ja, for mange er innkjøpspris et viktig argument), og selv om Rohloff går til 14 er det dyrt for 3 gir til. Rohloff spenner over 526%, Alfine 11 over 408,5% legg også merke til at Alfine 11 har et markant hopp fra 1. til 2. gir(24%), mens Rohloff har en jevn spredning på 13,6. Alfine 11 har tyngre utveksling enn Rohloff, om dette er et pluss eller minus er opp til bruken skulle jeg tro. Jeg har tidligere gitt til kjenne min beundring for Rohloff, og selv om en Alfine 11-kjøper vil være en "early adopter" nå, så er det mye som taler for Shimano i min verden om det skulle bli behov for en hardbarka commuter.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Bahamontes]
#1301803
23/11/2011 07:24
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Haha, hårsår? Fantastisk.
Som nevnt så går nok jeg tilbake til FLIMSY siden jeg ikke finner Rohloffen like fortreffelig som 'nalle øyensynlig gjør. Mao. jeg ser hvertfall ikke ned på FLIMSY selv om jeg bruker benevnelsen FLIMSY. Nei, bare irritert på at Rohloff-sekten misbruker begreper for å rettferdiggjøre sitt eget kjøp. At ting ligger mer utsatt til eller ikke er like atombombesikkert som innvendig navgir, betyr IKKE at det er flimsy. Bare kall en spade for en spade. Innvendig navgir kalles det, kjedegir kalles det.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301833
23/11/2011 08:20
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Så Alfine er bedre på pris og vekt, men dårligere på funksjon. Har hørt at Rohloff har en innkjøringsfase på et betraktelig antall mil før det ikke støyer? Gjelder dette for Alfine?
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1301865
23/11/2011 09:21
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109 |
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Kjartandaddy]
#1301878
23/11/2011 09:41
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Har hørt at Rohloff har en innkjøringsfase på et betraktelig antall mil før det ikke støyer? Det vil alltid være noe støy fra Rohloff på enkelte gir. Dette gjelder i første omgang gir 7, men noe fra gir 6. Det er andre gir som er helt stille (spesielt 8-14). Når det gjelder bråk generelt så kommer ikke flimsy bedre ut enn min mening. Innkjøringstiden på Rohloff er lang. Nyere versjoner (ryktes det om) har kortere innkjøringstid, samt at 7/8-problematikken er redusert.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1302077
23/11/2011 13:34
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Yes, da er Gates Centertrack-delene mottatt.
Veid vekt: Tannhjul forran: 89 gram Belte 118 tenner: 76 gram
Dette var lett ja. Kanskje jeg havner på de 200 grammene spart alikevel. Vi får se.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: baronKanon]
#1302233
23/11/2011 18:27
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004 |
Innvendig navgir kalles det, kjedegir kalles det. Sier du ja. ;-) Jeg sier også flimsy. Har forresten hatt Alfine 11 på Ventanaen min. Syntes det ble litt tung utveksling med 32t klinge. Likte heller ikke at det er litt "forsinkelse" i inngrepet. Ikke så kontant som med flimsy når kjedet strammer seg. Muligens en vanesak. Har testet Rohloff såvidt og det var like kontant som flimsy. Er dessverre for dyrt for meg.... Alfine 11 er forresten helt tyst og stille.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: SnorreL]
#1302282
23/11/2011 19:49
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Don't shoot the messenger, men her er ihvertfall svaret fra Zinn (sin ansatte) på spørsmålet om vektforskjellen mellom Megabike-rammene (henholdsvis Rohloff og flimsy):
We don't really have the data down to the gram, but it should be pretty negligible. The dropouts may be slightly heavier, but we are getting rid of pretty much all the cable guides on the frame, so it should come close to evening out.
Jeg har erfaring med at firmaet Zinn er veldig ærlige (jeg hadde jo en ekstremt lang prosess med dem en gang.), men han har jo tatt dette på "øyemål". Uansett mener jeg sammenlikningen mellom disse rammene er mer rettferdig, da styrken på dropouten høyst sannsynlig er sammenlignbar. Nå tror jeg ikke kabelguidene utgjør flere hundre gram, men jeg tror heller ikke det er utgangspunktet mellom dropoutene heller. Denne vektforskjellen (på Megabikene) er forøvrig det som betyr noe for meg.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: baronKanon]
#1302539
24/11/2011 09:37
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
flimsy. Bare kall en spade for en spade. Innvendig navgir kalles det, kjedegir kalles det. Hihi. Det tror jeg ikke du bestemmer gitt! LarsB
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: larsb]
#1302540
24/11/2011 09:39
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
flimsy. Bare kall en spade for en spade. Innvendig navgir kalles det, kjedegir kalles det. Hihi. Det tror jeg ikke du bestemmer gitt! Dette var eksempler, poenget er at tilhengere av Rohloffdoktrinen ikke skjønner begrepbruk.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Kjartandaddy]
#1302543
24/11/2011 09:41
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Alfine i xtr-versjon hadde vært noe. Da får du jo Rohloff. Bedre dyrere, mer presis og med større utveksling. Da er det like greit å velge noe som finnes. Men så venter vi jo på lett-Rohloff som kommer om en sju års tid. LarsB
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: baronKanon]
#1302549
24/11/2011 09:46
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Dette var eksempler, poenget er at tilhengere av Rohloffdoktrinen ikke skjønner begrepbruk. Det er et vanlig retorisk grep. Her er noen eksempler fra husken. Selvbestemt abort - Fosterdrap Hore - Kvinne som tvinges til å selge kroppen sin Flimsy - Kjdegir Det er lite du kan gjøre med det, annet enn å brukde det begrepet du selv liker best. I dette tilfellet tror jeg de fleste ser forbi knepet. I tillegg mener jeg at du var ivrig på å kalle det "karbonade" tidligere? LarsB
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: larsb]
#1302550
24/11/2011 09:47
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
I tillegg mener jeg at du var ivrig på å kalle det "karbonade" tidligere? Nei.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: baronKanon]
#1302594
24/11/2011 10:52
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326 |
poenget er at tilhengere av Rohloffdoktrinen ikke skjønner begrepbruk Når det gjelder oss ikke-tilhengere av Rohloffdoktrinene så kan det simpelthen være at man har moro av at et uskyldig begrepet fører til irritasjon - det er ikke ofte man like lett får makt over andres humør på den måte.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: larsb]
#1302649
24/11/2011 12:14
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Alfine i xtr-versjon hadde vært noe. Da får du jo Rohloff. Bedre dyrere, mer presis og med større utveksling. Da er det like greit å velge noe som finnes. Men så venter vi jo på lett-Rohloff som kommer om en sju års tid. LarsB Jeg tenkte xtr som i "lett".
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: baronKanon]
#1302682
24/11/2011 12:54
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
I tillegg mener jeg at du var ivrig på å kalle det "karbonade" tidligere? Nei. Sorry. LarsB
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: larsb]
#1303376
25/11/2011 18:45
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Noen tanker rundt Gates Centertrack, som jo denne tråden egentlig handler om: Når det gjelder vekt så var beltet lettere enn den informasjonen jeg fant på nett var. Det var oppgitt til 88 gram, mens jeg veide mitt belte til 76 gram (veid på matvekt). Tannhjulet (46T) veier for ordens skyld 89 gram, men på nett ble opplyst til 92 gram. Her er beltet opplyst til 88 gram og tannhjul forran opplyst til 92 gram. De angivelige 200 grammene som man skal oppnå i vektreduksjon er i forhold til et "singlespeed"-system, altså to tannhjul og et kjede, uten kjedestrammer. Dette har jeg dog ikke målt, men jeg kommer til å måle det når jeg mottar delene til Rohloff-navet. En eller annen snakket om pizza-størrelse på tannhjulet forran på en Gates-oppsatt sykkel. I forhold til mitt tannhjult forran på Rohloff-oppsettet så er Gates-tannhjulet forran betydelig mindre enn det tannhjulet jeg har. En forskjell mellom det opprinnelige gatessystemet er jo at tannhjulet forran hadde en kant som ubeskyttet ville treffe steiner/røtter.... mens tannhjulet på centertrack er i sin helhet beskyttet av beltet. Dette utgjør kanskje en forskjell om det blir noen skade eller ikke. Beltet er forøvrig (selvfølgelig) kveilet opp når det selges. Det har blitt rapporert om at disse beltene har røket fra tid til annen. Jeg har løst opp mitt belte etter å ha sett instruksjonsvideoen. Og etter å ha gjort dette så er helt klart for meg at det er store muligheter for å gjøre feil og dermed skade trådene inne i beltet. Man kan si at dette er teit, men sånn er det nå, og for min del er hypotesen nå at mange av de beltene som har røket skyldes at man gjør feil når man løser opp beltet. Så..... jeg kommer derfor ikke til å ha med et reservebelte i sekken.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: Kjartandaddy]
#1303521
25/11/2011 22:47
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 1,337
Nanok
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 1,337 |
Klarer noen å svare på Rohloff vs Alfine 11 ifht vekt, pris og funksjon. Kunne gjerne tenkt meg navgir på f eks en On-One Lurcher med 120 mm gaffel. Rent og pent, men (for) tung bak? Alfine i xtr-versjon hadde vært noe. Ser ikke ut til at Lurcher kommer desverre. Klippet fra dagens On-One nyhetsbrev: >WHAT HAPPENED TO THE LURCHER Our lawyers have advised we can't actually say. Sorry. Liten avsporing
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1305266
29/11/2011 14:41
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109 |
Grepsforvirring til Rohloff har det vært linket til tidligere. Nederst i tråden som det linkes til under så vises tommelskiftere som vistnok skal lanseres i mars 2012. http://forums.mtbr.com/internal-gear-hubs/rohloff-tt-triathlon-bike-653140.htmlJeg er ikke interessert da jeg er fonøyd med de tomlene jeg har (ref. tommelskifter). Er såre fornøyd med den nye vrier'n som følger med som standard.
|
|
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
#1305715
30/11/2011 10:42
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109 |
Supernalle i dårlig vær Supernalle, har du rukket å tilbakelegge en del mil på våte grusveier og klissete høststier med ditt nye drivverk? Jeg higer etter hvordan du opplever ditt nye beltedrev og belte.
Del dine erfaringer med oss, og ta det som en honnør når jeg ønsker deg skybrudd, sinte Berit og alle hennes medsøstre som bringer nedbør og derav våte veier og stier. Alt for vitenskapen!
Min siste langtur i møkkavær var søndag 20/11. Distanse grus, sykkelveier, + litt sti tot. 56 km; Grus fra Oppegård til Hauketo, asfalt Hauketo – Grønnmo, grus Grønnmo – Øtsmarkskapellet, sti videre til Skullerudstua, grus videre til –Kuppelen (Haukås), retur via Skulleruddumpa. Denne dagen var det vått og ekstremtåke. Tykk tåke og fotgjengere gjorde det umulig å kjøre ned fra Haukås (kuppelen) uten å benytte bremsene langt mer enn vanlig. Svært dårlig sikt!
Vel hjemme, etter 56 km, besiktiges kjede. Det var ikke så ille. Kunne fint ha kjørt flere mil før rengjøring og smøring. Spesielt var grusveiene gjennom Prinsdalen grisete (vått med mye kliss-klass råtne blader) og stien fra Ø. kap. til Skullerudstua var våt. Grusveiene var stort sett ’mediumvåte’ hele veien. Kjedet bød ikke på problemer, det rister seg ganske fort rent.
Samkjøring med beltesyklist for å sammenligne drivverket hadde vært av interesse. Er belte virkelig noe å ta av seg hjelmen for?
|
|
|
|
|