Tipper disse jålete herremenn hadde foretrukket moderne høvel hvis de hadde hatt muligheten. Jeg foretrekker nå i hvert fall glatt kjake og hvite skjortesnipper over stubbete hake og blod på skjorta.
For slasker som barberer seg en gang i uka, er det veldig lite behagelig med potte tette fembladshøvler som krever 200 skyllinger og heftig dunking mot vasken før man kan barbere et bittelite stykke igjen.
Ikke hørt om varmt vann eller? Ingen tette blader med min Gillette....? Tror jeg holder meg til mafia-høvelen jeg..
Ikke hørt om varmt vann eller? Ingen tette blader med min Gillette....? Tror jeg holder meg til mafia-høvelen jeg..
Mulig jeg gjør noe banalt feil, men uavhengig om jeg bruker lang tid på å blaute opp trynet, tar en dusj først, eller er raus på skummet, har jeg ofte såpass til skjeggvekst som skal vekk at moderne høvler tettes. Blir liksom en kjedsommelig tålmodighetsprøve når en må stå og banke høvel og pirke ut pelsrester etter hvert drag, skylling er hvertfall ikke tilstrekkelig.
Per B.
Re: Hvilken tradisjonell høvel er best?
[Re: perbl]
#113636624/03/201113:15
Jeg er også lat og barberer meg en gang i uka eller annenhver uke (skjegget mitt vokser saaaaakte). Uansett hvor varmt vann jeg bruker klarer jeg jammen ikke å smelte de hårene som tetter igjen Gillette-høvelen etter hvert drag.
Når altinn-pengene kommer blir det fænsi flergangshøvel på meg også, gitt.
Hmm, merkelig at høvlene deres tetter seg så fælt.. Jeg har skjeggvekst omtrent som en ape, men MÅ ta det minst hver 3. dag ellers blir jeg seende ut som en huleboer...
Hmm, merkelig at høvlene deres tetter seg så fælt.. Jeg har skjeggvekst omtrent som en ape, men MÅ ta det minst hver 3. dag ellers blir jeg seende ut som en huleboer...
Det er jo ikke noe merkelig i det hele tatt. Vi har jo alt sagt flere ganger at vi tar buskaset en gang i uka eller noe sånt, noe som er noe helt annet enn regelmessig tredagersbarbering
Jeg er også lat og barberer meg en gang i uka eller annenhver uke (skjegget mitt vokser saaaaakte). Uansett hvor varmt vann jeg bruker klarer jeg jammen ikke å smelte de hårene som tetter igjen Gillette-høvelen etter hvert drag.
Dere skylder under rennende vann ikke sant. Eller rister dere høvelen i stille vann i vasken? Skyld høvelen fra baksiden så vaskes hårene ut.
Jeg barberer meg også maks en gang i uken og tetter en høvel på å dra den en cm. gjennom skjegget. Men skjønner ikke hvorfor i det hele tatt bruke høvel når man ofte går med lengre skjegg.
Jeg bruker bare hårklipper uten avstandstykke, tar 30 sek å barbere seg. Da har jeg tilogmed automatisk 3-dages som jo ser mye barskere ut
Jeg har bestandig vært litt fortvilet når det kommer til Mac. Jeg har i den siste tiden begynt med barberbaskin og deretter ta resten som ikke maskinen har tatt. Meget tungvint, har vurdert laserbehandling så irritert har jeg vært i perioder. Har meget sensitiv hud samtidig variert skjeggvekst. Huden blir prikkete å føles ikke optimal. Dette kan gå ut over en god sykkelopplevelse, særlig reimen fra hjelmen som strammes over trynet.
Jeg er meget spent på dette, har lest mye rundt omkring og dette virker meget bra. Det blir nettbestilling umiddelbart.
Jeg hadde problemer med leggene og rødenupper, men så startet jeg å bruke Unirens fra kondomeriet etter barbering og etter den var tørket ferdig tok jeg på fuktighetskrem av alovera. Tok ikke lang tid før de ble helt strøken, jeg er i allefall veldig førnøyd med unirens. Svir bittelitt, men det går over etter 2 sek
Jeg bruker bare hårklipper uten avstandstykke, tar 30 sek å barbere seg. Da har jeg tilogmed automatisk 3-dages som jo ser mye barskere ut
Hm, dårlig med nærbilder tilgjengelig akkurat nå, men jeg bruker som nevnt å barbere meg kun nedenfor kinnbeinet, og kjøre trimmer på resten. Du ser nå hvordan jeg bruker å ha det sånn ca her:
Tradisjonell høvel er mer miljøvennlig enn flerbladshøvel. Barberbladene er bare et tynt stålblad (resirkulerbart), og ti enkeltblader tar omtrent like stor plass som ett utbyttbart flerbladshode. Dessuten går ikke tradisjonelle høvler i stykker, og man får mindre inngrodd skjegg.
Dessuten gir det en OK følelse av å være litt sær og egen. Og det er veldig bra for å ta beina i sommerhalvåret.
Det er nok en smakssak om det er bedre enn Venus til å barbere bein. Jeg synes det, for jeg er litt plaget av kløe om jeg barberer beina med flerbladshøvel.
På leggene kan man stort sett barbere mothårs, men det krever at du er veldig(!) lett på labben når du bruker tradisjonell høvel. På og over kneet er det lurt å barbere medhårs. Over midten av låret er det vel egentlig mest komfortabelt å ikke barbere i det hele tatt.
Ble en Merkur 34C og tilbehør. Modern kjøpte med en barberkniv siden hun bruker den til hårklipp for sluttfinish på lange nakkehår og ved kinnskjegget, får vel kanskje prøve den også en gang!
Har meget sensitiv hud samtidig variert skjeggvekst. Huden blir prikkete å føles ikke optimal.
Høres kjent ut. Sikker på du barberer med hårene? Jeg har, på halsen, litt som vokser opp og litt som vokser ned. Må ta det i ulike drag for å ikke ende opp som kjøttkake. Men etter at jeg begynte å være nøye på det, samt tradisjonell høvel, så kan jeg barbere meg hver dag uproblematisk. Ikke at jeg gjør det, men jeg kan altså gjøre det uten å bli sår.
Andreas.
[Re: klean]
#115537921/04/201109:59
Jepp helt riktig. Den kombinasjonen har funket best, helt klart..Men ser ikke grunn til at jeg ska begynne med maskin deretter gå over med machøvel. Tar det i ulike drag, tok min første barbering med startpakke fra Barbershop i går. Begynte og blø uansett hvor mye jeg studerte den videoen chalshus postet i tråden. Men de sier første gang, ikke helt optimalt. Kanskje jeg bare ska gjøre som tidligere eller bytte derbybladene?
Unikremen mot røde prikker, ska kjøpes nedi karl johan
Jeg gikk til innkjøp av en Merkur Futur 700. Den anbefales på det sterkeste! Finfin tyngde i høvelen, justerbar, enkel og tilsynelatende holdbar mekanisme for justering og innfesting av blad.
For de som er "ferske i faget", kan den justeres ned såpass at man nesten skal gå inn for det om man skal klare å kutte seg..
[Re: Raymond]
#121576914/07/201115:49
Da jeg nesten abre har brukt maskin til nå var det litt tilvenning og bløing den første uka, men nå går edt greit, og det er litt moro å barbere seg. Jeg sliter med inngrodde hår nede på halsen, tror det er litt varierende retning på håra, men hvis jeg kun barberer en passering der så blir det bra nok uten problemer.
Det som irriterer meg er hvor mye arbeid som må til for å piske kremen. Er det virkelig mye lettere med en grevlingbørste i stedet for grisebust? I fså fall skal jeg kjøpe en.
Nå har jeg prøvd grevlingkost og det er enorm forskjell. Det tok bare under et minutt å piske kremen med grevlingkost i dag, til sammenligning tar det tre-fire minutter med grisebust for å få samme resultat. Mye bedre mot ansiktet også.
Den ligner på den jeg bruker.. Jeg har aldri stått lenger enn et minutt for å skumme opp såpen....skulle jeg stått lenger enn det hadde jeg sannsynligvis kastet inn håndkleet og gitt opp med en klar innstilling om at dette ikke fungerte.. hehehe.. Så da var det positivt for min del at jeg kjøpte grevlingkost med en gang!