Gates Centertrack system
|
Re: Gates Centertrack system
[Re: supernalle]
16/11/2011 14:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Jøss, spesielt å kjøre ritt uten frontgir,... men jeg skal jo ikke nekte deg det.
I rundbane er det snart like mange som kjører 1 drev som 2.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
16/11/2011 14:51
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jøss, spesielt å kjøre ritt uten frontgir,... men jeg skal jo ikke nekte deg det.
I rundbane er det snart like mange som kjører 1 drev som 2. Jøss. Men hvis vi sier 2215 (2505 minus kabler og gammel twisttillegg) minus 660 for oppgitte deler. Da er vi nede på 1555 Trekk fra bremeskiven din (og bolter) og du skal være relativt nærme. Med standard hardtail får du ikke satt på Gates. Uansett virker Guitar Ted sin beregning rimelig..... med to klinger til og alt tilhørende fremgiret.... samt fratrekk av kjedestrammer og monkeybone..... med tillegg av sliding dropout. Uansett må man skjønne at det er store forskjeller i forhold til hvilke løsninger man velger (i hovedsak spesifikk/ikke-spesifikk Rohloff-ramme)
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
16/11/2011 14:58
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hvorfor kaller du utvendige gir "flimsy"? Har jeg gått glipp av noe?
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
16/11/2011 15:09
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvorfor kaller du utvendige gir "flimsy"? Har jeg gått glipp av noe? Det er flimsy i forhold til Rohloff, som holder atomkrigstandard. Det er utsatt både for å treffe noe og i forhold til elementene generelt (f.eks gjørme, snø). Jeg synes det er veldig treffende.
- Voltaire
|
|
|
16/11/2011 16:52
|
Espen
More than words
|
More than words
Mitt tips er at du får på minst 1.5kg ekstra. e
|
|
|
[Re: Espen]
16/11/2011 17:33
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mitt tips er at du får på minst 1.5kg ekstra. Trekk fra bremeskiven din (og bolter) og du skal være relativt nærme Dette sier ganske mye om deg. Dessuten går jeg ikke god for det (jeg har vært klinkende klar på før at jeg ikke vet nøyaktig vektdifferansen og at det er det ingen andre som har vist tegn på at de har gjort her på terrengsykkel.no heller). Og bare for å understreke (for de som ikke gidder å lese hele tråden) så kom ikke jeg med noen forhåndsanslag i forhold til dette (løse) eksemplet. Det var et maksimumstall jeg fant på en spansk side. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er medberegnet. Jeg ser nå at klingen er med og det er ytterligere 57 gram mindre (samt, som sagt, olechr sin bremseskive og bremseskivebolter). Dette var oppgitt for at olechr skulle ha noe å forholde seg til. Jeg vet at du ønsker å gjøre et slik "nøyaktig" regnskap. Jeg kan ikke se at et slik regnskap finnes. Dette er det mest nøyaktige jeg fant (men det er uansett et før og etter regnskap i forhold til hans to Rohloff-oppsett). Men man er ikke helt i mål her heller. Det finnes mange småting i tillegg til dette som må regnes med (når man skal sammenlikne med noe som er ikke-Rohloff, ref. link under). Under er lenken og det er referansen. Referansen er spesifikk i forhold til hans prosjekt. Jeg har gjort et overslag basert på dette. Et nøyaktig regnskap går ikke jeg god for inntil jeg ser noe som er overbevisende nok. Noen har gjort ting til det ekstreme: http://www.foromtb.com/showthread.php/653135-ROHLOFF-LIGHT-(proyecto)Men jeg har gjort et par ting bedre enn ham. For det første bruker jeg ikke speedbone eller kjedestrammer i første omgang. (Han har en ikke-spesifikk ramme. Men det viser hvor mye du kan spare når man går helt ekstremt). Jeg har en lettere axleplate (han bruker titan, jeg bruker aluminium). Og han bruker ikke Gates (kan ikke pga ikke-dedikert ramme. (jeg har heller ikke montert det enda)). På den annen siden så har jeg ikke tenkt til å fikle inni navet. Uansett beholder begget 526% overall gear range, men han har et svakere nav (ikke vet jeg om det har noe reell betydning). Poenget er uansett at det er store forskjeller i forhold til hva man sammenlikner, samt at slike sammenlikninger neppe er nøyaktige. Sammenlikner man olechr sitt oppsett som er et helt klart tap av funksjon med et overslag på en ikke-dedikert ramme, så er dette det verst tenklige scenarioet. I forhold til hans behov er det KANSKJE riktig. Sammenlikner vi min dedikerte ramme.... så vil det komme på et (antakeligvis maks) på 334 gram i forhold til Guitar Ted sitt vanlige XT/XTR-giroppsett. Dette er også en gyldig sammenlikning. Forøvrig kommer jeg til å spare ytterligere 110 reelle gram.
- Voltaire
|
|
|
16/11/2011 22:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Er ikke vektene på den spanske siden troverdige?
Mine XTR-vekter kommer fra Sicklines. Bilder av deler på vekt. Jeg har dessuten vært så lenge i gamet, og skrudd og veiet så mye deler at jeg vet det stemmer.
Merkelig at Rohloff ikke legger ut tabeller og bilder av deler på vekt.
Fra dit tståsted ville det være mye bedre og enklere å sammenlikne med ren SLX. Da veier oppsettet ditt mindre.
Da har vi funksjonell, robust, enkel og billig hyllevare, som passer alle rammer, og så sammenlikner du mot ekstremt spesialiserte, skreddersydde deler.
Da er du i mål?
e
|
|
|
[Re: olechr]
16/11/2011 22:13
|
gare
More than words
|
More than words
Du får Rohloff for snaut 9 000 NOK fra Fast-Bikes, særlig mye billigere tror jeg det skal være vanskelig å få til. Alfine er neppe tiltenkt den relativt harde bruken du legger opp til selv om det er omtrent en tredjedel av prisen til Rohloff.
Vekten vil øke, og det er bare du som kan si noe om det vil være en for stor ulempe. Din store fordel vil jo ellers være at du fortsatt kan gire i sølerittene der dine konkurrenter vil slite.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
16/11/2011 22:39
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Innlegget mitt over er utførlig, men jeg kan gjerne forklare det en gang til.
Jeg har ikke sagt at vektene på siden ikke er troverdige. Det jeg sier er at selv om man veier en del deler så har man ikke totalen av hva sluttresultatene vil være (i forhold til hva?). Et problem er hva man egentlig sammenlikner. Han sammenlikner med en lettere versjon av Rohloff. Her er det mer klart(om ikke soleklart).
Nei, jeg sier ikke at det er enklere at å sammenlikne med SLX. Man kan sammenlikne med singlespeed og man kan sammenlikne med fjellstøvler. Igjen, problemet er hva man egentlig sammenlikner... På den annen side kan man nok sette noen kriterier for at folk skal få en større forståelse med systemets vekt. Men kriteriene vil nok uansett forandre seg og jeg ser for meg at man må bruke en større nøyaktighet enn i dag. Det vil blant annet forandre seg fordi det kommer mer Rohloff-spesifikke rammer på markedet. Og det er her Rohloff kanskje hører mest hjemme. Hva med å sette xt eller xtr på en Rohloff-spesifikk ramme, ved å spesialbestille ekstra deler for å få det til å passe? Man kan gjøre en slik sammenlikning også.
Guitar Ted sitt oppsett er interessant fordi han gjorde en faktisk utskiftning, med en relativt bra optimalisering. Dette kunne i utgangspunktet gitt noen bedre faste holdepunkter. Men jeg vet ikke hvordan han har kommet frem til disse tallene. Og derfor er det allikevel en usikkerhet.
- Voltaire
|
|
|
17/11/2011 05:29
|
Espen
More than words
|
More than words
Du bekrefter nå hele problemet med å ikke forholde seg til reell vekt basert på Gram. Jeg mener det grenser til det absurde og ikke forholde seg til Gram, men å forholde seg til en abstrakt komponentmiks fra Guitar Ted.
Vei delene som trengs for å montere systemet på de forskjellige rammene, og vi har det som trengs.
Maks skredderøm = xxxx Gram Litt skreddersøm = xxxx Gram Null skreddersøm = xxxx Gram
Hva man bytter ut med, vil jo variere MYE mer enn disse tre konfigurasjonene, så hvorfor forholde seg til en ekstremt kompleks variabel, som vil være ulik i hvert enkelt tilfellet?
e
|
|
|
17/11/2011 08:45
|
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan ikke noen spørre de rammeprodusentene som har én og samme ramme til SRAM/Shimano Rohloff.
Jeg kan sende en e-post til Nicolai til helgen.
Hello, I am from Norway and heeeere weeee have a discussion who have gone veryyy hot for the last 17 years (1).
Please help us with some facts! WEIGHT! Rohloff compared with DerailleurHanger: Do you have any weights for similar bikes build with similar gear - except for the gearing-system? We are looking for facts regarding the weight differences between the beauty of german engineering and the fishing gear. I specify bike weights, ready for action, not the gear system alone (2).
Datainnsamling
(1) Som vi har lært de siste 17 årene (jeg ba første gang om pris på en sykkel med Rohloff hos Oslo Sportslager i 2004 1994 kjøpte systemet endelig sommeren 2011) at datainnsamling er en subjektiv syssel. Men dersom mange nok rammeprodusenter svarer på dugnaden (se spørsmål over), så vil vi kunne få en pekepinn selv om rammene har eksentrisk krankkjedestramming eller horisontalt glidende innfeste. Alle har vel bokmerket de seriøse produsentene av ramme til Rohloff SpeedHub (hva tror dere jeg har gjort i 17 år?)
(2) Det er viktig å formulere spørsmålet slik at de skjønner at vi ønsker oss sterkt at Rohloff vinner vektkrigen.
Seriøst, dette kan la seg gjøre.
Når svarene fra rammeprodusentene listes opp detaljert så kan vi fortsette å diskutere om de på den ene eller andre sykkelen burde ha endret noe utstyr. Lettere holker til SpeedHub, flimsy må ha tunge neoprenkondomer på høyre kjedestag, flimsysyklister må ha med seg mer verktøy i sekken, ekstra dropout etc.
Litt fjoll dette her, men ja, en burde kunne få edruelige data om mange nok rammeprodusenter klarer å gi oss data.
En ønskedrøm kanskje?
Redigert av Østmarka; 17/11/2011 11:15.
|
|
|
17/11/2011 09:11
|
Espen
More than words
|
More than words
Ønskedrømmen for potensielle Rohloff-kjøpere (inkl. meg selv) er å få real life vekt på alle komponentene Rohloff leverer.
Det kunne jo vært gjort på en time, hvis Rohloff ønsket å dele denne informasjonen, men det vil de av en eller anne grunn ikke.
e
|
|
|
17/11/2011 09:27
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Det spørs om dette kan ha noe å gjøre med at Rulleloff er lagd etter atomkrigsstandard. Dermed blir produsenten ilagt taushetsplikt fra Genevekonvensjonen.
Big wheels keep on turning
|
|
|
17/11/2011 10:25
|
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
17/11/2011 10:32
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Orker ikke å lese gjennom 17 ( 7?) år med debatt, dette har sikkert vært oppe før:
Det har da noe å si hvor på sykkelen disse grammene befinner seg ? Hvis jeg for eksempel skulle gjøre noe så uhørt som å vippe sykkelen over en rot så tror jeg jeg hadde foretrukket litt tyngre krank og litt lettere hekk, også hvis samlet vekt ble det samme.
pedalistisk !
|
|
|
17/11/2011 10:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Udempet vekt er ufint, roterende vekt er ufint, vekt i midten er fint. Så Speedhub er fint, men har også sine ulemper - som f.eks. roterende vekt langt fra senter og på en fulldemper også blir udempet vekt 
|
|
|
17/11/2011 15:55
|
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tung bakende med Rohloff SpeedHub
Med årevis erfaring i bruk av XT krank 22, 32, 44 med XT-kasett 11-32 (Cannondale F-serie og Cannondale Caffein) så vil jeg ikke si at bakenden med Rohloff SpeedHub er den store forskjellen når det gjelder å få bakenden over hindringer. Det er svært vanskelig å merke noen forskjell på dette.
Sykkel med Rohloff SpeedHub
Gruppe 1: Monterer SpeedHub på sin SS-ramme. SSere er i utgangspunktet masochister, men de vil nok måtte innrømme at gir gjør livet lettere å leve. De er nok helt klart den mest objektive gruppen til å uttale seg om merkbar vektendring på bakhjulet. De har erfaring med lett bakende, de kjenner sin sykkel, kroppen har svettet seg til og blitt mykgjort, utallige tråkk og stønn i de dype skoger har formet korpus slik at dette sykkellegemet har blitt formet etter rammens geometri, stemvalg, styrevalg og sadel. Disse skapningene har så transformert sin kjente doning, denne ene sykkel viss kropp er smeltet sammen med, og så uten forvarsel, uten at kroppens vesen har forstått, har de så montert en tysk kaffekvern som gir en tydelig vektendring i bakenden. Denne gruppen syklister, og bare denne gruppen alene, disse har til de grader vanskjøttet sin kropp med styrehaling i bratte moter, eller vis ben har pisket som trommestikker i utforkjøringer, disse alene kan si noe om det er en merkbar vektendringer i sykkelens bakende.
Hva med oss andre?
Gruppe 2: Ny sykkel med Rohloff Her havner undertegnede. Største forskjellen er helt klart rent kjøreteknisk grunnet at ramma sannsynligvis har en annen geometri og ganske sikkert har sykkelen også en ny gaffel. Giret i seg selv, nydelig. Udiskuterbart! Applaus, bejublet! Sittestilling og dermed kraft i tråkket, håndterbarhet, evnen til å løfte framhjulet, følelsen av å akselerere, det er dette som er merkbart. Ikke en vektendring bak når det gjelder å løfte opp bakhjulet over hindringer. Nei, dette vil eventuelt skjules i nettopp de større endringer. Det er den nye rammas vesen som gir en ny, og uvant sykkelopplevelse. Kroppen må lære seg å kjenne det nye kjøretøyet. Vet du hva lengre kjedestagslengde gjør med klattreegenskapene, seterørsvinkel for trykk mot underlaget, krankhøyde for stødighet, bredere styre for terrenghåndterbarhet, navavstand og følelsen i en utforkjøring, hva har lengde sadel til styre å gjøre for rygg og nakke under langturer?
Alle disse endringene, parametre på rekke og rad, det er dette som gir en ny sykkel. Følelsesendring, en teknisk forskjell i å få med seg bakenden over en stokk har jeg ikke merket.
Men du verden som jeg har merket meg at jeg har fått meg ny sykkel.
Den doningen jeg nå har er merkbart mer gubbete. Den er stødigere, den er mer behagelig på langtur. Jeg sitter mindre aggressivt. Jeg var vant med adskillig større høydeforskjell på sadel-styre. Med ny sykkel står min signatur som var hurtige tempovekslinger i motbakkene for fall. Jeg liker fortsatt klattringer, men jeg rykker ikke bakkene som med den gamle klattreren Cdale. Tidligere måtte jeg mye mer lese terrenget, gire ned og dra på med en tempoøkning i bunn av kneiken. Nå flytter jeg mer masse. Personlig vektøkning og sykkelvektøkning, mer gubbestilling på sykkelen. Klattringene blir tatt på en litt annen måte. Jeg kan tillate meg å gire ned senere i bakken. Nedgiring kan en gjøre langt lettere i bratte kneiker. Stygge girlyder er en saga blott. Å hellige rette kjedelinje så vakkert.
Kan en bebreide en ramme så til de grader?
Niks, jeg har valget om å sette på negativ vinkel på stemet. Jeg kan fjerne en avstandsring på demperen og komme lavere med overkroppen. Jeg kan antatt endre sittestillingen slik at mer kraft kan gis under spurt og kjappe bakkedrag.
Men jeg vil ikke. Er nå, etter finjustering av sadellengderettning, stemvalg og styrehøyde særs fornøyd. Det skal nemlig sies at jeg får vondt i håndbak og håndledd på lange turer med aggressiv sittestilling. Det skulle ikke forundre meg om jeg noen år har et mer tilbakevinklet styre for et mer naturlig holkegrep.
Giret, denne kjøttkvernen av et vidunder, jeg sier for eget vedkommende, aldri mer vanlig gir
|
|
|
[Re: Østmarka]
17/11/2011 16:50
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Østmarka.
Du har gjort mer for Rohloff enn 17 år med pillediskusjoner om vekt. Gratulerer! Du har også gjort det å kjøpe seg ny sykkel til en opplevelse jeg vil ha oftere. Fy!
Får du i stand testen melder jeg meg i gruppe 1 og monterer frivillig masse vekt bak på Swiften min.
LarsB
Redigert av larsb; 17/11/2011 16:51.
|
|
|
17/11/2011 16:53
|
Espen
More than words
|
More than words
Alle vet at Rohloff er et meget godt produkt. Det er ikke det vi har diskutert i denne og i et laaaang tråd tidligere.
Hvordan vekten påvirker sykkelen, er også en annen diskusjon.
Hva folk liker og vektlegger er også en annen diskusjon.
Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å legge delene på en vekt og ta et bilde.
Det er bare det. Ikke noe annet.
e
|
|
|
17/11/2011 19:23
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Fin prosa Østmarka, får meg til å forstå at jeg sikkert er flinkere til å la sykkelen forme kroppen enn omvendt.
La meg oppsummere for deg:
Ja, det er negativt med et tungt bakhulsnav, men jeg blir så glad av å slippe å tenke på justering ,kjedelinje og timing at jeg bryr meg ikke.
pedalistisk !
|
|
|
18/11/2011 15:29
|
Østmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blindtest
Jeg har vel ikke helt samvittighet til å sende stisyklister ut på en blindtest. "Det kan jo gå over stokk og sten", og det vil vi jo ikke på sti.....
Vil stisyklister klarer å kjenne en viss vektøkning på bakhjulet?
Vil de klare å skjelne en vektøkning som skyldes feitere dekk, større matpakke i CamelBacken oder das Deutsche grosse Kaffe Mühle?
Denne så mye omtalte generelle vektøkningen, og især denne vektøkningen på bakhjulet, det er ikke denne parameteren som en syklist vil hefte seg ved. Ei heller ved, sitat; "skulle gjøre noe så uhørt som å vippe sykkelen over en rot". La oss gå tilbake til røttene i sykling. Alt dreier seg om å ha det gøy. La folk sykle med hva de vil.
Har erfaring med at slike "Rulleloff"-diskusjoner blir hete. Vi kjenner jo alle de kjente forkynnerne for dette navgiret, og hvilke stormfulle prekener og lange tråder temaet har hisset på seg.
Uansett; en gjengs SpeedHub-bruker - er og blir en "gæmlis" - har i kraft av sin alder erfaring med kasett og avhoppgir - leser boken "Rohloff Stories" med et visst smil om munnen (en bok med skildringer og portretter som ei fenger ungdommen for å si det slik. Kjøp gjerne boken før giret!).
Jeg hadde ikke turt å predikere knallhardt at dette er et system som alle terrengsyklister bør kjøpe. Men kjenner jeg syklisten godt, så er det godt mulig at jeg varmt vil anbefale dette lukkede girsystemet til ham eller henne.
At en viss vektøkning på bakhjulet skal gi en dårligere teknisk flyt er jeg dog uenig i. Jeg vil heller ikke si at en vektøkning på bakhjulet gir en bedre klattreegenskaper (mener dette ble sagt i en sammenheng for mange, mange SpeedHub-tråder siden).
Og husk, dersom du først kjøper Rohloff så er du fanget i sekten. Investeringen som skiller deg fra alle gjør at du er pent nødt til å drive lettere markedsføring for systemet.
Omtrent på samme måte som om du kjøper en komplett XTR-gruppe og fjonger den til med XTR Yumea, "lightweight and exclusive design to give your XTR bike a personal look and feel.
Ingen tar slike investeringer og sier bastant at dette kjøpet var bare tull.
|
|
|
18/11/2011 17:11
|
Espen
More than words
|
More than words
Dette kan du si om alle komponenter.
Det er uansett en avsporing.
Hva ting veier og hvordan vekt oppleves er to forskjellige ting.
Jeg har møtt og sett mange fanatikere innen mange sjangre, men enkelte i Rohloffmenigheten går dem alle en høy gang.
e
|
|
|
18/11/2011 21:02
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å legge delene på en vekt og ta et bilde.
Det er bare det. Ikke noe annet.
Det har blitt gjort: Vektforskjellen er 210 gram. Så kan du jo si at du er misfornøyd med hva som ligger på venstre side. Og dessuten at du kanskje ikke har noe imot tap av funksjon. Det er greit nok, men da oppstår det igjen et problem med hva vi sammenlikner. Parallelle meninger bør godtas. Men jeg kan også være misfornøyd med det som ligger på høyre side. Jeg bruker ikke girstrammer og jeg bruker lettere twist(som nå er standard), det er ytterligere 154 gram lettere på Rohloff-siden. (Glem heller ikke at Gates kan redusere dette med ytterligere 200 gram). Dessuten kommer rammen inn her. De to eksemplene går nok med samme flimsy-spesifikke ramme. Men skal vekten til de som har Rohloff-spesifikk ramme dømmes etter det? Foruten at man fjerner kjedestrammer, så er vektforskjellen mellom sliding og "fast" dropout med girøre. Skal girøret i sekken taes med? I tillegg ser jeg mange flere problemer med dette eksemplet. Så her har du vektsammenlikningen din. Du er kanskje misfornøyd med hva som er presentert.... men det er jeg og. Og jeg sier samtidig at en slik sammenlikning er problematisk på generelt grunnlag. Men vi kan ut fra eksemplet fastslå at vektforskjellen er 210 gram....... eller var det Gram?
- Voltaire
|
|
|
19/11/2011 08:43
|
Espen
More than words
|
More than words
Ja, du gjorde akkurat hva jeg sa. Bare sammenlikne med noe som er tungt nok, som vi ikke vet hva er, så vil vektforskjellen blir mindre.
Hvorfor ikke tan helt ut, og sammenlikne med noe som veier mer?
Parallelle meninger bør godtas.
Ja, så når du skal kjøpe en kilo kjøtt, bør man godta at slakteren ikke forteller seg hvor mye det koster for kiloen. Det er jo ikke så viktig fordi kjøttet er så godt.
Beklager skrivefeil.
E
|
|
|
20/11/2011 16:38
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Uansett må man skjønne at det er store forskjeller i forhold til hvilke løsninger man velger (i hovedsak spesifikk/ikke-spesifikk Rohloff-ramme) Helt konkret, hvor sparer man vekt ved bruk av Rohloff-spesialramme?
|
|
|
[Re: Bahamontes]
22/11/2011 08:54
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Uansett må man skjønne at det er store forskjeller i forhold til hvilke løsninger man velger (i hovedsak spesifikk/ikke-spesifikk Rohloff-ramme) Helt konkret, hvor sparer man vekt ved bruk av Rohloff-spesialramme? I utgangspunktet en kjedestrammer, (mye)kortere kjede og speedbone. I tillegg så er det et spørsmål hva forskjellen er mellom en sliding dropout og en dropout med girøre er. Kabelinnfestinger og andre smådeltaljer. Som tidligere nevnt så er det usikkert hvor mye summen av småting utgjør totalt sett i forhold til et "flimsy"-oppsett (ikke bare når det gjelder spesialrammeforskjell). Dette er en av grunnene til at et slikt delevekteksperiment ikke er troverdig. Min (sykkelramme)løsning kommer til å bli enda mer spesial enn dette og blir 110 gram lettere i tillegg til tingene nevnt over(muliggjøring pga en spesialløsning på rammen). I tillegg kommer også andre vektfradrag ved Gates og en del andre ting. Vekteksemplet på bildene over er merkelig siden Rohloff-siden har en "spesialramme"-axleplate, men samtidig en kjedestrammer.
- Voltaire
|
|
|
22/11/2011 09:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Så en spesialramme for Rohloff er egentlig det samme som en SS-ramme?
|
|
|
[Re: baronKanon]
22/11/2011 09:07
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Så en spesialramme for Rohloff er egentlig det samme som en SS-ramme? Nja..... Noen sier at EBB ikke er tingen sammen med Rohloff. Et singlespeednav er mindre ved endene og man kan få problemer med et Rohloff-nav på sliding dropout. Jeg fikk det på Zinn-ramma mi (men det ble løst) Det er andre kabelfester. Dropouten er tilpasset OEM-plata til Rohloff (ellers må man bruke en speedbone eller liknende). (Andre løsninger ved felgbremser).
- Voltaire
|
|
|
22/11/2011 20:29
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Håper du deler med oss hvordan du sparer de ekstra 110 grammene for jeg har grunnet på hvordan spare vekt med Rohloff-ramme selv. Hvis vi bruker Paragon Machineworks dropouts som utgangspunkt så veier Rohloff-dropouts 313 gram , mens vanlige dropouts veier 188 gram . Kjedestrammer veier til sammenligning 76 gram som betyr at man sparer 49 gram ved å bruke standard ramme med kjedestrammer sammenlignet med spesialoppsett. Man bruker selvfølgelig OEM 2 akselplate sammen med Monkey Bone så der er det heller ingen forskjell. Som du sier så kan man bruke litt kortere kjede uten kjedestrammer, men de ekstra leddene veier helt sikkert ikke så mye som 49 gram ekstra. Med andre ord så er altså spesialramme minst like tung som standardopsett så kanskje vi kan la argumetet om at det er så mye vekt å spare på spesialrammer ligge? (dog er kanskje funksjonen bedre, men det var vel ikke diskusjonen her). Den letteste løsningen som jeg har funnet er simpelthen å bruke en standard karbonramme som leveres med sliding dropouts (f.eks GF Superfly, Niner Air Carbon, Intense Hard Eddy). Så får man heller ta til takke med å stripse fast ekstra kabelfester. For ordens skyld; jeg har Rohloff selv, men er langt fra like overbevist som deg om navets fortreffelighet sammenlignet med flimsy.
|
|
|
22/11/2011 21:11
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette er nok en spesielt tung Rohloff-dropout. Det er justeringsskruer på begge sider. Det er faktisk første gang jeg ser. Det er vanligvis maksimalt en skrue. Dette er også ståldropouts. Dessuten er det utskiftbart girøre på en standardramme. Normalt sett er det ikke så stor forskjell mellom sliding og ikke-sliding med girøre. Personlig har jeg ingen justeringsskruer, bare festeskruene.
Man kan bruke Monkeybone, hvis man har bremser som passer med dette.
Som kjedestrammer kan man bruke paul på ja, hvis ikke man har fulldemper. Da må man ha standardstrammeren eller liknende.
Jo, du mer vekt enn 49 gram på kjedet.
Jeg skal overhode ikke nekte deg å ikke like Rohloff. Jeg vil nok ikke klare å gå fra umiddelbar giring tilbake til "en halv rotering" giring. Det er bare overlegent. Det å kunne klatre bedre i oppoverbakker er noe jeg heller ikke har så lyst til å gi slipp på. Jeg er kanskje 334 gram unna Guitar Ted sin XT/XTR-miks (og han går fra flimsy-spesial dropout til Roholoff-spesifikk), med 110 gram mindre så er jeg nede på 224 gram. Det er ikke mye å rope ut for (på en negativ måte). De 110 grammene er ikke annet enn å kvitte meg med gear meshen, men jeg må gjøre endringer på ramma. Noen strammingsskruer til kablene må settes på kjedestagene. I tillegg kan jeg bytte ut en shitload med stålskruer med titan, som vil spare ytterligere.
Det er sikkert mange som ikke tror på det vekteksemplet, men jeg har dokumentert det ut fra et (antakeligvis) reelt eksempel og kan regne ut fra det, noe jeg tror er den riktigste veien å gå.
- Voltaire
|
|
|
|
|